Nasjonal strategi for arbeid og psykisk helse Seniorrådgiver Hildegunn M. Førsund, Arbeids- og velferdsdirektoratet Attføringsmessa 16.-18.januar 2008.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva skal jeg snakke om •Bakgrunn NAKU •Hovedoppgaver •Prosjekter •Kommende prosjekter •NAKU trenger referansegruppe.
Advertisements

Hvilke regler skal gjelde for Arbeid med Bistand og andre tiltak i 2006? Odd Wålengen, ASD.
ARBEIDSEVNEVURDRING I NAV
Rådgiversamling 28.september 2010
Bakteppe. Definisjon av rehabilitering
Virkemidler fra NAV Dialogen som verktøy NAV som støttespiller
© Bergen kommune TETT PÅ •Tett individuell oppfølging, et nasjonalt forsøk i perioden 2006 – 2008, knyttet til Handlingsplan mot fattigdom som sikter seg.
Sosialtjenestens utfordringer i NAV Statssekretær Laila Gustavsen Arbeids- og inkluderingsdepartementet 10. Oktober 2006.
Et 3 årig samarbeidsprosjekt mellom Helse Fonna, NAV Rogaland og SUS JobbResept.
Arbeid og psykisk helse Informasjonssatsing 2010/11.
NY ARBEIDS OG VELFERDSFORVALTNING
Først vil jeg takke for at Arbeidstilsynet er invitert hit til å holde innlegg om hvordan vi jobber med på å sette fokus på helsefremmende arbeidsplasser.
Nasjonal strategiplan for arbeid og psykisk helse
Attføringsbedriftenes rolle i gode tider
Overordnet målbilde for nye arbeids- og velferdskontor
IA-verktøy. inkluderende.no Etter IA-avtalen som ble signert i 2010, var partene forpliktet til å utarbeide nytt opplæringsmateriell for å øke kunnskap.
Attføringsbedriften ”ny horisont – nye muligheter” 1.mars
Strategiarbeid i praksis
Samhandlingsreformen med særlig fokus på psykisk helse- og rusfeltet
Ny Intensjonsavtale om et mer inkluderende arbeidsliv Signert av Regjeringen og partene i arbeidslivet 14. desember 2005.
Erfaringskonferanse om Funksjonsvurdering i Attføringsbedrifter for IA bedrifter Elsa Sæbø, Rådgiver NAV arbeidslivssenter Akershus.
Videreføring / Ny Intensjonsavtale om et mer inkluderende arbeidsliv Signert av Regjeringen og partene i arbeidslivet 14. desember 2005 Tone.
Arbeidsgivers losteam Arbeid og psykisk helse
Arbeidsmarkedsbedriftene – veien videre
NAV Drammen 04. september 2012 Aktivitetsplikt for sosialhjelpsmottakere John Dutton NAV leder NAV Drammen.
Kommunestyremøte Levanger 21. mai 2008 Jan Arve Strand NAV Partnerskap.
Joachim Bjerkvik
Innlegg psykiskhelse- og rusnettverk v/Johanne M. Benitez Nilsen.
Norsk Industri – Inkluderende arbeidsliv i praksis
Hva skal vi snakke om? IA arbeid Ny IA avtale og tidsaksen
Et inkluderende arbeidsliv - en utnyttelse av individets ressurser Statssekretær Jan Erik Støstad Arbeids- og inkluderingsdepartementet 27. mars 2007.
Arbeid med bistand Rapportering.
Integrerende metode i nær- ingslivet versus opprusting i en attføringsbedrift Paal Haavorsen og Rune Kvarme Bransjeforeningen Attføringsbedriftene
Karriereveiledning Samhandling mellom NAV og Vest Agder Fylkeskommune.
Er vi rusfaglig klar for samhandlingsreformen?
Bakgrunnen er brev fra HOD av :
NAVs rolle i attføringspolitikken Ingar Heum Arbeids- og velferdsdirektoratet.
NAV – REFORMEN Innhold og utfordringer i NAV-kontorene. 12 K PLO-nettverk 27.september 2006 Live Jetlund, rådgiver, Fylkesmannen i Vestfold.
