HØRSELSNETTVERKET – ET FORUM FOR SAMARBEID?. NAV, 12.07.2014Side 2 SAMARBEID I DAG - hørselshemmede  Barn: Gode rutiner – på tvers av etater  Voksne:

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Arbeid Trygd Bistans Attføring Trygdekontorprogrammet
Advertisements

NAV Hjelpemiddelsentral Hva kan hjelpemiddelsentralen bistå med for at flere med funksjonsnedsettelser kan delta i arbeidslivet ? Arbeidsmetoder og.
RAFT Prosjekt hørsel Leif Foss, NAV Lerkendal Marianne Simensen, NAV Sør-Trøndelag.
Regelverk og tilbud i NAV sin regi Hvordan jobber NAV?
GREP (Kompetanseutvikling Grenland AS)
Avtale mellom RHFene og NAV  Oppdragsdok. HOD:  For å få en mer samordnet formidling av høreapparater skal det inngås avtaler om oppfølging og rehabilitering.
Levanger kommune Helse Levanger kommune – Dialogseminar , Åre – Utfordringer for helsefeltet - Øystein Sende UTFORDRINGER FOR HELSEFELTET Generelt:
Veiledning av elever / lærlinger
NY ARBEIDS OG VELFERDSFORVALTNING
Agenda - Prinsipper for bistand til brukerne - Rammeverk for arbeidsmetodikk i NAV - Arbeidsevnen i sentrum - Planer og velferdskontrakter - Tiltak og.
Attføringsbedriftenes landsmøte i Tønsberg 11. Juni 2004
Attføringsbedriftenes rolle i gode tider
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Attføringsmessa 18. januar 2012
Eldrid Hodneland Rasmussen
Erfaringskonferanse om Funksjonsvurdering i Attføringsbedrifter for IA bedrifter Elsa Sæbø, Rådgiver NAV arbeidslivssenter Akershus.
Oppland fylkeskommune som kompetanseaktør for voksne Fredrikstad 21. januar 2010 Oddbjørn Snøfugl, OFK.
Arbeidsgivers losteam Arbeid og psykisk helse
Arbeidsmarkedsbedriftene – veien videre
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport - hjemmesykepleie Bydel Vestre.
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport - praktisk bistand Bydel Grorud.
Kommunestyremøte Levanger 21. mai 2008 Jan Arve Strand NAV Partnerskap.
Arbeid i andres hjem + Arbeidsmiljøet når du jobber der
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport - praktisk bistand Leverandør.
NAV Hjelpemiddelsentral Oppland
Norsk Industri – Inkluderende arbeidsliv i praksis
Hva skal vi snakke om? IA arbeid Ny IA avtale og tidsaksen
Samordning av NAV-tiltak for spinalskadde Prosjekt på St.Olavs Hospital Finansiert av NAV v.FARVE.
Arbeid med bistand Rapportering.
HVA GJØR EN FYSIOTERAPEUT I NAV?
Fagnettverksmøte 17. september 2009
NAVs rolle i attføringspolitikken Ingar Heum Arbeids- og velferdsdirektoratet.
Et arbeidsliv for alle! Jon Valestrand - tillitsvalgt for Fellesforbundet ved Åstvedt AS.
Karriereveiledning i et livslangt perspektiv – sammenhengen mellom NAV og skolesystemet Rune Kristensen, NAV Rana arbeid Tromsø 20. april 2007.
Utfordringer i tjenestetilbudet til eldre Bergen 2. april 2008
NAV og flyktningearbeidet ”Nytt oppdrag – nye muligheter!”
Noen «nyheter» NAV Nordland/Jack Inge. NAV, Side 2 Arbeidsmarkedet i Nordland  Fortsatt stort behov for kvalifisert arbeidskraft ( jfr
HÅNDTERING AV SYKEMELDTE
Arbeids- og velferdsforvaltningen
Om regjeringens politikk for Inkludering av mennesker i utkanten av arbeidsmarkedet Spesialrådgiver Bjørn Halvorsen
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
Ola Heen Strømmen, oktober 03
Lena Fekene Liv Marit Meyer Petersen
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport - praktisk bistand Leverandør.
Disposisjon Situasjonen på arbeidsmarkedet
Arbeid er førstevalget
August 14 1 Presentasjon av Inkluderende Arbeidsliv Personalforum ved UiB, 26.mai 2004 Ved rådgiver Ingvild Eikeland Trygdeetatens Arbeidslivssenter.
Attføringsbransjen i Vestfold er i endring
NFU arbeider for at: Flere personer med utviklingshemming kan få arbeid i ordinære bedrifter VTA bedriftene fortsatt skal gi et godt tilbud til.
Tilrettelegging med TG som virkemiddel gir mennesker muligheter!
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
Rådgiverkoordinatorforum i Bodø 27.januar 2015
Samarbeid mellom NAV Nord-Trøndelag og Nord-Trøndelag fylkeskommune (NTFK) om opplæring for l ærekandidater og lærlinger med behov for tilrettelegging,
Veiledningsprosjektet Anne Eilen Temte rådgiver Helse- og sosialavdelingen Fylkesmannen i Østfold.
Kommunekonferansen 10. februar 2009 Status og samarbeid med kommunene ved Tor Saglie, Arbeids- og velferdsdirektør.
IA-avtalen IA, Side 2 Myndighetene Arbeidstakere Arbeidsgivere.
Helse Sør-Øst RHF Gode og likeverdige helsetjenester til alle som trenger det, når de trenger det, uavhengig av alder, bosted, etnisk bakgrunn, kjønn og.
Råd til arbeidsgivere. Psykiske helseproblemer – ofte årsak til sykefravær Halvparten av oss får psykiske helseproblemer i løpet av livet Angst og depresjoner.
Vi gir mennesker muligheter Arbeid og helse – et tettere samvirke Strategi for Helsedirektoratets og Arbeids- og velferdsdirektoratets felles innsats for.
Mellom to stoler? Mads Andreassen – styreleder i Unge funksjonshemmede Forum for oppfølging av Nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering HOD.
«Forsøk med NAV-veileder i videregående skole» er et samarbeidsprosjekt mellom Arbeids- og velferdsdirektoratet og Utdanningsdirektoratet. Forsøket finansieres.
SERVICEKLAGER FAKTA: En serviceklage er en klage på hvordan man opplever kontakten med NAV Statistikken over serviceklager er basert på registrerte klager.
Arbeidsrettede virkemidler
Undersøkelse blant synshemmede For Norges Blindeforbund
Hvor mange yrkesaktive kan vi ha utenfor arbeidslivet
Hvor går NAV i Hedmark? Satsinger i NAV, konsekvenser for forventninger til fastlegene 13.September 2017 Bjørn Lien, direktør NAV Hedmark.
Syns-og Audiopedagogisk Teneste i Hordaland(SAPT)
NAV Hjelpemiddelsentral Hordaland
Arbeid og inkludering HMS konferansen i Østfold
Utskrift av presentasjonen:

HØRSELSNETTVERKET – ET FORUM FOR SAMARBEID?

NAV, Side 2 SAMARBEID I DAG - hørselshemmede  Barn: Gode rutiner – på tvers av etater  Voksne: »Helse: gode rutiner internt – svake eksternt »Andre etater: Manglende rutiner – også mot helse  Eldre: Stort sett svake rutiner

NAV, Side 3 NOEN PÅSTANDER:  Tjenesteyterne er svært opptatt av intern kvalitet – men ser lite på det samlede resultatet.  Aktørene i ”hørselskjeden” har lite kunnskap om hverandres tilbud og aktivisering av dette.  Tilbudet til yrkesaktive hørselshemmede er å sammenligne med ”et stort, stille hav med mange øyer, men uten broer, og med noen få ferger som ikke helt vet hvor de er på vei.”

NAV, Side 4 HVORFOR SAMARBEIDE?  All rehabilitering handler om kjeding av tiltak. I vårt arbeid har vi en mengde ulike ledd – men ingen kjede  Det er det samlede resultat som teller - ikke innsatsen  Det finnes både ressurser og kompetanse til å gi et samordnet og helhetlig tilbud. Det er vårt valg å la være å yte det.

NAV, Side 5 EKSEMPLER  Kasus 1: Per, 21 – bosatt på mindre tettested i Troms. Fullført 2 år VG skole – bilfag. Jobber ved servicestasjon i Tromsø. Nedsatt hørsel – fastslått i grunnskolen. Fått 2x høreapparat – bruker dem lite nå – egner seg dårlig på jobben. Får ikke med seg hva folk sier – misforstår. Kunder klager – og arbeidsgiver usikker – vurderer oppsigelse. Saken fanget opp ved NAV Arbeidslivssenter – som er usikker på hva slags bistand Per har behov for.

NAV, Side 6 EKSEMPLER  Kasus 2: Anne, 35, bosatt på større tettsted i Troms. Hjelpepleier ved sykehjem. Mistet hørsel etter bilulykke med hodeskade. Fikk også kraftig tinnitus. Har vansker i jobben – klarer ikke å konsentrere seg – spesielt vanskelig når mange prater samtidig. Pleie av enkeltpasienter går bra – gruppeaktiviteter går dårlig. Har fått tinnituspute – men ingen tilbud utover dette. Arbeidsgiver har kontaktet NAV med ønske om tilretteleggingsgaranti og bistand på arbeidsplass.

