Samarbeid mellom helsetjenester og helsenivå

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Legger dagens løsninger for e-meldinger til rette for god samhandling og dokumentasjonsprosess knyttet til fagområdene: Psykisk helsevern, barn, tverrfaglig.
Advertisements

Kompetanse i lys av samhandlingsreformen
Bedre tilbud i psykiatrien Ny samhandling Rapport fra fire dialogkonferanser Psykisk helsevern for voksne Stjørdal 13. mai 2009.
Individuell Plan Palliasjon
Elektronisk samhandling
Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid
Psykisk helsevern i ny helsereform Dagsenterkonferansen 5
Kommunen og samhandling - utfordringer
Bedre tilbud i psykiatrien Ny samhandling Oppsummering Dialogkonferanse Psykisk helsevern for barn og unge Gruppeøkter, økt 2 Hell og Molde juni 2009.
Kommunens helsetjenester i samhandlingens tid.
Det sømløse helsevesenet – Erfaringer fra Trondheim
Line Hurup Thomsen, PKO sykepleier Stavanger universitetssykehus
”Åpen innleggelse” – Konsekvenser og utfordringer for samarbeid
Vegen videre…. Tore W. Topp MBO 2012.
Oslo universitetssykehus Praksiskonsulentordningen
Elektronisk samhandling Ahus - primærhelsetjenesten
Samhandling for et friskere Norge
Samhandling i Indre Østfold
Fagseminar om samhandling 9. og 10. juni 2010 i Alta.
Statssekretær Roger Ingebrigtsen Helse- og omsorgsdepartementet Norsk Dagkirurgisk forum, 8. januar 2010 Samhandling mellom primærhelsetjenesten og dagkururgiske.
Samhandlingsreformen og brukermedvirkning
Meldingsløftet i Hitra Kommune
Helsenettverk Lister Lindring i Lister Møte i prosjektgruppen Mandag
ELIN-k ELIN-k prosjektet og Samspillkommune-prosjektet
Samhandlingsreformen Sikre bærekraft og kvalitet
Copyright Sissel Eeg-Larsen HiO/SU Lov om helsetjenesten i kommunene av 1982, med endringer av 21.desember 2000.
Elementer i allmennlegetjenestens oppbygning og virksomhet
Pasienter og omsorgsnivå
Samhandling Mye av informasjonsoverføringen i helsevesenet har hittil foregått på papir eller via telefon. Det har tidligere ikke eksistert noen nasjonale.
Erfaringskonferansen februar 2011, Oslo.
Storskala utbredelse av elektronisk utveksling av helseopplysninger Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, prosjektleder.
1 Samhandlingsreformen: Hvor er fysioterapeutenes plass? Høstseminar avd Buskerud FORBUNDSLEDER EILIN EKELAND.
1 Samhandlingsreformen: Hvor er fysioterapeutenes plass? Dagseminar tillitsvalgte i Aust-Agder FORBUNDSLEDER EILIN EKELAND.
Fysioterapiårsverksutvikling
Fellesmøte Helsetilsynet, Pasientombudene og Rusforetaket
Utvikle standardisert analyse og kunnskapsbase Et samarbeid mellom Fylkesmannen i Nord-Trøndelag, Helseforetaket i Nord-Trøndelag og Fylkeskommunen i Nord-Trøndelag.
Samhandling Tilbudet til barn og unge Seksjon for habilitering v/ seksjonsleiar Solveig Glærum.
Opplæring for pasienter og pårørende Samlet oversikt over tilbud.
Spesialisthelsetjenesten som premissleverandør for helsetjenester i kommunehelsetjenesten Distriktsmedisinske sentra og kommunale fyrtårn – arenaer for.
Innenfor rammen av Fosen DMS, som består av: Desentraliserte spesialisthelsetjenester Avdeling for observasjon og etterbehandling Helhetlig kompetanseutvikling.
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk.
Samhandling rundt innsøking til behandling
Den tidsriktige epikrise
Det digitale nettsamfunnet og helse. Kan vi skape morgendagens helseplan med gårsdagens løsninger?
Prosjekt FUNNKe modell for støtte til arbeidet i kommunene ved innføring av elektronisk meldingsutveksling i PLO-tjenesten Gunn-Hilde Rotvold, Prosjektleder.
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk rådgiver,
Kommunenes rolle i den nye helsereformen Nils Fr. Wisløff rådmann i Drammen kommune og medlem i helsereformens ekspertgruppe.
Pasientforløp alkohol
Tale Teisberg, Helse- og omsorgsdepartementet
Om KITH Kompetansesenter for IT i helse- og sosialsektoren
Virtuell avdeling et nødvendig bindeledd i oppfølging av den utskrevne multisyke eldre pasienten?
Tverrsektorielt forskningssamarbeid mellom sykehus, universitet og kommune for bedre helse og helsetjenester Gunnar Bovim (Helse Midt-Norge RHF) Stig.
Medisinsk informatikk
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Hilde Gaard, prosjektleder, Indre.
Nasjonalt meldingsløft Seniorrådgiver Ellen Strålberg.
26. august 2003 HLED1101 Innføring i helseledelse og organisering Forelesning 2: Primærhelsetjenesten – historien og dagens organisering Terje P. Hagen.
Høring om overgang fra egen bolig til sykehjem Hvordan fungerer samhandlingen mellom sykehusene og kommunen vedr. utskrivningsklare pasienter som venter.
Samhandling Ambulerende team - Åpen omsorg Holmen
Gjennomgang av det sikkerhetspsykiatriske tjenestetilbudet, som delprosjekt under samlet gjennomgang av psykiske helsevern i Helse Midt-Norge RBU
Samhandlingsreformen Hva kan dette ha å bety for kommuner og helseforetak? Daniel Haga 1.
Kommunehelsereformen - lokale/regionale utfordringer
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk rådgiver,
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gunn-Hilde Rotvold, Prosjektleder,
Hvordan unngå strid mellom kommune og helseforetak? Betyr det noe for pasientene og samfunnsøkonomien hvem som står ansvarlig? Rikard Nygård Overlege BUP.
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
1 Samhandling rundt den eldre pasienten fra et kommune- perspektiv Tove Røsstad, IIIC, Høst 2012.
Palliativ behandling -Fastlegens rolle og tanker om god samhandling
Helsetjenesten i Norge og Nord-Trøndelag Førsteårsstudenter sykepleiefaget Nord universitet, Namsos 5. oktober 2017.
Det er nok best at alle styrer med sitt…
Hva er elektronisk samhandling?
Utskrift av presentasjonen:

