EQUASS som kulturbygger

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Læring i organisasjoner - hva er en organisasjon
Advertisements

Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Organisasjonskultur Lars Klemsdal Arbeidsforskningsinstituttet.
GREP (Kompetanseutvikling Grenland AS)
Motivasjon.
Veiledning av elever / lærlinger
Hva er Fretex ?.
Kvalitetsarbeid i studieforbundene •Lunsjseminar i Vofo •Sonja Jacobsen •Bygdefolkets studieforbund.
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Styring og ledelse av anskaffelser i din virksomhet
IKT Orkide Ledelse og Skole
OMDØMME Avdeling for ingeniør- og økonomifag
Kvalitetssikringssystemet EQUASS - et nødvendig onde - eller en nødvendighet i det framtidige attføringsmarkedet? v/ Andreas Tømmerbakke, prosjektleder.
Strategiarbeid i praksis
Best sammen for reiselivet i Agder og Telemark
Levanger og Verdal som kvalitetskommuner
Sør-Afrika KFUM Tensing
ARBEIDSGIVERPOLITIKK
8 Mål og strategier Påstandene:
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
Arbeidsglede! En analyse av fenomenet arbeidsglede slik det oppleves av operasjonssykepleiere. etw/sept./2007.
Partnerskapet mellom stat og kommune i NAV-kontoret. Hvordan brukerne kan stimulere til utvikling av NAV- kontorene? Honoratte Muhanzi Kashale Samarbeidsforum.
Rotarys formål Å utvikle vennskap som grunnlag for å gagne andre
Etisk kompetanse er en forutsetning for kvalitet
1 European Quality Assuranse for Social Services. EQUASS – en nødvendighet for AB i det fremtidige arbeidsmarkedet? AB-konferansen 8.okt v/ Andreas.
Utfordringer fram mot 2015 – innspill fra sikkerhetsforums medlemmer februar 2004.
Det grenseløse oppdraget Kan et godt samarbeid bidra til å løse Oppdraget? Mette Nord, Fagforbundets arbeidsutvalg 13.mars.
Oppsummering av FOU - prosjekt
Verdiene dine ARBEIDSGRUPPETEMA. Deltakere Innleder: Håndvevermester Bjørg Hustad.
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
NVHs kvalitetssystem Allmøte på NVH: Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
Timebox AS Timebox er et rådgivningsselskap som er spesialist på å bistå organisasjoner med Innovasjonsledelse, Etablering og Virksomhetsutvikling. Vi.
"God bagasje på livets reise."
God kommunikasjon – vær trygg
Om å jobbe aktivt med sitt lederskap
Vedtatt mai Arbeidsgiverpolitisk plattform - AGP.
Roller og synsvinkler Bente Erlien
De ansatte opplever å bli hørt og anerkjent, og føler dermed trygghet og lojalitet. Bedriften får utnyttet unik kompetanse. Økt bevissthet til HMS-arbeidet.
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Kompetente barn og unge 4.Samling April 2008 Organisasjonslæring.
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Kvalitet i møtet med brukeren Hvordan lykkes med kvalitetsforbedring?
«Fra planer til gode mål og tiltak»
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Kapittel 3.3 Modul I Kvalitetsledelse.
Kapittel 1.4 Modul I Kvalitetsledelse
Lederutvikling hos USIT
Modellkommunene Hva er unikt?
Modul 1 Modul 1. Kapittel 1.7. Kultur: Lærende felleskap.
EQuass iFokus Forankring Prosessen Erfaringer Resultat Veien videre ”Å dele er å forbedre” Trondheim Anita Saga, leder utvikling og kompetanse.
Unge utforskere La ungdom ta grep i eget liv
Strategi- og aktivitetsplan
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Arbeidsgiverpolitikk gir gode resultater Strategikonferansen i Akershus Spesialrådgiver Hanne Børrestuen.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Skolebasert vurdering og erfaring.  Erfaring handler om å kunne se.  Det er ut fra vår egen erfaring vi ser, forstår og – analyserer andre. ”De virksomheter.
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
Oppsummering av FOU - prosjekt
Klubben for alle.
Terje Skjeggedal og Roald Lysø
Asker - mulighetenes kommune
Oppsummering av FOU - prosjekt
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Arbeidskultur i Drammen kommune
Ledelse VÆRE ROLLEMODELL SETTE RETNING ENGASJERE GJENNOMFØRE Forstå
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

EQUASS som kulturbygger Synspunkter og erfaringer fra Menova - per oktober 2008 Marit Smeby Lorentsen Tore Nordby

EQUASS som kulturbygger Våre erfaringer

EQUASS Kvalitetsstandard for leverandører av Velferdstjenester EQUASS

EQUASS Kvalitetsstandard med 9 Prinsipper: Lederskap Rettigheter Etikk Partnerskap Deltakelse Individfokus Helhetstanke Resultatorientering Kontinuerlig forbedring EQUASS

Ulike kulturdefinisjoner Kultur er de resultater et samfunn har nådd ved åndelig og materielt arbeid på et visst trinn i sin utvikling (og som befolkningen oppfatter som felles eiendom) Kultur er det fellesskap av idéer, verdier og normer som en gruppe mennesker, har og som de forsøker å føre videre Organisasjonskultur er de sett av felles delte normer, verdier og virkelighetsoppfatninger som utvikler seg i en organisasjon når medlemmene samhandler med hverandre og omgivelsene. (Henning Bang) Kultur

