Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertIna Henriksen Endret for 7 år siden
1
Mobbing, aggresjon & sosial kompetanse Psykolog Egil Launes Mars 2013
2
5-10 % sier de blir mobbet, 3-4 % sier de mobber (2-3 g/mnd.)
3
Psykolog PMTO* spesialist TV 2 ”I de beste familier”, sesong 1 & 2 Bok: ”Foreldrehjelpen” (2006) Skoleprosjekt ”Aiped” Kvinesdalsskolen, Grim ungdomsskole, NUS, Furulunden skole, Wilds Minne skole. Sakkyndig i barnevern og barnefordeling GRU 1 Veileder, foredragsholder Litt om Egil
4
Sosial Fungering Antisosial atferd Sosial kompetanse Aggresjon Trass Ufølsom Lek Empati Selv kontroll
5
1.Ha en skriftlig plan 2.Forebygg ved å trene sosial kompetanse 3.Oppdag mobbeatferd tidlig 4.Samarbeid med hjemmene (og PPT/ABUP/BV) 5.Enesamtaler med mobbere og mobbeofre 6.Følg partene raskt, hyppig, tett opp, over tid 7.Ansvarliggjør mobberne 8.Tren (lær) mobberne & mobbeofrene 9.Fremstå som myndige voksne 10.Tydelig klasseledelse Oppskriften
6
Elevenes læringsmiljø. I § 9a–1 står det at: ... «alle elevar i grunnskolen og vidaregåande skolar har rett til eit godt fysisk og psykososialt miljø som fremjar helse, trivsel og læring». Kapittel 9a
8
Ifølge opplæringsloven § 9a–3 & 4 har både ansatte og ledelse ansvar for at krenkelser og mobbing opphører straks. Rektor har ansvaret for at skolen jobber kontinuerlig og systematisk med skolemiljøet Voksnes ansvar
9
Barna venter lenge før de kontakter voksne Sladrehank skal selv ha bank? Foreldre vet ikke hva de skal gjøre Sier de ifra blir det kanskje verre For lite kompetanse i å oppdage mobbing Friminutt og bussovergang Skolene har vært for opptatt av dialog mellom mobber – offer Utfordringer
10
Tilfeldig og sporadisk humor og «erting» Konflikter og uenigheter Enkelttilfeller av slåssing og utestenging. Finne sin plass i det sosiale nettverket – måle krefter og skaffe allianse Normal atferd
11
Mobbing er det når: en person eller en gruppe gjentatte ganger og over tid plager og trakasserer et offer. Mobbing
12
Gjentatt negativ eller ondsinnet atferd fra en eller flere mot en elev som har vansker med å forsvare seg. Gjentatt erting på en ubehagelig og sårende måte er også mobbing. Mobbing v. Olweus
13
1.Fysisk mobbing – ansikt til ansikt 2.Bitching – utestenging og ryktespredning 3.Elektronisk mobbing Sosiale medier Større avstand – mer spredning – større varighet Typer mobbing
14
Aggresjon er en drivende kraft Mobbing er et skjult atferdsproblem Mobbere har ofte status Hos medelever Hos lærere Mobbere mister sitt empatiske gangsyn De tankeløse og de beregnende? Mobberne
15
AGGRESJON Kontrollert (kald) Impulsiv (varm) Offensiv Proaktiv Målrettet & Kald Ser etter svakheter hos elever og lærere Spenningssøkende aggresjon Oppnår forsterkning - kick Defensiv Reaktiv Hevngjerrig aggresjon Umodenhet eller sårbarhet gir sinne og hevntanker Eksplosiv aggresjon (6 %) Umodenhet eller sårbarhet gir dårlig affektregulering Aggresjon
16
Mobbing handler om makt og avmakt Det er et skjevt maktforhold mellom den som mobber og den som blir mobbet. Mobbing er et tegn på alvorlig atferdsforstyrrelse Grusomhet mot mennesker eller dyr Den antisosiale triade Nekter å samarbeide Manglende respekt for autoriteter Dårlig aggresjonskontroll Makt
17