Samarbeid mellom helsetjenester og helsenivå Felles omsorg Anders Grimsmo, 29.03.2001 Samarbeid mellom helsetjenester og helsenivå Noen refleksjoner Effektive samarbeidsmetoder mellom sykehus og primærhelsetjeneste Anbefalinger Gjennomføring i praksis Anders Grimsmo

Samhandling i helsetjenesten Anders Grimsmo 18.01.00 Elektronisk pasientjournal Samhandling i helsetjenesten SSB, NPR, div. sentrale registre SHD, Helsetilsynet RTV Sentralt Psykiatri Pasienten i sentrum Helseforetak Sykehus Praktiserende spesialister Internett Lokalt Sykehjem, Fysioterapeuter, Pleie- og omsorgstjenesten Legesenter Apotek

Allmennlegens samarbeidspartnere Anders Grimsmo 11.08.98 Allmennpraksis Allmennlegens samarbeidspartnere FOREBYGGENDE TJENESTER Helsestasjon/skolehelsetjeneste Miljørettet helsevern Skole/Barnehage/PP-tjeneste Bedriftshelsetjeneste SOSIALTJENESTER Bolig Barnevern REHABILITERING Fysioterapi Ergoterapi Vernepleie PLEIE/OMSORG Hjemmesykepleie Syke- og aldershjem Psykiatri Kommunale instanser ADMINISTRASJON Helsesjef Helse- og sosialstyre BEREDSKAP Legevakt, AMK, ambulanse FRIVILLIGE ORGANISASJONER APOTEK Allmennlegen ALKOHOLISTOMSORG Spesialist-helsetjenesten 2. LINJETJENESTEN Poliklinikker, sykehus Privatpraktiserende spesialister LABORATORIER Klinisk-kjemiske Patologiske TRYGDEKONTOR POLITI HELSETILSYNET Fylkeslege ANDRE STATLIGE INSTITUSJONER OG REGISTRE Folkehelsa Statens helseundersøkelser Fødselsregistre Statistisk sentralbyrå Kreftregistre med mer. Statlige instanser

Informasjonsutveksling i allmennpraksis Anders Grimsmo 11.08.98 Allmennpraksis Informasjonsutveksling i allmennpraksis Det skrives og sendes: 20 millioner enkeltregninger trygden (regning for kontakter). 1,9 millioner henvisninger til sykehus eller spesialist 3,8 millioner epikriser fra sykehus og poliklinikker 1,0 millioner fysioterapirekvisisjoner 1,3 millioner bilderekvisisjoner 3,5 millioner sykmeldinger og sykepengeattester 200.000 legeerklæringer ved arbeidsuførhet 7 millioner prøverekvisisjoner til laboratoriene med hver 6-7 analyser 17 millioner resepter per år