NAV, Side 7 EKSEMPLER  Kasus 3: Lisa, 21, født døv. Bosatt i by i Troms. Har gode tegnspråkferdigheter, racer i munnavlesning, behersker data/leselist godt. Gått 2 år i VG – allmennfag – hvor hun har hatt tilrettelegging og oppfølging fra Statped. Er i gang med siste året – gode resultat. Usikker på videre yrkesvalg – vurderer farmasi og medisin – men vet ikke om slike jobber er egnet for henne. Har søkt om CI på begge sider. Kan også tenke seg å jobbe et år før studier. Skolens rådgivningstjeneste har kontaktet NAV og ber om veiledning og bistand ved overgang fra videregående skole til høyskole/jobb.

NAV, Side 8 EKSEMPLER  Kasus 4: Otto, 35, bosatt i by i Troms. Nedsatt hørsel begge sider – høreapparatbruker. Sliter på jobben som regnskapsmedarbeider. Misoppfatter – spesielt på telefonen. Ønsker hjelp, men vet ikke hva han har behov for – redd for å miste jobben. Ikke snakket med arbeidsgiver, men vet denne kjenner til problemet. Er til kontroll ved høresentral, hvor opplysningene kommer fram.

NAV, Side 9 SAMARBEID??  Vi SAMARBEIDER JO FAKTISK ALLEREDE GJENNOM PERSONLIGE NETTVERK!! Fordeler: – Effektivt – Raskt – Det er bare jeg som kan bruke det – Bruker er prisgitt mine personlige (tilfeldige) kunnskaper – Bruker har ingen rettigheter – og kan ikke klage på noe som helst.

NAV, Side 10

NAV, Side 11 KORT OM NAV

NAV, Side 12 HVEM GJØR HVA – NAV-MODELLEN  NAV Lokal: Ansvar for alt – fra vugge til grav. – Generelt veiledningsansvar – Oppfølgingsansvar – Økonomi under sykdom – både i og utenfor arbeidslivet – Sosialtjenester – Medisinsk behandling - økonomi – Attføring – Pensjoner – Andre ytelser (kontantstøtte, barnetrygd, barselspenger……..)

NAV, Side 13 VIRKEMIDLER - yrkesaktive  Veiledning – NAV Lokal »NAV Arbeidsrådgivning »NAV Arbeidslivssenter »NAV Hjelpemiddelsentral  Tiltak: – Livsopphold – NY Ytelse: Arbeidsavklaringspenger (AAP) – Lønnstilskudd – tidsbegrenset / tidsubegrenset – Tilskudd til kvalifisering – Tilskudd til bedrift – Utlån/tilskudd tilrettelegging/hjelpemidler – Uføretrygd – permanent/tidsbegrenset – Oppfølging (Los, Arbeid med oppfølging, studiestøtte, Arbeid m/ bistand)) – Prioritert helsetilbud (raskere tilbake)

NAV, Side 14 NAVS BAKTROPPER  NAV HJELPEMIDDELSENTRAL Har hovedansvaret for tilrettelegging i hjem og på arbeidsplass. Gjelder både tekniske hjelpemidler og tilskudd til andre løsninger. Kompetanse: Jus, syn, hørsel, edb, bevegelse, kognisjon med mer.  NAV ARBEIDSLIVSSENTER Har ansvar for å forebygge utstøting fra arbeidslivet gjennom IA-avtalen. * Forebygge sykefravær * bidra til rekruttering av funksjonshemmede * Bidra til at seniorer blir lengre i jobb Kompetanse: Generell bedrifts-/arbeidslivskunnskap

NAV, Side 15 NAVS BAKTROPPER  NAV ARBEIDSRÅDGIVNING. Er NAVs ”PPT-kontor”. Gir individuell yrkesveiledning og attføringsrådgivning. Finnes i alle fylker. Kompetanse: psykologi, spesialpedagogikk, veiledningskompetanse, yrkesveiledning

NAV, Side 16 SANSEHEMMEDE: Et spesielt tilbud 4 steder: Oslo (SYA), Bergen, Trondheim og Tromsø (ARK)  Regionsdekkende tilbud  Skal tilby yrkes- og attføringsveiledning, kartlegging og utredning for målgruppene  Kompetanse: Inngående kjennskap til målgruppen, inkl. tegnspråkkompetanse  Tromsø: 2, 5 stilling (Spesialpedagog, sosionom, synspedagog)

NAV, Side 17 Nyttige tall (oppdatert )  Registrerte arbeidsledige:  Registrerte arbeidsledige i prosent av arbeidsstyrken:1,7 %  Yrkeshemmede:  Mottakere av rehabiliteringspenger:  Personer med uføreytelse pr. mars 2008: