Oslo kommune Utdanningsetaten SKOLERING I GJENNOMFØRING AV MUNTLIG EKSAMEN I KUNNSKAPSLØFTET 11. JANUAR 2008 NORSK (modul 1) Trude Slemmen, fagkonsulent.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Utprøving av kursopplegg Bergen, 28. og 29. januar 2013
Advertisements

Abildsø skole - Eksamen 2014.
Hvordan gjennomføre eksamen etter ny eksamensordning?
Eksamensoppmelding for elever og privatister
Vurdering for læring.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Valg av Programområde og programfag på Studiespesialisering
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
Forslag til ny vurderingsforskrift
Digitale mapper og mappevurdering – vurdering for læring
Møte med RKK Info -Dialog -Samarbeid De beste skolene ligger i Nordland.
FORSKRIFTSENDRING Gjennomgang av sentrale deler av forskriften Konkrete eksempler på vurderingspraksis v/ lærere fra skolen.
SKOLERING I GJENNOMFØRING AV MUNTLIG EKSAMEN I KUNNSKAPSLØFTET
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Yngvild Nilsen, seksjonssjef
Samling 2. april 2009 Yngvild Nilsen, seksjonssjef
Praktisk eksamen Vg2 – sensorskolering 31
Oslo kommune Utdanningsetaten 1 SKOLERING I GJENNOMFØRING AV MUNTLIG EKSAMEN I NORSK Vg3 14. OKTOBER 2008.
Møte om eksamen - mandag 14. mai kl
Nasjonale prøver Møte for skolene 30. august 2011
Om vurdering i vg skole ”Opplæringens mål er å ruste barn og unge til å møte livets oppgaver og mestre utfordringer sammen med andre” (Generell læreplan.
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
VURDERING.
Informasjonsmøte for 10. trinn 10. mars 2009 kl:18.30 – 19.30
Den digitale skole - Et prosjekt fra utdanningsdirektoratet.
Elevvurdering i Kunnskapsløftet Satsningen skriftlig vurdering på barnetrinnet - føringer og utfordringer Yngvild Nilsen, avdeling for pedagogisk utvikling.
Nasjonale prøver Møte for skolene 29. august 2012
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Muntlig eksamen realfag: Retningslinjene for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune: Realfag 7.april 2008.
Eksamen i Kunnskapsløftet
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
IKT-seksjonen, Avd. for LUI, Høgskolen i Oslo Digitale mapper og mappevurdering – vurdering for læring A 09 onsdag 30. september 2009 Leikny Øgrim, IKT-seksjonen.
FORELDREMØTE 9. TRINN 09. mars 2011
SMESTAD UNGDOMSSKOLE Foreldremøte 10. mars 2011
Vurdering; Hvem, hva hvorfor
Om vurdering og nye eksamensformer. Hvorfor er dette viktig å snakke om? Mange elever ”skjønner alvor” først når de er midt oppe i eksamen. Det kan virke.
1. Eksamen/vurderingsordninger i nye læreplaner Styringsdokumenter i vurderingsarbeidet: Kompetansemål i den fagspesifikke læreplanen Det arbeides med.
VELKOMMEN TIL ET NYTT SKOLEÅR!
Elevvurdering i Kunnskapsløftet Prosjekt skriftlig vurdering på barnetrinnet - føringer og utfordringer Yngvild Nilsen, avdeling for pedagogisk utvikling.
Hva skal til for å få alle skolene godkjent?
Hva kan jeg gjøre bedre, lærer?
1 Vurdering som fremmer læring og utvikling Vurderingskonferanse Øystein Sandsdalen.
Foreldremøte Apalløkka skole høsten 2014
Hotell Klubben Velkommen! Rådgiversamling.
Foreldremøte 10.trinn 4.februar 2015
ELEVVURDERING Skedsmo kommune Dag 1: Kursleder: Mona E. Flognfeldt, Høgskolen i Oslo.
Om vurdering og eksamen Vurdering på ungdomstrinnet Underveisvurdering uten karakter Underveisvurdering med karakter Terminkarakterer, januar og.
Vurdering i matematikk
Eli Kari Høihilder 2009 ELEVVURDERING LK 06.
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
Temamøte 10.trinn Velkommen v/ rektor Bjørg Tørresdal Sang Spesielt for 10. trinn v/ avdelingsleder Bjørg Boneng Eksamen – muntlig og skriftlig.
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Eigenvurdering og sjølvregulering
Sagt om utdanning….
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Hole ungdomsskole Visjon: TRYGG, KREATIV OG UTVIKLENDE FOR ALLE.
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Eigenvurdering og sjølvregulering
Nettverksledersamling
Vurdering og undervisning
Vurdering og klage på standpunkt
Utdanningssystemet sitt årshjul
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Krav om sensorveiledninger – bakgrunn og intern oppfølging
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Om vurdering og nye eksamensformer
Eksamen Sluttvurdering- regelverk Skolebasert kompetanseutvikling
Gjeldende regelverk om vurdering
Utskrift av presentasjonen:

Oslo kommune Utdanningsetaten SKOLERING I GJENNOMFØRING AV MUNTLIG EKSAMEN I KUNNSKAPSLØFTET 11. JANUAR 2008 NORSK (modul 1) Trude Slemmen, fagkonsulent Avdeling for pedagogisk utvikling og kvalitet

Oslo kommune Utdanningsetaten Oslos føringer Krav om 48 timers forberedelsesdel og vurderingskriterier på muntlig eksamen – følger innføringen av Kunnskapsløftet Våren 2008 skal alle eksamensoppgaver til muntlig eksamen gi opplysninger om vurderingskriterier Ansvarlig for dagen er Norconsult (Ved Beate Lotveit, Astrid Ljones Fjørestad og Morten Rosvold) Neste kursdag (modul 2): 3 mars 2008

Oslo kommune Utdanningsetaten Om vurderingskriterier (kjennetegn) Vurderingskriterier kan defineres som det vi legger vekt på når vi skal vurdere elevene. Når vi bestemmer vurderingskriteriene, bestemmer vi samtidig hva som teller/hva vi legger vekt på ved vurdering. For å vurdere læringsprosess eller resultater er det viktig å sette kriterier for hva som må gjøres for å nå et læringsmål. Kriterier former en basis og gir en prioritering for det som skal vurderes. Dette betyr at når man utformer kriterier, bestemmer man hva som er viktig.

Oslo kommune Utdanningsetaten Forskrift til opplæringslov Undervegsvurderinga skal ein gi løpande i opplæringa som rettleiing til eleven. Ho skal hjelpe til å fremje læring, utvikle kompetansen til eleven og gi grunnlag for tilpassa opplæring. Undervegsvurdering kan ein gi både med og utan karakter. Sluttvurderinga skal gi informasjon om nivået til eleven ved avslutninga av grunnskoleopplæringa.

Oslo kommune Utdanningsetaten Overordnede retningslinjer for eksamensavviklingen: Forskrift til Opplæringslova § 3-3 – Lovdata: ”Retningslinjer for eksamensavviklingen i Osloskolene” (lokalt skriv) Formålet med skrivet: ”….For å sikre at elevene skal få vist sine kunnskaper og ferdigheter, må eksamensformen være forutsigbar og kjent. Dette rundskrivet gir retningslinjer som skal sikre elevene mest mulig forutsigbare og likeverdige forutsetninger ved eksamen.” (Ny versjon er på vei..)

Oslo kommune Utdanningsetaten Pauser og lunsj – Pause med frukt og kaffe/te – – Lunsj – Pause med kaffe/te Slutt