Pasientfordeling på omsorgsnivå Anders Grimsmo 14.08.83 Allmennpraksis Personer per måned Omsorgsnivå 1 Regionsykehus 9 Lokalsykehus 150 Allmennpraksis 500 Egenomsorg 90 Symptomer, ingen behandling 250 Ingen symptomer 1000 Risikobefolkning Pasientfordeling på omsorgsnivå

Omsorgsepisode (”Episode of Care”) Felles omsorg Anders Grimsmo, 30.05.2001 Omsorgsepisode (”Episode of Care”) fra første kontakt, evt første kontakt etter et tilbakefall, til siste kontakt med helsetjenesten for et helseproblem

Sykehistorie (omsorgsepisoder) Felles omsorg Anders Grimsmo, 30.05.2001 Sykehistorie (omsorgsepisoder) Sukkersyke Leggsår Depresjon Senebetennelse Blindtarm Lungebetennelse T Fastlegen Heimesjukepleien Psykiatrisk poliklinikk Sjukehuset

Ulikheter mellom allmennlege- og spesialisthelsetjenesten Felles omsorg Anders Grimsmo 11.08.98 Ulikheter mellom allmennlege- og spesialisthelsetjenesten Allmennlegetjenesten Spesialisthelsetjenesten Organisasjon Desentralisert, autonom Styrt, hierarkisk Økonomi Stykkpris og egenandeler Rammer og stykkpris Lave kostnader Høye kostnader Tjenester Stort volum, bredspektret, Segregert og spesialisert kortvarige kontakter Pasient-lege forhold Kontinuerlig, personlig Kortvarig, avgrenset og omfattende

Kjennetegn ved arbeidsteknikker Felles omsorg Anders Grimsmo 11.08.98 Kjennetegn ved arbeidsteknikker Allmennlegetjenesten Spesialisthelsetjenesten Antall helseproblemer Som regel flere Som regel ett Naturlig sykdomsforløp Tidlig i forløpet eller Fullt utviklet når ”alt er prøvd” Prevalens av sykdom Lav og uselektert Høy og selektert Diagnostisk metode Reduksjonistisk Systematisk og fullstendig Hypotetisk deduktiv Mønstergjenkjenning modellering og sann- synlighetsvurdering Tester og prosedyrer Få og enkle Mange og avanserte Behandling Pasientorientert Organ- og sykdomssentrert Enkel, prøvende Mer avansert, basert på sikker diagnose

Hva er målsettingen med bedring av samarbeidet? Felles omsorg Anders Grimsmo, 30.05.2001 Hva er målsettingen med bedring av samarbeidet? Bedre kvalitet på tjenestene Mer effektiv utnyttelse av ressursene Arbeide mer sammen Tydeligere oppgave- og arbeidsfordeling

Samarbeid – Hva mener man egentlig? Felles omsorg Anders Grimsmo, 19.03.2002 Samarbeid – Hva mener man egentlig? Informasjonsutveksling? Arbeidsdeling? Kommunikasjon? Deling av informasjon? Informasjonsutveksling

Hvordan måle og dokumentere at samarbeidet blir bedre? Felles omsorg Anders Grimsmo, 30.05.2001 Hvordan måle og dokumentere at samarbeidet blir bedre? Omfanget av samarbeid Pasienttilfredshet Resultater og kvalitet på behandlingen Endret effektivitet

Samarbeid er et middel - ikke et mål Felles omsorg Anders Grimsmo, 19.03.2002 Samarbeid er et middel - ikke et mål

Generelle samarbeidsutviklingsprosjekter Felles omsorg Anders Grimsmo, 19.03.2002 Generelle samarbeidsutviklingsprosjekter Eksempler: Nye Narvik Sykehus Orbit (Orkdal sykehus) Gla i Glomda (Kongsvinger sykehus) Samarbeid om folkehelse og helsetenester i Nordfjord Samarbeid mellom legar (Stord sjukehus) Helhetlig helsetjeneste (Sør-Trøndelag) ….. og mange flere

