Presentasjonen dreier seg om

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Advertisements

Flerfaglig gruppe for studier av SPRÅK- OG KULTURMØTER Evaluering og kompetanseutvikling vedrørende forsterket tilpasset norskopplæring Oppdrag for Oslo.
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Noen utfordringer for skolene
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
Tema 4: BEDRIFTEN SOM LÆRESTED Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere.
Melding til Stortinget…
Storbynettverket 7 største byene (Oslo, Kristiansand, Stavanger, Bergen, Trondheim, Tromsø, Drammen) Utvikle kompetanse og kunnskap Hovedfokus 2009 og.
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
Vurdering for læring på Linderud skole
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
Voksenopplæringen i Oslo - Tall, organisering og utfordringer - Bystyremelding 2/03 - Krafttak for norskopplæring.
Oslo kommune Utdanningsetaten Krafttak for norskopplæring Informasjon til skolene.
«Ungdomstrinn i utvikling»
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Ungdomstrinn i utvikling
Velkommen til fagsamling i klasseledelse 26/9-13
«Samarbeid for fremtiden» Presentasjon på nettverkskonferanse for psykisk helse og rusfeltet i Vest-Agder, Jan Ivar Ekberg og Ingunn Kvamme,
Thomas Johan Eggum & Sindre Williksen
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
Flerfaglig gruppe for MINORITETSSTUDIER
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
Hvordan skolene møter prosjektet: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk…. En spørreundersøkelse til skoleledere i Oslo høsten 2005.
Kompetanseutvikling i regi av Høgskolen i Hedmark Prosjekt: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk – likeverdig opplæring i praksis.
Lise Iversen Kulbrandstad, Høgskolen i Hedmark, foredrag Midtveiskonferanse Felles læreplan i norsk og aksjonsforskning Lise Iversen Kulbrandstad.
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
1. 2 Innføringssplan Skoleåret 2005/2006: alle skoler med årstrinn Skoleåret 2006/2007: alle skoler med årstrinn Høst 2007: alle videregående.
Digital kompetanse for alle. Forord (utdrag) Departementet definerer digital kompetanse som den kompetansen som bygger bro mellom ferdigheter som å lese,
Nasjonale prøver.
KIP – Aksjonsforsknings -konferanse 21. mai 2008
Organisasjonsutvikling på USIT Prosjektet ”USIT 2.0” er i gang!
Fleksibel læring for straffedømte IKT som verktøy, læringsmiljø og sosialiseringsfaktor i utdanning av straffedømte Foreløpig evaluering Leikny Øgrim Høgskolen.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Digital kompetanse - for hvem og hvordan?. Digital kompetanse Nå nytter det ikke lenger å vente på at det skal gå over. PFDK er her og er kommet for å.
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Ulikheter og variasjoner
Kull 5 - Prosjekter 5. November 2010.
Erfaringer med styrking og allmenngjøring av det flerkulturelle perspektivet i lærerutdanningen Lærerutdanningskonferanse NAFO Oslo 23 og 24 mars Innlegg.
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Smestad skole Velkommen til Osloskolen! Smestad skoles visjon: Trygge og samhandlende elever med kompetanse for fremtiden lene.
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Mer praksis – bedre lærere?
Rådgiverkoordinatorforum i Bodø 27.januar 2015
Praksiseksempel fra Lørenskog
Oppgavemål for satsingen Utdanning KS Utdanning 1.Kvalitetsstyringssystemer. KS skal kartlegge hva kommunene og fylkeskommunene trenger for å utvikle.
Linda Heitmann, Else Kvamme Ramberg og Kristin Uglebakken
Velkommen til Osloskolen og til Voksen skole!
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT Mattias Øhra 2008.
Ungdomstrinn i utvikling 1. samling i pulje 4 for skoleeiere og skoleledere Internett:
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR 9.TRINN VED GYSTADMARKA UNGDOMSSKOLE
Ungdomstrinn i utvikling Om den nasjonale satsingen og arbeidet ved vår skole.
Kompetanse for mangfold
SMU 30.mai 2017 Olweus undersøkelsen trinn Svarprosent: 91,2%
Den gode skoleeier I Nes.
Ny ordning for Utviklingssentrene
Foreldremøte 10. trinn Velkommen Roar Bjarne Kvamme.
Ungdomstrinn i Utvikling 4. samling i pulje 2
UNGES FORUTSETNINGER FOR VIDERE UTDANNING OG FREMTIDIG YRKESDELTAKELSE
Nasjonale prøver på 5. trinn høst 2017
Velkommen til Teglverket skole! Foreldremøte høsten 2017
Studiespesialisering
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
VELKOMMEN TIL NETTVERSSAMLING!
Utskrift av presentasjonen:

Presentasjonen dreier seg om Innføringsplanen Prosjektorganisering Mål for prosjektet Ude’s oppgaver og ansvar knyttet til prosjektet Skolenes oppgaver og ansvar knyttet til prosjektet Si noe om resultatstyring og skoleleders rolle i dette arbeidet Noen suksessfaktorer

