Kvalitet i systemutvikling og bruk Forelesning IN

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Læring i organisasjoner - hva er en organisasjon
Advertisements

Teknologi i klasserommet
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Krav til dokumentasjon i kap
Er standarder en betingelse for godt evalueringsarbeid? Foredrag på EVA-seminar 8 Hurdalsjøen 5-6 september 2002 Hans Torvatn, SINTEF Teknologiledelse.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Menighetsutvikling – hva og hvordan?
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Kvalitetssystemet ISO 9001:2000
Målinger generelt •I et moderne samfunn brukes målinger i mange ulike sammenhenger •Eksempler: –Sammenligne priser, lønninger –Høyde: størrelse på klær.
Serviceerklæringer i Oslo kommune
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok
Goffman, Garfinkel og Giddens
1 Oppgave gjennomgang Kap Oppgaver -Kap 12: 1, 2, 3, 5, 7, 8, 11, 18, 19.
Etnografi: studiet av folks levesett og kultur
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Veiledning av studenter
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Emner i faget Kvalitetsbegrepet Planlegging for kvalitet
Introduksjon til systemutvikling
Skape kundeverdi, tilfredshet og lojalitet
Konstruksjoners sikkerhet
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Kvalitet i systemutvikling og bruk Forelesning IN
Bygg og funksjon – å bestille et bygg – roller i en byggeprosess
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Orientering om automatisk tilgangsstyring
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
Lis Byberg Forelesning 14. oktober 2005
Definere og velge hovedmål og delmål
Ledelse av systemutviklingsprosjekter Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo.
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok? Forstår vi risikoen vi har tatt? Nordisk Bedriftsutvikling AS Interesserte partnereØnske og forventninger.
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
Notater til Dag Wiese Schartums forelesning den 8. september 2003
Om å jobbe aktivt med sitt lederskap
Page 1 WE MOVE THE INDUSTRY THAT MOVES THE WORLD RISK MANAGEMENT Fra operatørenes ståsted Solakonferansen 2014 Øivind Solberg, PhD.
DRI1002-V04 Fforelesning uke 17,19 Arild Jansen, AFIN DRI IKT og informasjonssøking Forelesning uke 17 og 18 Hovedpunktene i forelesningen Litt om.
4. Prioritizing Your Usability Problems Prioriteringer.
Fra IT for funksjonshemmede til IKT for alle – i et samfunn for alle 1998: Et oppdrag under regjeringens Handlings- plan for funksjonshemmede Finansiert.
Masterskolen oppsummering Arild Jansen, AFIN FINF Oppsummering Masteroppgaven : teori - metode - empiri Om de ulike perspektiver i forvaltningsinformatisk.
Systemer, perspektiver og tenkemåter Computer context, kap. 3-9, 12.
FINF4001 Oppsummering Høsten 2005 Digital forvaltning – noen perspektiver Forvaltningsinformatisk perspektiver på systemutvikling Datakvalitet Informasjonssystemer.
Brukermedvirkning In 140 Forelesning. Historie Skandinaviske tradisjon Sosio-teknisk metode NJMF-prosjektet( ) –Dataavtalen LO-NAF(i dag NHO) –Arbeidsmiljøloven.
Workshop, Dokka – 9. nov
Med kikkerten for det blinde øyet? Innlegg på nHS’ prosjektledersamling Hallgeir Gammelsæter.
FINF- H -05, 08 september 2005 Arild Jansen. AFIN/UiO 1 FINF Forelesning 8. september Systemutvikling –III: Utvikling av vev-tjenester Temaer: Systemutvikling.
MÅLRETTET MILJØARBEID
DRI2001 h05 - Forelesning 21.sept Arild Jansen 1 Systemutviklingsarbeidet – et overblikk DRI2001 forelesning 21. sept. 05 Hva er systemutvikling.
DRI2001 h04 - Forelesning Arild Jansen 1 Systemutviklingsarbeidet – et overblikk DRI2001 forelesning Hva er systemutvikling (SU)
Kvalitative forskningsmetoder
DRI1001 h04 - Introduksjon 16 aug Arild Jansen 1 Introduksjon til DRI – med vekt på IKT 1. forelesning 16. august Om kursopplegget og pensum Hva.
Foretak Bjørnar Sæther SGO 4601 V-07. Struktur på forelesningen Hva er foretak? Foretak i økonomisk geografi Dimensjoner ved foretak Foretak og territorier.
Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2007 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger – hva er behovene ?
FINF- H -04, 21 september 2004 Arild Jansen. AFIN/UiO 1 FINF Forelesning uke 39 Personvern som premiss for SU-prosessen Diskusjon om personvern som.
FINF- H -05, 13. september 2005 Arild Jansen. AFIN/UiO 1 FINF Forelesning 13.sept Personvern som premiss for SU-prosessen Diskusjon om personvern.
”The Innovation Process” by Keith Pavitt -Innovasjon i store moderne bedrifter.
1 Utvikling av kritiske systemer Kort sammendrag Kap. 1 og 2.
Rammer for og organisering av eForvaltningen
Identifisere behov – og etablere krav
Bruk og brukere Kapittel 3 i læreboka
12. Organisasjonsutvikling
12. Organisasjonsutvikling
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Oppsummering, FINF4021 Dag Wiese Schartum.
Oppsummering FINF4021 Dag Wiese Schartum.
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Kvalitet i systemutvikling og bruk Forelesning IN 265 16.4-2002 Temaer Ulike perspektiver på kvalitet Kvalitet i utviklingsarbeidet - prosesskvalitet Kvalitet på artefaktene- produktkvalitet Funksjonell, symbolsk og estetisk kvalitet Objektiv og subjektiv kvalitet? Måling eller evaluering av kvalitet? Organisatorisk kontekst for utvikling og bruk Pensum Dahlbom og Mathiassen, kap. 7-8,

