Aggresjonsperspektivet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kjennetegn ved gode forebyggende tiltak
Advertisements

De Utrolige Årene: Lærerprogrammet
Arbeid med atferdsproblemer Med LP-modellen i verktøykassa
Klasseregler.
KONFLIKT HÅNDTERING God dag! Sikkerhet og omsorg Arild Stangeland.
Muntlig vurdering Inger Langseth Program for Lærerutdanning, NTNU.
Begrepslæring som menneskeretighetslæring
Hjernens administrerende direktør Eksekutive vansker ved ADHD
KOGNITIV UTVIKLING(3.del) Banduras sosial-kognitive teori
TERMA Terapeutisk møte med aggresjon.
Perspektiver på annerledeshet
Forklaringsmodeller i det sosiale feltet
5. Organisasjoner, individer og grupper
Grupper og gruppepsykologi
Et lite dypdykk i matematikk i TIMSS og PISA
Aggression Replacement Training ”I stedet for aggresjon”
Mandat n Faggruppen skal ut fra et forskningsmessig kunnskapsgrunnlag utarbeide veiledninger som skal være til analytisk og praktisk hjelp for lærere,
Definisjon av alvorlige atferdsproblemer Et barn eller ungdom har alvorlige atferdsproblemer når han/hun over tid viser et antisosialt atferds- mønster.
Årsaker og funksjon Svein Øverland
Norsk akvarieforbunds oppdrettskampanje gjennom 25 år - en presentasjon av NAF oppdrettskampanjen gjennom 25 år, og resultater fra 2007.
Den autoritative lærerrollen
Kommunikasjon med Bateson
mai 2005 OPP! konferansen Stjørdal Faggruppe for pasientopplæring og brukermedvirkning ?
Sinne og hevn i konflikter - kap 11 Betydningen av attribusjon
Prososial utvikling PSY2203 Schale Azak.
Inkludering og tilpasset opplæring i kroppsøving – er det mulig ?
Hvorfor er nå psykologi så viktig, da?
Myra skole – foreldremøter Høsten 2011 Informasjon
Systematisk arbeid for et godt læringsmiljø
Læring i kollegafellesskapet Unni Vere Midthassel Senter for atferdsforskning Åpen fagdag 16. november 2008.
Kapittel 3.3 Modul I Kvalitetsledelse.
TE - ISP-UIO 1 Klasseledelse Hva veit vi? Hva tror vi? Erfaringsbasert viten.
Introduksjon til Arbeidslivslæring Fra skolelærdom til yrkesutøvelse Tool 1100 forelesning 3/10-07 Annett Hillestad
Personlighet og konflikt kap
Motivasjon Våren 2005 Christine Mohn
Erling Roland ”Skjult mobbing” Konferanse OSLO.
Aggresjon.
KLASSELEDELSE.
HÅNDTERING av BRÅK og URO
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
Aggresjon.
Mobbing og atferdsproblemer
Kapasitetsbygging i team og organisasjon
Et godt sted og være, leke og lære…
Barnas læringsmiljø Foreldrenes påvirkningsmuligheter Hanne Steen og Marit Brekke Lone skole 25.april 2016 Hanne Steen1.
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
Mobbing, aggresjon & sosial kompetanse Psykolog Egil Launes Mars 2013.
Foto: Carl-Erik Eriksson Bedre læringsmiljø Vestnes kommune.
Problematferd og forebygging Befring og Tangen kap 8 Problematferd: Handlinger som skaper vansker for omgivelsene Atferdsvansker, sosiale og emosjonelle.
1 Klimapsykologi – hvorfor det er så vanskelig å gjøre det riktige Christian A. Klöckner.
Aggresjon. Aggressivitet Begrepet aggressivitet beskriver en stabil tendens til å utføre negative handlinger, noe som kan karakteriseres som et personlighetstrekk.
Haugalandsløftet – noen refleksjoner
Klasseledelse Utfordrende atferd Relasjonsbygging
CAKE Q1 Ledelsesansvar Ptil’s forventninger:
Utkast til eksamensoppgaver PSY 2402 – Høst 2006
Med rett til et trygt og godt skolemiljø
Negative konsekvenser
Mobbing: avdekking – temaforståelse – tiltak - forebygging
ART: Teoretisk grunnlag
Tidlig innsats og utfordrende atferd
Og implementeringsarbeid i barnehagen
Voksenstiler (Diana Baumrind 1995)
MODELLER, VEDLEGG TIL FILM FRA UTDANNINGSFORSKNING.NO
Tidlig innsats og utfordrende atferd
KLASSELEDELSE Senter for atferdsforskning Universitetet i Stavanger
Hva lærer barna om seg selv i barnehagen?
Autoritær voksenstil Autoritativ voksenstil Ettergivende voksenstil
Refleksjonsoppgaver om voksenstiler som kan brukes på avdelingsmøter
Vi er éin profesjon av barnehagelærarar, lærarar og leiarar i barnehage og skule. Samfunnsmandatet vårt er å fremje læringa, utviklinga og danninga til.
Klasseregler. Målsetting med dette kapitlet vise hvordan reglene kan arbeides med i klassen for å skape tilslutning og ansvarsfølelse blant elevene vise.
Utskrift av presentasjonen:

Aggresjonsperspektivet To ”Case” Begrepet aggresjon (Aronson, 2004; Berkowitz, 1993) Sinne, aggresjon, aggresjonsutløser

Aggresjon: definisjon Anderson og Bushman (2002) Human aggression is any behaviour directed toward another individual that is carried out with the proximate (immidiate) intent to cause harm. In addition, the perpetrator must believe that the behavior will harm the target, and that the target is motivated to avoid the behavior.

Ulike begreper Atferdsproblemer Antisosial atferd Aggresjon Diagnosen ”Conduct disorder” –Atferdsforstyrrelse. Psykiatri. (Aggresjon, ødelegge eiendeler, tyveri. Alvorlige regelbrudd – f eks rømt hjemmefra, vært borte om natten, gjentatte skulk).

Aggresjon 2 Ulike former for aggresjon (Roland og Idsøe, 2001; Dodge, 1991; Vitaro og Brendgen, 2005) Reaktiv aggresjon Proaktiv aggresjon

De reaktive Emosjoner Årsaker Prognose Tiltak

De proaktive – instrumentell aggresjon Emosjoner To varianter - Makt og tilhørighet Årsaker Prognose Tiltak

Aggresjon 3 Hva trigger aggresjon? (Olweus, 1992) Suksessfaktoren (Aronson, 2004) Tidlig autoritetskonflikt (Loeber et al, 1999)

Aggresjon 4 Frustrasjon – aggresjons hypotesen (Dollard et al 1939) Instinkt Læringsteori

Aggresjon 5 Den åpne linjen Den skjulte linjen (Loeber et al 1999)

Aggresjon 6 Pattersons (1989) modell: om utviklingsforløpet av aggressiv atferd

Aggresjon 7 Konformitet (Aronson, 2004) 3 hovedformer: 1. Complience – ettergivenhet. 2. Identifikasjon. 3. Internaliserte normer.

Aggresjon 8 Self-justification. (Aronson, 2004) Rettferdiggjøring – legitimering Kognitiv dissonans

Aggresjon 9 To tilnærminger: -”Mastery” -”Coping”

Aggresjon 10 Team Intersubjektivitet

Drøftingsoppgaver Hvordan kan dere implementere det autoritative perspektivet: -individuelt -i team -organisasjonsnivå Hvordan kan dere forbedre håndteringen av reaktiv og proaktiv aggresjon i din organisasjon?

Refleksjonsoppgaver ”Workshop” Vurder aggresjonsperspektivet relatert til din jobbsituasjon. Drøft håndtering av reaktive elever og proaktive elever i din jobbsituasjon. Reflekter over skolens tiltak mot mobbing. Hvilke endringer vil dere foreslå?

Refleksjonsoppgaver ”workshop” Hvordan kan dere ”øke” det autoritative perspektivet – kontroll og relasjonsbygging? Lag en 5 punktsplan relatert til håndtering av aggressive elever på skolenivå – hvilke felles strukturer bør dere ha? I hvilken grad kan krevende atferd håndteres på teamnivå?

Refleksjonsoppgaver ”workshop” Hvordan vil dere operasjonalisere relasjonsaksen og kontrollaksen som veiledere? Reflekter over utfordringer det er i forhold til disse to aksene (Det autoritative perspektivet) når det gjelder individ, team (trinn) eller organisasjonsnivå?