Samarbeid med og rundt Orkdal Sanitetsforenings Sykehus OrBIT Anders Grimsmo, 030401 Samarbeid med og rundt Orkdal Sanitetsforenings Sykehus Strukturer OrBIT Praksiskonsulentordning Møteserier Hospitering OrBIT-nytt Prosjekter Det gode pasientforløp Felles omsorg for diabetikere Elektronisk henvisning og epikrise Meldal prosjektet Rehabilitering over nettet Interkommunal legevaktsordning Legevaktsepikrise Felles akuttmottak

Felles omsorg Anders Grimsmo, 30.05.2001 Metoder som er forsøkt for å bedre samarbeidet mellom sykehus og primærhelsetjenesten Samarbeidsutvalg/råd Samarbeidskoordinator Møteplasser/-serier Informasjonstjenester Praksiskonsulenter Hospitering Kompetanseutvikling Utvikling av prosedyrer Avviksbehandling Utrykkende/ambulerende team Felles akuttmottak/-poliklinikk Elektronisk kommunikasjon

Fagspesifikke samarbeidsprosjekter Felles omsorg Anders Grimsmo, 19.03.2002 Fagspesifikke samarbeidsprosjekter Hypertonigruppa i Trondheim Gastrogruppa Trondheim Palliativ kreftomsorg og død i hjemmet Sykehjemssenger til palliativ kreftomsorg Ressursmodellen – R4 Barn og ungdom med kreft og deres familier Barn og ungdom som pårørende Slagenhet med utvidet ansvar Hjemmebasert rehabilitering av slagpasienter (Ullevål) Geriatrisk seksjon Geriatrisk team Midtre Gauldal Geriatrisk team Nord-Trøndelag Helhetlig psykiatriplanlegging Sykepleiebasert hjertesviktpoliklinikk

Samarbeidsformer - anbefalinger Felles omsorg Anders Grimsmo, 19.03.2002 Samarbeidsformer - anbefalinger Prioritet I: Utnytte ny informasjons- og kommunikasjonsteknologi Prioritet II: Innføre praksiskonsulentordning Prioritet III: Samarbeidsråd/utvalg Møteplasser/-serier Hospitering Samordnet ø.hj. tjeneste Bedret (akutt)poliklinisk tilbud Prioritet IV: Samarbeidskoordinator Informasjonstjenester Bedret telefontilgjengelighet Spesial-/kontaktsykepleiere Faglige nettverk Ambulerende team

Praksiskonsulentordning Felles omsorg Anders Grimsmo, 30.05.2001 Praksiskonsulentordning Opprinnelig fra Danmark Små stillinger på sykehusavdelingene Kontaktlege/bindeledd mellom primærhelsetjenesten og sykehus Direkte linje til avdelingsoverlegen Praksiskonsulent og praksiskoordinator

Praksiskonsulentens oppgaver Felles omsorg Anders Grimsmo, 30.05.2001 Praksiskonsulentens oppgaver Pådriver for kvalitetssikring i alle ledd i behandlingskjeden Prosedyrer ved inn- og utskriving av pasienter (henvisninger og epikriser) Det gode pasientforløp Felles omsorg (Shared Care) og ansvarsfordeling Informasjon mellom første- og andrelinjetjenesten Fremme gjensidig respekt mellom faggrupper og nivåer

Målsetting for praksiskonsulentene ved OSS Felles omsorg Anders Grimsmo, 30.05.2001 Målsetting for praksiskonsulentene ved OSS Innføring av epikrisemal Presentasjon av forskjellige tilbud på OSS Kriterier for direktehenvisning til dagkirurgi Planlegge felles omsorg for diabetespasienter Legge til rette for hospitering på poliklinikkene Lage struktur for sykepleierstillingen

Epikrisen Krever mye ressurser økonomisk og personellmessig. OrBIT Anders Grimsmo, 030401 Epikrisen Krever mye ressurser økonomisk og personellmessig. Mye tid går med til å skrive de inn. Mye tid går med til å oppspore epikriser. Manglende epikriser er en trussel i behandlingskjeden. Mulighet for feilmedisinering Unødige lab.prøver Unødige re-innleggelser.

