NAV – REFORMEN Innhold og utfordringer i NAV-kontorene. 12 K PLO-nettverk 27.september 2006 Live Jetlund, rådgiver, Fylkesmannen i Vestfold.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Individuelle planer Foreldrekurs 2005.
Advertisements

It’s NAV or never…? Steinar Kristiansen.
Hvilke regler skal gjelde for Arbeid med Bistand og andre tiltak i 2006? Odd Wålengen, ASD.
Jacob Aars, Uni Rokkansenteret
© Bergen kommune TETT PÅ •Tett individuell oppfølging, et nasjonalt forsøk i perioden 2006 – 2008, knyttet til Handlingsplan mot fattigdom som sikter seg.
Sosialtjenestens utfordringer i NAV Statssekretær Laila Gustavsen Arbeids- og inkluderingsdepartementet 10. Oktober 2006.
Ny arbeids- og velferdsforvaltning
NY ARBEIDS OG VELFERDSFORVALTNING
Agenda - Prinsipper for bistand til brukerne - Rammeverk for arbeidsmetodikk i NAV - Arbeidsevnen i sentrum - Planer og velferdskontrakter - Tiltak og.
Overordnet målbilde for nye arbeids- og velferdskontor
Individuell plan.
Arbeids- og Velferdsdirektoratet
Serviceutvikling i endringens tid Servicekontorene etter NAV – hva nå ? Servicekonferansen 2008 – samarbeid og utvikling.
Kari Reine, mor og jurist Landskonferansen om Down Syndrom 2012
Samhandlingsreformen med særlig fokus på psykisk helse- og rusfeltet
Ny Intensjonsavtale om et mer inkluderende arbeidsliv Signert av Regjeringen og partene i arbeidslivet 14. desember 2005.
Etablering og videre utvikling av arbeids- og velferdsetaten
Arbeidsgivers losteam Arbeid og psykisk helse
Arbeidsmarkedsbedriftene – veien videre
Tillitspersonforsøket i Drammen Kommune. Formål med tillitspersonforsøket Prøve ulike modeller og metoder for oppfølging Fremme sosial inkludering og.
Kommunestyremøte Levanger 21. mai 2008 Jan Arve Strand NAV Partnerskap.
Joachim Bjerkvik
Semantisk interoperabilitet i det offentlige
KVALIFISERINGSPROGRAMMET Syretesten på samarbeid i NAV Ola Heen Strømmen, NAV Buskerud Samarbeidskonferanse Norefjell, 21 april 2009.
”Fylkesmannens forventninger om oppfølging av sosialtjenestelovens ansvarsområde”
Partnerskapet mellom stat og kommune i NAV-kontoret. Hvordan brukerne kan stimulere til utvikling av NAV- kontorene? Honoratte Muhanzi Kashale Samarbeidsforum.
Veileder for helse- og omsorgstjenester til innsatte i fengsel
Et inkluderende arbeidsliv - en utnyttelse av individets ressurser Statssekretær Jan Erik Støstad Arbeids- og inkluderingsdepartementet 27. mars 2007.
Er vi rusfaglig klar for samhandlingsreformen?
Dialogseminar Åre 15. – – NAV v/Jostein Solberg Dialogseminar Åre, 16. februar 2006.
HVA GJØR EN FYSIOTERAPEUT I NAV?
NAVs rolle i attføringspolitikken Ingar Heum Arbeids- og velferdsdirektoratet.
NAV Vestfold Organisering av Arbeids- og velferdsetaten og lokalisering av forvaltnings- og pensjonsenheter.
Departementsråd Ellen Seip
Karriereveiledning i et livslangt perspektiv – sammenhengen mellom NAV og skolesystemet Rune Kristensen, NAV Rana arbeid Tromsø 20. april 2007.
Flyktningkonferansen 2008
NAV og flyktningearbeidet ”Nytt oppdrag – nye muligheter!”
DET TRE-HODEDE TROLLET
NAV Ny arbeids- og velferdsforvaltning Samordning av velferdstjenester
Drammen 20.september 2009 NAV Drammen – Mangfold og omdømme Elisabeth G. Holen NAV – leder Drammen.
Barn og unge Barn og unge er en sentral målgruppe i forhold til arbeidet med sosial og økonomisk inkludering, noe som også gjenspeiler seg i bl.a. formålsparagrafen.
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
Den vanskelige samtalen Rusforum i Nord-Østerdal
Arbeids- og velferdsforvaltningen
Om regjeringens politikk for Inkludering av mennesker i utkanten av arbeidsmarkedet Spesialrådgiver Bjørn Halvorsen
Hvor går barnevernet? Landsmøte norsk barnevernlederorganisasjon (NOBO) Gardermoen, april 2012 Anne Jensen, KS Anne Jensen, KS KS Omstilling og.
Ny arbeids- og velferdsetat (NAV) Seniorseminar, Alta 7
Arbeid er førstevalget
Innlegg på KRDs kollegavurdering i Trondheim
NAV Verdal Målsettinger NAV-reformen:
Nytt fra NAV på boligfeltet Hege Løchen, KS storbyforum
© Bergen kommune Samarbeid mellom Kriminalomsorgen og Bergen kommune Komite for helse og sosial 11. mars 2009.
NAV alene, eller sammen med andre? Hvordan kan NAV inngå som en del av et helhetlig velferdstilbud i kommunene?
Drammen | Sosial- og helsedirektoratets rolle Et fagdirektorat underlagt HOD og AID  Fagdirektoratsrollen Følge utviklingen og samle inn kunnskap.
Sosialtjenesten i Bergen
INTRO 2 år – regjerings mål for arbeidet Arbeids- og inkluderingsminister Bjarne Håkon Hanssen.
Helse, samhandling og kommunene Bjørn Gudbjørgsrud KS –
Larvik – der det gode liv lever!
Barnevernet i Norge - fakta og utfordringer Nina Hjertø Ingebrigtsen, KS tlf: / Anne Jensen, KS
Kommunekonferansen 10. februar 2009 Status og samarbeid med kommunene ved Tor Saglie, Arbeids- og velferdsdirektør.
Eva Buschmann Generalsekretær i CP-foreningen NAV og arbeidsavklaringspenger.
ET MED MULIGHETER Leder for NAV-ekspertgruppen Sigrun Vågeng Bedre brukermøter, større handlingsrom og tettere på arbeidsmarkedet.
NAV Vennesla Innlegg av SKA ved Gry Lægraid Sørensen.
ARBEIDS- OG VELFERDSFORVALTNINGS- LOVEN Nils Kristian Lie Advokat Fagforbundet.
| 1 Samhandlingsreform og statistikkbehov Arbeidet fremover | Samordningsrådet KOSTRA.
1 FAGFORBUNDET Kompetanseutvikling for ansatte på NAV kontor.
Brukere med psykiske lidelser som kommunalt ansatte opplever særlig ressurskrevende - samhandling og organisering En spørreskjemaundersøkelse i 67 kommuner.
Brukere med psykiske lidelser som kommunalt ansatte opplever særlig ressurskrevende - samhandling og organisering En spørreskjemaundersøkelse i 67 kommuner.
Nettverksmøte den
Hvor mange yrkesaktive kan vi ha utenfor arbeidslivet
Utskrift av presentasjonen:

