Mot Bachelor of Science/ Bachelor of Technology NIFs etatsforening for høgskolene sin høstkonferanse Oslo – København 8. – 10. November, 2001.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Reaksjoner på og tilpasninger til resultatbasert finansiering av universiteter.
Advertisements

SMED8005 Communication of Science/Forskningsformidling 02. juni 2009
Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
FOU-arbeid ved Høgskulen i Sogn og Fjordane Sølvi Lillejord Professor II Sølvi Lillejord Professor II.
Ph.d. bare til forskning? Kjersti Fløttum Romansk institutt, Fransk Tema: Forskarutdanning – utfordringar og muligheter 23. og 24. oktober 2006, Geilo.
Muntlig vurdering Inger Langseth Program for Lærerutdanning, NTNU.
”Hvis vi får tid!” Naturfaglig allmenndanning som lærerens utfordring Stein Dankert Kolstø Institutt for praktisk pedagogikk Universitetet i Bergen.
Styring av utdanning – fra global forståelse til ”New Local Governance” Faglige og politiske utviklingsverksted for aktive skoleeiere.
Seminar om nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for høyere utdanning – internt seminar UiT h Førsteamanuensis Marit Allern, ILP, HSL-FAK.
Proseminar H-2011 Frode Svartdal
UNIVERSITETET I BERGEN TALL, FAKTA OG GRAFISKE FREMSTILLINGER Legg inn «Navn eller avdeling / enhet» på hver side: 1 Gå til menyen «Sett inn» 2 Velg: Dato.
Hva er god undervisning? Doris Jorde, Viserektor.
1Internasjonalisering April Internasjonale mål Delta i det europeiske utdannings-, forsknings- og innovasjonsområdet Samarbeide med kinesiske.
1 Skolens og barnehagens formål – Noen aktuelle utfordringer E Birkedal – 2006.
1 Hvor god er dagens norske ph.d. utdanning? Innlegg på Tekna Seminar ”Forskning og utdanning” Torsdag 15. oktober 2009 Prorektor forskning Kari Melby,
Utdanning & Forskning i Norge - Gullslottet som henger i luften? Betyr veivalgene for norsk utdanning & forskning egentlig så mye.
Noe om fremtidig ingeniørutdanning ved TF?? Trond Clausen TFs personalseminar Stabbestad 3. oktober 2007.
Meritering av undervisning og læring ved profesjons-FoU Tekna Forskerne i samarbeid med IEEE Education Society: Konferanse ved HiT-TF 7. juni 2006 “NATURVITENSKAP.
Dynamikk i norsk høyere utdanning sett i et internasjonalt perspektiv Peter Maassen NOKUT-Konferansen 2008 Hamar, 29 April 2008.
Førsteamanuensis Vidar Gynnild, NTNU
Britt-Ingjerd Nesheim Forskningsbasert undervisning - hva er det? Og trenger vi det?
Arne Jakobsson. Universitetsbiblioteket i Oslo, Bibliotek for medisin og helsefag Open Access Journals Arne Jakobsson Universitetsbiblioteket i Oslo Bibliotek.
Anne Karin Larsen, Høgskolen i Bergen INTERNASJONALT SAMARBEID Utvikling av et deltidsstudie om sosialt arbeid i Europa.
Innovasjon fra forskningsbasert utdanning - en undervurdert mulighet! Morten Dæhlen Dekan, UiO.
Lærerkompetanser 6. oktober 2014 Caroline Kearney Senior prosjektleder og utdanningsanalytiker.
1 Anne Karin Larsen VIRCLASS Virtual Classroom for Social Work in Europe Workshop at the 21st Nordic Conference for Schools of Social Work Workshop at.
E-læring som kunnskapsorganisering
Samveiledning, cotutelle, utveksling eller fellesprogram: Hva vil vi egentlig med mobilitet på ph.d.- nivået? Internasjonaliseringskonferansen Anna.
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring Jorun Buli Holmberg TILPASSET OG INKLUDERENDE.