Antall henvisninger og epikriser OrBIT Anders Grimsmo, 030401 Antall henvisninger og epikriser Om lag hver 10. pasient blir henvist blir henvist fra allmennlegen 1,8 millioner henvisninger primærhelsetjenesten hvert år. 150 årsverk i allmennlegetjenesten går med til skriving av henvisninger årlig. Tilsvarende blir det laget om lag 3,7 millioner epikriser hvert år

Nasjonalt helsenett ”Si @!” Anders Grimsmo 18.01.00 Elektronisk pasientjournal Nasjonalt helsenett ”Si @!” ”Helsepersonell i hele Norge skal i fremtiden kunne samhandle elektronisk etter behov” over et internettbasert helsenett

Midt-Norsk helsenett

Fritt sykehusvalg

Sosial og helseporten

Ila legesenter

Hovedgrunner til at innføring av informasjonssystemer mislykkes Henvisning/epikrise Anders Grimsmo, 200800 Hovedgrunner til at innføring av informasjonssystemer mislykkes Det er et gap mellom teori og praksis Manglende overførbarhet fra en kontekst til en annen Teknologiske endringer har alltid en sosial og organisasjonsmessig side Gapet mellom teori og praksis: Godt dokumentert og effektiv virksomhet blir ikke tatt i bruk Stor forskjell på det helsepersonell sier at de gjør og det de virkelig praktiserer Verken informasjonsteknologi eller medisin er fri for innebygde verdisystemer Manglende overførbarhet: Mellom en teknologisk eller administrativ til en medisinsk kontekst Mellom privat og offentlig sektor Mellom kulturer – land, yrkesgrupper etc. En sosial og organisasjonsmessig side: Og ikke bare objektive arbeidsprosesser og organisasjonsstrukturer, men også et betydelig innslag av subjektiv persepsjon om realitetene Jo større endring, jo større sjanse er der for å mislykkes – det er et skjæringspunkt mellom forandringens størrelse og gevinsten man vil høste

Tiltak for å lykkes med innføring av ny informasjonsteknologi Henvisning/epikrise Anders Grimsmo, 200800 Tiltak for å lykkes med innføring av ny informasjonsteknologi Sosialt og organisasjonsmessig Man få kjenne/finne ”nøkkelen(e) inn i organisasjonen Alle som involveres må se tydelig sin gevinst Deltagelse i utviklingen av sluttbruker Heller løsninger i pakt med eksisterende praksis enn forsøk på innføre ”slik bør det bli” Teknologisk Små krav til opparbeidelse av nye ferdigheter og kunnskaper Fleksibilitet/kongruens med eksisterende strukturer og kommunikasjonssystemer Inngangsbilletten må være lav (tilpasset) - økonomisk og utstyrsmessig

OrBIT Anders Grimsmo, 030401 Organisering av prosessen rundt innføringen av elektronisk epikrise ved OSS Oppretting av en prosjektgruppe ledet av en lokal allmennlege Møteserie og arbeidsgrupper for å skape engasjement og eierforhold felles forståelse av epikrisens funksjon og innhold teknikk og fag ”hand i hand” Praksiskonsulentordning Informasjonsblad

Barrierene ved implementering Henvisning/epikrise Anders Grimsmo, 200800 Barrierene ved implementering Manglende IKT løsninger og organisasjon Liten interesse blant legene på sykehuset Manglende tilpasning av økonomiske forordninger og incentiver Kravet om sikkerhet (konfidensialitet) Manglende standardisering

Gevinster med elektronisk henvisning og epikrise OrBIT Anders Grimsmo, 030401 Gevinster med elektronisk henvisning og epikrise Rask og sikker informasjonsoverføringen Kvalitativt bedre og mer standardiserte henvisninger og epikriser Redusert dobbeltarbeid Reduserte direkte kostnader – (30–40 millioner per år) og behov for personell Bruken av et felles helsenett vil ”eksplodere”

OrBIT Anders Grimsmo, 030401 Andre effekter av innføring av et elektronisk henvisning/epikrise system Økt uformelle konsultasjoner (”Curbside Consultations”)? Felles og/eller åpne ventelister? Pasienten vil oppleve en mer helhetlig behandlingskjede? Informasjon til selvevaluering og planlegging? Felles elektronisk journalsystem?

Sammenligning av 20 allmennleger Henvisningsstatistikk Anders Grimsmo, 200800 Sammenligning av 20 allmennleger Henvisninger per 100 konsultasjoner Allmennlege

Fire innsatsområder i Statlig tiltaksplan 2001-2003 ”Si @” Anders Grimsmo, 030401 Fire innsatsområder i Statlig tiltaksplan 2001-2003 Nasjonalt helsenett Infrastruktur og organisasjon Felles innholdstjenester Elektronisk samhandling Henvisning/epikrise Standardisering, incentiver Utprøving av løsninger for PLO Telemedisin Bredbåndstjenester Oppgavefordeling mellom 1. og 2. linjetjenesten Publikumstjenester Pasientportaler og veivisere Elektroniske tjenester for funksjonshemmede