Rådgiversamling Levanger Torsdag 29. november. Kort repetisjon - Bakgrunn, mål og tiltak Bakgrunnen er et alt for stort frafall i vgo. Målet er å øke.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Advertisements

Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Fellesfag Yrkesretting Relevans
Nasjonal konferanse Overgangsprosjektet Kunnskapsminister Kristin Halvorsen 7. september 2011.
Fylkesnettverk karriereveiledning UTDANNINGSVALG
Program Torsdag 12. desember: Matematikkfaget; den største utfordringen for gjennomføring i videregående opplæring? Program Torsdag 12. desember: Kl
Gjennomføring i videregående opplæring høst 2013 Foto: Bjarne Eriksen.
DEG Oppfølgingstjenesten OT er til for OT – koordinatorer:
Her alt e mulig - uansett Oppfølgingstjenesten OT er til for opplæring arbeid kompetansefremmende tiltak DEG OT – koordinatorer: Meråker Meråker videregående.
Pedagogisk-psykologisk tjeneste PPT Nord-Trøndelag
Ditt valg! Idrettsfag • Musikk, dans og drama Studiespesialisering
Videregående opplæring i Hedmark – utfordringer og muligheter
Rådgiversamling Stiklestad 25. september 2011
TELEMARK FYLKESKOMMUNE Skoletilbudet i Telemark Startkurs for rådgivere 19.sept 2012.
«Ny GIV» Åssiden vgs Dag Siljan rektor
INFORMASJONSDAG.
INFORMASJONSDAG Tilbudsstruktur 14/15 •Fylkesrådet: •FORBEREDENDE MØTE tirsdag •VEDTAKSMØTE mandag 2.12.
IKO – Ny GIV, én gruppe Struktur - pedagogikk
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR VG1
Skoleringssamlinger Knut Alfarnæs, avdelingsdirektør prosjektleder
Ny GIV-Overgangsprosjektet Troms fylkeskommune
Samhandlingsprosjekt psykisk helse Samarbeidsutvalget 01. mars 2010
Fylkesmannen i Nordland I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I.
Overgangsprosjektet NY GIV
Fylkesnettverk for karriereveiledning i Nord-Trøndelag Namsos, april 2013.
Karriereveilednings- prosjektet 2-årig prosjekt helhetlig system for karriereveiledning i fylket heve kompetansen til aktørene i utdannings- og yrkesveiledninga.
s. 1 Gjennomføring i vgo i Nordland Rådgiversamling Foto: Crestock.com.
” Når jeg hører vidregående skole, tneker jeg på at jeg gleder meg SYNSYKT til å holde på med noe som intriserer meg, å være sammen med folk som også liker.
Ny GIV i Akershusskolen
Velkommen til prosjektsamling Ny GIV i Akershusskolen.
FYR ved Skedsmo vgs - Knutepunktskole
Pilotprosjekt læreplan kjemiprosess i den videregående skolen (VGS)
NY GIV – overgangsprosjektet i Nordland Samling i rådgivernettverket Bodø Prosjektleder Siv Liland.
Pedagogisk-psykologisk tjeneste PPT Nord-Trøndelag
Gjennomføring i videregående opplæring – kort om status og utfordringer i Hamar kommune Paal Morken Andersen Avdelingssjef videregående opplæring Hedmark.
Overgangsprosjektet – NY GIV
Ny GIV – videre - forventninger til skoleeier og skole Dato Svolvær Foto: Peter Hamlin.
Regionsamling KS-prosjekt ”Helhetlig utdanningsløp- bedre gjennomføring i videregående opplæring” Orkanger 17. november 2008.
Monika S. Luktvasslimo 12. desember 2013
Samling om rådgivning og karriereveiledning
Fagsamling for spes.ped., PPT, OT og NAV Finsås 30/9 – 1/10
Kompetanse for framtidas barnehage egg/Barnehager/Rapporter%20og%20plan er/Kompetanse_for_fremtidens_barnehag.
Hovedgrep God økonomistyring Omstillingskraft Rom til nye tiltak.
Ungdom «utenfor» skole og arbeid i Nord-Trøndelag
INFORMASJONSDAGER NOVEMBER DESEMBER 2014.
Søke videregående opplæring Søkere med fortrinnsrett etter § 6-17.
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Erfaringer med intensivundervisning på 10.trinn skoleåret
Samarbeidsstrukturer i Nord-Trøndelag Samhandlingsreformen Innherred Samkommune Levanger, Frosta, Verdal Ytre Namdal Bindal, Leka, Nærøy, Vikna Indre Namdal.
Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Else Marie Ness 27.Januar 2016.
Ny GIV Rørvik Overgangsprosjekt Oppfølgingsprosjekt Statistikkprosjekt (Gjennomføringsbarometer)
Formidlingskoordinator Med bakgrunn i fylkestingets målsetting om at flere ungdommer skal ha faglig framgang og gjennomføre videregående opplæring.
Maritim lærerkonferanse Gardermoen, april 2015.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Ny GIV Hva startet det med ? – krafttak for grunnleggende ferdigheter Opplæringslovens § 13,10.
SAMARBEID/ DIALOG Hvorfor og hvordan? Dato Foto: Peter Hamlin.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Nye kommuner – nye roller for bibliotekene Status mai 2016.
Kompetanse for mangfold/ engelskfaget. Steinkjer videregående skole Presentasjon på fagdag MINO, 12. april 2016.
Flyktningesituasjonen i Nord-Trøndelag Utdrag fra sak til Fylkesrådet 5. april 2016.
Kompetanse for manfgfold
Pedagogisk-psykologisk tjeneste PPT Nord-Trøndelag
SKOLEÅRET OVERSIKT VEDTAK FEBRUAR 2015
Nord-Trøndelag fylkeskommune Avdeling for videregående opplæring Videregående opplæring for voksne Torfinn Kvello Verdal vgs.
Pedagogisk-psykologisk tjeneste PPT Nord-Trøndelag
Pedagogisk-psykologisk tjeneste PPT Nord-Trøndelag
Nord-Trøndelag fylkeskommune – hva har vi gjort siden sist?
Nettverk for karriere-veiledning
Samarbeidsstrukturer i Nord-Trøndelag Samhandlingsreformen
Utskrift av presentasjonen:

Rådgiversamling Levanger Torsdag 29. november

Kort repetisjon - Bakgrunn, mål og tiltak Bakgrunnen er et alt for stort frafall i vgo. Målet er å øke gjennomføringen fra 69% til 75% Tiltaket er å nå de 10% svakest presterende tiendeklassingene i kommunene, og styrke de grunnleggende ferdighetene deres.

Fase 1: - 8 gr skoler - 4 vg skoler - 86 Ny GIV-elever Fase 2: - 21 gr skoler - 7 vg skoler Ny GIV-elever Fase 3: - 11 gr skoler - 1 vg skole Ny GIV-elever

Antall Ny GIV-elever fordelt på grunnskoler i Nord-Trøndelag (11/12) Lauvsnes skole1Steinkjer ungdomsskole10 Røyrvik skole1Egge ungdomsskole11 Snåsa ungdomsskole1Skogn ungdomsskole11 Statland skole2Verdalsøra ungdomsskole11 Grong barne- og u skole3Inderøy ungdomsskole12 Hegra ungdomsskole4Namsos ungdomsskole13 Høknes ungdomsskole5Halsen ungdomsskole16 Overhalla barne- og u skole6Stokkan ungdomsskole18 Namdalseid skole7Frol oppvekstsenter21 Vuku oppvekstsenter9

Grunnskoler som ikke hadde Ny GIV-elever i fase 2 Bangsund skole0 Høylandet barne- og uskole0 Namsskogan skole0 Nesset ungdomsskole0 Otterøy skole0 Stortangen skole0 Sørli skole0 Trones skole0 Ytterøy skole0 Åsen barne- og ungdomsskole0

Ny GIV-elever i vgo Fase 2/vg1Fase 1/vg2Fase 1/vg1 Steinkjer vg1 Ole Vig vg1 Levanger vg1 Olav Duun 270 Verdal vg1 Aglo 82 Mære 50 Inderøy 40 Grong 31 Val 20

Mye fungerer bra ! Skolene, Ny GIV lærerne og Ny GIV elevene er positive til tiltaket -Den nasjonale skoleringen er god -Mange skoler opplever at dette er rettet mot en reell målgruppe -Elevene opplever å få et løft i slutten av 10.klasse gjennom intensivopplæringa de blir tilbudt

Sommeraktivitet Overgangen 10. trinn – vg1 – Solhaug Landsted på Åsen – 33 deltakere Overgangen vg1 – vg2 – Bedriftsbesøk – 7 deltakere OT-målgruppen – Minifolkehøgskole på Skogn folkehøgskole – 17 deltakere

FYR – Fellesfag, Yrkesretting, Relevans – FYR - eget prosjekt under Ny GIV – Yrkesretting av fellesfagene - Størst frafall på yrkesfag – Spre de gode eksemplene – legges på NDLA Knutepunktskoler i Nord-Trøndelag – Olav Duun vgs Inger Margrethe Elden – Engelsk Bodil Bergersen – Matematikk – Verdal vgs Elisabeth Aasen - Norsk

Status Fase 1: Tre av 86 sluttet – en er i tillegg delkurselev. Fase 2: Tre av 162 startet ikke vgo. Tre elever ha sluttet i løpet av høsten. I tillegg er ei i svangerskapspermisjon. 23 av 83 Ny GIV elever som begynte i vgs. strøk i ett eller flere fag.

Ny GIV-elevers programønsker Av 158 Ny GIV-elever: – 10 fikk 3. ønsket sitt – 28 fikk 2. ønsket sitt – 120 fikk 1. ønsket sitt 24 % av Ny GIV-elevene fikk ikke sitt 1-ønske Snittet ligger på omtrent 10 %

Utfordringer Takker seg bort fra plass i vgo. Stryker i flere fag i vg1 Info.flyt må fungere gjennom; - Overgangsskjemaene - Overgangsmøtene Elevene står «utenfor systemet» i en kritisk periode når inntaket flyttes til skolene rundt oppstarten

Oppsummering – veien videre Rådgivere kan erfaringsvis være veldig tett på disse elevene: - karriereveiledning - søkeprosess - realitetsorientering når det gjelder inntak studieprogram og skole - poengtere viktigheten av å følge med i svarprosessen

14 Utdanningsdirektøren-FM Spesialundervisning og Ny GIV