Integrerende metode i nær- ingslivet versus opprusting i en attføringsbedrift Paal Haavorsen og Rune Kvarme Bransjeforeningen Attføringsbedriftene www.attforingsbedriftene.no.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvilke regler skal gjelde for Arbeid med Bistand og andre tiltak i 2006? Odd Wålengen, ASD.
Advertisements

Kvalitet og benchmarking i attføringssektoren Indikator+
Virkemidler fra NAV Dialogen som verktøy NAV som støttespiller
Regelverk og tilbud i NAV sin regi Hvordan jobber NAV?
Fremtiden begynner hos BackerSkeie
Arbeidsgivers plikter.
Funksjonsvurdering - hva tilbyr en attføringsbedrift?
Ekstern kvalifisering Tromsø Kari Kindervåg.
Om attføringsbedriftenes fremtidsmuligheter etter NAV reformen og AVI meldingen ………… men også litt om organisasjonen, politikk mm Årskonferansen 2007,
Evaluering av arbeidsmarkedstiltakene i skjermet virksomhet
GREP (Kompetanseutvikling Grenland AS)
Samhandling og fremtiden Innlegg Lederne
Norservice as - motiverte folk skaper mest Attføringsbedriften Service- og produksjonsbedriften.
Vi rekrutterer markedets fremste talenter.
NY ARBEIDS OG VELFERDSFORVALTNING
Agenda - Prinsipper for bistand til brukerne - Rammeverk for arbeidsmetodikk i NAV - Arbeidsevnen i sentrum - Planer og velferdskontrakter - Tiltak og.
Attføringsbedriftenes rolle i gode tider
En presentasjon Morten Reiertsen.
Utfordring Behov Mulighet Vilje Løyse utfordringane..?
Overordnet målbilde for nye arbeids- og velferdskontor
IA-verktøy. inkluderende.no Etter IA-avtalen som ble signert i 2010, var partene forpliktet til å utarbeide nytt opplæringsmateriell for å øke kunnskap.
Arbeids- og Velferdsdirektoratet
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Dagens situasjon – v/Lise Oppegaard og Paal Haavorsen
Attføringsbedriften ”ny horisont – nye muligheter” 1.mars
Læringsnettverket 31. mars 2009
Erfaringskonferanse om Funksjonsvurdering i Attføringsbedrifter for IA bedrifter Elsa Sæbø, Rådgiver NAV arbeidslivssenter Akershus.
Arbeidsgivers losteam Arbeid og psykisk helse
Arbeidsmarkedsbedriftene – veien videre
Kommunestyremøte Levanger 21. mai 2008 Jan Arve Strand NAV Partnerskap.
Fagskoleutdanning for å sikre relevant arbeidskraft i virksomheten.
Dialog og samhandling? - En presentasjon av et veivalg NBF - Skade og lakkonferanse - Gardemoen 22. mars Knut G.H. Aas - Leder Bilkanalen i Norge.
Markedsarbeid i ungdomsmottaket
P E R S O N A L U T V I K L I N G.
Arbeid med bistand Rapportering.
1 Orientering Erfaringskonferanse Funksjonsvurdering Torsdag 15. Februar 2007 Attføringskonsulent Håkon Bjørklund.
Hva trenger brukerne av Arbeid med Bistand og hvordan skal vi sikre at den enkelte bruker får den oppfølging vedkommende trenger for å få og beholde en.
Godt innhold i avklaring
Nasjonal strategi for arbeid og psykisk helse Seniorrådgiver Hildegunn M. Førsund, Arbeids- og velferdsdirektoratet Attføringsmessa januar 2008.
ARBEIDSRETTET REHABILITERING METODEUTVIKLING
Paradokser og utfordringer: Svakere brukergrupper og krav om raskere løp til en jobb – er det mulig?
NAVs rolle i attføringspolitikken Ingar Heum Arbeids- og velferdsdirektoratet.
INKLUDERENDE ARBEIDSLIV
Samhandling med andre organisasjoner Dag Sandvik Lederne 11. november 2010.
Arbeid til alle krever økt innsats … Anne-Lise Bakken nestleder i ASVL Fagkonferansen 10.februar 2012.
Arbeidsevnekartlegging
NAV og flyktningearbeidet ”Nytt oppdrag – nye muligheter!”
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
Ny IA-avtale ”Aktiviserings og nærværsreformen”
Samvirke innen offentlige tjenester Pleie- og omsorg FoU-prosjekt nr
Velkommen til VTA- seminaret 2007, hotell Atlantic i Sandefjord.
Attføringsbransjen i Vestfold er i endring
NFU arbeider for at: Flere personer med utviklingshemming kan få arbeid i ordinære bedrifter VTA bedriftene fortsatt skal gi et godt tilbud til.
Tromsprodukt Formidlingsresultater og strategier.
Tiltaksgjennomføring ved Modum industri AS Nøkkelprosesser.
Strategidokument UNIKOM!
IA-avtalen IA, Side 2 Myndighetene Arbeidstakere Arbeidsgivere.
Fornyet IA-avtale i 2014 Hva er nytt?. Fornyet IA-avtale i 2014 Hva er nytt?
NAV, Side 1 ”Flere i jobb ” Informasjon – NAVs brukerutvalg i Telemark 31. mai 2016 NAV Telemark.
Foto: Carl Erik Eriksson Mangfoldsrådet og Brukerutvalget : Hvordan kan NAV-kontorene i Trondheim sikre at flere flyktninger kommer i jobb?
Hva er IA-avtalen? Denne presentasjonen er oppdatert pr desember 2014.
Status 2016; «Et historisk tilbakeblikk, aktuelle trender og veien videre mot et mer inkluderende arbeidsliv for personer med sammensatt bistands behov»
Rekommunalisering eller en entreprise?
Kapittel 13 Lønn og lønnsforskjeller.
Visjon, virksomhetside og verdier
IPS Elverum Erik Skramstad Uthus.
Statpeds digitaliseringsprosjekt
Rus - arbeid og aktivitet
Nettverksmøte den
Økonomi Moss kommune som arbeidsgiver
Utskrift av presentasjonen:

Integrerende metode i nær- ingslivet versus opprusting i en attføringsbedrift Paal Haavorsen og Rune Kvarme Bransjeforeningen Attføringsbedriftene

Bruker Attførings- bedrift Arbeidsgiver

Bransjens markedsmål: Levere gode og effektive tjenester for brukerne og dermed også for NAV slik at flest mulig kommer tilbake til arbeid, men også: Være fremsynte slik at vi utvikler nye tilbud og tjenester for brukerne og NAV for morgendagens behov Bli en partner for det lokale næringslivet, og kunne tilby egnet arbeidskraft og oppfølging. Endringsorienterte

Nav krever mer og mer: Billigere tiltak Raskere gjennomstrømming Høyere formidlingsgrad Integrerende metode Fortsatt høy kvalitet

Trender i tiden ”Forskning viser” at integrerende metoder gir best effekt Integrerende tiltak er billigere Integrerende tiltak foretrekkes av brukerorganisasjonene Integrerende tiltak ”selger”, er mer sexy!

Hvor integrerende er vi i dag? –Arbeid med Bistand –Ekstern Kvalifisering –Oppfølging og Avklaring i ”Raskere tilbake” –Funksjonsvurdering for IA – bedrifter –Karriereveiledningstjenester –BasisKompetanse i Arbeidslivet (BKA) –Hospiteringsmuligheter i Fagkonsept APS –Eksterne arenaer i VTA

Hvilke brukere i framtida? Personer som ikke andre markedsaktører vil jobbe med! Kun nedsatt arbeidsevne gir oss legitimitet Jo større problemer med å få en jobb jo bedre! Også grupper som eks. fremmedspråklige, langtidssyke, lese/skrive problemer m.fl.

Mål for videre arbeid: Vi skal framstå som ”foretrukne leverandør av arbeidskraft”. Det skal bli prestisje for næringslivet å samarbeide med oss. Koble arbeidsgiverne opp mot begreper som ”sosial ansvarlighet” eller ”samfunnsansvar”, men selvfølgelig med utgangspunkt i arbeidsgivers reelle behov for arbeidskraft. Tette koblinger med arbeidsgivere

En systematisk integrerende metode på individnivå: Benytte primært ordinært arbeidsliv som en utprøvingsarena/avklaringsarena Benytte primært ordinært arbeidsliv som en kvalifiseringsarena og utleie Formidling med oppfølgingsgaranti

En systematisk integrerende metode på systemnivå Kartlegging av behov og muligheter hos arbeidsgivere Verktøy for slik samhandling Mediastrategi Avtaler lokalt og nasjonalt

Sentrale avtaler! Kjedene har stor makt ang. ansettelser Bransjeforeningen inngår avtaler: –Hvordan få tillit hos kjedene? –Hvordan kunne ”garantere” kvalitet? –Vil våre medlemmer kunne levere? –Hot Train – et mulig konsept?

Hvordan finne arbeidsgivere? AB – metode Lage forhåndsavtaler med arbeidsgivere Hospiteringsavtaler Aktiv profilering av attføringsbedriften som formidler av egnet arbeidskraft Utleie, utlån,

Bransjens utfordring Er vi endringsorienterte nok. Hva innebærer en gjennomgripende integreringsmetode av endringer i en tradisjonell attføringsbedrift?

Hva gjør vi? Er det riktig at integrerende metode er framtida? Har kunden (Nav) alltid rett? Er forskningen på villspor? Økonomien styrer, er våre tunge bedrifter omstillingsdyktige nok? Hva vil vi, egentlig?