Nye veier til arbeid – skreddersøm og brukermedvirkning Terje Olsen og Hege Gjertsen, Nordlandsforskning ASVLs fagkonferanse Gardermoen, 10. februar 2012.
Arbeid til alle krever økt innsats … Anne-Lise Bakken nestleder i ASVL Fagkonferansen 10.februar 2012.
Arbeidsevnekartlegging
Karriereveiledning i et livslangt perspektiv – sammenhengen mellom NAV og skolesystemet Rune Kristensen, NAV Rana arbeid Tromsø 20. april 2007.
Flyktningkonferansen 2008
NAV og flyktningearbeidet ”Nytt oppdrag – nye muligheter!”
Arbeidet mot tvangsekteskap
Barn og unge Barn og unge er en sentral målgruppe i forhold til arbeidet med sosial og økonomisk inkludering, noe som også gjenspeiler seg i bl.a. formålsparagrafen.
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
Den vanskelige samtalen Rusforum i Nord-Østerdal
Ny IA-avtale ”Aktiviserings og nærværsreformen”
Om regjeringens politikk for Inkludering av mennesker i utkanten av arbeidsmarkedet Spesialrådgiver Bjørn Halvorsen
Nytt fra NAV på boligfeltet Hege Løchen, KS storbyforum
NFU arbeider for at: Flere personer med utviklingshemming kan få arbeid i ordinære bedrifter VTA bedriftene fortsatt skal gi et godt tilbud til.
Tilrettelegging med TG som virkemiddel gir mennesker muligheter!
Oppfølging i bolig- nye grep i bydel Stovner
Drammen | Sosial- og helsedirektoratets rolle Et fagdirektorat underlagt HOD og AID  Fagdirektoratsrollen Følge utviklingen og samle inn kunnskap.
Sentral støtte til lokal innsats Direktør Bjørn-Inge Larsen.
NAV, Side 1 Nasjonal strategi for arbeid og psykisk helse  2007 – 2012  Bygger på erfaringer fra Vilje Viser Vei satsingen i NAV og opptrappingsplanen.
Kommunekonferansen 10. februar 2009 Status og samarbeid med kommunene ved Tor Saglie, Arbeids- og velferdsdirektør.
IA-avtalen IA, Side 2 Myndighetene Arbeidstakere Arbeidsgivere.
Arbeid og psykisk helse. NAV Sammenslått –Trygdeetaten –Aetat –Sosialtjenesten –Reformen vedtatt i Stortinget våren 2005 –Et nav-kontor i hver kommune.
Vi gir mennesker muligheter Arbeid og helse – et tettere samvirke Strategi for Helsedirektoratets og Arbeids- og velferdsdirektoratets felles innsats for.
NAV, Side 1 ”Flere i jobb ” Informasjon – NAVs brukerutvalg i Telemark 31. mai 2016 NAV Telemark.
Opptrappingsplan for rusfeltet ≡ «Regjeringen vil ha en ny og forsterket innsats for mennesker med rus- og eller psykiske problemer, og vil derfor.
Rådgiver/ nestleder NAKU - Kim Berge. Bakgrunn for opprettelsen av NAKU St.meld.nr. 40 ( ) "Nedbygging av funksjonshemmende barrierer”, har.
2008 Forslag til innhold i og organisering av Kvalifiseringsprogrammet
Om Nasjonal kompetansepolitisk strategi
Inkluderingskompetanse og bruk av arbeidsplassen for unge med behov for ekstra oppfølging Fagseminar 23 mai 2017 Kompetansesenter for arbeidsinkludering.
2008 Forslag til innhold i og organisering av Kvalifiseringsprogrammet
Rus - arbeid og aktivitet
NAV mulighetenes marked
Utskrift av presentasjonen:

Nasjonal strategi for arbeid og psykisk helse Seniorrådgiver Hildegunn M. Førsund, Arbeids- og velferdsdirektoratet Attføringsmessa januar 2008

