KS Bedrift Energi Vi forvalter landets mest kritiske infrastruktur

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Om nettilknytning og nettariffering
Advertisements

Nettleien 2013 Oppdatert Innholdsfortegnelse •NVEs inntektsrammer • Nettoppbygging • Strømprisen og nettleiens sammensetning •Hva påvirker.
Lansering Oslo 16. mars 2009 Jørgen Randers, BI Sverre Aam, SINTEF Steinar Bysveen, EBL.
Regionalnettsordningen og fleksibelt forbruk
INNSPILL TIL OPPLANDS ENERGI- OG KLIMAPLAN FRA NORSK VED 10. NOVEMBER.
Ny AFP NHO – Forsikringskonferansen / Stein Stugu
Defo – Distriktenes energiforening1 NITO, Tekna og EL/IT Struktur og Paretorapport.
AVI i fremtiden *Behov og ønsker *Temaer og gjennomføring Hvor går utviklingen.
Defo – Distriktenes energiforening1 Paretokonferansen 2013 Strukturendring og leveringssikkerhet 17. Januar 2013.
Oppsummering AMS unntak fra funksjonskrav Gardermoen 9. januar 2012.
Statnetts arbeid med anleggsbidrag
Vi leverer framtidens energiløsninger
Defo – Distriktenes energiforening1 Høring St. melding 14. ( ) Vi bygger Norge- om utbygging av strømnettet.
Generelt om Randaberg Kommunen
Morten Fossum, Trondheim Energi Fjernvarme AS
Nye økonomiske utfordringer
Valgkamp Byggenæringen Norges største distriktsnæring.
Hvilke virkemidler kan bidra til raske utslippskutt?
Regjeringens tiltakspakke Drammen kommunes oppfølging.
Endring av valutakurs i PA og rebudsjettering av EU prosjekt
Europeiske selskapers tilpasning til EUs klimapolitikk Jon Birger Skjærseth CREE-CICEP 2012.
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
Eksp. sjef Frøydis Vold, Landbruks- og matdepartementet
Fjernvarmeutbygging i Norge - hva skjer fremover? Årsmøte i Tromsø , Atle Nørstebø.
Hvordan utfordrer NoBio regjeringen i arbeidet med statsbudsjettet 2010? Årsmøte i Norsk Fjernvarme, Fredrikstad 28. mai 2009 Kari Asheim, NoBio.
Fjernvarmedagene 2012 – Clarion Hotel Oslo Airport Fjernvarmeprisen – juridiske spørsmål advokat Frode Støle.
Energieffektivisering – fokus på bygget eller systemet ?
Fjernvarme i konkurranse med lokale alternativer - erfaringer fra Oslo (Hafslund Fjernvarme v/Stein Randby) Norsk Fjernvarmes julemøte 2. desember 2010.
Årets nyhet – prisstatistikk for fjernvarme!!! Jon Tveiten Norsk Energi 1.
Kommentarer til enkelte spørsmål i THEMAs rapport Tilknytningsplikt og prisregulering Fjernvarmedagene – 29. oktober 2013 – Frode Støle.
Utnyttelse av et gassrør til Grenland
STATSBUDSJETTET 2013 Adm. dir. Idar Kreutzer Oslo,
1 Kommunal selskapsstatistikk Kilde Brønnøysund, september 2009 Bedriftsstyret Marianne B. Skou.
Norges vassdrags- og energidirektorat Gjennomgang av samlet regulering av nettselskapene.
Johannes Kristoffersen Hålogaland kraft AS Endringene i regionalnettet og konsekvenser for enkeltselskap.
Rask og god bosetting – kommunenes rolle Bjørn Gudbjørgsrud,
Kostnader i pensjonsordningene Pensjonsforum Jan Otto Risebrobakken.
Presseinformasjon fra Distriktenes energiforening1 Kontaktinformasjon: Distriktenes energiforening, defo. Postboks 1497 Vika 0116 Oslo Daglig.