Ødelagte klær eller bøker. Barnet isolerer seg, vil ikke være sammen med andre barn etter skoletid. Skoleprestasjonene går ned uten at det er noen spesiell grunn for det. Barnet vegrer seg for å gå på skolen (har vondt i hodet, vondt i magen o.lign.) Pengeforbruket øker (betaler for å slippe mobbingen) Barnet er utstøtt fra det sosiale miljøet (blir ikke snakket til, får ikke være med ”på laget” o.lign.) Labile følelser Tegn på mobbing
18
Viser sårbarhet som andre griper fatt i Kan være svak self-awareness Avvik ift klær/vekt/utseende/sosial kompetanse Offerrollen Mobbeoffer
19
Identifisere mobbingen via ofrene Lære seg å se etter tegn på mobbing Tro på de som sier de blir mobbet Snakker om mobbing med elevene og foreldrene Avklare rollene til de voksne i skolehverdagen Anti Mobbeprogram
20
Evne til å oppdage mobbing Håndtere mobbesituasjoner Samarbeide med foreldre Forebygge mobbing Trene inn sosiale ferdigheter som er uforenlig med mobbing Tydelig klasseledelse Lærernes rolle
21
Positiv involvering Positiv kontroll – grensesetting Godt tilsyn Rollemodeller Hva er risikofaktorer hjemme? Foreldres suksessfaktorer
22
Lag rutiner for å holde oversikt over barnets mobil vaner Hold deg oppdatert på hvilke PC- og TV-spill og nettsteder barnet har tilgang til Gjør klare avtaler om hvor barnet er og når det skal komme hjem Ha oversikt over hvem barnet holder seg sammen med og hva de gjør Å holde oversikt på en god måte vil si å bry seg Oversikt hjemme
23
Offer og mobber
24
Mobbeofre beskriver mobbing som et mareritt. Mobbing skjer ofte over lang tid, gjerne år. Selvfølelsen brytes ned. Man føler seg alene, og utestengt fra det gode selskap. Mobbeofre
25
Lavere selvfølelse Dårligere skoleprestasjoner Skolevegring PTSD – flashbacks, konsentrasjonsproblemer, tristhet/angst Psykiske problemer som voksen Effekt av mobbing
26
Vær gode modeller som er tolerante i forhold til mangfold og forskjellighet. Ikke mobb andre Unngå å gi barna nedsettende kommentarer. Snakk med barna om mobbing og hvordan du vil at barna skal være sammen med andre. Lær barna å unngå mobberne Tiltak mobbeoffer - voksne
27
Vær oppmerksom på barnet ditt hvis det trekker seg tilbake virker ulykkelig får vondt i magen får søvnproblemer. Sjekk ut hva barnet har å si uten å presse. Tro på barnet ditt! Foreldre til mobbeofre
28
Vær gode modeller som er tolerante i forhold til mangfold og forskjellighet. Ikke mobb andre Følg med på nett og mobilbruk Diskuter med barna hva som er gode kommunikasjonsvaner. Lær dem å tenke før de taster! Ikke godta at ”alle skriver sånn i dag!” Tiltak mobbere - foreldre
29
Mobberne trenger bevisstgjøring og korrigering. Følg med på barnets sosiale omgang med andre. Ha kontakt med andre foreldre Slå tidlig ned på tendenser til aggresjon utestengning intriger Mobberne
30
Enesamtale med offeret Få konkret historie Tro på eleven og definere oppførselen til andre som uakseptabel Jevnlig oppfølging Kontakt med hjemmet Lære problemløsning og unnvikelse Jobbing med mobbeofre
31
Enesamtale Samtale med hjemmet Definere mobbing som uakseptabelt Formidle negative konsekvenser Jobbe gruppebasert med mobberne ART Rollespill Tett oppfølging av mobberne Jobbing med de som mobber
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.