Hva kan vi lære av et havari med seilfly Seilflykonferansen 2006 Hotel Central, Elverum 28.-29. oktober.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Side 1 / Seilflykonferansen 2006/RCB SEILFLYKONFERANSEN 2006 Orientering fra Luftfartstilsynet Elverum 28. oktober 2006.
Advertisements

F/NLF Fagseminar 2011 Formell skjermutdanning F/NLF Endre Jacobsen.
For å sitte og ikke gjøre noen ting
Visma Contracting/SuperOffice kontakt/kunde og prosjekt/anlegg integrasjon Denne presentasjonen vil vise noen skjermdumper og kort info om hvordan integrasjonen.
WARNING!!! Dere får nå se et strålende bra prosjekt
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Luftromsproblematikken i Norge
”The Downwind Turn” Mange piloter har sterke meninger om dette med å svinge inn i medvind !
utnytte ledg rom/medløpspasning
Landinger og Avganger.
Klargjøring og tilpassing av utstyret
Litt mer om PRIMTALL.
Landingsteknikker.
ELEKTRISK ENERGI FRA FORNYBARE OG IKKE-FORNYBARE ENERGIKILDER UNGDOMstrinnet vurderingskriterier til underveisvurdering Navn:____________________________________________________________________.
BEDRE GJENNOM KUNNSKAPSDELING SHARING TO BE BETTER CAKE Q2 Løftecase.
KORTERE VEI TIL INSTRUMENTRETTIGHET.
HVA ER GRUNNLEGGENDE BEGREPER ? HVORFOR ER DE VIKTIGE ?
Grunnleggende kurs i skjermkjøring. Mål Kurset målsetning er at elevene skal bedre sine kunnskaper og ferdigheter innen skjermkjøring på en slik måte.
Spørsmål til Klubbledelse, Instruktører og Fartøysjefer.
Surfing sosial media - Bilkjøring Her lærer vi hvordan du kan bruke Sosiale medier til å se på et bestemt tema - Bilkjøring Vi skal se på Twitter, Facebook,
Seilflyging – klubben min! Del 1 Seilflykonferansen 2006 Hotel Central, Elverum oktober.
Hendelser og nøtter Dommerseminaret 2013.
Skistua 15. desember 2007 Sindre Bergan.
Krav til A-beviset Helikopter Kilde: Norges Luftsportsforbund / NAK Modellflyseksjonen.
Krav til modellflybevis
Sikkerhet og utdanningskomiteen
Fra BSL til Part-M Hvem gjelder den for: EASA Luftfartøy, Luftfartøy som har luftdyktigheten styrt av EASA regelverket. Dette gjelder ca. 655 luftfartøyer.
Fallskjermseksjonen F/NLFs fagseminar 2008, # 1 SU 2007 Leder/fagsjef Knut Lien Medlem / MSJ Rolf I. Sotberg Medlem Bjørnar Frigstad Medlem Ingar Moen.
Om smidig brukerkommunikasjon Smidig 2011 Johannes Brodwall Steria Norway.
LN-DFK Teknisk orientering
Hvordan spille Yukigassen snøballkamp
Norgesmesterskap i Mikroflyging Jarlsberg Flyplass, 17 August 2002.
Fallskjermseksjonen F/NLFs fagseminar 2003, # 1 St.dir. A-sertifikat mars 2003 Rica Hotell Gardermoen.
TRAFIKKREGLER Av Christian og Thomas.
Operativ Leder - Hvem, hva og hvordan -.
Hvorfor utvikle en ren motorgliderklubb og hvorfor kjøpe en DG505MB?
Hendelser og havarier Har vi bedret rapportering eller har vi flere hendelser? Steinar Øksenholt Fagsjef Seilflyseksjonen / Norges Luftsportsforbund Seminar.
Trygg Landing Vi skal nå rette fokus mot årets satsningsområde: Landinger Vi vil bruke ca en halv time. De fleste havarier skjer under landing, som oftest.
Våre kunnskaper er de gode nok?
Hendelser og havarier Har vi bedret rapportering eller har vi flere hendelser? Steinar Øksenholt Fagsjef Seilflyseksjonen / Norges Luftsportsforbund Seminar.
Statens Havarikommisjoner for transport
Hendelser og nøtter Dommerseminaret 2010.
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Når ble funksjonen opprettet? Vi skal se litt på funksjonen OPL og ansvarsområder Fagfunksjonen Operativ Leder.
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 en tillitssak Rapportering av hendelser Roger Holm.
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Alle operasjoner skal foregå i sikker høyde mer enn 500 fot over terreng Mikroflyhåndboka MINSTEHØYDER:
Utelanding Noen refleksjoner og tips !. Utelanding - teori Landingsdistanser Beslutning om utelanding Jordet Utelandingen steg for steg.
Videregående kurs i skjermkjøring.
Fallskjermseksjonen Hoppstatistikk og hendelser 2011 Marianne Nilsen Kvande, NTNU FSK.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Stående skytestilling STÅENDE - UTTRØNDELAG
Tornadoer.
LN-TSB 1. EIERE 2. ORGANISERING 3. HISTORIE 4. OPERATIVE FORHOLD 5. TEKNISKE FORHOLD 6. NETTSIDE 7. ADMIN. & ØKONOMI 8. FLYSIKKERHET.
LN-TSB 1. EIERE 2. ORGANISERING 3. HISTORIE 4. OPERATIVE FORHOLD 5. TEKNISKE FORHOLD 6. ADMIN. & ØKONOMI 7. PILOTER 8. NETTSIDE 9. FSK SIKKERHET HAGL 2007.
LN-TSB 1. EIERE 2. ORGANISERING 3. HISTORIE 4. OPERATIVE FORHOLD 5. TEKNISKE FORHOLD 6. ADMIN. & ØKONOMI 7. PILOTER 8. NETTSIDE 9. FSK SIKKERHET HAGL 2007.
Sommerbane 2013 – fast oppsett
Innstilling Kverneland Vendeplog.
100 lure ord å lære.
Oppfølging av Bekymringsmelding Motorflyseksjonens fagseminar 9. og 10. november 2013.
Carina Fjelldal-Soelberg
Sikkerhetsmøte 2015 Take off stall (power on stall)
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 PFT OG UTSJEKKER.
Flytryggingsseminar ’11 Kan vi unngå ulykker? Menneskelige faktorer Holdninger Holdninger Vi må tørre å bry oss Vi må tørre å bry oss Opplæringen Opplæringen.
Lydighet i RIK Lydighet RIKHBU Innen lydighetsdelen i RIK ønsker dommeren å se: Entusiasme/arbeidsglede Presisjon Teknisk utførelse Helhetsinntrykk.
Håndbokrevisjon SHB Gjelder fra
Luftfartsloven, BSL’er og
Sikkerhetsmøte i flyklubben
Vi har følgende temaer:
Virksomhetstilsyn av seilflyklubber
Hendelser siste to år. (ikke av tekniske årsaker) 2017 og 2018
Utskrift av presentasjonen:

Hva kan vi lære av et havari med seilfly Seilflykonferansen 2006 Hotel Central, Elverum oktober

Denne timen… Litt info om S/NLFs sikkerhetsarbeide Hvordan jobber S/NLF med hendelser og havarier Analysen av en hendelse Pilotens historie Psykologens ”forklaring”

Hvordan jobber S/NLF med sikkerhet? Sikkerhetssystem –Organisasjon –Operative regler og prosedyrer –Utdanning og opplæring –Teknisk vedlikehold Fagsjef Sikkerhets- og utdanningskomite (SUK) Nordisk samarbeid OSTIV

SUK Komité med fokus på sikkerhet og utdanning. Rainer Pedersen (avtroppende leder) Bernt Hembre, Tore Kavli, Tor Erik Blaafjell Raymond Dalen m.fl.

Havari og hendelser Et av SUKs ansvarsområder Analyserer havarier og hendelser Rapporter –Interne S/NLF rapporter –SHT Bilder GPS-filer

Avgir SUK-rapport Faktiske opplysninger En beskrivelse av hendelsen/havariet SUKs kommentar Tilrådninger Her ligger mye lærdom!

Hvor finner du…? Rapporteringsskjema Rapportene

LN-GCX Rapport nr. 19 / 2006 Fakta: Dato: Type hendelse: Utelanding med materiell skade Fly: LN-GCX, LS-3 Sted: Ringebu Pilot: Instruktør, ca. 380 timer Vær: Cavok Antall om bord:1 Personskader: Ingen Skader på fly: Brukket kropp bak ving

Hendelse - havari Piloten var på vei nordover mot Frya flyplass da han innser at han må utelande. Han ser seg ut et jorde og legger opp til landing retning ca. 130 º. På baselegg / skrå finale i ca 50 meters høyde bestemmer han seg for å skifte landingsretning til 310 º. Dette fordi han får en følelse av svak medvind og fordi han oppdager en ca 2m høy hekk/buskas der jordet begynner. Den påfølgende landingsrunde blir svært lav og trang. På downvind synker det kraftig å han må kutte inn på baselegg (tilnærmet 180 graders sving). Han kommer lavt inn på finale med høy gjennomsynk og selvfølgelig uten brems. Han flyr med flaps i stilling +4. Flapsen blir så i denne situasjonen håndtert feil og ført frem til full negativ i stede for til +12. Dette medfører at flyet staller og går kontant i bakken med høyre vingetipp først, ca 10 meter før planlagt landingspunkt som er en kryssende vei. Flyet dreier 60 – 70 grader mot høyre og halen knekker av i det hjulene treffer bakken. Etter at flyet stopper blir det stående på hjulet med venstre ving i bakken. Halen blir stående langsmed flykroppen.

Vi tar en titt på GPS-fila