HiAk - RFF Intensjonsavtalen mellom RFF og HiAk har materialisert flere handlinger. Det skal arbeides med flere prosjekter innenfor: PPU – planlegge oppstart.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
FAGBREV PRAKSISKANDIDATORDNINGEN FAGSKOLE
Advertisements

Seniorrådgiver Katrine Rese Shadidi, Forskningsrådet
Internasjonalisering av utdanning Stortingsmelding nr. 14 ( )
Forskning som grunnlag for studiekvalitet Rektor Sigmund Grønmo Nasjonalt seminar – Forskning i utdanningen Bergen 3. april 2008.
Tone B. Rosenberg, Høgskolen i Akershus
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Etikkutvalg for fagskolen
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
Forskningsbasert?. StLs definisjoner »Forelesere –Med aktivt forhold til FoU –Som kjenner vitenskapelig metode –Som er oppdatert på sitt fagfelt –Som.
Der fagmiljøene møtes og kompetansen foredles Fagskolekonferanse Radisson Royal Garden Trondheim 16-17/9 Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
1 VRI Trøndelag Opplevelsesnæringer Et historisk og teknologisk midtpunkt, men samtidig en kreativ og nyskapende region! Hvordan kan vi formidle,
Hvordan kan kvalitet i utdanningen dokumenteres? Samlingen angående forberedelse og videre prosess ved etableringen av Database for statistikk om fagskoleutdanning.
Fleksibel Yrkesfaglærerutdanning
Videreutdanning i supported employment Målrettet og systematisk oppfølging til arbeidsgiver og arbeidssøker Videreutdanningen tilbys av Høgskolen i.
ENTREPRENØRSKAP FOR LÆRERE OG SKOLELEDERE Videreutdanning 30 studiepoeng Entreprenørskap i skolen Entreprenørskap er et utdanningsmål og en opplæringsstrategi.
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
Pedagogikk og veiledning for bibliotekansatte NFK / Høgskolen i Bodø Merete Hassel, Bodin vgs.
Steinar Gjerde -lærer ved Fagskolen i Gjøvik
1 Veien videre for Høgskolen i Østfold Hans Blom Rektor HiØ.
Lærerrollen og lærerutdanning Statssekretær Jens Revold Statens råd for likestilling av funksjonshemmede Thon Hotel Opera 17.6.
Fagskoleutdanning for å sikre relevant arbeidskraft i virksomheten.
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
En helhetlig tilnærming til lærerutdanning
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
NAFOL nasjonal forskerskole i lærerutdanning
Kortform: Samspillsmeldingen
Entreprenørskap i lærarutdanningen
Fjernundervisning eller nettstøttet læring Eksempel på gjennomføringsmodell ved Bergen teknisk fagskole Årskonferansen RFF Bodø 13 – 15 mai 2009.
Siste nytt fra NUFHS (Nasjonalt utvalg fagskoleutdanning i helse- og sosialfag) Aud Larsen leder.
Siste nytt fra NUFHS (Nasjonalt utvalg fagskoleutdanning i helse- og sosialfag) Aud Larsen leder.
Relevant utdanning med høy kvalitet – realistiske forventninger til norsk høyere utdanning Marianne Harg, president i Tekna NOKUT-konferansen
Regjeringens mål med fagskolesektoren Statsråd for forsknings- og høyere utdannings Tora Aasland 5. mars 2009.
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring IKT – VfL UiS
Strategidokument for de regionale helseforetakene Forskning som strategisk satsingsområde i spesialisthelsetjenesten.
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
PETS ROTARY INTERNATIONAL, DISTRIKT 2305 Ja, jeg aksepterer oppdraget som DG for !
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
RUFIT Bioingeniørfaglig institutts rådgivende utvalg for Immunologi og transfusjonsmedisin Blod i sentrum, nasjonal blodbankkonferanse sept Teresa.
Nasjonalt Fagskoleråd Aud Larsen nestleder. Nasjonalt fagskolråd Initiert av KD Etablert april 2010 Første møte i desember 2010 Partssammensatt.
Ny etterutdanning i elevvurdering Nils Ole Nilsen.
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
1 Årskonferansen for fylkeskommunale fagskoler 2008 Nasjonale planer, hvorfor det ? v/fylkesopplæringssjef i Oppland, Jørgen Skaug.
Forskning på fagskole. NUFHS møte Arne Roar Lier Høgskolen i Oslo og Akershus
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Forskningssamarbeid i UH-nett Vest: Status, utvikling og perspektiver Sigmund Grønmo Samarbeidsmøte HiB 30. november 2010.
LUB og nasjonale planer
Cafédialog – elevmedvirkning
Får jeg jobb da? Karrieresenteret. 2 MÅL: styrke deg i overgangen fra studier til jobb.
Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Måling av forskning.
Kunnskapsbasert endring Kort om Høgskolen i Nord-Trøndelag Mål/oppgave fokus vs. Struktur Felles ansvar – ulike roller… Relevant kompetanse.
Studentparlamentets handlingsplan Prioriteringer for utdanning Marianne Andenæs, leder av Studentparlamentet ved UiO Studiekomiteen
Nye studiemodeller på Drift av datasystemer, Informasjonsbehandling og IT-støttet bedriftsutvikling Geir Ove Rosvold Svend Andreas Horgen Greta Hjertø.
Samfunnsvitenskapelig rusmiddelforskning i Norge Hva er status og hva er de viktige utfordringene framover?
Skulpturlandskap Nordland - Ballangen Foto: Vegar Moen Ofoten Studiesenter Siv Lysvold 30. mars 2016.
Utdanningslinja Minister for forskning og høyere utdanning, Tora Aasland Kommunalkonferansen 2009.
Grete Haaland og Hilde Hiim, Oktober 2010 KIP-AF "Kunnskapsutvikling og implementering av nye læreplaner i yrkesfag gjennom aksjonsforskning”
Mandat og rammeverk for evalueringen
Evaluering av norsk utdanningsforskning
Gjennomføring av tilsynet
Til diskusjon Med utgangspunkt i spørsmålene i KDs invitasjon til innspill og arbeidsgruppens første tanker og innspill til disse spørsmålene: Hvilke temaer/budskap.
Overordnet strategi SV-fakultetet
Nestleder Nasjonalt fagskoleråd
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Om opprykk til førstelektor
Internasjonalisering
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Utskrift av presentasjonen:

HiAk - RFF Intensjonsavtalen mellom RFF og HiAk har materialisert flere handlinger. Det skal arbeides med flere prosjekter innenfor: PPU – planlegge oppstart av en nasjonal klasse for fagskoler i 2011 Utdanne veiledere for å ivareta praksisen i PPU utdanningen

HiAk - RFF Gjennom masterstudiet i yrkespedagogikk få opp FoU områder som er sentrale for fagskolene. Gjennom en langsiktig satsing skal det utvikles et yrkespedagogisk FoU miljø i fagskolene. RFF og HiAk skal sette i gang et arbeid for å dokumentere hvordan læringsutbyttet ved fagskolene skal kunne tilsvare nivå 6 i EQF

HiAk - RFF Noen tanker om HiAk og RFF HiAk ser det som sitt ansvar å ivareta fagskolenes behov for pedagogisk og didaktisk kompetanse Vi mener at vi kan bidra med å få fram internasjonale prosjekter som er relevante for fagskolene. HiAk vil stimulere ansatte til å ta 2er stillinger ved fagskolene.

HiAk - RFF Den store tankene: Det er et paradoks at ”alle” snakker om behovet for forskning på alle områder – ikke minst innenfor fagskoleområdet – hvem arbeider målrettet med slik forskning i dag? Hva med fagskolenes forskningssenter – et tverrfaglig nettverksorganisert forskningsmiljø?

Videreutdanningstilbud! Vi kan ta opp en gruppe, - inntil 15 studenter, til vårt videreutdanningstilbud i Yrkes Pedagogiske Utviklingsarbeid (YPU) – et videreutdanningstilbud på deltid med et omfang på SP. Studiet skal utdanne yrkesutøvere med endrings- og utviklingskompetanse, og kompetanse i å lede og kvalitetssikre endrings- og utviklingsarbeid i skole og arbeidsliv.

Hvilke forventninger har deltakerne til intensjonsavtalen og de aktivitetene som er presentert Begrunn og beskriv styrken som intensjonsavtalen har. Drøft de aktivitetene som RFF og HiAk har satt opp som arbeidsoppgaver framover. Ta særlig opp temaene internasjonalisering og FoU. Beskriv forslag til konkretisering av innholdet i de forskjellige aktivitetene.