VEIEN TIL FAGBREV ER BROLAGT MED TÅLMODIGHET METTE K. HAUGEN, FAGFORBUNDET ”Vaktmesterens rolle i fremtiden” 23. – 24. nov, 2010.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
FAGBREV PRAKSISKANDIDATORDNINGEN FAGSKOLE
Advertisements

Foto: Jo Michael YRKESOPPLÆRINGSNEMDA I OPPLAND Tron Strand, Y-nemndsrepresentant for NHO.
Team Matbransjen Ragnar Holth Jens Erik Dobloug Roger Gustavsen
Fagskolens nasjonale retningsgivere
Læring på arbeidsplassen
Rådgiversamling januar 2011 Fag –og yrkesopplæring.
Årskonferansen for fylkeskommunale fagskoler 2010 Kristiansund 6. mai 2010 NOKUT informerer v/ Bjørn R. Stensby.
• Teknikk og industriell produksjon • Elektrofag • Bygg- og anleggsteknikk • Restaurant- og næringsmiddelfag • Helse- og sosialfag • Design, medier og.
Videregående opplæring Veien til fagbrev v/avdelingssjef for fag- og yrkesopplæring Turid Borud Vg1 Vg kontrakter (Lærekontrakter og opplæringskontrakter)
Fagarbeider i bibliotek
Ulike veier til fag- og svennebrev Karrieresenteret i Vestfold Liv Marit Meyer Petersen Utdanningsavdelingen, fagopplæringseksjonen.
2 Konferanse for fag- og yrkesopplæring 30. november 2010 Forbundssekretær Halvor Langseth fra debatten i Faglig råd for Bygg- og Anleggsteknikk :  mange.
VEIEN TIL FAG- OG SVENNEBREV
Medlemsorganisasjonene: Medlemmer per oktober 2010.
VEIEN TIL FAG- OG SVENNEBREV Yrkesorientering for ungdomsskolen
Føringer for fagskolen i Karlsenutvalget NOKUT-konferansen 5. mai 2009 Rolf Jørn Karlsen.
Om skole og næringslivssamarbeid
INNHOLDSFORTEGNELSE ‣ 1 – Nasjonalt Fagskoleråd ‣ 2 – Om fagskolen ‣ 3 – Om fagskolen ‣ 4 – NOKUT ‣ 5 – NIFUs Kandidatundersøkelse 2012 ‣ 6 – NIFUs Kandidatundersøkelse.
Ny Intensjonsavtale om et mer inkluderende arbeidsliv Signert av Regjeringen og partene i arbeidslivet 14. desember 2005.
Hvem / hva er ? Norges største organisasjon for de som jobber!
Fagskoleutdanning for å sikre relevant arbeidskraft i virksomheten.
Forsøksordning i barnehage Hmmm Hvordan gå fram for å inngå lokale forsøksordninger?
Samling 7. april 2010 Mulighetenes Oppland. Agenda: Nettsiden Tilskudd – satser for 2010 og regjeringens tiltakspakke.
Ny forskrift til opplæringsloven § 9-2 Retten til nødvendig rådgiving
Overgangen skole-lærebedrift, etablering av flere læreplasser i arbeidslivet Prosjektpresentasjon Ragnhild Heggen.
1 Statssekretær Dag-Henrik Sandbakken Hamar, 5. desember 2005 Framtidas regioner og kommuner - regjeringas målsettinger, forsøk og erfaringer så langt.
Landsorganisasjonen i Norge
Faglige råd Partssamarbeidet i fag- og yrkesopplæringen ______________________________________________________________________________.
Muligheter og utfordringer med Operativ leder i klubb.
Rådgiversamling 9. januar 2012 Formidling til bedrift og vg3 i skole.
Redigert presentasjon til rådgivernettverksmøter i N-T vår 2013 F agskoleinfo på karrieresenterets hjemmeside:
Orientering om felles rammer og innhold i fagskoleutdanningen i helse- og sosialfag Aud Larsen Leder NUFHS.
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring IKT – VfL UiS
Arbeidslivet må organiseres
Gauldals konferansen 2. nov. 2011
Aktivitetsmiddelsøknadene Samhandling mellom AIR og klubbene.
1 Årskonferansen for fylkeskommunale fagskoler 2008 Nasjonale planer, hvorfor det ? v/fylkesopplæringssjef i Oppland, Jørgen Skaug.
Faglige råd Partssamarbeidet i fag- og yrkesopplæringen ______________________________________________________________________________.
Eller: hvem skal bygge landet? Gode valg i utdanningssystemet.
Skap et godt idrettsmiljø. Innhold i modulen Innledning – Hensikt og mål med modulen – Miljø- og personfaktorer For utøverne – Metoder for et utøvermøte.
YRKESFAG E`TØFT Heve statusen for våre fag Øke rekrutteringen Bedre samhandling skole-næringsliv.
v/Avdelingssjef Turid Borud.
Opplæringskontor som lærebedrift Utfordringer og forventninger
SKOLEKONKURRANSER SOM PEDAGOGISK METODE Forprosjekt 2014/15 Nettverkssamling Espen Lynne Amundsen.
© Bergen kommune Budsjettmål for 2008 For barnehagesektoren Etablere full barnehagedekning Styrke barnehagenes kvalitet.
Hvem er Aksjon helsefagarbeider? Hvorfor? Hva gjør vi?
YRKESOPPLÆRINGSNEMNDA (YON)
IMDi Integrerings- og mangfoldsdirektoratet, Gjøvik
BARNE- OG UNGDOMSARBEIDERFAGET. Barne- og ungdomsarbeiderfaget er en fagutdanning innenfor videregående opplæring. Fagløpet er to år på videregående skole.
Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse Fagopplæring i Vest-Agder Bjørn Olaf Pedersen, rådgiver Utdanningsavdelingen.
Maritim lærerkonferanse Gardermoen, april 2015.
SKOLEKONKURRANSER SOM METODE i videregående skole Velkommen til informasjonsmøte om Hovedprosjektet
Medbestemmelsesmøte 21.januar 2013 Foto: Bjarne Eriksen.
Godkjenning og vurdering av utenlandsk utdanning i Norge.
Spilleregler i arbeidslivet. Arbeidslivet består av arbeidstakere og arbeidsgivere Arbeidstakere: er ansatt og får betalt for arbeidet de gjør Arbeidsgivere:
Seksjonskonferanser 2007 Seksjon helse og sosial.
FELLESORGANISASJONEN 1 FO i fagbevegelsen Grunnbolk 1a Arbeidslivskurs 2014.

