Kevin Hovdahl Holmli Leder 93006649 ”Det perfekte klasserom” En ny tids skole 11.01.2010.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevenes rettigheter og plikter
Advertisements

Elevenes røst 3 Omar Mekki, IMTEC.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Noen utfordringer for skolene
Elevmedbestemmelse erfaringer fra møte med elever Seminar for elevenes tillitsvalgte – 9. januar.
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
”Jobbmulighetskoden” Broen mellom arbeidssøker og arbeidsgiver:
A KSEPTERER DU HVA SOM HELST?. Hvor finner vi rettigheter?  Skolen på papiret finner vi i hovedsakelig i:  Opplæringslova  Opplæringslova har en forskrift.
Mål for elevrådskoleringen:
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Salhus Skole Et trygt sted for læring hvor alle opplever mestring og utvikling i et inkluderende fellesskap.
Tema 4: BEDRIFTEN SOM LÆRESTED Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere.
EN KORT PRESENTASJON OM UNGDOMMER, LÆRLINGER OG
Brasil bilde 1 Presentasjon:
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
…Drammen i Norge i verden
17 Legg forholdene til rette Leseforholdene påvirker lesingen 1.Det fysiske arbeidsmiljøet. 2.Andre fysiske forhold. 3.Mentale forhold. 4.Forhold.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE 11.SEPTEMBER 2013 Stikkord og dato.
Elevorganisasjonen? Hva, hvem og hvorfor.
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Den autentiske læringsdialogen
ERFARINGER FRA HAMAR Å kunne – ville – tørre!
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
UTVIKLING AV ET GODT LÆRINGSMILJØ -
Karriereveiledning - utfordringene sett fra elevenes ståsted Cathrine Karlson Politisk nestleder i Elevorganisasjonen.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Presentasjon av NTL NAV
Hvordan har vi arbeidet med elevundersøkelsen?
Elevundersøkelsen 5. – 7. trinn Motivasjon og innsats Vår 2011Vår Motivasjon (interesse for å lære) Grønn 1.2 Innsats Grønn 1.3 Lyst.
EN KORT PRESENTASJON OM UNGDOMMER, LÆRLINGER OG
Anna Holm Heide | /
FAU og Styreopplæring Velkommen til opplæring og erfaringsutveksling foreldretillitsvalgte Fra barneskolene er det invitert 3 fra hver skole: FAU.
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
PROSJEKTSAMLING VANDREBOKA 21 APRIL Hva har prosjektet ført til for Dokka Videregående Skole ? Hva blir videreført?
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Lokal arbeidstidsavtale
Hordaland og Sogn & Fjordane PP-tjenesten Lars Arild Myhr - SePU
Velkommen til Ski videregående skole. Program Generell orientering om skolen Presentasjon av rådgivere Fagvalg Vurdering Møte med kontaktlærerne.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Metodefrihetens vilkår i bergensskolen
FYSISK MILJØ I SKOLEN Hva kan vi gjøre for å oppfylle dagens krav? Oslo 21. Oktober 2014 Norsk Forum for Bedre Innemiljø for Barn (NFBIB) v/Tore Andersen,
Velkommen til et nytt skoleår!
FAU-møte 7. januar 205 Samarbeid skole-hjem.
Velkommen til foreldremøte Ål vidaregåande skole
Rådgivningstjenesten Politisk nestleder Simen Irgens oktober 2013 Rett Kompetanse.
En politikk for Kunnskaps-Norge Statssekretær Åge R. Rosnes LOs utdanningskonferanse 2. november 2005 Sørmarka.
Alle barn har rett til utdanning!. ”Hjelp skal ikke være gaver, men hjelp til selvhjelp mellom likeverdige, der alle bidrar etter evne ut fra en følelse.
Velkommen til Rælingen vgs Møte med foresatte torsdag
EO on TOUR 2008 Fornavn Etternavn tillitsverv Sted, Dato.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
DISEN SKOLE STRATEGISK PLAN INNLEDNING Strategisk plan viser våre satsingsområder for Oslo kommune legger føringer for hovedområder Osloskolen.
Digitalt læringsmiddel i KRLE: Kahoot
Velkommen til foreldremøte
Åkrahamn vgs 4.september 2017 Program for skolering av elevrådet
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
Tilsyn med Inneklima i skoler og barnehager
Velkommen til Apalløkka
Kjære foreldre Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Hagaløkka skole Hagaløkka skole, verden i miniatyr.
Strategisk kart 2018–2021 Bruker Kvalitets-utvikling Kompetanse-
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
Elevenes rettigheter og plikter
Vår skole på Fornebulandet
Utskrift av presentasjonen:

Kevin Hovdahl Holmli Leder ”Det perfekte klasserom” En ny tids skole

Elevorganisasjonen Frivillig interesseorganisasjon av, med og for elever og lærlinger i Norge Over 370 medlemskoler i Norge, 12 i Nord-Trøndelag Partipolitisk uavhengig

Hva vil det si å være medlem? EO fondet (1,4 millioner kroner) Søk og få inntil ,- Rettighetstjenesten Klagehjelp Elevenes talerør - stor politisk tyngde Elevtinget, forsamlinger og seminarer Skolering av elevrådet Rett til å stille til valg Operasjon Dagsverk: ”En by - to verdener” Skolen betaler 8,- per elev

Hva har EO oppnådd? Lovfestet rett til elevråd Lovfestet rett til et godt fysisk og psykososialt skolemiljø Gratis skolebøker Elev- og lærlingombud Politisk påvirkning

Hva Kjemper vi for? Lik rett til opplæring Gratis skole Lovfestet rett til læreplass Valgfritt sidemål Reell tilpasset opplæring Godt fysisk og psykososialt skolemiljø Bedre rådgivningstjeneste

Verdens beste skole Elevorganisasjonen har store ambisjoner på vegne av norsk skole. Vi trenger en sterk, offentlig fellesskole som tar alle elever på alvor og som bygger opp under frihet, mangfold og kvalitet. Våre hovedprinsipper er like muligheter for alle, rett til en opplæring på elevenes premisser og et aktivt og inkluderende læringsmiljø som ivaretar elevenes fysiske og psykiske arbeidsmiljø. Vi har alle forutsetninger for å lykkes med denne målsettingen

Slik er verdens beste skole… Det er gøy å lære, og skole/bedrift gir elevene lyst til å lære mer. Arbeidsmiljøet er godt og inkluderende, og stimulerer til både læring og trivsel. Elevene har reell medbestemmelse over skolehverdagen sin. Alle elever får tilpasset opplæring ut i fra egne forutsetninger, ønsker og behov. Skolen bruker et mangfold av undervisningsmetoder Eleven er med på å vurdere lærerne og undervisningen. Lærerne har høy faglig og pedagogisk kompetanse, og er motiverte for å gjøre en god jobb. Skolen innfører et nytt vurderingssystem som er rettferdig, forteller hva elevene virkelig kan og aktiviserer elevene i læringsarbeidet.

Det perfekte klasserom… … er mye mer enn tak og vegger.

Vi er 90% av tiden inne i inneklima

Forbruket vårt

Grunnlaget for et godt inneklima God luftkvalitet Lavt radonnivå Riktig temperatur God belysning Gode lydforhold God sanitærhygiene Godt renhold Dette er enkle og selvfølgelige miljøkrav!

Godt inneklima i skolen gir: GOD HELSE TRIVSEL GOD LÆRING

Husk! Alle elever har rett til et godt skolemiljø

Kompetente lærere Undervisningsevalueri ng Høyere lønn  attraktivt yrke!  opprettholde autoritet i klasserommet Etterutdanning

Farger, former og løsninger Hvordan er klasserom ser ut betyr mye Stikkontakter Pulter og stoler

Det perfekte er ikke enkelt Å finne det perfekte er en stor utfordring Mye variasjon er viktig Om man ikke finner det perfekte, er det mye som kan gjøres for å få verdens beste klasserom!

Takk for meg! Kevin Hovdahl Holmli Leder