Kun senter for Kunnskap og Likestilling. 2 Hvorfor systematisk likestillingsarbeid? Nødvendig for å sikre at like kvalifikasjoner virkelig betyr i praksis.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Advokat Ann Helen Aarø ADVOKATFIRMAET HESTENES OG DRAMER & Co MNA
Advertisements

Innvandrerbefolkningen, utvikling
Saker hos LDO – et utvalg
Fagforeningens arbeid for mangfold
SLIK SIKRER VI SYSTEMATISK LIKESTILLINGSARBEID Anne Marit Skarsbø Seniorrådgiver Mangfold og likestilling i arbeidslivet 28.september.
Alle menn og kvinner på dekk! Seniorrådgiver Tore Simonsen Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi) Bergen 1. februar 2011.
Pedagogisk analyse.
Samfunnsutvikling, funksjonshemming, universell utforming og lovverk.
Utarbeidet i tilknytting til deltagelse i Kompetanseprogrammet
”Jobbmulighetskoden” Broen mellom arbeidssøker og arbeidsgiver:
Hvordan arbeide med likestilling og likeverd i barnehagen?
Atferdsanalytisk arbeid med atferdsvansker
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Ny Diskriminerings – og tilgjengelighetslov UMB/NTNU Ski Kjell Erik Øie Statssekretær 21. Oktober 2008.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Erfaringer og erkjennelser fra praktisk likestillingsarbeid i Steinkjer kommune Karin Hovde, KUN senter for kunnskap og likestilling.
Likelønn - Systematisk likestillingsarbeid. Hvorfor systematisk likestillingsarbeid? • Nødvendig for å hindre diskriminering • Nødvendig for å sikre at.
Likeverd og tilgjengelighet Om ny diskriminerings- og tilgjengelighetslov Statssekretær Kjell Erik Øie Innlegg for UMB/NTNU, 30. oktober 2007.
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Hvem er vi? Hva skal Bydel Grünerløkka være?
Prinsesse eller pirat – et fritt valg!
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Mangfold og fellesskap
Rekruttering av mangfold – hvordan unngå diskriminering?
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
NY DISKRIMINERINGS- OG TILGJENGELIGHETSLOV Et virkemiddel for universell utforming?
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
LDO sine verktøy for bedre likestillingsarbeid
Likestilling som strategi ”en mangfoldig bydel i endring”
Hvorfor systematisk likestillingsarbeid? Nødvendig for å hindre diskriminering Nødvendig for å sikre at personalpolitikken ikke gir noen fordeler - på.
Likelønn - Systematisk likestillingsarbeid. 2 Hvorfor systematisk likestillingsarbeid? Nødvendig for å sikre at like kvalifikasjoner virkelig betyr i.
Er det behov for et regionalt senter for inkludering og mangfold i Møre og Romsdal?
Mangfold – på ordentlig! Del 1 – Krav i lovverket.
LDO sine verktøy for bedre likestillingsarbeid.
LDO sine verktøy for bedre likestillingsarbeid
Likestilt Nord Norge Kvinnfolk og mannfolk og søringer og det som verre er… Gunhild Thunem KUN Nordfold 2009.
Likeverdige tjenester i praksis Mariette Lobo, Bergen,
Likeverdige tjenester i praksis
Likestilling i Oslo kommune
Idrettsglede for alle – en åpen og inkluderende idrett
Identifisering og bruk av indikatorer
Likestillings- og diskrimineringsombudet 13. juni 2014
Religion på arbeidsplassen
Hvorfor det utvidede likestillingsbegrep – presentasjon av LDOs veiledning Av Mona Larsen-Asp underdirektør Høgskolen i Lillehammer 24. april 2008.
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
Interesseorganisasjoner som inkluderer hele befolkningen Avdeling minoritetshelse og rehabilitering Rådgiver Gro S. Lopez.
Universell utforming Fagsjef Toril Laberg Fagpolitisk konferanse
Terningen Arena NAV Elverum v/ Odd Are Elvebakken
Kapittel 1.4 Modul I Kvalitetsledelse
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Diskriminerings lovgivningen
Diskriminerings og likestilliningsrett Generelle grunnbegreper.
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
LIKESTILLINGSUTVALGET opprettet ved kgl.res. 12. februar 2010 Likestillingspolitikk i lys av livsløp, klasse og etnisitet Struktur for likestilling Leder.
Arbeid for likestilling og mot diskriminering Norges idrettsforbund 30. oktober 2015.
Mangfold og likestilling i arbeidslivet. Samfunnsviternes policydokument om mangfold og likestilling i arbeidslivet Samfunnsviterne mener at mangfold.
P ROSJEKT SKOLEKONKURRANSER Benedikte Sterner, Styremedlem WSN og Offisiell delegat WSI.
I den prosessorienterte organisasjon spør man
DEN VANSKELIGE DIALOGEN OM INNBYGGERHØRING OG EVALUERING AV FORSØKET PÅ KOMMUNESAMMENSLUTNING I VALDRES I 2004 Et prosjekt gjennomført av Telemarksforsking-Bø.
NTNUs Mentorprogram Svandís Benediktsdóttir Likestillingsrådgiver
«Rop-tilsynet» i Haugesund kommune
Statusrapport for IA-handlingsplan
Rekruttering Navn på foredragsholder Dato
DEN VANSKELIGE DIALOGEN OM INNBYGGERHØRING OG EVALUERING AV FORSØKET PÅ KOMMUNESAMMENSLUTNING I VALDRES I 2004 Et prosjekt gjennomført av Telemarksforsking-Bø.
Likelønn og kjønns- diskriminering
KOMPETANSE FOR MANGFOLD
Bufdirs arbeid med CRPD
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Kun senter for Kunnskap og Likestilling

