Forskrift om skadedyrbekjempelse – kommunens rolle Kurs på Folkehelseinstituttet, 17. april 2007 v/førstekonsulent Mona Keiko Løken

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
4.3 FORSKRIFT OM ORGANISERING, LEDELSE OG MEDVIRKNING
Advertisements

IK-Bygg på web: Formål IK-Bygg web skal bidra til å avdekke avvik i forhold til helse, miljø og sikkerhet. Det stilles strenge krav til hvilken forfatning.
Nye krav til oppfølging av sykmeldte fra 1.mars 2007
Kristin Aamodt Støylen, DK Søre Sunnmøre
Kjell Arne Skagemo Miljørådgiver i Sarpsborg kommune 3. april 2017
Hovedendringer Ansvarlig samordner er opphevet
Sladrehank skal selv ha bank – eller?
Sentralt regelverk om skadedyr - etter matlovgivningen
Velkommen Kurs for skadedyrbekjempere Del I 2005
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Forstandere i trossamfunn
Markedstilsyn og moduler
Hvor i verdikjeden ligger ansvaret dersom uhellet har skjedd?
Kurs for tilsynsmyndighet - Kommunalt tilsyn med skadedyrbekjempelse
IK – Akvakulturforskriftens krav og innhold
Sikring av personopplysninger i offentlig forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
NY LOV OM HELSEPERSONELL
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Pasientjournalen – hvem skal ”eie” den?
Mattilsynets oppgaver og ansvar
TILskudd ikke-kommunale barnehager i Fauske kommune
Smittevern – lover og forskrifter Regional smittevernlege
Forberedelse til bekjemping
Gjennomføring av skadedyrbekjempelse
Mini-kurs: Kommunalt tilsyn med skadedyrbekjempelse
Gnagere, flaggermus, fugler, slanger og kakerlakker
Muligheter og utfordringer med Operativ leder i klubb.
Avfallsplan Erfaringer fra en kommune
Byggherreforskriften
1) Saksbehandling knyttet til kvalifikasjonene til bemanning på Transocean Leader 25/ I elektronisk post fra Norsk Sjøoffisersforbund/DSO til Petroleumstilsynet.
Gratulerer med dagen ”Brukerens hjem – din arbeidsplass”
Kurs for søkere 2013.
Komite for helse og sosial Kommunaldirektør Finn Strand
IK – Akvakulturforskriftens krav og innhold
Miljørettet helsevern - hvordan kan helse- og avfallsetater i kommunene samarbeide Arild Øien Rådgiver i Helsedepartementet.
Oslo kommune Sykehjemsetaten Arbeidsmiljøloven Kai Jensen.
Folkehelseinstituttets anbefalinger ved rotte- og musebekjempelse
Bruk av skadedyrmidler i skoler og barnehager
Likestillings- og diskrimineringsombudet
Internkontroll etter alkoholloven Møte med bransjen
FOKUS: SØK Byggesaksseminar
Tromsø kommunes hemmelige tjenester….
Dag Wiese Schartum, AFIN
Orientering om eksamensperioden, eksamensreglement og klageadgang
Universitetet i Tromsø
BARNEHAGEEIER OG BARNEHAGEMYNDIGHETENES ANSVAR
Kjersti Roalsvig – rådgiver/ jurist Fylkesmannen i Rogaland
Forskrift om skadedyrbekjempelse
Arbeidsgivers behandling av personopplysninger Personopplysningsloven av 14.april 2000 nr. 31 (popplyl.)
Protokoll, opplysningsplikt, veiledning mm. Skadedyrforskriften (§3-5) sier at skadedyrbekjemperen skal føre løpende protokoll over hvilke bekjempelsestiltak.
Status på oppfølgingsarbeidet i forbindelse med tilsynsrapporten og varsel om pålegg fra Arbeidstilsynet, ”Arbeid for helse” per
Taushetsplikt og andre begrensninger i tilgangen til personopplysninger Dag Wiese Schartum, AFIN.
Forskrift om skadedyrbekjempelse – kommunens rolle Kurs på Folkehelseinstituttet, 11. september 2006 v/underdirektør Hege Johansen.
Håndheving av diskriminerings- og tilgjengelighetsloven med forskrift Anne-Marie Colban Difi - Direktoratet for forvaltning og IKT.
Kommunens plikt til å forfølge ulovlige forhold
Kvalitetssikring. er alle tiltak som er nødvendig for å sikre at et produkt vil tilfredsstille angitte krav til kvalitet og trygghet Kvalitetsarbeid krever.
Arbeidsmiljøet for ansatte
Krav til sikring av personopplysninger Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Krav til sikring av personopplysninger i hht pol § 13 og pof kap. 2 Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 2 Rammeverk for helse- og omsorgstjenester i kommunen 1Del 2.
Hva er risiko ? Med ” risiko” menes sannsynligheten for og konsekvensene av at noe uønsket skal hende eller utvikle seg.
1 Genetisk veiledning Termin IC Frank Skorpen Institutt for laboratoriemedisin, barne- og kvinnesykdommer NTNU.
Samfunnsmedisin – arbeidsfelt og oppgaver Befolkningsrettet virksomhet Sikring av miljøet Politisk administrativt arbeid Samfunnsmedisin er en del av helsetjenesten.
HMS – Helse, Miljø og Sikkerhet
God vakt. Konferanse, Tønsberg 16
Helse- og omsorgstjenestelovens Kap. 4A
Hensynssoner rundt Borregaard
Arbeidstilsynet syn på verneombudenes plass og rolle i virksomheten
Arbeidsmiljøloven En oversikt over relevante paragrafer i lovverket relatert til sakkyndig kontroll og sertifisert sikkerhetsopplæring.
Forskrift om Internkontroll
Utskrift av presentasjonen:

Forskrift om skadedyrbekjempelse – kommunens rolle Kurs på Folkehelseinstituttet, 17. april 2007 v/førstekonsulent Mona Keiko Løken

2 Forskrift om skadedyrbekjempelse (Fastsatt 21. desember 2000) Kap. I - Innledende bestemmelser (formål, virkeområde og definisjoner) Kap. II - Plikt til skadedyrbekjempelse Kap. III - Gjennomføring av skadedyrbekjempelse Kap. IV - Godkjenning av skadedyrbekjempere Kap. V – Administrative bestemmelser

3 Kapittel I – Innledende bestemmelser: Formål (§1-1)  Forebygge at skadedyr -enten overfører smittsomme sykdommer til mennesker -eller blir årsak til sykdommer eller andre helseplager hos mennesker.  Forhindre at skadedyrbekjempelsen medfører helse- eller miljøskade.

4 Virkeområde (§ 1-2)  Forebygging og bekjempelse av skadedyr  Privat og ervervsmessig bekjempelse  Gjelder i bygninger og innretninger mv.  Unntak: - Desinfeksjonstiltak i helsetjenesten, farmasøytisk virksomhet o.l. eller bruk av plantevernmidler - Annet nasjonalt regelverk - Internasjonale avtaler

5 Definisjoner (§1-3) 1.Skadedyr - som har innvirkning på helsen hos mennesker unntak: Sykdomsfremkallende mikroorganismer og smittsomme dyresykdommer. - som gjør materiell skade 2.Bekjempelsesmiddel 3.Bekjempelsesmetode 4.Skadedyrbekjempelse 5.Skadedyrbekjemper 6.Internkontroll

6 Kapittel II – Plikt til skadedyrbekjempelse: §§ 2-1 og 2-2  Hvem har plikter? -Eier eller bruker (solidarisk ansvarlige)  Plikt til hva? -Forebyggingstiltak -Utryddelsestiltak

7 §§ 2-3 til Kommunens rolle  Pålegg: - forebyggings- og utryddelsestiltak - vilkår: ”når forekomst av skadedyr tilsier dette” - for eiers eller brukers regning (se § 5-3)  Forbud: - mot bruk av bygning mv. til forholdet er rettet - vilkår: ”dersom det foreligger forhold som medfører en overhengende fare for | helseskade”

8  Hastevedtak: -kommunelegen kan gi pålegg om utryddelsestiltak -straks -vilkår: ”dersom det er nødvendig for å hindre overhengende helsefare -ikke krav om formelt nabovarsel, men naboer og berørte skal være klar over gjennomføringstidspunktet -kommunelegen har ikke forbudshjemmel

9 Kapittel III – Gjennomføring av skadedyrbekjempelse: Hvem kan utføre skadedyrbekjempelse? (§ 3-1)  Eier eller bruker - bekjempelse på egen eiendom  Skadedyrbekjempere (= godkjente) - ervervsmessig bekjempelse  Medhjelpere (= ikke-godkjente) Grensetilfeller: Hvem må godkjennes?

