Pedagogisk leder Ny stilling under prorektor, enhet for faglig tilsyn og kvalitet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalifikasjonsrammeverk v/ seniorrådgiver Tone Flood Strøm NRT 25.oktober 2007.
Advertisements

Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Utdanningsleder Svenning Bjørke • Med utdanning forstår vi virksomheter som har studentenes danning og kvalifisering som sikte. • De nasjonale.
Oppfølging og vurdering som grunnlag for læring
Kan læringsutbytte dokumenteres?
Det digitale læringsmiljø – for alle?
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Innføring av arbeidskrav for Bachleorstudiene
Forslag til ny vurderingsforskrift
Instruktørkurs for kommuner Gjennomføring av lokale kurs (30 min)
Seminar Kvalifikasjonsrammeverket Hva? Hvorfor? Hvordan?
Teknologi og forskningslære
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
Pedagogikk og veiledning for bibliotekansatte NFK / Høgskolen i Bodø Merete Hassel, Bodin vgs.
Teori og Praksis Hvordan kobler vi pedagogikk, fagdidaktikk og fag med erfaringer fra og virkeligheten i skolen?
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
Oppgave Se på 3BI eksamen V-1999 Gå igjennom punktene og plasser dem i gruppe etter ”produkt”, ”prosess”, ”samfunnsinstitusjon” Er det noen av spørsmålene.
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
Utbytte av læringsmål Innlegg på workshop med fagansvarlige basiskurs Handelshøyskolen BI Oslo ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet.
Inspirasjonsdagen 2009 Veiledet oppgaveskriving og studentaktivisering via digitale tester i Blackboard Eirill Bø, Institutt for strategi.
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
Relevant utdanning med høy kvalitet – realistiske forventninger til norsk høyere utdanning Marianne Harg, president i Tekna NOKUT-konferansen
European Qualifications Framework (EQF). EQF – Status 23. april 2008; EQF-anbefalingen formelt signert av presidentene i EU-parlamentet og Rådet.
Førsteamanuensis Vidar Gynnild, NTNU
Læringsutbytte i profesjonsutdanning Næringslivets syn på læringsutbytte som bærende prinsipp i et nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk Onsdag 30. april 2008.
Prosjektsamling 4. mars 2013.
1 Kan kvalifikasjonsrammeverket bidra til mer/økt/bedre/dypere læring? Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk.
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
PBL- IPT- Sept99: Øyvind Ellingsen, DMF, NTNU
Omlegging til læringsutbyttebeskrivelser i planverket
Studieplanarbeid.
Vurdering for læring i Kunnskapsløftet en Europeisk dimensjon Inger Langseth Program for Lærerutdanning 1.
NY BACHELOR STRUKTUR: HVORDAN LØSE SAMFUNNS DEL AV LØPET FREDAG 26 SEPTEMBER, 2014 Frode Steen.
HVORDAN ENGASJERE STUDENTENE ved bruk av IKT? Nina Ronæs Tromsø, 17. september Nina Ronæs © BI.
1 Praksis i ingeniørutdanningen, NRT okt 2007 NITOs syn på praksis Bjørn Olsen, fagsjef Pål Espen Bondestad, leder NITO Studentene.
PEDAGOGISK UKE, NOEN TANKER Institutt for fagspråk og interkulturell kommunikasjon (FSK) Anne Kari Bjørge, instituttleder.
Ingeborg Amundrud og Åshild Vassend Holm
Elektroniske mapper som arbeids- og evalueringsform Anders Tveit: Institutt for samfunnsøkonomi Inspirasjonsdag 2006.
Utdanningsforbundet Bergen Seksjon grunnskole Nettverk våren 2011 Den digitale lærer.
Innlegg på Ledermøte forskning og fagresurser Handelshøyskolen BI ved Anders Tveit, Prosjektleder pedagogisk utviklingsprosjekt Innlegget finnes.
Praksisseminar 31.oktober Henvendelse til praksisstedet. Taushetsløfte Praksisperioden Målsetting Formelle krav - roller Forventninger Veiledning Evaluering.
Studentevaluering av undervisning Gunnar Handal Seminar om kvalitetsvurdering UiO,
En transparent læringsøkologi. Erfaringer ved bruk av digitale mapper V/Mattias Øhra HVE-LU.
Using the personalized system of instruction in an introductory programming course Hallgeir Nilsen Universitetet i Agder.
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
IHR – Studier EVU -ISP Bakgrunn for IHR Strategisk plan: “Universitetet i Oslo skal forvalte sine samlede ressurser offensivt, slik at de bidrar.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
1 Kvalifikasjonsrammeverk og terminologi Universitetenes felles samrådsseminar om implementering av kvalifikasjonsrammeverket NTNU 16. juni 2009 Eirik.
Grunnleggende prinsipper i læringsfremmende vurdering 21. September 2011 Egil Weider Hartberg.
Velkommen til basiskurs i universitetspedagogikk Undervisning og forskning er primæroppgavene til vitenskapelig ansatte i høgere utdanning.
IMPLEMENTERING AV KVALIFIKASJONSRAMMEVERKET Det nasjonale dekanmøtet i medisin Grand Hotell 7. juni 2011 Arne Skodvin Fagområdet for universitetspedagogikk,
Forelesningsfri undervisning – økt læringsutbytte? Førsteamanuensis Kjersti Mordal Moen Høgskolelektor Vidar Hammer Brattli.
Revidering av Bachelor i Pedagogikk: allmennpedagogisk søyle v/Kirsten, Tone, Sophie, Mette, Sten, Harald, Kristinn.
Emnebeskrivelse Matematikk spiller en stor rolle i moderne samfunnsliv. Kunnskaper i matematikk er ofte avgjørende for yrkesvalg og senere karriere.
1 Pedagogisk institutt Bachelorprogram og Årstudium i pedagogikk.
Elektroniske mapper som arbeids- og evalueringsform Anders Tveit, Institutt for samfunnsøkonomi, Handelshøyskolen BI
Kvalifikasjonsrammeverket
Vurderingspraksis i lærerutdanningen ved UiO
Å gjøre det åpenbare – aktivisere studenten
Knut Tveit 27. september, 4. oktober og 11. oktober 2010
Relevant questions for the Reference Group
Vurdering og undervisning
IKT for læring Mattias Øhra.
Hva skjer når læringsmålene for del 2 og 3 kommer?
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Utskrift av presentasjonen:

Pedagogisk rammeverk Handelshøyskolen BI ved Anders Tveit Pedagogisk leder Kristiansand 11.03.2010

Pedagogisk leder Ny stilling under prorektor, enhet for faglig tilsyn og kvalitet Oppgaver Pedagogisk utvikling Bachelorreformen Arenaer for diskusjoner Pedagogisk råd Opplæring og utvikling Praktisk høyskolepedagogikk Effective Teaching and Learning Inspirasjonsdagen 1. juni IKT som læringsarena It’s learning - Ny læringsplattform

Virkemiddel: Et system med læringsutbyttebeskrivelser i 8 nivå. Rammevilkår Åpenhet – attraktiv og konkurransedyktig gradssystem (3 nivå) studiepoengssystem (ECTS) Livslang læring Mobilitet studenter, forskere, administrative Virkemiddel: Et system med læringsutbyttebeskrivelser i 8 nivå.

Faktorer i en kursplanleggingsprosess: Pedagogisk rammeverk Faktorer i en kursplanleggingsprosess: Modell for aktiviteter og prosesser Hentet fra: Developing the theory of formative assessment. Black and Wiliam 2009 Pkt 1. Mål, vurderingskriterier, forventet standard – forskjellig oppfatning. Eks. god standard. Pkt 2. Kontrollspørsmål og kartleggingstester som grunnlag for tilbakemelding Pkt 3. Bruk formativ vurdering - Fullfør feedbackloopen Pkt 4. Aktiviser studentene - Egenvurdering – Medstudentvurdering Pkt 5. Gi studenten mulighet til kontroll over egen læring Become SRL (self regulated learners)

Jfr. Constructive alignment (Biggs & Tang, 2007) Pedagogisk rammeverk Jfr. Constructive alignment (Biggs & Tang, 2007)

1. Læringsmål En beskrivelse av hva du skal vite, forstå og være i stand til å gjøre ved slutten av læreprosessen. For økt mobilitet og livslang læring Omfatter: Studenter inn/utland Faglige inn/utland Næringsliv inn/utland Utdanningsinstitusjoner inn/utland Læringsutbyttebeskrivelser kan omfatte både: Teoretiske kunnskaper Praktiske og tekniske ferdigheter Sosial kompetanse Et instrument som gir implikasjoner for: Utdanningssystemer Arbeidsmarkeder Industri og kommersiell virksomhet Samfunnet som helhet Bachelor: Avansert kunnskap innen et felt, Kritisk forståelse av teori og prinsipp Demonstrere mestring og innovasjon. Løse komplekse og uforutsette problem innen et spesielt felt Forvalte komplekse faglige aktiviteter. Ta ansvar for å treffe beslutninger i en uforutsigbar studiesituasjon - individuelt og i et gruppesamarbeid

2. Eksamen eller sluttvurdering dvs Slutt på tid for prøving og feiling Blooms taksonomi: vite, forstå, anvende, analysere, syntetisere, vurdere Solo taksonomi (Structure of Observed Learning Outcomes): Pre-structural - Uni-structural - Multi-structural - Relational - Extended abstract Relevant eksamen i forhold til læringsmål

3. Læreprosessen - Planlegge kursopplegget Progresjon og vedlikehold Lav terskel – høyt ambisjonsnivå – Repetere Utnytte læringsplattformens (it’s learning) muligheter. Arbeidskrav En mulig mekanisme for å få studenter til å være aktive og arbeide jevnt gjennom kurset. Obligatoriske element som må gjøres for å gå opp til eksamen.

Krav til studentene - Under ”Læreprosessen” i kursbeskrivelsen: Anbefalt tidsbruk For studenter: 7.5 stp kurs = sum 200 timer jfr ECTS normen. Eksempel:

RESSURSBRUK Anbefalt tidsplan for faglig Kursdimensjoneringens logikk: Det er studentene som skal arbeide BI sitt bidrag er en innsats på 45 ressurstimer/plikttimer pr 7.5 stp kurs Timene skal fordeles på forelesninger og andre aktiviteter. Kursansvarlig sitt forslag til fordeling godkjennes av dean (UUV). For distribuerte kurs må det tas høyde for ressursbruk ved alle aktuelle studiesteder

Vennlig hilsen Anders Tveit TAKK FOR OPPMERKSOMHETEN Vennlig hilsen Anders Tveit