En øvelse – hva legger dere i kvalitet? 1. Angi 3 kvalitetskriterier, og ranger dem? 2. Hva har dere lært om kvalitet fra i tidligere kurs ? I INF 102: I IN 219 Andre relevante kurs?

Ulike tilnærminger i utviklingsarbeidet Repetisjon D&M, kap. 4-6 Tre ulike tilnærmingsmåter for systemutvikling: Konstruksjon Antar verden er stabil og problemområdet veldefinert En rasjonell, analytisk topp-down framgangs-måte, Evolusjon Realistisk, helhetlig virkelighetsforståelse, usikkerhet og at problemene er upresist. Anvender eksperimentell strategi for systemløsning Bruker-orientering, prosessorientering og læring Intervensjon Problemet er ikke (klart) definert Utviklingsarbeidet kan ikke skilles fra løpende aktiviteter i organisasjonen

Kvalitet og kvalitetssikring Kvalitet – noen definisjoner (1) Et ’systems’ evne til å tilfredsstille de krav og forventninger og ønsker (2) Grad av systemets overensstemmelse med med skriftlige spesifikasjoner (3) Forholdet mellom forventet og opplevd ytelse av system Opplevd kvalitet: subjektiv vurdering av den enkelte bruker som er berørt Kvalitetssikring (engelsk Quality Assurance, QA) Arbeidet med planlegging, utforming, vedlikehold og kontroll som tar sikte på øke eller sikre kvaliteten av et produkt eller en prosess.

Hva er kvalitet Datakvalitet = kvaliteten på dataene (informasjonen) Korrekthet…. Systemkvalitet = kvalitetene på de systemene som behandler dataene, som f eks. : Effektivitet, funksjonalitet,,... Prosesskvalitet = kvaliteten på de prosesser (aktiviteter, handlinger ) som leder fram til et gitt resultat Holde tidsfrister, økonomiske rammer, følge fastsatte lover, regler og forskrifter, fastlagte prosedyrer og krav,..