10 Bruk av bekjempelsesmidler (§ 3-2)  Substitusjonsprinsippet: Bruke middel og metode som gir minst skadevirkninger og ønsket resultat  Godkjente kjemiske midler  Giftige (T) og meget giftige midler (T+) - kan kun benyttes av skadedyrbekjemper med særskilt godkjenning

11 Nabovarsel (§ 3-4)  Både ved privat og ervervsmessige bekjempelse  Naboer og andre berørte  Før iverksettelse av bekjempelsestiltak  Varselets innhold (minimumskrav): -gjennomføringstidspunkt -bekjempelsesmiddel -faresignaler og forholdsregler som må tas  Plikt til å forvisse seg om at naboer og berørte er klar over gjennomføringstidspunktet  Unntak:- åpenbart unødvendig - ikke er praktisk gjennomførbart

12 Tilleggsregler for skadedyrbekjempere: Meldingsplikt (§ 3-3)  Ved bruk av meget giftige eller giftige midler  Senest 3 uker før iverksettelse (unntak: ved pålegg)  Utredning og vurdering av konsekvenser for helse, hygiene eller sikkerhet  Kommunens (bydelens) behandling av meldingen: - underretning - vurdering og informasjon - varsel om virkemidler  Melding om gjennomført tiltak og resultat – senest 3 uker etterpå

13 Protokoll, opplysningsplikt og veiledningsplikt (§ 3-5)  Skadedyrbekjempere skal: -føre løpende protokoll -ha opplysningsplikt overfor oppdragsgiver -gi medhjelpere nødvendig veiledning  Kommunen kan kreve å få seg forelagt protokollen eller andre relevante opplysninger i forbindelse med tilsynet

14 Kapittel IV – Godkjenning av skadedyrbekjempere mv.:  Ved ervervsmessig skadedyrbekjempelse  Personlig godkjenning  Krav om nødvendig kunnskap og praksis  Gyldig i 10 år  Kan settes vilkår  Fornyelse  Tilbakekalle  Godkjenningsmyndighet: Folkehelseinstituttet

15 Kapittel V – Administrative bestemmelser:  Internkontroll (§ 5-1) virksomhet som omfattes av forskriften og sysselsetter arbeidstaker skadedyrbekjempere, også for ”enmannsbedrifter” -Dokumentasjon -Helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid (HMS)

16  Tilsyn (§ 5-2) - kommunens ”to hatter”; eier og tilsynsmyndighet - en del av kommunens helsetjeneste - internkontroll  Delegering (§ 5-6) - tilsynsmyndighet - vedtaksmyndighet  Virkemidler (§ 5-4) - granskning, retting, stansning og tvangsmulkt

17  Utgifter som følge av skadedyrbekjempelse (§ 5-3) - hovedregel: eiers/brukers ansvar - kommunen kan vedta ansvar - regress  Klage (§ 5-5) - fylkesmannen  Utstedelse av utryddingssertifikater (§ 5-7)  Dispensasjon (§ 5-8)  Straff (§ 5-9)

18 Kommunens oppgaver – oppsummering: SOM EIER ELLER BRUKER av bygninger mv.  plikt til å sørge for forebyggelses- og utryddelsestiltak  bruke middel og metode som gir minst skadevirkninger og ønsket resultat  nabovarsel  internkontroll

19 SOM TILSYNSORGAN  føre tilsyn med at forskriften overholdes  pålegge forebyggings- eller utryddelsestiltak  gjennomføre pålegget for eiers/brukers regning, eventuelt vedta å dekke utgiftene  forby bruk av bygning, innretning mv.  motta og vurdere meldinger mht. giftig/meget giftige midler  kreve forelagt seg protokoll  utstede utryddingssertifikater  foreta granskning, retting, stansning eller ilegge tvangsmulkt  gi dispensasjon