Redskap på veien eller mål på kvalitet? - Et studentperspektiv på karakterer i høyere utdanning Av Susanne Skjørberg, fag- og forskningspolitisk ansvarlig.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Termer på Terminus Terminologi i det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket UHR og NPHs konferanse om kvalifikasjonsrammeverket Bergen 25. – 26. januar 2010.
Advertisements

Fremtidens studenter og deres forventninger til IKT-støtte i utdanningen Gløshaugen
Oppfølging og vurdering som grunnlag for læring
HVA ER GOD UNDERVISNING –PÅ HØGSKOLENIVÅ?
Eksamen og andre vurderingsformer. ”Kvalitetsreformen”
Flervalgsoppgaver – bedre kvalitet og mer effektiv undervisning?
Kan læringsutbytte dokumenteres?
Hva er evaluering? Systematisk innhenting av data, for å si noe noe hvor vi er eller hvor vi vil, eller begge deler N.B. Vi vurderer og evaluerer kontinuerlig,
Omstilling uten nedbemanning
Felles plattform dommer og veileder
Tema 4: BEDRIFTEN SOM LÆRESTED Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere.
Kapittel 9: Utdanning i Norge
Inga Bostad / Viserektor Arbeid med kvalitet i undervisning og utdanning ved UiO Seminar: Evaluering av kvalitet i undervisning og utdanning, 23. april.
Høgskolen i Oslo Studiet i bibliotek- og informasjonsvitenskap – i lys av bolognaprosessen og kvalitetsreformen Liv Gjestrum Høgskolen i Oslo Avdeling.
”Kvalitetsreformen” Eksamen •Eksamen er i stor grad styrende for studenters studieatferd. sluttevaluering •Den tradisjonelle prøveformen i mange.
Kroppsøvingsdidaktikk
FORSKRIFTSENDRING Gjennomgang av sentrale deler av forskriften Konkrete eksempler på vurderingspraksis v/ lærere fra skolen.
FORMATIV VURDERING.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
Høgskolen i Oslo Litt om vurdering. Vurdering l Vurdering for utvelgelse og eventuell sertifisering, enten i videre utdanning eller for å søke jobb. Dette.
Page 1 Utviklingstrekk i høyere utdanning Bjørn Stensaker.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Even O. Sørland Fagpolitisk ansvarlig. Hva skal vi med karakterer? Vurdere Rangere Forbedre.
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Nasjonale prøver.
Dokumentasjon på at vurdering er gitt!
Definere og velge hovedmål og delmål
… som skulle arrangere en løpekonkurranse.
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
SINTEF-undersøkelsen om salting og trafikksikkerhet
STUDER SMARTERE Kurs i studiestrategi Modul 1 Bli en bedre student Lene Røsok Dahl Karriereveileder, BI Karriereservice Velkommen på kurs Presentere.
Kvalitetsreformen -svaret på dagens utfordringer i høyere utdanning? Av Sonni Olsen Rektor, Høgskolen i Finnmark.
IKT som verktøy i lærerutdanningen Gevinster og utfordringer Eli Kari Høihilder Høgskolen i Vestfold KVALITETSVURDERING FOR LÆRING OG UTVIKLING Hafjell,
Hva lærer studentene? Velkommen til seminar! Faglig ansvarlige: Kirsten H. Lycke og Torill M. Sandberg.
Oppsummering PSY 1000 Våren 2005
Overføring og avslutting av prosjekter Nylen : Kombinasjoner av fullførelse og avslutning Holdnings til konflikt Prosjektet er fullført Ikke fullført.
Landsbyens problemstillinger: Oppsummering og konklusjon.
Studentevaluering av undervisning Gunnar Handal Seminar om kvalitetsvurdering UiO,
Hva er egentlig læringsutbytte og hvorfor er det viktig?
Lederkurs - Studentliv1 Organisasjonskultur Lederkurs - Studentliv2 Populærdefinisjon ”Organisasjonskultur er den måten vi gjør tingene på her hos oss”
Vurdering i matematikk
HABITUS Habitus – våre sosiale og kulturelle disposisjoner.
PEL eksamen Av Sindre Gusfre Berge Lærerrollen - motivasjon
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Eksamen eksamen er en styrende faktor på hele studieforløpet og omtales ofte som "the tail that wags the dog".
Eksamen i Pel. GLU Mattias Øhra og Camilla Wiig.
Mappemetodikk Rakel K. Rohde Næss.
Vurdering for læring Camilla Wiig, 3.nov.2011.HIVE.
Hvordan gjøre BABED-studiet mer kjent for potensielle studenter?
MATEMATIKK Åmot ungdomsskole Erfaringer -Vurdering -Karakterer -Ulike mål -Hva kan hjemmet bidra med? -Oppgave fra prøve i matematikk 8. trinn.
Mentale og taktiske ferdigheter Betydning, sammenheng og praksis.
Forelesningsfri undervisning – økt læringsutbytte? Førsteamanuensis Kjersti Mordal Moen Høgskolelektor Vidar Hammer Brattli.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Elektroniske mapper som arbeids- og evalueringsform Anders Tveit, Institutt for samfunnsøkonomi, Handelshøyskolen BI
Halvard Berg fylkesprosjektleder 3. mars 2017
Kodu Lærings og spillprogrammeringsverktøy
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Det nasjonale karaktersystemet
IKT for læring Mattias Øhra.
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Kvalitet i fleksible studier
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Emneevaluering og referansegrupper – forbedringer, supplement, alternativer Guttorm Sindre.
Gjeldende regelverk om vurdering
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Utskrift av presentasjonen:

Redskap på veien eller mål på kvalitet? - Et studentperspektiv på karakterer i høyere utdanning Av Susanne Skjørberg, fag- og forskningspolitisk ansvarlig i Norsk Studentunion.

Karakterenes ulike funksjoner Hva betyr karakterer i høyere utdanning? Studentenes ønsker

Karakterers to funksjoner: Selektering Tilbakemelding

Selektering Når trenger man å selektere? Hvem behøver selekteringen? Øker selektering studentenes motivasjon?

Kan knyttes til det som kalles summativ evaluering, det vil si evaluering som forteller hva du kan, ofte som en avslutning på noe.

Kan få store konsekvenser for studentene. Gode karakterer kan gi positive konsekvenser. Dårlige karakterer kan gi negative konsekvenser. Får studenter med karakterene D og E brukt graden sin?

Karakterer forteller egentlig hva sensorer mener om hva studenten har prestert på et gitt tidspunkt. Gis karakterer for stor betydning?

Tilbakemelding Hva forteller karakterene til studentene? Er karakterer en tilstrekkelig tilbakemelding? Gir karakterer en adekvat tilbakemelding?

Tilbakemeldinger kan gis enten til slutt, eller underveis. Underveisevalueringer kan enten kalles prosessevalueringer eller formative evalueringer. Karakterer er en form for evaluering, men ikke nødvendigvis den som gir best tilbakemelding.

Hva påvirker karakterene… Jamfør evalueringen av ”Kvalitetsreformen” er det blant annet tid på studiene (men ikke veldig store variasjoner). Kan også være talent, kulturell kapital, erfaring med både det å studere og å ha eksamen, ”flaks”, psykologiske faktorer osv.

og hvordan påvirker det oss? Prestasjon viktigere enn læringsutbytte? Kan føre til et resultatfokus fremfor fokus på læring for læringens skyld. Forbedring blir mindre viktig enn ”objektive” kriterier (det blir viktigere å konkurrere med andre enn seg selv). Leser mer fordi man ønsker bedre karakterer, og derfor får bedre læringsutbytte? Blir karakterene viktigere enn det man har lært, også etter endt utdanning?

Hva ønsker studentene? Utdanningspolitisk plattform for NSU, under ”Karakterer”

Valg av karakterer (A-F eller bestått/ikke bestått) skal baseres på faglige vurderinger. Ønsker nasjonal koordinering, men er skeptiske til forsøk på å etterstrebe normalfordeling. Verden utenfor må få økt forståelse for hva karakterene kommuniserer.

Mange studenter ønsker økt bruk av bestått/ ikke bestått… … og mange ønsker bruk av karakterer. Kan det siste være et resultat av underskudd på andre tilbakemeldinger?