Prosjektorganisering Styringsgruppe Astrid Søgnen, direktør Elin Reite, avd.direktør Sidsel Sparre, EFP Bente Fredheim, områdedirektør Rektor Jan Gunnar Riiser, Mortensrud skole Rektor Mette Gaarder, Lakkegata skole Rektor Ann Katrin Schille, Tokerud skole Referansegruppe UFD, venter tilbakemelding Utdanningsdirektoratet, Sissel Anderssen Fylkesmannen I Oslo/Akershus, Byrådsavd. for barn og utdanning, J. Sandsmark KFU, Gry Christin Sjue Utdanningsforbundet, Trine Anker Elevorganisasjonen, venter tilbakemelding Driftsstyret v/Rommen skole, Madhukar Rohatgi NAFO, meldt avbud Repr. fra HiHm, Thor Ola Engen Repr. fra UiO, Rita Hvistendal Sinsen skole, rektor Per Korsvik Ammerud skole, Åse-Vigdis Degerud Gamlebyen skole, rektor Karin D. Eger Oslo Voksenopplæringssenter, Kari Jørgensen PPT, Wenche Larsen Prosjektleder Angela Kreher Prosjektmedarbeider Berit Molander

Mål for prosjektet Bedre de minoritetsspråklige elevenes grunnleggende ferdigheter i norsk gjennom økt motivasjon i læringsarbeidet større faglige utfordringer for elevene bedre samarbeid mellom skole, hjem og lokalsamfunnet økt kompetanse i å tilrettelegge lese-, skrive- og språkopplæring i en flerkulturell skole Det betyr også at skolen må se ulike tiltak i sammenheng med hverandre – tilpasset opplæring er kjernen i dette

Hva kan skolene forvente seg av UDE 2005-2006? Omfattende tilbud om kompetanseutvikling – UiO og HiHm Tilbakeføring av resultater - følgeforskning og evaluering Videreutvikling/ajourhold av Ressurspermen Leksehjelp og LUS Informasjon/kommunikasjon Etablering av et prosjektnettsted Ressurspermen Ulike arbeidsmåter, organiseringsformer, samarbeidspartnere, bruk av IKT, eks på kartleggingsverktøy, vurderingsformer, teori og praksis eksempler Leksehjelp og LUS Evaluering av Leksehjelp så langt – utprøving av nye modeller LUS – ambisjon om at alle deltakerskolene skal implementere LUS – så fremt de ikke har tilsvarende verktøy På nettstedet skal det finnes all relevant dokumentasjon som berører prosjektet (prosjektplan, prosjektorganisering, deltakerlister, forankring) henvisning til relevante offentlige dokumenter og publikasjoner informasjon til skolene forskningsresultater og funn til foresatte

Forventninger til skolene Forsterket tilpasset norskopplæring knyttes til lese-, skrive- og språkopplæringen! Bruk av ressurslærere og arbeid med ressurspermen Samarbeid med ulike etater, institusjoner, organisasjoner – se muligheter Systematisk vurdering og analyse av relevant dokumentasjon Dokumentasjon og vurdering av egne tiltak Kursing av 140 ressurslærere over to år! planer og oppfølging i styringslinjen relevante aktører i nærmiljøet som for eksempel barnehager, andre skoler, helsetjeneste, SFO, KFU, organisasjoner som Røde Kors … - alt avhengig av trinn (se kap 4 i Ressursperm) Skolene dokumenterer og vurderer egne tiltak (se kap 5 i Ressursperm)

Kompetanseutviklingstiltak DELTAKERSKOLENE UiO-skoler Bakås Bjørndal Bjøråsen Bryn Furuseth Gran Høybråten Jeriko Lakkegata HiHm-skoler Ammerud Grorud Hallangerbakken Sagene Stenbråten Lilleborg Lindeberg Linderud Lusetjern Lutvann Løren Mortensrud Møllergata Nordtvet Oppsal Rosenholm Rødtvet Seterbråten Svarttjern Tiurleiken Trosterud Vestli Veitvet Østensjø

Kompetanseutviklingstiltak Kriterie: min 50% andel minoritetsspråklige elever UiO innhold: Forelesningsrekke i regi av ILS og ILN –lese-, skrive, språkopplæring med fokus på minoritetsspråklige elever HiHm innhold: Hvilke faktorer påvirker elevenes læringsutbytte og motivasjon? Hvilke organisasjonsformer og arbeidsmåter gir best læringsutbytte? Hva kjennetegner skoler som kan dokumentere særlig god utvikling? Spørreundersøkelse blant skoleledere, lærere og elever

Kompetanseutviklingstiltak STATUS UiO: Alle barnetrinnlærere har hatt 6 kursdager i løpet av høsten – skolelederne har hatt en egen dag HiHm: Høgskolen har gjennomført en åpningskonferanse i høst og har holdt to felleskurs for alle deltakerne. I tillegg har forskerne gått inn i samarbeid med de to aksjonsforskningsskolene – verksted/nettverk Oppsummering av foreløpig status vil skje i desember – tilbakeføring Av resultater til skolene vil skje ultimo januar.