2 Hvorfor systematisk likestillingsarbeid? Nødvendig for å sikre at like kvalifikasjoner virkelig betyr i praksis like muligheter Nødvendig for å synliggjøre ulemper og problemområder [dvs. innsatsområder] Nødvendig for å overvinne barrierer mot likestilling Gir et mangfold som også er et fellesskap

3 En likestilt rekruttering handler om 2 ting Forståelsen av hvordan annerledeshet omdannes til ulemper –(kvinner, etniske minoritet, funksjonshemmet, senior, seksuell minoritet) Kvaliteten av rekrutteringsarbeidet –Alt handler om profesjonalisering av personalpolitikken

Likestillingssirkelen – metode for arbeidet Sette mål Vurdere Ansvarliggjøre Gjennomføre tiltak for å fremme likestilling Statusrapport Systematisere fakta Evaluere tiltak

Systematisk mangfoldsrekruttering

Formål - rekruttering Sikre en mangfoldig og likestilt arbeidsplass. Gjennom å: Fjerne direkte diskriminerende praksiser Endre rutiner for å sikre at kompetanse blir sett – og ikke anderledeshet Positiv særbehandling og andre aktive mangfoldstiltak som tar sikte på å rekruttere flere fra grupper som i dag er underrepresentert

Utfordringer Rekruttering er en arena for forutinntatte oppfatninger Ubevisste/bevisste holdninger om hvilke grupper eller kjønn som passer til ulike arbeidsoppgaver Dagens rutiner oppfattes som rettferdige og nøytrale fordi de er utformet i dialog med de ansatte som allerede er innenfor Ensidige arbeidsplasser er ikke alltid klar til å takle mangfold

Fakta om situasjonen Kjønnsdelt oversikt over ansatte fordelt på nivåer og avdelinger Analysere utfordringer og tilstand for personer med etnisk minoritetsbakgrunn og nedsatt funksjonsevne Oversikt over virksomhetens rekrutteringsrutiner Oversikt over og evaluering av eksisterende tiltak for mangfold

Skjema for tiltak MålAnsvarInvolverteRessurserTidsplan Fast rekrutterings- manual for mangfold Mangfolds- erklæring Kalle underreprese nterte grupper inn til intervju Tilrettelegging samtaler etter ansettelse

Evaluering Oppsummere resultater Oppsummere erfaringer fra involverte Oppsummere gjennomføring Foreslå nye tiltak

Systematisk likestillingsarbeid Vurdere Sette mål Fordele ansvar Gjennomføre tiltak for å fremme likestilling Statusrapport Systematisere fakta Evaluere tiltak Lærer av erfaringer Systematiser det som fungerer Inkluderer mangfold og likestilling i vanlig personalpolitikk

LDOs hjelpemidler Håndbok Skjema for gjennomføring av arbeidet Rapporteringsmal SaLDO Praksis Nettsider

Regionalt senter for likestilling og mangfold (ansvar for de fem nordligste fylkene) Prosjekt ut 2011

KUN Senter for kunnskap og likestilling Bjørnar Andreassen

Oppgave 1 15

Oppgave 2 16

Oppgave 3 Språkkrav En leder mener at de trenger en ansatt som har norsk som morsmål. Mange av de ansatte snakker gebrokkent norsk. Enkelte kunder har klaget på dette. Lederen utlyser den ledige stillingen med krav til norsk som morsmål. Er dette diskriminering? [pro-kontra argumentasjon]

Oppgave 4 Gi meg tre grunner til at det er vanskelig å bedre likestillingen eller mangfoldet på jobben Hvordan kan man overvinne disse vanskelighetene?

Oppgave 5 Gi meg eksempler på vellykkete tiltak - endringer