Utdanning for informasjonssamfunnet – hvorfor digital kompetanse?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Forskning og utvikling
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Mzoon – for fremtidens filmskapere?  Hvilken funksjon mzoon har, og i hvilken grad den kan sees på som en digital læringsressurs?  Hvilke former for.
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Vi ønsker å presentere Excel som verktøy.
Dagsaktuell undervisning
Den digitale dimensjonen i læreplanen for norsk
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Skriving som grunnleggende ferdighet
DET DIGITALE VERKTØYET I HAGEN BARNEHAGE
NY GIV FOR SKOLEBIBLIOTEKET STEINKJER 1. DESEMBER 2004 Jeg har en drøm I have a dream (Martin Luther King) Biblioteket skal være hjertet på skolen.
Matematikk muntlig på studieforberedende program
IKT i GLU-utdanningen: Hva kan vi forvente at studentene kan?
Læring av grunnleggende ferdigheter!
GLSM - grunnleggende lese- , skrive- og matematikkopplæring
Tidligere læreplaner.
Kritikk, analyse og vurdering Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold.
Basiskompetanse i arbeidslivet
Hvordan kan vi bruke det?
VEIEN VIDERE FOR DIGITAL KOMPETANSE? 1.Kultur for læring 2. Forutsetninger for endring 3. Hva er oppnådd?
Sammensatte tekster.
Rolf V. Olsen (EKVA/ILS/UiO) Sluttkonferanse for evalueringen av Kunnskapsløftet 31. oktober.
Den digitale skole - Et prosjekt fra utdanningsdirektoratet.
NYE LÆRINGSMULIGHETER MED IKT NVU-konferansen 2007 Høgskolen i Bergen, 14. mars.
Grunnleggende ferdigheter – Kunnskapsløftet som en literacy-reform
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Lesing – lesetrategier. Aviser i undervisningen
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Estetisk læreprosesser
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Regjeringens navn på den nye skolereformen
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Lesing og skriving i fremtidas skole – analogt og/eller digitalt
Struktur for tilpasset opplæring i forhold til minoritetsspråklige elever.
Velkommen til Spydeberg ungdomsskole. Lov om grunnskolen Grunnskolen skal i forståing og samarbeid med heimen hjelpe til med å gje elevane ….god allmenkunnskap.
FORELDREMØTE 1. KLASSE 11. MARS 2015.
Høgskolen i Oslo Integrering av IKT i lærerutdanningen (S1C) 1) Utfordringer og ideer om videreføring og utvikling i arbeidet med ny grunnskolelærerutdanning.
Velkommen til: Debatt om ny læreplan i fysikk Norsk fysikklærerforening og Norsk fysisk selskap.
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning.
Høgskolen i Oslo IKT i ny grunnskolelærerutdanning ved LUI, HiO Seminar i regi av Ballast Hovedfunn fra Ballast-prosjektet. 2.Hva er digital.
Digital kompetanse Innledning. FYLL UT Hovedpunkter i min forståelse av dette tema! (Hva kan jeg?) Hva vil jeg bidra med i tema- behandlingen? Læreplan.
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: IKT integrert i allmennlærerutdanninga IKT’s rolle i lærerutdanningen, og spesifikt om IKT-faget Studiebesøk fra Göteborg.
KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss. Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren.
Utdanningshistorie  Berit Bratholm:
Læreplan K 06 Utdanningsdirektoratets læreplan s er matematikk
Matematikkens Hva? Hvordan? Hvorfor?
Digital skole hver dag Mattias Øhra Stipendiat ved Høgskolen i Vestfold.
Matematikk og kjønn -mer enn ”hvem som er best”? Line Rønning Føsker, LUB2 1.desember 2009.
Digital kompetanse Presentasjon basert på essayet ”Den sjette kompetansen” Jostein Tvedte.
DIGITAL SKOLE HVER DAG Mattias Øhra. Hvor er vi i norsk skole ift. IKT? Digitale skiller:  Forskjeller mellom elever  Forskjeller mellom klassetrinn.
Oppgave:  Regn ut = ? Gå i gruppe på 3. Forklar hva du har gjort, hvordan du har tenkt, hvorfor blir det riktig? Har dere ulike strategier?
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Kort om meg  Har jobbet fast i barnehage siden 2006  Begynte på førskolelærerutdanningen i 2011, og fullførte i 2014  Begynte da å jobbe som daglig.
Kan teknologien hjelpe oss? Mattias Øhra Stipendiat ved Høgskolen i Vestfold BCC Aug
Literacy i digitaliseringens tidsalder av Svein Østerud Formidlingskonferanse Kommunikasjon, IKT og medier Oslo Forum Kurs- og konferanse- senter, 27.
Dr. Avis Glaze Utdannelse for demokrati;
Tverrfaglig uke for LUT
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Strategisk kart 2018–2021 Bruker Kvalitets-utvikling Kompetanse-
God læring og gode læringsresultat skal vere vårt varemerke
Grunnleggande dugleikar og lesing av fag
Utskrift av presentasjonen:

Utdanning for informasjonssamfunnet – hvorfor digital kompetanse? Foredrag på Utdanningsetatens konferanse ”IKT i Osloskolen – hvor er vi akkurat nå?” Utdanningsetatens Kurs og konferansesenter, Strømsveien 102, torsdag 17. mars 2005

Svein Østerud: Utdanning for informasjonssamfunnet. Den tredje vei Universitetsforlaget 2004

Det postmoderne samfunn Jean-Francois Lyotard: Den postmoderne tilstand (1979) vitenskapen som spill ”små” fortellinger versus ”store” viten erstatter vitenskap kunnskap som performativ ressurs

St. meld. Nr. 30: Kultur for læring kritikk av 1990-tallets reformer OECD-prosjektet ”Definition and Selection of Competencies” fra ”back to basics” til ”basiskompetanse” et funksjonelt/pragmatisk kunnskapssyn

PISA-undersøkelsen Marit Kjærnsli, Svein Lie, Rolf Vegar Olsen, Astrid Roe, Are Turmo: Rett spor eller ville veier? (s. 33): Noen vektlegger at det alle trenger er helt basale regneferdigheter, helt grunnleggende geometriske kunnskaper, en elementær innføring i algebra, osv. Dette synet på hva som bør undervises går gjerne under etiketten ”Back to basics”. I nyere tid har det vært en dreining over mot det som kalles problemløsning, hvor de sentrale undervisningsmålene er å gi elevene en generell innsikt i hvordan man kan formulere og løse problemer i eller ved hjelp av matematikk.

Fra ”basiskompetanse” til ”grunnleggende ferdigheter”: Departementet mener at de mest grunnleggende ferdigheter er: å kunne uttrykke seg muntlig å kunne lese å kunne uttrykke seg skriftlig å kunne regne å kunne bruke digitale verktøy

Representerer de grunnleggende ferdighetene et tilstrekkelig grunnlag for dannelse? Fører økt satsing på de grunnleggende ferdighetene nødvendigvis til at vi får et mer velfungerende demokrati? fra ”lære å lese” til ”lese for å lære” ”the fourth-grade slump” å lese eller skrive er alltid å lese eller skrive noe, og det er å gjøre det på en eller annen måte semiotiske felt

Literacy (kompetanse) opprinnelig om skrivekunsten (littera=bokstav) inkluderer etter hvert alle tegnsystemer (bilder, lyder, gester, bevegelser, diagrammer, ligninger, gjenstander) digital literacy

Kathleen Tyner: Literacy in a Digital World ”tool literacy” – redskaps-literacy ”literacy of representation” – gestalt-literacy å ta datamaskinen i bruk er å gjøre inngrep i en eller annen kulturelt bestemt situasjon det forutsetter en kombinasjon av redskaps-literacy og gestalt-literacy

Et eksempel på manglende literacy ironi i skolen (Kjartan Fløgstads tekst) tolkningen forutsetter evnen til rekontekstualisering