Aggression Replacement Training ”I stedet for aggresjon”

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Terje Gundhus Atferdsavtaler innenfor kriminalomsorgen. Motivasjon, endring og selvstendiggjøring.
Advertisements

Samhandling.
Når kjeft ikke hjelper Atferdvansker Utfordringer Muligheter og tiltak
Program for foreldre, barn og lærere Carolyn Webster-Stratton, Ph.D.
Sosial ferdighetstrening
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Brukertesting •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
N Y G IV – OKTOBER 2012 Erfaringer med Ny Giv-prosjektet fra Tæruddalen skole.
Del 3: pRaktisk prøve Vurdering av praktisk forståelse av
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Prosjektet ”Aktiv Hverdag” i Narvik Kommune
Fagdag for barne- og ungdomsarbeidere Harebakken 20. november 2013
Rammeplan for Aktivitetsskolen (AKS)
ART - et program for trening av sosial kompetanse
Vårt Lokalsamfunn En oppdagelsesferd på samspill mellom mennesker,
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Oslo kommune Utdanningsetaten Nordberg skole Elevsamtalen/ elevmedvirkning Hanna Berntsen Øybø Stephanie Buadu Sebastian Sommerfeldt Hanne Bender Grønstad.
Praktiske oppgaver. Oppgave 1 Profesjonsetikk i klubben.
Elevenes læringsmiljø og skolens brede mandat
Støttende undervisning (Læreren som støttestillas)
KARRIEREPLANKURS Bakgrunn: Bidra til å få ungdom ut av ledighet og tilbake til skole eller annen opplæring. Utfordring: Utforme og gjennomføre et konkret.
Den gode lærer Elevrådskonferansen 2009 Petter Hagen 4. november 2009.
Ungdomsgruppe Pedagog, BUP Levanger
Torbjørn Torsheim, Førsteamanuensis Universitetet i Bergen
Hverdagen for Ruth og Sissel.
1 UNG i Europa EUs program for ikke-formell læring Hva kan Dere bruke UNG i Europa til?
Bra! Generalisering Hvordan overføre det som trenes
Dilemmaer og muligheter når tvang er nødvendig
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Global Dignity Day Klikk for film:.
Forelesningsnotat nr. 3 Kapittel 6
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
Informasjon til skolens ansatte om Skoleprogrammet VIP
Foreldremøte Gutter ’99 Mandag Agenda / Saker: Spillere og foreldre Kort oppsummering fra trenermøte / sesongen ’08 Spiller / foreldres feedback.
Skap et godt idrettsmiljø i klubben din - Gjennomføres av trener eller leder For utøvere.
Opprettholdende faktorområder
Design, studentundersøkelse Frode Svartdal, Knut Gundersen.
Lyshovden Oppveksttun!
Lysgården En skole med Art- tig og Stil-lig læring.
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Design, studentundersøkelse Frode Svartdal, Knut Gundersen.
Del 3 Kampidrettenes utdanningssamarbeid Utarbeidet av Espen Amundsen
Velkommen til informasjonsmøte om Eikeli VGS’ tilrettelegging for Fossums langrennsløpere og skiskyttere !
Gruppeøving 1.mars Agenda “Endelige” kriterier for forretningsideene Presentasjon av hjemmeoppgaver Halveringsprosess Kort presentasjon av eksterne case.
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
PEL eksamen Av Sindre Gusfre Berge Lærerrollen - motivasjon
KLASSELEDELSE.
Aggression Replacement Training og mennesker med utviklingshemming
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
Gruppetilbud for unge voksne med generelle lærevansker eller lett utviklingshemming, HAVO Lassa ved SUS Identitet/Selvbilde/seksualitet v/Ole Jan Hustøl.
RePULSE- styr dine impulser Presentasjon PPT
Trening i livets kunst Trening i livets kunst Surnadal kommune 17. januar 2011 ARTART.
Er sm En presentasjon for Gvarv Skole/Sauherad Ungdomsskole.
Sosial ferdighetstrening i barnehagen v/May Helen Eia Richter Ressurssenter for styrket barnehagetilbud.
SmART oppvekst er - en anerkjennende grunnholdning med fokus på styrker (Appreciative Inquiry - AI) kombinert med systematisk trening på sosial kompetanse.
Dialogverksted [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Samarbeid med frivillig Organisasjoner  Det å flytte og etablere seg på nytt er spesielt belastende for barn og unge som må lære et nytt språk, beherske.
Læreren som sosialiseringsagent og relasjonsbygger. Kommunikasjon med barn og andre mennesker. Forelesning A1A og A1B S.100 den Bjørn Damsgaard.
Kunsten å omgås andre Få venner Holde på venner Ha tro på seg selv Ta hensyn og vise omtanke Kunne samarbeide og løse konflikter Kunne kommunisere verbalt.
Opplæring i VIP-makkerskap
Vurdering for læring i Fysikk 1
MJØSSKI
Les læringsutbyttene i Kommunikasjon og samhandling
Finsk lærer i svensk skole
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Sosial kompetanse og psykisk helse.
«Den gode timen på Saltvern»
Gjennomgang av øvelsen i ledergruppen Dato: Sted:
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Utskrift av presentasjonen:

Aggression Replacement Training ”I stedet for aggresjon” ART Aggression Replacement Training ”I stedet for aggresjon”

KORT OM ART Utviklet av Arnold Goldstein (USA) Målet er: - Øke deltakers sosiale kompetanse Håndtere eget sinne Øke evnen til moralsk resonnering

ART BYGGER PÅ Sosial læringsteori læring gjennom modellæring og sosial forsterkning

MÅLGRUPPE Mennesker som har utviklet eller står i fare for å utvikle adferdsproblemer

Art-trening Tre timer pr uke Art-time = 60 min Frivillig og eksklusivt - Minimum 10 uker Tre timer pr uke Art-time = 60 min Frivillig og eksklusivt Max 8 deltakere

Art består av tre komponenter Sosial ferdighetstrening Sinnekontroll Moralsk resonnering

Sosial ferdighetstrening Hvordan man fungerer og best hevder seg i samvær med andre

Sosiale ferdigheter Å be om hjelp Å høre etter Å presentere seg Å dele noe

Sinnekontroll Lære å bli bevisste på eget og andres sinne. Trene på hvordan man får aggresjon under kontroll. Behandle sinne på en konstruktiv måte

Elementer i sinnekontoll Hva er sinne? Triggere Signaler Dempere Bubbletalk Konsekvenser

Moralsk resonnering Bygger på menneskets verdisystem Dialog rundt moralske dilemmaer Fokus på fellesskapets beste Gode løsninger for alle Fem utviklingstrinn

Struktur i ART Gruppa utarbeider regler 20% - 80% Fast oppbygging av timen Gruppesammensetting Rollespill Forberedte elever Kun positive tilbakemeldinger – konkret. Bubbletalk

En Art-time Velkommen Art-hilsen Lek Gjennomgang av regler

En Art-time Tilbakeblikk Gjennomgang av hjemmeoppgaver Dagens ferdighet Definisjon Presentasjon Modellering

En Art-time Gruppa rollespiller Tilbakemelding Evaluering av dagens time Hjemmeoppgave Avslutning

Hovedtrener Forbereder timen Leder timen Viser ferdigheten sammen med medtrener Gir tilbakemeldinger

Medtrener Sitte i gruppa sammen med elevene Støtte hovedtrener Notere Hjelpe deltagerne i rollespill Stille spørsmål

Verdt å vite ” for hver dollar de investerer, får de 11 dollar igjen i form av sparte samfunnsutgifter” Art anbefales av helse og sosial og utdanningsdepartementet