Forsøk med arbeidslivsfag - status høsten 2013 133 skoler i 82 kommuner Første kull fra piloten gikk ut våren 2012 Første kull fra forsøket gikk ut våren.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
PRESENTASJON FOR NUMEDAL VGS OPPSTART HØST 2012 TEMA: MIGRASJON PROSJEK TITTEL: TRAVELOGUES COMENIUS MULTILATERAL SCHOOL PARTNERSHIPS Comenius prosjekt.
Advertisements

Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
PRØVEPLAN FOR OSLOSKOLEN
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Nasjonal konferanse Overgangsprosjektet Kunnskapsminister Kristin Halvorsen 7. september 2011.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Forventninger og videre arbeid…...
Forsering av fag på høyere nivå - forseringsprosjektet
Læring på arbeidsplassen
Utviklingsprosjekt Region nord Mål for dette året • Finne et interesseområde/tema ( 3-4 samarbeider) • Planlegge undervisningen med grunnlag.
Vurdering for læring V/ Trude Slemmen Wille
10. oktober Fylkeskontakter 2008 Livet går opp og ned - snakk om det! 2009 I takt med deg selv. - Mestring i livets overgangsfaser 2010 Arbeid.
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Fylkesvise samlinger høsten 2013
På vei mot ny utviklingsplan
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2008 /2009
1 Etterutdanningstilbud ved PLU Organisering av arbeidet •Prosjektgruppen for elev- og lærlingevurdering ved PLU •Planen ble utarbeidet av fagansvarlig/i.
Melding til Stortinget…
Personalmøte GFU 26. september 2012
Ungdomstrinnsstrategien Hva er nytt? Personalmøtet GFU – Vibeke
Informasjon om undervisningsopplegg om «språk og læring»
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Strategi for ungdomstrinnet -motivasjon og mestring for bedre læring
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Fylkesvise samlinger høsten 2013
Ungdomstrinn i utvikling
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Velkommen til fagsamling i klasseledelse 26/9-13
Sluttvurdering og resultater i Nordland
Lektor 2 på Vardal ungdomsskole 5. mars Lektor 2 - ordning Fagpersoner fra industri og øvrig arbeidsliv utenfor skolen deltar aktivt i undervisningen.
Kunnskapsminister Kristin Halvorsen Hamar, 22. mai 2012.
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Flatåsen skole Foreldremøte 19.september Stryringsdokumenter  Opplæringsloven  Kunnskapsløftet  Virksomhetsplan  Årsplaner  Periodeplaner 
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Overgangsprosjektet NY GIV
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Nasjonale prøver.
Læringsdagene 2014 Rammeprogram.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Fylkesvise samlinger høsten 2013
Fylkesvise samlinger høsten 2013
Ny Stortingsmelding om ungdomstrinnet. Departementet vil innføre valgfag:  Det innføres valgfag på ungdomstrinnet fra høsten  8. trinn får 1,5.
ARBEIDSLIVSFAGET Hensyn til variasjon mellom elevene Bedre motivasjon til flere 5 kommuner 2009/10 –Imponerende evne og vilje til å bidra i nybrottsarbeid.
Hvorfor fylkesvise samlinger om lokalt arbeid med læreplaner– igjen?
Forskrift til oppl. §6 og 6A– (rundskriv) (DLG )
Nye kvalitetsplaner for skole og SFO
Praksiseksempel fra Lørenskog
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
Ungdomstrinnsmeldinga Motivasjon-mestring-muligheter.
Ungdomstrinn i utvikling Helhet og sammenheng 23. januar
Ungdomstrinn i utvikling
Lokalt arbeid med læreplaner og vurdering, KRS FYLKESMANNENS UTVIDEDE UTDANNINGSMØTE TEMA: LOKALT ARBEID MED LÆREPLANER OG VURDERING.
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
COMENIUS REGIO Konferanse 28.4 og 30.4.
Temamøte 10.trinn Velkommen v/ rektor Bjørg Tørresdal Sang Spesielt for 10. trinn v/ avdelingsleder Bjørg Boneng Eksamen – muntlig og skriftlig.
Arbeidslivsfag -utprøving av nytt praktisk fag på ungdomsskolen.
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
Maritim lærerkonferanse Gardermoen, april 2015.
APALLØKKA SKOLE Ca. 400 elever, 14 klasser Tradisjonelle klasserom Kunnskapsrike lærere, gode klasseledere Kunnskapsløftet og kompetansemålene er pensum.
Velkommen til Åmot ungdomsskole. Hvem er vi? 167 elever 29 ansatte 3 team.
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
PRØVEKALENDER Obligatoriske prøver
Foreldremøte 10. trinn Velkommen Roar Bjarne Kvamme.
Utdanningssystemet sitt årshjul
Velkommen til foreldremøte 8. trinn
VELKOMMEN TIL NETTVERSSAMLING!
Utskrift av presentasjonen:

Forsøk med arbeidslivsfag - status høsten skoler i 82 kommuner Første kull fra piloten gikk ut våren 2012 Første kull fra forsøket gikk ut våren har det vært arrangert fylkesvise samlinger og konferanser for hele landet for å spre erfaringer Videreføring av faget for nye elever, ny forskrift for 2013/14 –dvs. elever går ut våren 2016 NOVA har levert sluttrapport

Utbetalingsplan som gjenstår for forsøket Vår 2014: 10. årstrinn: utbetaling for våren, dvs. 7/12 deler av kr per elev Reiseregninger for denne samlingen – frist 4. desember

Hva skjer videre med arbeidslivsfaget? Sluttrapporten ble offentliggjort i dag Utdanningsdirektoratet har levert innspill til departementet underveis i forsøket Endelig beslutning om fagets framtid avklares snart –Ev. videreføring neste skoleår (midlertidig hjemmel)? –Ev. permanent fag - revidering av læreplan og veiledning? –Regionale erfaringskonferanser om faget til nye skoler i 2014?

Gjennomføring av og innholdet i faget – erfaringer å ta med seg videre Stor variasjon i organisering og gjennomføring på skolene –Viser at det er et lokalt handlingsrom for tilpasninger Lærerne: Et praktisk fag – «leker arbeidsliv» Bruk av andre pedagogisk grep enn i andre fag -Konkretisering -Praktisk tilnærming til teori -Koplinger til liv utenfor skolen -Mer ansvarliggjøring av elevene -God relasjon til elevene - kommer tett på elevene -Elevene erfarer virkelige konsekvenser av eget arbeid

Ungdomstrinnet: Arbeidslivsfag – status? Valgfag: 14 læreplaner og veiledninger til valgfagene er utarbeidet og publisert Valgfagene skal evalueres Reviderte læreplaner: Tydeliggjøring av de grunnleggende ferdighetene Norsk, Engelsk, Naturfag, Matematikk og Samfunnsfag Satsing på Ungdomstrinn i utvikling; Tiltak innen klasseledelse, regning, lesing og skriving Videreføring av satsingen Vurdering for læring Synliggjøre sammenhengen mellom lokalt arbeid med læreplaner, underveis- og sluttvurdering og læring

Takk for innsatsen! Deltakere i forsøket har: vist stort engasjement vist stor vilje til å få til et fag som bidrar til mer variasjon, praktiske ferdigheter og mestringsopplevelser til flere elever Tusen takk for arbeidet og lykke til videre!