Tjenester tilknyttet formidling av høreapparater

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Henvisning og utredning for CI
Advertisements

Egenandeler, koding og ”behandler uten refusjonsrett”
Vesentlige kapasitetsendringer i basisperioden 15. august 2011 George Nicholas Nelson.
Takster i Helse Nord Høreapparattilpasning og service
Byggevareforordningen – Hva betyr det for byggevareindustrien?
Kvalitetssikring av h.app.tilpasn.
Nordnorsk Fagnettverk Hørsel Bodø 6. oktober 2011
Er standarder en betingelse for godt evalueringsarbeid? Foredrag på EVA-seminar 8 Hurdalsjøen 5-6 september 2002 Hans Torvatn, SINTEF Teknologiledelse.
Fremgangsmåte for å oppdatere brikkenavn og antall i T-DOC for operasjonsavdelingene Trondheim, 8. juni 2010.
CE-merking av byggevarer
FUNKSJONSVURDERINGER SOM VERKTØY FOR GODE RAPPORTER
Statens helsetilsyn, ref.93/42/EØF om med. utstyr
Spørreundersøkelse 2013 Einar Laukli Fagnettverk 2013.
Hva skal vi snakke om? Hva er IK – Akvakultur? Hva er internkontroll?
ISO 9000:2000 Endringer v/Per L. Berge Excellence Norway
Screening – spedbarn - høreapparater Fagnettverk for hørselsrehabilitering Tromsø 16. og 17. september 2010.
Kommuneavtalene - nok en gang Oppfølging av samarbeidsavtale om formidling av høreapparat og høretekniske hjelpemidler.
1 (Marianne Riise, fagdirektør, Valgforum 1. – 2. mars 2010) Utviklingsoppgaver på valgområdet.
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
ISF poliklinikk 2008 – skjerpede krav til utførende helseperson Fagnettverksmøte Tromsø 9. – 10. oktober 2008.
Prosjekt sterilforsyning Helse Nord
Ansvar og prosesser i skolen
Services offered by hearing aid professionals Draft prEN
Nordisk lærebok i Audiologi
Helse- og trivselsundersøkelse blant studenter SiB, SiT og SiO Okt Faggruppe utvikler spørreskjema som bygger på tidligere undersøkelser i T og O.
Tilbud til pasienter med tinnitus ved Nordlandssykehuset Bodø
Frekvensspesifikke svar ABR - ASSR
Arbeidsmiljø Kap 9 i miljødelen.
NY LOV OM HELSEPERSONELL
Elektronisk meldingsutveksling Hvordan sikre drift og organisere meldingsovervåkningen FUNNKe Sandnessjøen Guri Selnes, rådgiver Helse- og Omsorg.
Grunnleggende testteori
Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde
NAV Hjelpemiddelsentral Oppland
Hørsel og bevegelse Hvis målet er deltakelse og aktivitet og barnet er
Koding - status Fagnettverk for hørselsrehabilitering Tromsø 16. og 17. september 2010.
”Tremånederskontroll” UNN, 27. og 28. sept Viktig problemstilling - slik handlingsplanen ser det Ventetiden er lang ved mange hørselssentraler.
Revidert system for formidling av høreapparater UNN, 24. og 25. august 2006.
Fagnettverksmøte 17. september 2009
CI i Helse Nord Status pr (Norge) 200 barn 200 barn 200 voksne 200 voksne (2007: totalt)
Human Factors (HF) i kontrollrom - En revisjonsmetode 2003
Improving Products Gruppe Presenteres av : Hege-Kristin Johansen Herman Kolås Marianne Ates Marit Finden Jonas Lillevold André Johansen Tom.
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 2
Risikostyringsprosessen
Behandlingshjelpemidler - opplæring
Standardisering 2006 Møter i Barcelona og Madrid IEC: WG 10, 13, 21 ISO: WG 1.
Språk og språklig fordypning
Klinisk aktivitetsavdeling (KLA)
Drift. Målt energibruk vs beregnet energibruk Erfaringer fra 64 prosjekter fra 5 land Forventet og målt energibruk til oppvarming i boliger og yrkesbygg.
ERISK på 1, 2, 3… Risikovurdering for å redusere omfang av byggefeil i elektriske og tekniske installasjonsleveranser mot boligmarkedet
KVALITET I INNKJØPSPROSESSEN
Konfigurasjonsstyring Configuration Management
Hørselhjelpere Aktive høreapp.brukere Opprettet av HLF
KRAV TIL PAKKEMATERIALER
Haukeland Universitetssykehus
Hørselvern Always a Safe Step ahead!.
STØY OG HØRSEL: Noen råd for å bevare god hørsel – hele livet! 1.
Bruk og stell av høreapparater
Månedens realfagsoppgave Et hørselsproblem. Oversikt Mål: Utforme og bruke en enkel hørselstest Gjøre en kritisk sammenligning av testen med andre Forstå.
Specification texts for building, construction and installations
Presentasjons oversikt:
Lydforhold i barnehager og skoler
Kvalitetssikring. er alle tiltak som er nødvendig for å sikre at et produkt vil tilfredsstille angitte krav til kvalitet og trygghet Kvalitetsarbeid krever.
Arbeidsmiljøet for ansatte
HØREAPPARATFORMIDLER-UNDERSØKELSEN
Havbruksnæringa sitt miljøfond Pengene skal stilles til disposisjon for prosjekter knyttet til fangst av oppdrettslaks til beste for villaksen, i en periode.
Haukeland Universitetssykehus Kjell Grøndahl – Medisinsk-teknisk avd. / Høresentralen.
Forsvarsbygg Utleie NS-INSTA 800 Norsk og Internordisk standard som beskriver et system for å fastlegge og bedømme rengjøringskvalitet 1. Utgave.
Støypropper og avhjelpsfunksjon
Arbeidsmiljøloven En oversikt over relevante paragrafer i lovverket relatert til sakkyndig kontroll og sertifisert sikkerhetsopplæring.
Utskrift av presentasjonen:

Tjenester tilknyttet formidling av høreapparater www.standard.no NS-EN 15927 Gjeldende europeisk standard som er blitt norsk standard fra nov. 2010 (norsk oversettelse juni 2011) Einar Laukli, Fagnettverksmøte Bodø, okt. 2011

Hørerapparatformidler : Person med audiologisk kompetanse som arbeider med hørselsutredning og som velger ut, tilpasser og leverer høreapparatsystemer og yter rehabiliteringstjenester til personer med hørselstap

Omfang Spesifisere prosessen fra første kontakt med klienten til langtids oppfølging Beskriver: Utdannelse (europeisk kvalifikasjonsrammeverk) Romfasiliteter Utstyr Målinger, prosessen Kvalitetskontroll Etikk

Kan utelate visse grupper Barn ( ! ) Andre handikapp CI

Utdannelse Vises til europeisk direktiv Lavere grad enn BSc Nasjonale krav kan her bli gjeldende

Lokaler (områder) Resepsjon Rådgivning Audiometri Tilpasning Teknisk vedlikehold, høreapp.testing osv. Krav til belysning, støy, etterklang

Eks. lokaler: tilpasning Areal minst 10 m², volum minst 25 m³ Etterklangstid < 0,5 s ved 500 Hz Tidsmidlet A-veiet lydtrykknivå < 40 dB Ingen dominerende rentonekomponenter i bakgrunnsstøyen

Utstyr og metoder (minimum) Rentoneaudiometer med luft- og benledning (type 1 eller 2 i IEC 60645-1, ISO 8253-1) Taleaudiometer (IEC 60645-2, ISO 8253-3) Kalibrering, ISO 389-serien (hvert år!) Utstyr for otoskopi Utstyr for avstøpning til ørepropp Programmerings-utstyr for høreapp. Utstyr for innskuddsforsterkning (IG/REM, IEC 61669) Høreapp.testing (IEC 60118-7): lydmåler, øresimulator/kopler Div. verktøy og vedlikeholdsutstyr Demonstrasjonsutstyr, bl.a. tekniske hjelpemidler (teleslynge osv.)

Etiske krav Forhold til klienten Forhold til leger og andre faggrupper Forhold til kolleger Reklamering, annonsering

Henvisning til medisinsk utredning!

Prosessen, målinger Første kontakt, registrering, informasjon Hørselsprofil, en rekke faktorer: Hørselstap, grad, historikk Tidligere bruk av høreapparat Sykehistorie, andre forhold enn hørsel Finmotorikk, andre funksjonstap (eks. syn) Tinnitus, vertigo, hyperakusis Forventninger Kommunikasjonsevne, sosiale konsekvenser Boforhold, behov for andre tekn. hj.midler

…prosessen Audiologi Otoskopi Rentoneaudiometri Taleaudiometri Annet Tympanometri, UCL/MCL, loudness scaling (ISO 16832)

Tilpasning Valg av hovedtype app. Programmering Forhåndsinnstilling, data fra: Audiologiske målinger Hørselsprofil Krav til akustisk kopling (øreproppen) Fininnstilling Verifisering (lydmiljø) Instruksjoner

Verifisering (minst en av 3 metoder) Taleaudiometri i lydfelt med og uten støy, med og uten app. Innskuddsforsterkning (ISO 12124) Spørreskjema Evt. annet Lydfeltsaudiometri (rentone) med og uten app. Lokalisering (høyttaler-array) Presentasjon av lydlandskap

REM/IG I tilfeller der det er vanskelig å oppnå en akseptabel tilpasning skal det utføres ytterligere undersøkelser for å finne ut hvordan tilpasningen kan forbedres Hvis det utføres målinger i et virkelig øre skal det være i samsvar med ISO 12124

Instruksjon Produkt-spesifikk instruksjon Plassere og bruke høreapparatet Skifte batteri Rengjøring Høre-taktikk Bruk med andre tekn. hjelpemidler

Oppfølging Kontroll etter tilpasning Rejustering Otoskopi Fysisk tilpasning Brukermessige forhold Ørevoks Hørselsfunksjon Rejustering Hørselstrening (audiopedagog?) Bistå ved feil, testing av app. (NEK EN 60118-7)

Andre tiltak Motivasjonskurs (pre) Systematisk behovsutredning Differensiert behandling (personlig profil) Tett oppfølging på hjemstedet (hørselskontakter)

Kvalitetssikring ISO 9001 Tilpasningskvalitet Behandling av klager

Dokumentasjon Klient-journal med alle aktuelle opplysninger Demografisk Medisinsk Hørselprofil Høreapp. type, serienr. Tilpasningsdata Verifisering Oppfølging

Annex A (normativt) Beskrivelse av utdannelses-moduler Administrative rutiner Anatomi, fysiologi Høreapp. Teknisk Tilpasn. Modifisere Ørepropp Klient-rutiner Akustikk, fysikk, elektronikk, data Praktisk trening

Annex B (informativt) Forslag til timefordeling (detaljert)

Annex C (informativt) Anbefalt klientinformasjon om tilpasningsprosessen