Tysktilbudet ved HVO Fra et tradisjonelt grunnfag innen humanoria praksisrettet lærer- og lærervidereut- danning Loen, 23.3.2006 Edelgard Budde (K. Lunde, S. Holsvik)
til større fokus på språkopplæring med nærere praksisrelasjon for skolen kulturkunnskap med fokus på dagens samfunn i de tysktalende land nåtidslitteratur og ungdomslitteratur med undervisningsrelevant hverdagsspråk muntlig kommunikasjon didaktikk og fagmetodikk Fra Analytisk språkopplæring Landeskunde fra 1871 til i dag Litteraturhistorie fra Goethe til Grass
Tysk i skolen I (30 stp) Videreutdanningstilbud for lærere i grunnskolen som ønsker formell kompetanse i tysk eller har behov for faglig og metodisk påfyll Samlingsbasert med nettstøtte (CF)
Språk / grammatikk Undervisningen har konsentrert seg om analyse, morfologi og kasusbruk 1: Hvor mye grammatikk må læreren kunne for å være kompetent til å undervise i et fremmed-språk og til å veilede elevene i skriftlige og muntlige kommunikasjonssituasjoner? 2: Hva er den mest effektive metoden for voksne til å best mulig lære seg språk, særlig i et samlingsbasert studium?
Litteratur / arbeid med litterære tekster Tekstutvalget ble positivt mottatt Hvordan kan man arbeide med litterære tekster i undervisningen? – bredt metodisk spekter fra ”Fragen zum Text” til kreative og kommunikative oppgaver Diskusjoner og øvelser i små grupper – lite forelesning Overveiende kreative oppgaver som arbeidskrav
Kulturkunnskap Presentasjon av temaer som er relevante for og spennende å høre om på ungdomstrinnet: dagliglivet, tradisjoner, levemåter, geografi Sentralt spørsmål: hvordan kan vi arbeide med dette emnet / temaet i undervisnin-gen? Spill, bruk av forskjellige medier, kom-munikative oppgaver, undervisnings-relaterte arbeidskrav
Sprechpraktische Übungen Diskusjonsoppgaver (små grupper) knyttet til situasjoner og problemer fra dagliglivet Muntlige øvelser til den aktuelle grammatikken
Utenlandsopphold Heidelberg (høst 2005, innkvartering hos familier) Berlin (vår 2006) Språkkurs og kulturprogram Møte med og opplevelse av autentisk tysk språk og kultur
Tysk i skolen II (2x15 stp): Planen for studieåret (2006/07) Påbygging på Tysk i skolen I / tilbud også for lærere fra videregående skoler Studieplanen tar til en viss grad hensyn til studentenes ønsker angående fordypning i faget.
Praktisk språkbruk og didaktikk i tyskundervisningen (15 stp) Bredt spekter av arbeidsmåter for å kunne motivere elever for faget og tilpasse opplæringen Evaluering og bruk av medier (inkl IKT) i undervisingen Inspirasjon til og styrking av egen kreativitet Læreplananalyse Planlegging med begrunnelse (hva? når? arbeidsmåter? medier?) Gjennomføring/simulering av undervisning Refleksjon over undervisning / undervisningsopplegg med utgangspunkt i planleggingen
Tysk språk og kulturkunnskap (15 stp) Fordyping i stoffet fra Tysk i skolen I Enda større fokus på relevans for undervisningen, formidling / didaktikk Studieopphold
Formålet med ”ombyggingen” For å styrke tyskfaget i skolen vil vi utdanne dyktige lærere som kan snakke og skrive tysk godt har gode kunnskaper om forholdene i de tysktalende land har solide fagdidaktiske kunnskaper er godt orientert om informasjonskilder og tilgjengelige materialer/medier bruker og utvikler sine kreative evner for en metodisk tilrettelagt undervisning bruker læreboka som støtte, ikke som styringsinstrument kan holde interessant, engasjerende og lærerik undervisning Punkt 2: og som derfor kan motivere elever til å bli kjent med tysk språk og kultur Punkt 3: til å kunne variere og tilpasse arbeidsmåtene i undervisningen Punkt 4: som er relevante og aktuelle i tyskundervisningen
Lærere med tysk i fagkrinsen er attraktive i skolen Tilrettelegging av forholdene slik at nok lærerstudenter i fjerde året velger tysk som utdanning Hensiktsmessig bruk av midlene for kunnskapsløftet