Terje Aven og Jan Erik Vinnem Universitet i Stavanger

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Advertisements

Utvikling i risikonivå – norsk sokkel fase 4
Utfordringer på norsk sokkel sett fra arbeidstakersiden Norsk Offshoredag Sonja D. Tinnesand forbundssekretær NOPEF.
ambisjoner og realiteter
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
HMS-kultur Janne Lea Svensson
Periodisert regnskap KDs forventninger og erfaringer
Vurdering av risikonivå som verktøy for sykehusledelsen
Entreprenørseminar 18. oktober 2011 Hilde-Karin Østnes
- Avslutningsseminar prosjekt Fallende gjenstander
Brønnsikkerhet Standarder & brønnkontrollkompetanse
Risikovurdering Systematisk HMS – arbeid dreier seg om mestring av risiko, for å unngå skader og sykdom Mestring av risiko- redusere eller fjerne.
Arbeidstakermedvirkning i HMS-styring
Brann som grunnlag for design
Beslutningsområde Hva skal scenariene brukes til? Hva kan gjøres for å bidra til at petroleumsvirksomhet i Norge i 2015 fremdeles er en foregangsnæring.
Leverandørseminar Harald Anthonsen
Internkontroll i kommuner
PTIL/PSA Arbeidsmiljø og organisatorisk sikkerhet ved levetidsforlengelse Aldring og levetidsforlengelse Stavanger Forum Sigve Knudsen Fagleder.
1 Brønnsikkerhet - vår felles utfordring for å unngå storulykker Visjon: ”Bare sikre brønner på norsk kontinental sokkel” Øyvind Tuntland – Ptil 4.Mai.
Arbeidsmiljø ved levetidsforlengelser Praktiske erfaringer
Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Oppgave gjennomgang Kap. 3 og 4.
Grunnkurs Arbeidsmiljø Våren 2014
Økt satsing på felles markedstiltak? Trond Davidsen, 2. mars 2006.
IKP – basert på risiko- og sårbarhetsvurderinger i egen virksomhet
Enova og industrien Sarpsborg 24. oktober 2013
Oppfølging HMS-melding Møte i SF Rapport om ”Myndighetenes regulering av HMS i petroleumsvirksomheten – fokus på beslutningsgrunnlaget.
Morten Bøhlerengen Fagsjef HMS Norges Rederiforbund
OLF GaLeRe Prosjekt Vi nådde målet.
Utvikling i risikonivå – norsk sokkel fase april 2005.
Sikkerhetsforum ”Tap anker og posisjon” Morten Bøhlerengen Norges Rederiforbund.
Petroleumtilsynets entreprenørseminar Selvstendiggjøring av rederne 7. april 2005 Harald Bratthammar Leder K&HMS avdelingen Smedvig Offshore AS.
Status RNNS den Utvikling i risikonivå – norsk sokkel Prosjektets mål  OD skal gjennom prosjektet ’utvikling i risikonivå - norsk sokkel’ utvikle.
Human Factors i boring og brønn
1) Saksbehandling knyttet til kvalifikasjonene til bemanning på Transocean Leader 25/ I elektronisk post fra Norsk Sjøoffisersforbund/DSO til Petroleumstilsynet.
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 4
Risikostyringsprosessen
NOx MÅLINGER - ALTERNATIVE METODER
Kittil Skogen - Prosjektkontoret i Telenor Nordic
Foreløpig oppsummering etter tilsyn med styring av vedlikehold
Brann og branntilsyn Hva er et brannforebyggende tilsyn?
Classification: Internal Status: Draft Innstilling fra arbeidstakerrepresentantene i GF BU til behandling av dimensjonering og organisering
CAKE session no. 7 Skader på hender og fingrer. Siden sist … Vi har nylig avsluttet vår stille avvik-serie, og vi er fornøyde med både form og innhold.
ERISK på 1, 2, 3… Risikovurdering for å redusere omfang av byggefeil i elektriske og tekniske installasjonsleveranser mot boligmarkedet
HMS petroleum Kompetanseprosjekter
Page 1 WE MOVE THE INDUSTRY THAT MOVES THE WORLD RISK MANAGEMENT Fra operatørenes ståsted Solakonferansen 2014 Øivind Solberg, PhD.
JEVpres © Preventor AS Olje og Gass seminar 3-4 april 2003 HMS Petroleum - Kompetanseprosjekt Jan Erik Vinnem, Preventor/HiS Operasjonell risikoanalyse.
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
SUT seminar – Petroleumstilsynet Anbefalte retningslinjer for aksept og drift av flyttbare boreinnretninger med samsvarsuttalelse (SUT), eller.
CAKE session no. 9 SAFEtalk Vårt nye sikkerhetsverktøy.
Planlegge og prioritere tiltak
Evaluering av ledelses- og styringsstrukturen ved Det matematisk- naturvitenskapelige fakultet Innledning – hvorfor og hvordan evaluere? av dekanus Hans.
HMS i Petroleumsnæringen
HMS i Petroleumsnæringen. VISJON Et godt arbeidsmiljø i petroleumsvirksomheten Et tydelig fokus på arbeidstakernes sikkerhet, helse og trivsel, på kort.
RNNS - Prioriteringer Innspill fra Sikkerhetsforum.
ROS-analyse.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Tips og råd Til hva dere bør tenke på når dere setter samme et business case (basert på innspill fra seminar )
Organisatoriske barrierer i Statoil
Terje Aven Universitetet i Stavanger
Utfordringer i bransjen sett fra helikopteroperatørenes ståsted
Petroleumstilsynet og det ytre miljøet
Rapporten om utvikling i risikonivået Petroleumstilsynet årsberetning
Tilsyn med styring av renhold, hygiene og arbeidsmiljø for forpleining
Fra Kielland til Snorre Synspunkter fra DNV
Møte om livbåter
Risiko- og sårbarhetsanalyse (ROS)
HMS-året Snorre Hendelsen har vært en vekker for hele industrien. Det er positivt at næringen har vært nysgjerrig på erfaringene etter.
Ymse om regelverksutvikling
Utskrift av presentasjonen:

Terje Aven og Jan Erik Vinnem Universitet i Stavanger Hvordan skal vi styre risiko? Hva er de fundamentale prinsipper? Har vi gode nok risikoanalyser? Terje Aven og Jan Erik Vinnem Universitet i Stavanger

Styring av risiko Risiko Verdensledende innen HMS Risikoreduksjon

All aktivitet medfører risiko

Risikostyring Kostnader Risiko Aktivitet/nytte

Risikostyring Etablere minimumskrav Verdensledende? Nei! Regelverkskrav (brannvegger, …) Risikoakseptkriterier Verdensledende? Nei!

ALARP Risikoen skal reduseres så langt praktisk mulig ”Omvendt bevisbyrde”, Kostnader/ulempe Nytte Verdensledende? Vel, …

Norge verdensledende innen HMS? Mindre vekt på minimumskrav Mer på ALARP +++ (kunnskap, samarbeid, ledelse, HMS-kultur, …)

Vent ikke at industrien skal være i førersetet Hvorfor skal de ønske å være verdensledende? Tenker ofte ”hva er godt nok” Myndighetene (Petroleumstilsynet) har nøkkelrollen – hva mener de med kravet om risikoreduksjon i regelverket/ALARP?

HMS-meldingen 7 (2001-2002) De økonomiske modeller og optimaliseringer tar ikke i tilstrekkelig grad hensyn til usikkerhet Hensynet til HMS blir ikke i tilstrekkelig grad ivaretatt Kost-nytte-analyser

ALARP ikke implementert …. Enig! ALARP ikke implementert …. Kost-nytte-analysene ikke egnet Usikkerheten ikke avspeilet godt nok

Kost-nytte-analyser Risikojustert rente Systematisk risiko Usystematisk risiko

Beslutninger ved usikkerhet Kan ikke mekaniseres Balansere ulike hensyn Ulike perspektiver Kost-nytte Forsiktighetsprinsippet Føre-var … Forsiktighetsprinsippet, få også frem at analysene som skal kartlegge risiko er ikke perfekte, ta hensyn til dette

Beslutninger under usikkerhet Aktivitet, utvikling Ulykker, skader og tap Forsiktighets-prinsippet, ALARP Kost-nytte-analysen

Utfall C Avvik EC - C Forventet verdi E[C] Usikkerheter Uncertainties, lack of knowledge, ssytem Vulnerabilities,

Ledelse, beslutningstaker Be om skikkelige Risikoanalyser! Prediksjoner Usikkerheter Følsomheter

Aven, T. (2006) Risikostyring, grunnleggende prinsipper og ideer Aven, T. (2006) Risikostyring, grunnleggende prinsipper og ideer. Universitetsforlaget Aven, T. and Vinnem, J.E. (2007) Risk Management, with Applications from the Offshore Oil and Gas Industry. Springer Verlag, forthcoming.