Defo – Distriktenes energiforening, Knut Lockert1 Møte OED 28. juni 2011 Innspill fra Defo.
Presseinformasjon fra Distriktenes energiforening1 Kontaktinformasjon: Distriktenes energiforening, defo. Postboks 1497 Vika, 0116 Oslo
Defo – Distriktenes energiforening, Knut Lockert1 Tariffseminar En rekapitulering.
1 Viktigste utfordringer videre for energibransjen Møte statsråd Terje Riis-Johansen FSN Knut Lockert.
Defo – Distriktenes energiforening, Knut Lockert1 Kontaktmøte OED 22. april 2010 Felles nasjonale tariffer? Knut Lockert, daglig leder Defo.
Fornybar kraft og varme
Statsbudsjettet 2009 Høring i finanskomiteen Steinar Bysveen Administrerende direktør, EBL Høring i finanskomiteen, 17. oktober 2008 EBL – drivkraft i.
© EL & IT forbundet, tirsdag, 15. juli 2014 Lysbilde nr.: 1 Nettregulering 2007 Innhold Hva er nettregulering? Inntektsrammemodellen NVEs forslag pr
Grønn fordelsavtale Cort Adelers gate 30 Oslo. Med grønn fordelsavtale vil vi sammen med deg redusere energi- forbruket og miljøbelastningene, samtidig.
Innspill vedrørende Helse Vest IKTs prismodell Per Nordenson fredag Sak 060/06 Vedlegg 1.
En bedre kraftsituasjon i Midt-Norge
Fjernvarme og fjernkjøling i Norge – drivere og utfordringer
Møte med OED 18. desember 2007 Jan Harsem / Terje Løkken.
Helhetlige og langsiktige hensyn i politiske vedtak om velferdstjenester NIBR-rapport 2008:27 Elin Kittelsen, Jan Erling Klausen og Erik Nergaard.
Nettleien 2015 Oppdatert februar 2015.
Regionale forskningsfond
Finansieringsordninger for bedre samhandling 22.oktober 2009 Utarbeidet for KS av Peter Emmerich Hansen, Jesper Luthman og Kari Sletnes fra Implement,
Olje- og energidepartementet Fremtidige politiske krav til 2VK EBL Kompetanse – Samfunnsmessig nytteverdi ved bruk av 2VK 16. mars 2004 Statssekretær Øyvind.
Olje- og energidepartementetwww.regjeringen.no/oed Sigurd Tveitereid Energi- og vannressursavdelingen Olje- og energidepartementet
Alternativer til nett Enova og Statnett starter FoU-prosjekt for å få fram de beste totalløsningene Nasjonal kraftsystemmøte, Gardermoen, Jan.
Regjeringens tiltakspakke – hovedtrekk Sterk vekt på sysselsetting og klima – 20 milliarder i nye tiltak arbeidsplasser Skattelette er tonet ned.
FJERNVARME SUNNDALSØRA.. Markedsprissetting i Norden - uten kostnader for CO 2 -utslipp Vannkraft Termisk Variabel produksjonskost Kombinert varme og.
SINTEF Energiforskning AS 1 Funksjonsbeskrivelse full-skala utbygging av avanserte måle- og styringssystemer Ingeborg Graabak SINTEF Energiforskning.
Resultat 3. kvartal Eiermøte 4. november 2016 Pernille Kring Gulowsen.
Status for NVEs arbeid med forskriftshøring tariffer
Dialogkonferanse Ruter
Statnett og prosumenter
Status for NVEs arbeid med tariffer og anleggsbidrag
FoU rapport fra EY – Merverdiavgiftskompensasjon - vurdering av endret praksis i Skatteetaten Sigmund Engdal , 3. mars 2016.
Wenche Teigland,
Tilknytning av Gilja vindkraftverk til strømnettet
Utskrift av presentasjonen:

KS Bedrift Energi Vi forvalter landets mest kritiske infrastruktur Nasjonale nettariffer Olav Forberg Styreleder KS Bedrift Energi

Disposisjon Innledning – hva er KS Bedrift Energi Behovet for utjevning av nettleien Nasjonal nettariff Energieffektivisering Effektiv drift Praktisering av nasjonal nettariff Finansiering av utjevningstilskudd

Medlemmer: Tjenester: 132 medlemmer 116 energiverk 95 områdekonsesjonærer Tjenester: Arbeidsgiveri Tariffavtale for Energibransjen Næringspolitikk Kurs og opplæring

Behovet for utjevning av nettleien Iflg. Ot.prp. nr. 62 2008-2009 er regjeringen opptatt av at kundene til nettselskapene ikke skal betale mer enn god drift og utvikling av nettet tilsier. I dette prinsipp ligger det klare føringer som NVE har forsøkt å hensynta i nytt inntektsregime. KS Bedrift Energi er helt enig i et slikt prinsipp. KS Bedrift er også helt enige i at det er viktig å opprettholde den lokale forankringen til distribusjonsnettet. Dette prinsipp slår Regjeringen fast i samme proposisjon. KS Bedrift er enig i at det bør være en utjevningsordning som reduserer nettleia der distribusjon som følge av geografi og bosetting er ekstra kostnadskrevende Men vi er ikke for en felles nasjonal nettariff

Nasjonal nettleietariff KS Bedrift Energi er enig i NVEs rapport, egen tariffutforming viktig for lokale energiverk -frihet til selv å velge tariffstruktur -tariffnivå og –utvikling en måte å synliggjøre seg på -sikrer et lokalt valg av servicenivå for nettselskapet -sikrer et miljø for mer lokal kundekontakt -nyttig for både kunde og selskap at kostnadsnivå signaliseres, kfr. Ot.prop. nr. 62 (”Kundene skal over tid ikke betale mer enn det god drift og utvikling av nettet tilsier”)

Nasjonal nettleietariff - konsekvenser Kunder i selskaper som pr. definisjon er effektive vil få økt nettleie om en skal legge landssnittet for nettleie til grunn. Kunder i de større byene (les Oslo, Stavanger, Trondheim) må i hovedsak finansiere lavere nettleie for resten av landet. Fjernvarmekunder i de større byene vil få høyere kostnader til oppvarming da sammenlignbar energikilde ofte er prisen på strøm. Kunder av enkelte selskaper kan ved innføring av en ny nasjonal tariff få redusert sin nettleie med mer enn 30%. Dersom nasjonal tariff skal gjelde alle tariffnivå vil enkelte næringer få betydelig økning i nettleien.

Energieffektivisering Nasjonal nettariff der landsgjennomsnittet blir lagt til grunn vil medføre at det i noen områder blir mer lønnsomt å gjennomføre energieffektiviserende tiltak enn i andre. Kunder i de større byene (Oslo, Stavanger, Trondheim) vil få en betydelig mergevinst ved energieffektivisering enn kunder i landdistriktene. Prisen på fjernvarme i de større byene vil øke i takt med prisen ellers på strøm/nettleie og gi enda større fortjeneste for selskaper her. Motsatt vil skje i landdistriktene som vil få redusert sin lønnsomhet. Vil dette kunne påvirke negativt gjennomføringen av mer omlegging til biobrensel??

Effektiv drift NVE peker i sin innstiling på at incentivene til effektiv drift vil kunne svekkes ved en nasjonal nettariff. Egne kunder vil ikke nyte godt av kostnadsreduksjoner direkte. Incentivene til å bli mer effektiv vil ikke være like åpenbare for selskapene som vil kunne ”skjule” seg bak en nasjonal nettariff.

Praktisering av en nasjonal nettariff KS Bedrift Energi er glad for den presiseringen som er gitt i Regjeringens proposisjon nr. 62 som tilsier at den lokale forankringen skal opprettholdes. I tilfelle innføring av en nasjonal nettariff må den praktiske håndtering av avregning og fakturering fortsatt ivaretas av de lokale nettselskapene. (Ikke flere kontaktpunkter for kundene enn nettselskap og kraftleverandør!) Det lokale nettselskapet må fortsatt ha kundekontakt og sin del av kontantstrømmen. En felles avregningssentral vil få omfattende konsekvenser for bemanningen i de enkelte nettselskap og redusere sysselsettingen og kompetansen. Dette vil åpenbart også ha en negativ ”distriktsprofil”.

Utjevning finansiert over nettregimet??? -Utvidelse av dagens ordning med utjevningstilskudd vil dempe virkningen av forskjeller i nettleienivå. -Finansiering av utjevningstilskudd over nettregimet kan være en mulig løsning. Med et påslag på 1 øre pr. kilowattime for husholdningstariffene alene, ville dette røfflig kunne gi et utjevningsbidrag på ca. 350 mill. (SSB oppgir forbruk til husholdninger til ca. 35 TWh – 2005-tall) -Utjevning med et slikt beløp vil gi en nettleie som langt på vei nærmer seg dagens landsgjennomsnitt. -Utjevningstilskudd i denne størrelsen vil medføre en ekstrautgift for husholdningene på ca. kr. 200,- pr. år. (20.000 kWh/år)

Takk for oppmerksomheten!!