Arbeidet med ny tilbudsstruktur for yrkesfag
Kapittel 13 Lønn og lønnsforskjeller.
Seksjonskonferansene
► For deg som skal bli helsesekretær
Fagforbundet Vest-Agder
Informasjon til foresatte
Nestleder Nasjonalt fagskoleråd
Tiltak for å beholde og ta tilbake tjenester i egenregi
Are Solli og Kristian Ilner
NY STRUKTUR.
Vivil Hunding Strømme, rådgiver NHO, næringslivets hovedorganisasjon
NOU 2018:2 Fremtidige kompetansebehov
Utskrift av presentasjonen:

VEIEN TIL FAGBREV ER BROLAGT MED TÅLMODIGHET METTE K. HAUGEN, FAGFORBUNDET ”Vaktmesterens rolle i fremtiden” 23. – 24. nov, 2010

Hvem er SST?  I FAGFORBUNDET ER DET CA MEDLEMMER  I SEKSJON SAMFERDSEL OG TEKNISK (SST) ER VI MEDLEMMER, 5500 AV DISSE ER VAKTMESTERE  SST HAR DET YRKESFAGLIGE ANSVARET FOR VAKTMESTERE  VI HAR EN FAGGRUPPE SOM TAR OPP AKTUELLE YRKESFAGLIGE SPØRSMÅL OG ER SST-STYRETS EKSPERTER

Per Kategori 6: Forslag til nye lærefag: Grunnlag for søknad Der hvor det er definert behov for et nytt fag. Et yrkesområde som skal utvikles til et nytt lærefag må tilfredsstille kravene til bredde og spesialisering på et nivå som tilsvarer andre lærefag.

DET VIL BLI MINDRE AV DETTE…

… OG MER AV DETTE

Vi tror et fagbrev vil: HEVE YRKETS STATUS SIKRE TILVEKST AV UNGE ARBEIDSTAKERE

ARBEIDET STARTET I 1992, MEN SØKNADEN GIKK IKKE GJENNOM GJELDENDE SØKNADSARBEID STARTET I 2005 VIKTIG MED SAMARBEIDS- PARTNERE FAGBREVARBEID TAR TID!

HVEM KAN BLI BERØRT AV ET NYTT FAG? 1.andre arbeidstakerorganisasjoner som organiserer den gjeldende yrkesgruppen 2.interesseorganisasjoner 3.arbeidsgiversiden.

BAK SØKNADEN STÅR : Fagforbundet Landsorganisasjonen i Norge (LO) KS HSH NHO ved Norske Rørleggerbedrifters Landsforening Den støttes av ytterlige parter : Norsk Tjenestemannslag Arbeidsmandsforbundet NHO Byggenæringens landsforening Ventilasjon og Blikkenslagerbedriftenes Landsforening OBOS Eiendomsforvaltning ISS Eiendomsforvaltning Forsvarsbygg Norsk Ventilasjon Energiteknisk forening Fagskolen Gjøvik.

1.En innledning som beskriver behovet for faget 2.En gjennomgang og beskrivelse av faget 3.Plassering av faget i tilbudsstrukturen - modellen Skissering av behovsomfang 5. Muligheter for læreplasser/ praksiskandidater innen sektoren Faget skal ha helhetlig oversikt - ikke "stjele" andre håndverksyrkers plass. SØKNADEN INNEHOLDER BLANT ANNET:

FØR GODKJENNING SKAL SØKNADEN GJENNOM FLERE RUNDER: FAGLIG RÅD (FOR BYGG OG ANLEGGSTEKNIKK) SAMARBEIDSRÅDET FOR YRKESOPPLÆRING (SRY) UTDANNINGSDIREKTORATET OPPRETTELSE AV LÆREPLANGRUPPE

Jobben til Fagforbundet er ikke ferdig når fagbrevet er godkjent Vi vil jobbe for å bruke vår kunnskap i læreplanarbeidet, markedsføring og andre påvirknings- muligheter

Et fagbrevet kan bidra til mye Det er viktig å sikre kompetansen til yrkesgruppen Byggherrer får en større kvalitets- og kompetansegaranti på driftere av ferdige bygg Viktig å ivareta de som allerede er i faget Praksiskandidatordningen Markedsføring av byggdrifterfaget

TAKK FOR MEG! SPØRSMÅL??