Datakvalitet Datakvalitet gjelder krav til innholdet og måles gjerne ut fra blant annet disse kriterier Korrekthet, nøyaktighet, relevante, oppdatert, fullstendige, integritet (helhetlige), konfidensialitet (beskyttelse) Andre krav som også gjelder systemene rundt Tilgjengelighet, brukervennlige Oppfylle Personopplysningsloven, Forvaltningsloven,.. Brukere og tilbydere vil kunne ulike ha oppfatninger om kvalitetskravene

Systemkvalitet Vi kan angi noen ulike typer krav til systemkvalitet Krav ved bruk av programvaren Effektivitet, funksjonalitet, brukervennlig, enkelt å lære, Tekniske krav til programvaren Driftsikker, sikkert , fleksibilitet, flyttbar, enkelt å vedlikeholde, testbarhet, kapasitet, modularitet, konsistens Krav til omgivelsene Sikkerhet, integrasjon med annen programvare, stabilitet Problem: Brukere og systemutviklere har ofte ulike oppfatninger om kvalitet

Prosesskvalitet: Kvalitet i utviklingsarbeidet Dette gjelder kvaliteten på de aktiviteter/handlinger som inngår i arbeidet med å produsere resultatet Overholde tidsfrister, Ressursforbruk : Ligge innenfor økonomiske rammer, Følge relevante lover, regler og forskrifter, Fastlagte prosedyrer og krav (f eks. ISO 9000) Sikre gode arbeidsmiljø,.. Problem: Her vil det kunne være interessekonflikter mellom ulike parter

Noen problem med kvalitet og kvalitetssikring Ulike parter har ulike oppfatninger om kvalitetskrav og dere prioritet Eks: funksjonalitet versus brukervennlighet Vi mennesker opplever systemer forskjellig Omgivelsene påvirker oppfatninger om kvalitet Ulike kvalitetskrav er ofte ikke helt forenlige Eks: brukervennlighet versus sikkerhet Ikke alle brukerkrav lar seg enkelt måle Kvalitet koster resurser (og tar mer tid?)

Evaluering (måling) av kvalitet -1 I henhold til kravspesifikasjoner Hva er det brukerne har bedt om? Hva er det brukerne virkelig ønsker /forventer I henhold til hvordan systemet fungerer i bruk Hva er det brukerne faktisk trenger I henhold til systemets plass/rolle i organisasjonen

Evaluering (måling) av kvalitet -2 Evalueringsformer Evaluering basert på mål (metrikker), f eks. Mål for effektivitet, stabilitet, vedlikehold,.. Konsistens, modularitet,.. Formelle metodikker for å bevise programmers korrekthet Planlagte tester etc. Slike mål tilstreber objektivitet, uavhengig av den som som evaluerer

Evaluering av kvalitet – 3 Evaluering basert på brukeres opplevde egenskaper Utprøving gjennom f eks. eksperimentering og prototyping ’Blind’ evaluering- ukjente brukere Dette er basert på subjektiv kompetanse, erfaringer og intuisjon

Er systemutviklere i kontakt med de virkelige brukerne? 3. parts brukerrepresentanter (F eks bransje- eller brukerorganisasjon) Løpende dialog Sporadisk påvirkning Kravspesifikasjon Brukerkrav Produktutvikler -organisasjon (programvarehus) Bruker-organisasjoner (småbedrifter) Liten, tilfeldig kontakt Formelle krav Figur 5.1 Mønster for utvikling av standard programvarer (modifisert etter Grudin 1991)

Funksjonelle og estetiske egenskaper Teknologi som funksjon hvordan de fungerer i praksis - Oppfyller forventninger i bestemte bruksmessig sammenheng - i en gitt ’virkelighet’ Teknologi har også estetiske egenskaper - Utseende, arkitektonisk, visuelt inntrykk jf mobiltelefonen, nettstedet,.. Uavhengig av andre egenskaper Må oppleves - erfares

Symbolske og politiske egenskaper Teknologi som symbolsk uttrykksform formidler kulturelle verdier i en organisasjon Utstyret på sjefen skrivebord Tidlig å bruke nyeste ’teknologi’ Teknologiens politiske innhold som bærere av verdier knyttet til f eks. demokrati, makt, likestilling, likeverd,.. Datamaskinen og fargete i reklamen i USA Ny teknologi og eldre, kvinner i Norge