NAV – REFORMEN Innhold og utfordringer i NAV-kontorene. 12 K PLO-nettverk 27.september 2006 Live Jetlund, rådgiver, Fylkesmannen i Vestfold

Hovedmål med reformen Flere i arbeid og aktivitet – færre på trygd og stønad Enklere for brukerne og tilpasset brukernes behov En helhetlig og effektiv arbeids- og velferdsforvaltning

Bakgrunn for reformen O- Om lag ¼ av befolkningen i yrkesaktiv alder er midlertidig eller varig ute av arbeid - Arbeidsledigheten er tre ganger så høy blant innvandrere som i befolkningen som helhet - Om lag personer i Norge lever i varig fattigdom Bjarne Håkon Hansen, AID, jan 06

Noen rammebetingelser Arbeids- og velferdsetaten (NAV) etablert erstatter aetat og trygdeetaten Kommunal sosialtjeneste samordnes med den nye statlige etaten i et avtalt partnerskap mellom den enkelte kommune og staten – NAV-kontor Ingen endring i ansvarsforhold mellom stat og kommune Èn dør til NAV-kontoret i alle kommuner

Framdrift i prosessen statlig samordning av aetat og trygd åpning av pilotkontorer (Tjøme) plan for etablering av NAV-kontorer i fylket høsten 06 vurdere erfaringer i pilotene – mars 07 ”Partnerskapsavtale” mellom stat og kommune om etablering av NAV-kontor NAV-kontor etablert i alle kommuner innen

Forberedelser i kommunene beslutte hvilke deler av sosialtjenesten som skal inn i NAV- kontoret (fra minimums- til fullskalaløsning) sikre forankring i kommunens ledelse, adm./politisk videreutvikle samarbeidet med NAV med vekt på - kulturbygging og kompetanseutvikling - innhold, arbeidsmetoder, org. av tjenester og tilbud - ledelse, enhetlig / to-delt - systematisk brukermedvirkning - lokalisering og fysisk utforming av NAV- kontoret Sluttproduktet er den lokale samarbeidsavtalen

Grunnleggende prinsipper for NAV-kontorene - oppleves av brukerne som en samlet enhet - rask og helhetlig behovsavklaring - samordnet tjenestetilbud - individuell og tett oppfølging – evt. med IP - flere beslutninger tas nær brukeren - reell brukermedvirkning på individ- og systemnivå - bedre tjenester knyttet til arbeid, aktivitet og inntektssikring - medvirke til sosial inkludering

Innhold i NAV-kontorene den statlige arbeids- og velferdsetatens tjenester og virkemiddelapparat. Nye virkemidler? kommunale sosiale tjenester – lokale variasjoner ut fra beslutninger om hvilke tjenester som innlemmes min: øk. sosialhjelp – evt. også sosiale tiltak/tjenester til personer med rusproblem, psykiske lidelser, sammensatte vansker, boligtjenester, intro-ordningen …..

Avtaler med kommunale virksomheter som ikke inngår i NAV-kontoret identifisere hvilke kommunale (og statlige) tjenester som NAV- kontoret skal ha et forpliktende samarbeid med inngå avtaler om samarbeid – evt. skriftlig ”særavtale” i tilknytning til samarbeidsavtalen