Presentasjon Økonomisjefsamling i Ørsta/Volda mai

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
ambisjoner og realiteter
Periodisert regnskap KDs forventninger og erfaringer
Erfaringer fra innkjøp av forvaltningsrevisjon Lars Normann Mikkelsen, avdelingsdirektør, Oslo kommune Kommunerevisjonen.
Om autorisasjonsordningen
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
BOA-reglementet1 Tilbakemeldinger fra Riksrevisjonen Erfaringer UIT Dokument nr 1 fra Riksrevisjonen 2011 Revisjon UIT 2009 og 2011.
IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
9 prinsipper og 1 regneark:
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
Medisinsk tekniske tjenester Organisering Internhandelmodellen Stig Koteng, avd.sjef, MTA MTFL, 27. mai 2009.
Private høyskolers rapportering til departementet
Endringer i arbeidsmiljøloven
Seminar om rundskriv F-20-07
Eksternfinansiert virksomhet F Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet.
Regulering av arbeidstid for ansatte i vitenskapelige stillinger Orientering til Universitetsstyret
Innhold: Kommunens ansvar ved kjøp av tjenester Gjeldende avtaler innenfor helse – og renholdstjenester Gjennomgang av gjeldende avtaler etter ”Adecco-saken”
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Seminar om rundskriv F Forvaltning av statlig eierskap
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Grunnkurs Arbeidsmiljø Våren 2014
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Agenda 10 min. Bakteppe, Alf Hansen
Avd. direktør Joar Nybo, Kunnskapsdepartementet
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Riksrevisjonens fokus på forvaltningens etterlevelse av etiske normer og regler Universitets- og høgskolerådet 19. september 2007.
Kunnskapsdepartementets oppfølging på etikkområdet Ekspedisjonssjef Toril Johansson, Kunnskapsdepartementet.
ANSVAR ETTER HMS REGELVERKET
Oppfølging HMS-melding Temalisten – HMS-melding Innspill fra eksterne parter.
Strategisk planarbeid og rapportering i private høyskoler
NPHs arbeidsseminar 21. januar 2008 KDs tilskuddsbrev og institusjonelt strategiarbeid Avdelingsdirektør Erik Blom-Dahl.
IK – Akvakulturforskriftens krav og innhold
Norges vassdrags- og energidirektorat
Prosjekt- og porteføljestyring i Telenor Nett
KomRev Trøndelag IKS juli 141 Ansvar for intern kontroll Kommuneloven § 23 pkt. 2, 2. setning: Administrasjonssjefen skal sørge for at administrasjonen.
Sogn Arena Forventninger til hva samarbeidsavtalen skal bringe. ”Selbu”-seminaret 2011.
Bakgrunn Kunnskapsdepartementet (KD) ba i brev av til universiteter og høyskoler om at det innen utgangen av 2009 var utviklet løsninger for,
Internt handlingsrom (IHR) USIT Hva vil vi med IHR? Øke UiOs interne økonomiske handlingsrom Bruke en større andel av de samlede ressursene.
Internt handlingsrom (IHR) Presentasjon på USITs allmøte 23. juni 2011 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Samarbeid mellom skole og hjem
Samarbeid, arbeidsdeling og konsentrasjon (SAK) Sverre Rustad OU-kurs Forskerforbundet
Særavtalen – situasjonen etter 1. august 2007 – Fagpolitiske foreninger kunnskap gir vekst
2004 NAO-prosjektet Ny AnskaffelsesOrganisering
Eivind Bagås Compliance Officer Storebrand Finansiell Rådgivning AS
# Rapporten skal kun benyttes av Universitetet i Oslo til de formål den er ment og skal ikke distribueres til andre parter uten vårt skriftlige samtykke.
Departementets styring og styrenes rolle
Universitetet i Tromsø
Veiviseren HÅNDBOK FOR TILLITSVALGTE I KLUBBENE
Myndiggjorte medarbeidere – mer aktiv omsorg
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Avvik fra arbeidstidsbestemmelsene
Lokal arbeidstidsavtale
Handlingsromutvalget Hvorfor opprettet Virkelighetsforståelse og offentlig debatt Hvorfor er 23 milliarder oppfattet som utilstrekkelig?
3/29/2015 Et skolebygg å være stolt av!. 2 Nøkkeltall  etablert 1. januar 2002  eier og drifter alle skolebygningene i Oslo  ca. 1,3 millioner kvm,
Informasjonssaker til AMU – Arbeid med strategisk plan 2012 – 2015 ◦ Nåværende Strategisk plan og handlingsplan for HiL løper ut 2011 ◦ Oppstart.
Presentasjon Agresso brukerforum 2012 Arne Lunde, KD.
Agenda Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Litt om fokusering rundt: Litt om fokusering rundt:
ATV-KURS – alle kommunale Arbeidsmiljøloven: Endringer + lokale dokumenter §§ 14.9 og 14.4a.
Frittstående informasjon for valgt revisor Økonomistyring og regnskap.
Økonomisamling 28. August Dagens tema Nytt fra SØR Oppdaterte retningslinjer og rutiner Oppfølging av riksrevisjonens merknader til årsregnskapet.
Kvalitet, risiko og avvik
Intern kontroll i regnskapsprosessene
RIS-metoden for prosessforbedring
Foreløpige prioriteringer for 2018 Olav Bolland Dekan - Fakultet for Ingeniørvitenskap
Nye retningslinjer internfakturering
Tilleggslønn Særavtale om honorering for arbeid på eksternt finansierte prosjekter - faste vitenskapelig ansatte.
Antikorrupsjonsprogram i Helse Midt-Norge RHF
BOTT Økonomi og HR.
Utskrift av presentasjonen:

Presentasjon Økonomisjefsamling i Ørsta/Volda 6.- 7. mai Avdelingsdirektør Arne Lunde UH-avdelingen KD

Riksrevisjonens tilbakemeldinger på forvaltningen Riksrevisjonen har avdekket følgende avvik i institusjonenes forvaltning: Økonomistyring Tiltak for å bringe situasjonen under kontroll Tiltak for å forebygge at en underskuddssituasjon oppstår Mislighetsrisiko 19 institusjoner undersøkt, hvorav 4 institusjoner gjennom dypdykk

RR – forts. Bierverv og roller i næringslivet Roller i bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet Etiske retningslinjer og informasjon om disse Omfang av stilling Særskilte honorarer Oppdrag til ansattes selskaper

RR-forts. Lønn bortfall av særavtalen Lønn lokale særavtaler Omfang av overtid Ajourhold av utbetalinger Manglende dokumentasjon Fortsatt utbetaling av ”mertid” BOA Mange prosjekter har ikke et prosjektbudsjett Prosjekter er ikke dokumentert med skriftlige avtaler

Prosjekter er ikke riktig klassifisert, ikke gjennomgående logikk i klassifiseringen Vurdering av faglig interesse ikke dokumentert Prosjekter uten aktivitet er ikke avsluttet Institusjonene etterlever ikke egne interne retningslinjer Anskaffelser Direkte kjøp over terskelverdiene Mangler ved anskaffelsesprotokoller Manglende innhenting av skatteattester og HMS-erklæringer

- Rammeavtaler er inngått for for lang periode Tiltakspakken Stipendiatstillinger

Riksrevisjonen - 2009-revisjonen Regnskapsavlegg og ledelseskommentarer Registrerer forbedring Kongruens Flere institusjoner med manglende kongruens Avstemminger Ikke tilfredsstillende kvalitet i avstemminger ved flere institusjoner Regnskapsperioder – lukking og terminering Synder over flere år

Utfordringer på lønnsområdet Lønn –overtid. Sammenhengen økonomistyring – bemanningsstyring Utvikling av et felles personalsystem for UH-sektoren Omstillingsprosesser og fusjoner

Lønn - overtid Vanlig forekommende avvik: Fortsatt utbetaling av mertidslønn Oppsamling og flere måneder av overtidsgodtgjørelse Arbeid utover det omfang arbeidsmiljølovens bestemmelser hjemler Manglende dokumentasjon av tidsbruk Manglende godkjenning fra arbeidsgiver om pålagt overtid

Sammenhengen økonomistyring - bemanningsstyring Sterkere vekst i antall ansatte uten at det er finansieringsgrunnlag for det. Presset driftsøkonomi presser fram et fokus på ressursforvaltning Innsparings- og omstillingsprosesser gir økt behov for løpende å kunne dokumentere den samlede bemanningsutviklingen Ikke bare hoder er viktig, men også ivaretakelse og utvikling av en kompetanseprofil som møter behovene satsingene innenfor undervisning, forskning og formidling skaper.

Sammenhengen økonomistyring - bemanningsstyring Dette setter krav til personaladministrative rutiner, fullmakter, godt utviklet personalsystem og en godt fungerende sentral stab

Utvikling av et felles personalsystem for UH-sektoren Hele personaldelen inkludert e-rekruttering av SAP vil ikke bli anskaffet og implementert Dette er stikk i strid med de forventninger som ble skapt da SAP-prosjektet ble lansert

Følgende oppfølging er planlagt: Det innledes en dialog med SSØ for å fastslå hvilke leveranser uh-sektoren kan forvente på tre års sikt når det gjelder videre utvikling av funksjonalitet i SAP HR. Det innhentes informasjon om hvordan de øvrige SAP-kundene til SSØ løser sine systembehov på personalområdet. På dette grunnlaget utredes det mulige samarbeidsprosjekter.

Forts. Det gjennomføres en behovskartlegging mht funksjonalitetskrav på personalområdet og når det gjelder ekstern rapportering og ledelsesinformasjon i lønns- og personalsystemet generelt. På grunnlag av behovskartleggingen utredes det forslag til hvilke felles systemløsninger som bør etableres i sektoren. Det bør så langt det er mulig estimeres kostnader ved de ulike forslagene. Integrasjonsutfordringer mellom SAP HR og nye systemløsninger skal også utredes.

Omstillingsprosesser og fusjoner Gjennomføring av omorganiseringen i henhold til avtaleverket Etablering av en ny administrativ organisasjon med oppgave- og ansvarsfordeling, rutiner, regler og lignende Etablering av en felles forståelse og kultur for hvordan ting skal gjøres At ledelsen klarer å ha fokus både på den daglige styringen og forvaltningen samtidig som de har fokus på fusjonsprosessen