Terje Aven og Jan Erik Vinnem Universitet i Stavanger Hvordan skal vi styre risiko? Hva er de fundamentale prinsipper? Har vi gode nok risikoanalyser? Terje Aven og Jan Erik Vinnem Universitet i Stavanger

Magne Ognedal Offshore Drift og Vedlikehold, 2006 Industrien må i større grad definere hva som er til hinder for å redusere risikonivået Noe hindrer oss i å bli bedre. Hva er dette noe, og på hvilken måte står det i veien for at farlig virksomhet kan bli drevet på en sikker måte? Resultatene fra RNNS prosjektet viser ikke noen klar og kontinuerlig forbedring. Ambisjonen om at petroleumsvirksomheten på norsk sokkel skal være verdensledende innenfor HMS, er så langt ikke oppfylt. Kan risikoanalyser hjelpe oss her?

Formål med risikoanalyser? Alternative svar Beregne risiko? Risikovurdering ift risikoakseptkriterier? ”Bevise” at risiko er lav nok? Vårt svar: Inngå i en aktiv prosess med søken etter gode løsninger Identifisere risikoreduserende tiltak Utrede effekt av tiltak Beslutte iverksettelse av tiltak ALARP-lignende prosess i tråd med §9 i Ptils Rammeforskrift Må kunne gjøres i alle livssyklusfaser

Er risikoanalysene gode nok i dette perspektivet? Offshore risikoanalyser tradisjonelt sett For stort fokus på tekniske feil For stort fokus på beslutningsparametere som kun er aktuelle i utbyggingsfasen Uklare metodiske Meget svake på følsomhetsanalyser, vurdering av usikkerhet Lite fokus på identifikasjon og vurdering av risikoreduserende tiltak Statoil var verdensledende i 1980, har vi beholdt denne plassen?

Noe er i ferd med å skje.. Initiativer tatt i Beslutningsstøtte-delen av HMS Petroleum, samt fra bl.a. Ptil, har medført Større trykk på Rammeforskriftens §9 (risikoreduksjon) Fokus på risikoreduksjonsprosesser Selskapene (de beste) begynner å vektlegge dette mer BORA-prosjektet Den største satsingen innenfor Beslutningsstøtte-delen Fokus på feilhendelser som oppstår i forbindelse med operasjonell inngripen og manuelle operasjoner Finansiert av NFR, Ptil, HSE, OLF, Statoil Samarbeid mellom UiS, NTNU, Safetec, IFE

Barriere blokk diagram Målsetting Teste ut "BBD"-metodikken (Barriere Blokk Diagram) for å bestemme forventet lekkasjefrekvens under gjennomføring av normale driftsaktiviteter i prosessanlegget Fokus på operasjonelle barrierer mot hydrokarbonlekkasje Identifisere og vurdere godhet av slike barrierer

Generell modell

BORA – Sluttprodukt Generalisert metodikk for analyse av lekkasjerisiko knyttet til prosessanlegg Vil endre fundamentalt måten som risikoanalyser av offshore anlegg gjennomføres på, særlig i driftsfasen Vil gi mulighet for å vurdere effekt av operasjonelle risikoreduserende tiltak

Hva skal oppnås? Hvordan vil storulykkesrisiko påvirkes, når Gammelt utstyr skiftes ut med nytt? Vedlikeholds-/inspeksjonsintervaller endres? Eget personell med lang erfaring byttes ut med kontraktorpersonell med begrenset innretningsspesifikk erfaring? Bemanningsnivået reduseres? Dokumentasjon av endringer på innretningen er ikke helt oppdatert? Hvilke kompenserende tiltak er tilstrekkelige for å opprettholde et lavt risikonivå? Hvilke risikoreduserende tiltak kan implementeres for å redusere operasjonell risiko?

Magne Ognedals utfordring Kan risikoanalyser hjelpe oss? Risikoanalyser må fokusere mer på betydningen av ikke-tekniske barriereelementer Oppfølging i drift av tekniske barrierer har blitt betydelig forbedret Oppfølging av M&O barrierer må bli tilsvarende bedre BORA og lignende prosjekter kan bidra til mer målrettede og nyttige risikoanalyser Statoil har startet utvikling av OTS, på basis av TTS BORA Kunnskaper om M&O-forhold Skal petroleumsvirksomheten på norsk sokkel bli verdensledende innenfor HMS, må næringen legge mye større vekt på M&O barrierer! Mer FoU knyttet til disse barrierene

Aven, T. (2006) Risikostyring, grunnleggende prinsipper og ideer Aven, T. (2006) Risikostyring, grunnleggende prinsipper og ideer. Universitetsforlaget Aven, T. and Vinnem, J.E. (2007) Risk Management, with Applications from the Offshore Oil and Gas Industry. Springer Verlag, forthcoming. Vinnem, J.E. (2007) Offshore Risk Assessment, 2nd Edition. Springer Verlag, forthcoming.