NAV, Side 2 Bekymring  Psykiske lidelser er en viktig årsak til utstøting  WHO anslo i 2003 at psykiske lidelser står for ca. 20 % av sykdomsbelastningen på europeisk økonomi  Psykiske lidelser/problemer ligger bak: – Hver 5. sykefraværsdag – Hver 4. nye som blir innvilget uføreytelse – Hver 3. som er mottaker av sosialhjelp

NAV, Side 3 Hvorfor egen strategi for arbeid og psykisk helse?  Videreføre og styrke Opptrappingsplanen for psykisk helse  Supplere St. meld. nr. 9 Arbeid, velferd og inkludering.  Supplere øvrig innsats, tiltak og tjenester som skal bidra til at alle som ønsker det, kommer i arbeid og fastholder tilknytningen til arbeidslivet.  Bygge bro mellom arbeids- og velferdsforvaltningen og helsesektoren.  Ses i nær sammenheng med IA-avtalen

NAV, Side 4 En viktig hensikt er å:  sikre en helhetlig offentlig innsats og se arbeidet for personer med psykiske lidelser i sammenheng med NAV- reformens muligheter for samarbeid og brukermedvirkning, og med de arbeids- og aktivitetsrettede tiltak som denne reformen kan gi.

NAV, Side 5 For å hindre utstøting og lette integrering, vil Regjeringen:  få til et godt samarbeid mellom arbeids- og velferdsforvaltningen og helsetjenesten, andre deler av det offentlige tjenesteapparatet, og med arbeidsgivere  sikre brukermedvirkning og aktiv deltakelse fra den enkelte  sikre gode, relevante arbeids- og helserettede tiltak og tjenester  sikre god kompetanse om arbeid og psykisk helse i arbeidslivet og i det offentlige tjenesteapparatet  sikre god kunnskap, forskning og utvikling

NAV, Side 6 Strategien har således fem sentrale områder:  Samordning og samarbeid  Brukermedvirkning og selvhjelp  Tiltak og tjenester  Kompetanse, nettverk, informasjon og holdninger  Kunnskap, forskning og utvikling

NAV, Side 7 Vilje Viser Vei  Strategien bygger i stor grad på erfaringer fra VVV. Prosjektet har vist at kritiske faser er:  Terskelen inn til arbeids- og velferdsforvaltningen  Når det er behov for parallell attføring og behandling  Overgangen mellom ulike arbeidsmarkedstiltak  Overgang arbeidsmarkedstiltak – arbeid  Når det er behov for oppfølging i utdanningsløpet  Overgang skole – arbeid

NAV, Side 8 1. Samordning og samarbeid  Ansette egne personer som veilednings- og oppfølgingsloser i arbeids- og velferdsetaten, til innsats innen arbeid og psykisk helse  Videreføre fylkeskoordinatorer for arbeid og psykisk helse  Stimuleringsmidler: Styrke samarbeidet om tilbudet til den enkelte bruker mellom arbeids- og velferdsforvaltningen, øvrige kommunale tjenester, herunder sosialtjenesten utenfor NAV og helsetjenesten, samt psykisk helsevern (spesialisthelsetjenesten)  Styrke bruken av Individuell plan

NAV, Side 9 2. Brukermedvirkning og selvhjelp  Styrke brukermedvirkningen Opplæring i brukerkompetanse – kurs med sikte på ansettelse som medarbeidere med brukererfaring på arbeidsplasser som yter service til personer med psykiske lidelser.  Stimulere til selvhjelp Pott med stimuleringsmidler til arbeidsrettede lavterskeltilbud i kommunene

NAV, Side 10  Øke bruken av arbeidsplassen som arena for arbeidsrettet innsats  Videreutvikle arbeidsmarkedstiltakene  Bidra til lettere tilgang til helsetjenester  Fokusere på unge med psykiske lidelser 3. Tiltak og tjenester

NAV, Side forts: Arbeidsplassen som Arena  ”Staten viser vei” – tilsetting av personer med variable eller redusert arbeidsevne i statlig sektor, bl.a. ved å bl.a. ta i bruk forsøksordningen med TU- lønnstilskudd. Eget prosjekt vurderes.  Implementere og spre lavterskeltilbud videreutviklet i Vilje viser Vei. (Mestring,yrkesavklaring, opplæring og praksis i ordinært arbeidsliv)  Utvide Jobbmestrende oppfølging (utvikling av metodikk i skjæringspunktet mellom behandling og yrkesrettet attføring). Pilotprosjekt i Oslo og Østfold utvides til flere fylker. Egne prosjekter for rus og psykiatri. Samarbeid mellom NAV og helsetjenesten.

