Gratis kjernetid i barnehage til 3 åringer. Gjelder alle treåringer (også norsktalende) i områder med høy andel innbyggere med minoritetsspråklige barn.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Inkluderingsarbeid i idrettslaget. INKLUDERINGSKONFERANSE januar – 2011 Svein Femtehjell.
Advertisements

Opplæring for representanter i skolemiljøutvalget
GÁIVUONA SUOHKAN – KÅFJORD KOMMUNE
Kjønnsbalanse i utdanning og arbeidsliv - hvorfor og hvordan? Kristina Jullum Hagen, 4. juni 2013.
Plan og rutiner for samarbeid og sammenheng mellom barnehager og skoler i Sandnes kommune.
”Kvalitet i hver kvadratmeter” Hva er gode barnehageledere?
Barns trivsel Tjenesteområde barnehage Gjøvik kommune Til barns beste – satsingsområde i Oppland 2013 – 2014.
MANGFOLD I HVERDAGEN.
Samarbeidsutvalgets rolle og oppgaver
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Særskilt språkopplæring for språklige minoriteter etter § 2-8
Norges Beste Barnehage
GLIS Glimrende Læringsutbytte I Skolen
Bjørnstjerne Bjørnsons gate
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
Prosjekt ”Uønsket deltid” I Drammen kommune – status høsten 2011
TIDLIG INNSATS Førskolealderen er ”de magiske årene” når det gjelder evne og kapasitet for læring av språk. Ingen annen tidsperiode gir så gode biologiske.
Drammen kommunale barnehager
Kompetanseplan for barnehagene i Bydel Gamle Oslo 2014
Gratis kjernetid i barnehage til 3 åringer. Avsatte midler i statsbudsjettet. Drammen kommune har søkt. Foreløpig tilsagn på kr. 2.4 mill. Gjelder alle.
Kommunedelplan oppvekst – mot 2020
Flere barn i barnehage – Mulige tiltak for å øke dekningsgraden i barnehagene i Drammen kommune Oppvekst- og utdanningskomiteen 6. mai 2014 Temasak.
Side 1 Sammen om en bedre kommune Mari Frogner Ruud – Prosjektleder Kongsberg kommune.
Skoleringssamlinger Knut Alfarnæs, avdelingsdirektør prosjektleder
Ny GIV-Overgangsprosjektet Troms fylkeskommune
Oslo kommune Utdanningsetaten Krafttak for norskopplæring Informasjon til skolene.
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Ny forskrift til opplæringsloven § 9-2 Retten til nødvendig rådgiving
Utvikling av samarbeidsformer mellom lærerutdanningen og skole- og barnehageeier 6 mill til prosjektet 27 søknader –Variasjon ift innfallsvinkel, omfang,
Samarbeidsprosjekt Svømmeaksjonen..  GjensidigeStiftelsen er en uavhengig stiftelse, som har som formål å tildele midler som gagner Trygghet og Helse.
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
Drammen Eiendom KF Eiermøte Formannskapet 6
Programområde 01 Barnehager 1.Mål Hovedmål: – Alle barn som fyller 1 år innen utgangen av det året det søkes barnehageplass, skal tilbys plass innen 3.
Status – Gratis kjernetid i barnehage november 2011 Gjelder barn født i 2006, 2007 og 2008 i prosjektområdet (Fjell, Danvik, Brandengen) Totalt antall.
Drammen kommunale barnehager
Samhandlingsreformen og prosjekt ”Interkommunal legevaktsentral Kongsvinger” Interkommunal legevakt, DPS Akuttmottak, Prehospitale tjenester)
Aktivitetsmiddelsøknadene Samhandling mellom AIR og klubbene.
Oslo kommune Bydel Bjerke Barnehageområdet
Overgangsprosjektet – NY GIV
Barnehager * Inkl. 3 familiebarnehager I tillegg 3 private Åpne barnehager Tall pr. 15. september Antall bhgAntall barnHeltids plassDeltids plass Kommunale
Karine Haven og Ragnhild Dale Ringen, Fysioterapeuter Mandal Kommune
Levanger kommune Rådmannen Dialogseminar, Åre – Utfordringer på oppvekstfeltet - Trude Nøst, kommunalsjef 1 Barnehager Lokal rammeplan for.
© Bergen kommune Budsjettmål for 2008 For barnehagesektoren Etablere full barnehagedekning Styrke barnehagenes kvalitet.
Grenland Arena, 26. februar 2015 Virkemidler for satsing i helsesektoren.
SFO Kultur- og fritidsaktiviteter. Skal være tilpasset barna og foreldrenes behov.
Rekruttering og strategisk kompetanseheving
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
Anita R Kivijervi, Barn og ungetjenesten/ Habilitering
Et lavterskeltilbud tidlig i alder og tidlig i vanskeforløp
Norges Beste Barnehage
Nasjonalt råd for lærerutdanning Frafall fra videregående skole Hva gjør Drammen kommune? Tore Isaksen Utdanningsdirektør Drammen 22. sept
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Barnehageforum, Fylkesmannen i Oslo og Akershus 29. nov. 2013
Læringsmiljøprosjektet – Et prosjekt som er målrettet mot mobbing.
1 Samling for kommunene 2. juni 2015 Nytt fra Fylkesmannen.
Kommunekonferansen 10. februar 2009 Status og samarbeid med kommunene ved Tor Saglie, Arbeids- og velferdsdirektør.
Foreldremøte for foreldre som har 5-åringer i barnehagen
FORSØKSORDNING | TT- brukere med tunge funksjonshemminger.
Frisklivssentral – samling Molde Fjordstuer
Kompetanse for mangfold/ engelskfaget. Steinkjer videregående skole Presentasjon på fagdag MINO, 12. april 2016.
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
BRUKERUNDERSØKELSE I BARNEHAGEN INFORMASJON TIL STYRERE DATAINNSAMLING I denne presentasjonen finner du viktig informasjon om hvordan du kan bidra til.
Stokmarknes 26. januar 2009 v/ Bård Larsen Daglig leder i HEVA.
Rutiner for overgang mellom barnehage og skole
Samisk barnehagekonferanse i Karasjok
KULTURBEGIVENHETER I FURU
Om sysselsetting blant innvandrere
Virksomhet barnehage i finanskomiteen
Tilbakeblikk Kompetansetiltak for barnehagemyndigheter
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Utskrift av presentasjonen:

Gratis kjernetid i barnehage til 3 åringer. Gjelder alle treåringer (også norsktalende) i områder med høy andel innbyggere med minoritetsspråklige barn. Områder, Fjell og Strømsø (minus Åskollen) Drammen kommune tildelt kr. 2.4 mill i Kommunens egenandel per 1. juni: kr

Formål Gjennom økt deltakelse i barnehage forberede barna på skolestart. Bedre norskkunnskapene for minoritetsspråklige barn. Bidra til sosialisering. Målrettet oppfølging av foresatte med innvandrerbakgrunn. Øke forståelsen hos foreldrene for betydningen av norsk språk. Sikre god kompetanse i flerkulturell pedagogikk og språkstimulering hos barnehagepersonalet.

Bruk av midlene. 1.Dekke kommunens mindreinntekter som følge av redusert foreldrebetaling, 20 timer/uken til alle treåringer i aktuelle områder. 2.Rekruttering av barn til barnehage for å øke antall minoritetsspråklige barn som går i barnehage. 3.Systematisk språkstimulering i barnehagene. 4.Kompetanseheving av de ansatte i barnehagene. 5.Tiltak rettet mot foresatte med innvandrerbakgrunn, særlig mødre.

Organisering av prosjektet. Oppdragsgiver: Utdanningsdirektøren Prosjektleder, 20 % stilling fra 1.januar, 100 % fra 1. februar, 60 % fra 1. august. Prosjektleder rapporterer til utdanningsdirektøren, organisert under Drammen Barnehage KF. Referansegruppe, 4 styrere, representanter fra fagorganisasjon.

Status deltakere i prosjektet DatoAntall barn: totalt/minoritets- språklige I barnehage: Totalt/minoritets- språklige Ikke barnehage: Totalt/minoritets- språklige / / / / / / / / 9472 / 54

Hel- deltidsplass Dato:Minoritetsspråklige:Norskspråklige: Totalt med bhg.plassHel plassDeltidHel plassDeltid

Status tiltak Informasjonsarbeid barnehager, foreldre Rutiner, refusjon oppholdsbetaling Rekruttering av barn Kompetanseutvikling personalet Foreldretiltak