Kort om Hapro Bakgrunn for prosjektet Samarbeidsavtalen Samarbeid på systemnivå Samarbeid på individnivå Metode/læringsmapper
SENTER FOR YRKESKVALIFISERING SENTER FOR YRKESKVALIFISERING
- Oppland fylkeskommune (OFK): lærekandidater uten læreplass - NAV Hadeland: Ungdommer som slutter i det videregående skoleløpet blir ordinære arbeidssøkere hos NAV. - Hapro: Unge voksne – et samarbeid mellom VOX, HAPRO og NAV Hadeland høsten Finansiert av VOX. Mange unge deltakere i ulike tiltak.
SAMHANDLING HAPROOFKNAV
Opplæringslova: Kapittel 4. Vidaregåande opplæring i bedrift. drifter-som-tek-inn-larlingar-med-sarskilde- behov/
Elev Hapro OT KIF Barne- vern Nav Ungdoms team OHIH Arbeids giver Foreldre Nettverk PPT BUP DPS
Eks 1: Elevens hovedvanske er generelle lærevansker, verbal del og spesifikke lese- og skrivevansker. Han har hatt omfattende spesialpedagogisk tilrettelegging på ungdomstrinnet. Eks 2: Omfattende fagvansker, lese – og skrivevansker. Bor i fosterhjem.
Teoretisk Har utbytte av ordinær undervisning Fritas fra fellesfagene Praktisk « Han jobber selvstendig, gjør en grundig jobb og gjennomfører det han blir satt til å utføre. Han finner fort løsninger på praktisk utfordringer og er utholdende»
Samtale Opplysninger fra skole/ppt eller andre. Opplæringsplan fra skolen Ulike kartleggingsverktøy- hva er riktig å benytte for den enkelte Profil fra arbeidsplassen: rofiler-for-basisferdigheter/ rofiler-for-basisferdigheter/ Bilder/besøk på arbeidsplassen - identifisere krav til lesing, skriving, regning, data sammen med elev og arbeidsgiver Fra det individuelle til det generelle
Opplæringsplass i bedrift innenfor aktuelt fagområde Opplæringsplan styrer - individuell kartlegging/tilpasning Undervisning/studieplass ved Hapro Yrkesrettet basiskompetanse – lesing, skriving, regning, data (spes.ped.) Sosialpedagogisk arbeid
Vil lære å bruke målebånd – regne areal