NAV, Side forts. Fleksibel arbeidsutprøving i ordinært og skjermet arbeidsliv  Erfaring: Mange med psykiske lidelser ønsker å få prøve seg i ordinært arbeidsliv så snart som mulig event. kombinert med skjermet arbeidsplass.  VVV har utviklet en modell for å kunne kombinere dette. Tiltak 3.1.d i strategien.  Forsøk i Oslo og Bergen mellom VVV, tiltaksarrangører og private arbeidsgivere hvor det veksles mellom skjermet eller ordinær arbeidspraksis etter behov. Modellen gir fleksibilitet og møter brukerens behov for stabilitet og trygghet i arbeidsutprøvingen.  Gode resultater som vi vil spre

NAV, Side forts. Fleksibel arbeidsutprøving i ordinært og skjermet arbeidsliv forts.  Modellen følges opp i strategien ved å bruke en ordning hvor tiltaksarrangør benytter eksterne baser for arbeidstreningen; dvs. har avtale med bedrifter om ulike praksisplasser, samtidig som arbeidsleder gir oppfølging etter behov.  Når det er aktuelt med overgang til varig arbeid, kan overføring til Arbeid med bistand være relevant. Det bør da være et nært samarbeid mellom APS og AB for å skape mest mulig trygghet for brukeren.  I et samarbeid med NAV lokalt oppfordres bedriftene til å ta i bruk denne mer fleksible metodikken for brukere som ønsker og har behov for denne type tilbud.

NAV, Side forts.: Utdanning og arbeid  Studie med støtte – forsøk Studie med støtte er et oppfølgingsprogram for personer med psykisk lidelser som ønsker å gjennomføre høyere utdanning som attføringstiltak. Programmet er delt i to: Klargjøre studentene til å gjøre riktige studievalg og følge opp den enkelte i forhold til studier og overgang til arbeid. Viktige samarbeidsparter: Universitet og høyskoler, studentorganisasjoner m.fl. Samarbeid med et EU-prosjekt: ”ImpulSE project”, ”Supported Education for people with psychiatric disabilities”.

NAV, Side 15  Kurspakke om psykiske lidelser i arbeidslivet. Forebygging a) Internopplæring i arbeidslivet (HMS kurs) b) Utvikle mobulbasert kurs i håndtering av stress og kriser  Det vil utarbeides en modulbasert kompetansehevingsmodell for arbeids- og velferdsforvaltningen, sosialtjenesten og helsetjenesten m.fl.,  Vurdere behovet for å opprette en egen spesialisering i klinisk arbeidspsykologi.  For å få større åpenhet og bedre informasjon om psykiske lidelser og arbeid, utarbeides en egen kommunikasjonsstrategi, herunder en informasjonstjeneste i samarbeid mellom Sosial- og helsedirektoratet, Arbeids- og velferdsdirektoratet, brukerorganisasjonene og partene i arbeidslivet. 4. Kompetanse, nettverk, informasjon og holdninger

NAV, Side Kunnskap, forskning og utvikling  Kunnskapsutvikling, utredning og forskning, herunder et oppstartseminar med sikte på å få grunnlag til å vurdere og prioritere forsknings- og utviklingsinnsats på feltet arbeid og psykisk helse  Formidling av relevant kunnskap om samarbeidsmåter, tiltak, metodikk og behandling som har effekt.

NAV, Side 17 Videre arbeid:  Tett samarbeid mellom SHdir. og Arbeids- og velferdsdirektoratet i samarbeid med Direktoratet for arbeidstilsynet.  Vil bli trukket inn: Brukerorganisasjoner, Rådet for psykisk helse, partene i arbeidslivet, fagmiljøer m.fl.  Legger nå de praktiske rammene for strategien