Beskrive eller evaluere artefakter Beskrivelsen vektlegger bestemte egenskaper eller kvaliteter egenskaper som det antas skal være en del artefaktene objektive kvalitet ved artefaktene Evaluering søker å avdekke alle sider ved en artifakt som ansees å være viktig for brukeren egenskaper som vises seg i praksis å være viktige, også estetiske og symbolske Subjektive, opplevde egenskaper

Objektive eller subjektive kvalitetskrav Objektive krav Funksjonskrav Ytelseskrav Tekniske krav .... Subjektive Bruksmessige krav Estetiske krav Symbolske krav .... Nødvendig å utvikle metoder evaluere alle typer kvaliteter’ som foretrekkes av de ulike brukermiljøer og kulturer

Kvalitetssikring (QA) – hvorfor er det så vanskelig? Føles som (tyngende) administrativt rutiner Unødvendig formalisering av ting som allerede gjøres av erfarne systemutviklere Uttrykker mistillit fra ledelsens side Det hindrer kreativitet og personlig engasjement Kvalitetsarbeidet innebærer endring i så vel materielle strukturer som i kulturen

3 nivåer av organisatorisk praksis 1. Formelle rutiner og prosedyrer 2. Oppfatningene blant de ansatte av hvordan arbeidet bør gjøres, dvs tolkningen/forståelsen av rutiner og prosedyrer 3. Det faktiske adferden de har i arbeidet, den rotfestede praksis som utvikles over lang tid) For å endre organisatorisk praksis må alle 3 nivåene håndteres (ikke bare den formelle)

Ingeniørkunst eller ’mekking’ (tinkering) Ingeniørarbeid Kun målrettet - oppfylle funksjonskrav Vektlegge å bruke ekspert verktøy Spesifisere og konstruere Tinkering Vekt på former og symbolske verdier Bruke teknikker & verktøy som er tilgjengelige Improvisere – prøve og feile i brukssituasjoner Ikke det ene eller det andre, men litt av begge verdener

Systemer og forandring Noen momenter Forandring – prosessdrevet Situasjonsbestemt, fleksibel ledelse av systemutviklingsarbeidet Aktiviteter og prosesser Hvilke endringer i omgivelsene er viktige? Design er endringsorientert Systemet -strukturbestemt Prosedyrebasert, byråkratisk styring av systemutviklingsarbeidet Relasjoner og rutiner Intern fokus- stabile omgivelser Design er produkt-orientert

Maskiner og mennesker Kamp eller dialektisk relasjon? Maskin -perspektivet: Mekanistisk verdensforståelse Positivistisk - objektiv (nøytrale) observasjoner Generell kunnskap som kan ’spres’ Mål: Forklaringer og prediksjoner Historien som en serie av skritt ’framover’ Felles målforståelse Kunnskap kan ’samles inn’ og selges på et marked Menneskeperspektivet ’Romantisk’ verdensforståelse Hermeneutikk - fortolkninger basert på subjektive oppfatning Situasjonsbestemt, unik kunnskap Mål: Forståelse gjennom deltakelse - dialektisk interaksjon Historien som dialoger som vi må huske Målkonflikter Kunnskap er opplysning og ’dannelse hos den enkelte

Utviklingsarbeidet som intervensjon kan bidra til bedre kvalitet i bruk Strategi ’Gjennombrudd ved sammenbrudd’ - ved at motsetningene blir synlige og kan håndteres Forårsake at systemet skifter fra ’ready -at hand til ’’present-at-hand’ Forståelse gjennom bruk av metaforer (’lignelser’) Systemutvikling endrer ofte karakter av organisasjons-utviklingsprosesser fordi systemet ikke kan løse problemet (alene) Systemutvikler må delta i ’organisasjonsspill’ Vekt på systemkvalitet i bruk - og hva dette i praksis betyr Intervensjonstenkningen skal ikke erstatte supplere de øvrige tenkemåtene.