Johan From Professor Handelshøyskolen BI
Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”. A new National.
Faculty of mathematics and natural sciences Master education in ”offshore technology” in the Oslo region Anders Elverhøi Forskningsdekanus MNF.
UiOa Build a Ladder to the Stars Solveig Kristensen Prodekan studier SAB
Digital Portfolios – a tool for assessment and learning Asgjerd Vea Karlsen Eli Kari Høihilder.
DIGITAL PORTFOLIOS AS TOOLS FOR SHARED KNOWLEDGE IN TEACHER EDUCATION IN NORWAY. Phd.Student Mattias Øhra Training for Pre-school Teachers and General.
In collaboration with: MatRIC – hva er vi og hva gjør vi? Line Eielsen Malde, prosjektleder.
CETL Centres for Excellence in Teaching and Learning Orientering til Studiekomiteen Kirsten Hofgaard Lycke Fagområdet for universitetspedagogikk.
Building Employer Expectations into programme changes R van Loon Portfolio Director Medical Engineering Associate Professor.
Welcome. THE FACULTIES Faculty of Bioscience and Aquaculture Faculty of Professional Studies Faculty of Social Sciences Bodø Graduate School of Business.
Internasjonal spesialisering i komparativt sosialt arbeid. En presentasjon av SW-VirCamp prosjektet.
1 Delstudier i utlandet Fellesveiledning Singapore
Centre for Integrated Petroleum Research University of Bergen, Norway Erfaringer fra CIPR, Senter for fremragende forskning Erfaringer fra start og drift.
IMPLEMENTERING AV KVALIFIKASJONSRAMMEVERKET Det nasjonale dekanmøtet i medisin Grand Hotell 7. juni 2011 Arne Skodvin Fagområdet for universitetspedagogikk,
NUAS Programme for Leaders in Administration. Mål for møtet Avklare hva innholdet i presentasjonen skal være Se på sammenheng mellom de forskjellige bidrag,
2-IT Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap Letizia Jaccheri (inst.leder) Trond Aalberg (SPR) Guttorm Sindre.
Utdanningskonferanse Medisin 1.Juni Alta 2016 Innlegg og diskusjon- studiedekanmøte Tromsø 30.oktober 2015 Anita Iversen, 2015.
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
Hvordan lærer vi på bransjenivå? Hva gjør Norsk olje og gass?
Innovasjon, viktig del av samfunnsoppdraget til NTNU – møter globale utfordringer og skaper kommersielle muligheter. «Nytt utdanningstilbud i innovasjon»?
Relevant questions for the Reference Group
Hvilke muligheter finnes i andre deler av 6RP?
Rettslige reguleringer av og forutsetninger for demokrati
Dekanskolen- utfordringer til sektoren i dag
NTNU in International University Rankings 2017
Rettslige reguleringer av og forutsetninger for demokrati
PhD kandidat og Post Doc i matematiske fag
Status og prosess stipendiatutlysning Digital transformasjon
Høstkonferansen 2018, Tromsø, september 2018
Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann
Emneevaluering og referansegrupper – forbedringer, supplement, alternativer Guttorm Sindre.
Miljø for Masteroppgaven?
informatikk: design, bruk, interaksjon
Silja M. Sverreson, Prosjektleder
Semester survey 2018 Mariana Hatzianastasiou, Amit Chitra Knutepunktet
Oslo Teknopol IKS Knut Halvorsen Manager
The Norwegian Centre for ICT in education
PhD on Track som nettressurs i bibliotekkurs for ph.d.-kandidater
Universitetet i Bergen, Institutt for Biovitenskap
Norway. A unique student experience
Utskrift av presentasjonen:

Mot Bachelor of Science/ Bachelor of Technology NIFs etatsforening for høgskolene sin høstkonferanse Oslo – København 8. – 10. November, 2001

LOV nr. 61: Lov om grunn- skolen og den videregåande opplæringa (opplæringslova): Fra § 1-2 Formålet med oppæringa ”…den vidaregåande opplæringa skal vere med på å utvide kjennskapen til og forståinga av dei kristne og humanistiske grunnverdiane, den nasjonale kulturarven vår, dei demokratiske idéane og den vitskaplege tenkjemåten og arbeidsmåten…”

Mjøsutvalget, Stortinget og Forskerne mener at UoH må bygge videre på dette grunnlaget… …. Med andre ord: Utdanningen ved UoH må være forskningsbasert

Forskningsbasert undervisning: Lærer må ha erfaring fra og være aktiv i egen forskning ….en definisjon støttet av:

Hva kan så forskning være? Utføre et strukturert arbeid Få dette antatt i en anerkjent internasjonal publikasjon og/eller konferanse Presentere arbeidet for et kompetent internasjonalt publikum Få arbeidet publisert

Mulige ”bivirkninger” av forskning Dokumenterbar meritering i forhold til krav Dokumenterbar meritering i forhold til avansementsstillinger av ulike slag Bygger respekt og anerkjennelse for bachelorstudiene nasjonalt og internasjonalt Bygger nasjonale og internasjonale kontaktnett Bygger egen ekspertise …..alt slikt man kan tenke seg, men ikke nevner

Hva kan det forskes på? Forskning på Bachelor-nivået kan være f.eks.: rent faglig (som ved Master- og Dr.-nivåene) undervisnings-/læringsmetoder samarbeidsformer IT som verktøy evaluering m.m.

Fra ICEE 2001: Eksempler på mulige temaer Educational Research and Methods continuous learning distance learning new educational tools including informa tion and communication technologies (ICT) the expanded role of university libraries educational methods including cooperative learning, design etc. engineering chemistry/mathematics/physics courses as engineering tools language and engineering education and profession The Many Faces of the Professor the professor's role as the administrator of learning processes as well as research work how to stimulate and reward international educational activities university/research center problems with respect to loyalty, ethics, practical implementation/results and consequences even for learning processes etc. problems of science/general public communication

Fra ICEE 2001: Eksempler på mulige temaer (forts.) Assessment, Evaluation worldwide accreditation credit transfer learning process description and evaluation focusing on the outcome assessment of "standard" and "real competence" recruitment and retention converting "learning process" achievements into ordinary academic credits redesigning the curriculum; what are today's fundamentals of engineering education? learning from our failures Cooperative/Collaborative Programs interdisciplinary collaborations international collaboration including Work Based Learning educational challenges in Nano-Engineering Bologna Declaration and higher technical education industry/university interaction and compe- tence building at different levels, different purposes: Visions and realities university/precollege (K-12) collaboration student/faculty exchange programs identifying and Eliminating Barriers to International Faculty Exchange recruiting minorities to engineering educa- tion

… var ett eksempel på et internasjonalt forum for presentasjon, diskusjon og publisering innen bachelornivåets arbeidsområde: Undervisning og læring i bredeste forstand Men det er flere arrangører, for eksempel: SEFI IGIP ASEE IEEE Education Society UICEE har lenker til dissehttp://www-pors.hit.no/~trondc/

Bachelorstudier – bare en navneendring? Tja, forskning og meritering er nevnt. En del anerkjente læresteder spesialiserer seg på bachelorstudier, f.eks. Franklin W. Olin College of Engineering. Spesialisering vil kunne innebære bl.a.: Behov for professorater innen ulike aspekt av lærings- og samarbeids- prosesser Kombinerte faglig-/administrative stillinger på direktørnivå Annen organisering, ikke minst med tanke på kompetansereformen Høyere anseelse

Nytt fra Forskerstyret Kjell Bratbergsengen, NTNU Trond Clausen, HiT Dag Coucheron, HiTø Erling Hammer, UiB Arne Johan Haugland, HiB Helge Nørstrud, NTNU Arrangementer m.v. Mjøs-uttalelse ”Forskning og forsknings- politikk i en ny virkelighet”, NTNU, mai 2000 ”Er forskning lønnsomt?”, Statoil, Rotvoll, oktober 2001 Medarrangør av ICEE 2001 Forskernes pris utdelt 2000 og 2001 Forbereder kronikkserie i riks- dekkende organer