Kort om Hapro Bakgrunn for prosjektet Samarbeidsavtalen  Samarbeid på systemnivå  Samarbeid på individnivå Metode/læringsmapper.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Advertisements

Tidlig Innsats Early Years 1. – 4. årstrinn
Habiliteringsteamet for barn og voksne
SPESIALUNDERVISNING INNENFOR VOKSENOPPLÆRINGEN
Henvisning til PP-tjenesten
NyGIV Hvordan kan NyGIV bidra til at flere gjennomfører videregående opplæring? Sheila Benestad, prosjektleder Overgangsprosjektet i Vest-Agder.
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Rådgiversamling januar 2011 Fag –og yrkesopplæring.
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2008 /2009
Fagdager ungdom april 2011 Parallell sesjon – Oppland fylkeskommune Klaus Eriksen prosjektleder NY GIV.
Hadeland arbeidsgruppe for næringsliv og skole Hvor står vi og hvor vil vi.
Rådgiverdager 2013 Per-Kristian Storstad Marit Størvold Damås.
Fagdager ungdom NAV Oppland og Oppland fylkeskommune 12. april 2011 Kari Gording.
Komité for barn og unge Opplæring og oppvekst Anne-Grete Melby.
Melding til Stortinget…
Særskilt språkopplæring for språklige minoriteter etter § 2-8
Fra grunnskole til videregående.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Overgangen skole-lærebedrift, etablering av flere læreplasser i arbeidslivet Prosjektpresentasjon Ragnhild Heggen.
Inntak etter individuell vurdering Skoleåret 2009/2010.
Du har gjort et godt utdanningsvalg – arbeidslivet har bruk for deg
MaHa DELT RÅDGJEVING Rådgjevarsamling I Magnus Barfot.
Markedsarbeid i ungdomsmottaket
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Lærekandidatordningen
Om å ta ut ungdomsretten som voksenrett
Tilpasset opplæring/ spesialundervisning
Tilrettelagte søkbare opplæringstilbud
Karrieresenteret, siden sist… Organisatorisk –Gått over i ordinær drift som en partnerskapsorganisasjon –Fått vårt administrative hjem i TFK –Nedskalering.
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Inntaks- og formidlingskonferansen 2013 Martin Vestergaard.
FORDI MENNESKET LÆRER Fylkeskommunens rolle i ny lov om voksenopplæring Fredrikstad 21. januar 2010.
OPPFØLGINGSTJENESTEN (OT) Målgruppe: Ungdom med rett til vgs
Hva er pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT)?
KPPT K Kommunal P Pedagogisk P Psykologisk T Tjeneste
FADDERBEDRIFT EN ORDNING SOM GJØR AT ELEVER BLIR KJENT MED EN BEDRIFT OG EN FADDER GJENNOM LÆRINGSOPPDRAG.
IKVO Bodø Guri Bøe og Anne-Grethe Skjærseth
Utdanningsvalg 10.klasse
Godkjenning av fag til fag-/svenneprøve Styremøte NOOS-nettverk
Et 13-årig skoleløp Inderøy kommunestyre 2. februar 2009
Fagsamling for spes.ped., PPT, OT og NAV Finsås 30/9 – 1/10
Foreldremøte 8.september trinn
Foreldremøte 8.september trinn
FUG-konferanse for tillitsvalgte
Utfordringer i Finnmark Høstkonferanse VOFO Finnmark Alta 28. oktober 2011 Sigrun Røstad.
ASK – en rettighet. Hva nå? Hva gjør Statped?
Opplæringsordningen for videregående opplæring, -hovedmodell for hhv studiespesialiserende (studiekompetanse) og yrkesfag (fag-/svennebrev) Opplæringslova.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
En skole uten funksjonshemmede er en funksjonshemmet skole.
Per Kristian Storstad AVGO
Prosjekt og Prosjekt Fokus på overganger Fra barnevernstiltak til voksentilværelse Målgruppe: Utsatt og sårbar ungdom – Ettervern –
IOP Kilder: Nordahl T., Overland T.,(2001): ”Individuelle Opplæringsplaner”. Liv S. Thesen og Elisabet Brettås , Horten PPT. Thommesen H., Normann T.,
Samarbeid mellom NAV Nord-Trøndelag og Nord-Trøndelag fylkeskommune (NTFK) om opplæring for l ærekandidater og lærlinger med behov for tilrettelegging,
BARNE- OG UNGDOMSARBEIDERFAGET. Barne- og ungdomsarbeiderfaget er en fagutdanning innenfor videregående opplæring. Fagløpet er to år på videregående skole.
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
Språkløyper Nasjonal strategi for språk, lesing og skriving sprakloyper.no.
«Forsøk med NAV-veileder i videregående skole» er et samarbeidsprosjekt mellom Arbeids- og velferdsdirektoratet og Utdanningsdirektoratet. Forsøket finansieres.
Mulighetenes Oppland Oppland fylkeskommune Fagpolitisk utvalg Østlandssamarbeidet Assisterende fylkesopplæringssjef Terje Storbakken 1. Februar 2016.
Prosjekt STIEN Lavterskeltilbud, kartlegging og tilrettelegging for minoritetsspråklige.
Kartlegging av skolens praksis. I hvor stor grad mener du at lese- og skriveopplæringen ved din skole kjennetegnes av at lærerne: 1. … motiverer og engasjerer.
Kompetanse for mangfold
Lærekandidatordningen
LÆREKANDIDAT – målsetting er kompetanseprøve
Nytt og nyttig Rådgiverkonferanse oktober 2017 Foto: Thor-Wiggo Skille.
Utdanningssystemet sitt årshjul
Tilpassa opplæring/Spesialundervisning
Fylkesrådsleder Alf Daniel Moen Stiklestadkonferansen 2008
Utskrift av presentasjonen:

Kort om Hapro Bakgrunn for prosjektet Samarbeidsavtalen  Samarbeid på systemnivå  Samarbeid på individnivå Metode/læringsmapper

SENTER FOR YRKESKVALIFISERING SENTER FOR YRKESKVALIFISERING

- Oppland fylkeskommune (OFK): lærekandidater uten læreplass - NAV Hadeland: Ungdommer som slutter i det videregående skoleløpet blir ordinære arbeidssøkere hos NAV. - Hapro: Unge voksne – et samarbeid mellom VOX, HAPRO og NAV Hadeland høsten Finansiert av VOX. Mange unge deltakere i ulike tiltak.

SAMHANDLING HAPROOFKNAV

Opplæringslova: Kapittel 4. Vidaregåande opplæring i bedrift. drifter-som-tek-inn-larlingar-med-sarskilde- behov/

Elev Hapro OT KIF Barne- vern Nav Ungdoms team OHIH Arbeids giver Foreldre Nettverk PPT BUP DPS

Eks 1: Elevens hovedvanske er generelle lærevansker, verbal del og spesifikke lese- og skrivevansker. Han har hatt omfattende spesialpedagogisk tilrettelegging på ungdomstrinnet. Eks 2: Omfattende fagvansker, lese – og skrivevansker. Bor i fosterhjem.

Teoretisk  Har utbytte av ordinær undervisning  Fritas fra fellesfagene Praktisk  « Han jobber selvstendig, gjør en grundig jobb og gjennomfører det han blir satt til å utføre. Han finner fort løsninger på praktisk utfordringer og er utholdende»

 Samtale  Opplysninger fra skole/ppt eller andre.  Opplæringsplan fra skolen  Ulike kartleggingsverktøy- hva er riktig å benytte for den enkelte  Profil fra arbeidsplassen:  rofiler-for-basisferdigheter/ rofiler-for-basisferdigheter/  Bilder/besøk på arbeidsplassen - identifisere krav til lesing, skriving, regning, data sammen med elev og arbeidsgiver  Fra det individuelle til det generelle

 Opplæringsplass i bedrift innenfor aktuelt fagområde  Opplæringsplan styrer - individuell kartlegging/tilpasning  Undervisning/studieplass ved Hapro  Yrkesrettet basiskompetanse – lesing, skriving, regning, data (spes.ped.)  Sosialpedagogisk arbeid

 Vil lære å bruke målebånd – regne areal