Kvalitetsstandard / kulturbygger Kvalitetsstandard med Prinsipper for fremragende virksomhet Kvalitet = forventede egenskaper Standard = Beskrivende / forpliktende Organisasjonskultur er de sett av felles delte normer, verdier og virkelighetsoppfatninger som utvikler seg i en organisasjon når medlemmene samhandler med hverandre og omgivelsene. (Henning Bang)

EQUASS som kulturbygger Kvalitetsstandard med Prinsipper for fremragende virksomhet Equass beskriver hvilke forventninger vi forplikter oss til å oppfylle i forhold til de 9 sentrale prinsippene. Klart det påvirker vår kultur

Equass som kulturbygger Grunnsyn vi kjenner oss igjen i Prosessen er verdifull, gir felles eie Lærende organisasjon Kanaliserer energi til utvikling Samhandling med omgivelsene Kultur og forretningsstrategi

Equass som kulturbygger Prosessen er verdifull, gir felles eie Grunnsyn vi kjenner oss igjen i Bevisstgjøring, hvor er vi - hvor skal vi Normer - etikk Verktøyet oppleves positivt Lærende organisasjon Måling og Dokumentasjon Samhandling med omgivelsene Kanaliserer energi til utvikling Kunder, Deltakere, Partnere Kontinuerlig forbedring Kontinuerlig prosess Medvirkning Påvirkning Kultur og forretningsstrategi PUSH hjulet

PUSH hjulet Planlegge Utføre Studere Handle

Byggefilosofi Analysere / avdekke grunnlaget Forsterke det positive Skape nytt Bygge Kultur og forretningsstrategi

Hvem vi vil bygge med NAV, Arbeidsgivere m.fl. 2009…. Deltakere 2008/09… Ansatte 2008 ….

EQUASS som kulturbygger Gir vår bransje Ferdig formulerte prinsipper Gjennomtenkt helhet Klar etisk vinkling Læringsverktøy Ledelsesverktøy Medvirkningsverktøy

EQUASS generelle trekk EQUASS står for kvalitet – alle vil forbindes med kvalitet EQUASS oppfattes som et verktøy til å bli gode – alle vil det EQUASS som ”garanti” til deltakere og oppdragsgivere Bransjen samler seg om en felles kvalitetsstandard positiv felles fane i en lite homogen bransje

EQUASS generelle trekk Indikatortilnærmingen fokus over tid se sammenhenger lære, dele og forbedre

EQUASS generelle trekk EQUASS åpner for å se på nytt hva vi gjør / ikke gjør Øker bevist heten Heiser noen faner Belyser mål og verdier Alle skal eie det (Kulturell endringssituasjon i bunn åpner for muligheter!) Verktøy med stort spenn fra minimum for sertifisering til omfattende utvikling EQUASS sin systematikk med kontinuerlig forbedring er god match med kulturbygging som kontinuerlig prosess.

Utgangspunkt for Menova Eikli og Multipro fusjonert til Menova høsten 2007 Besluttet start på EQUASS fra 2008 til tross for fusjon med Nedleggelse av stor produksjons avdeling Salg, kjøp og ombygginger av eiendom Flyttinger, Plassmangel, Reetableringer Organisasjonsendringer Planer om nybygg med litt mer flytting Våre erfaringer

Utgangspunkt for Menova Kulturforskjeller: Arbeidstider, Lønn, Produksjon/Attføring, Internt/Eksternt, Roller og Tiltaksomfang = nok til å ta fokus Kulturlikheter: Prinsipper i deltakertilnærming, Behov for utvikling, Markedsutvikling = nok å fokusere positivt på Begge parter var modne for EQUASS Bygge en ny og felles kultur med to gamle kulturer i bunn Analyse og forståelse av utgangspunktet Forsterke likhetene Fokus på forbedring virker positivt

Organisering i Menova Styringsgruppe = ledergruppe Arbeidsgrupper alle med attføringsfunksjon involvert sammensetning på tvers i organisasjonen Prosjektleder Vi har en liten prosjektorganisasjon og ønsker kvalitetsarbeidet knyttet nært til bedriftens ordinære organisasjon og møtestruktur.

Våre erfaringer Equass tydeliggjør den attføringsfaglige delen av rollen Equass viser helhetens bidrag til attføringsresultatene Equass er en arena alle ønsker utviklingsverktøy – prosessene oppleves positivt viser at ingen ting er låst og at ingen arv (Multipro/Eikli) er prioritert mulighetenes marked for ulike synspunkter samhandling i arbeidsgrupper gir reell kjennskap til og kunnskap om hverandres ulike roller

Våre erfaringer Formål, visjon og verdier: Gir ro og trygghet for at vi skal videreføre attføringsprofilen Forbedringsforslag: Løser opp i følelser av at det er mye uløst Årsplaner åpner for innflytelse og forplikter Krever fokus og ressursprioritering Tid ? Veien blir til mens vi går Vi erkjenner og lærer mye i prosessen Lærende organisasjon

Motivere for EQUASS La EQUASS være svaret på mye av det som blir etterspurt Bred deltakelse i arbeidsgrupper ( 11 grupper ) Fra overfladisk betraktning til respekt for ulikhetene i org. Oppdagelsesprosess – å lære er å oppdage! Informasjon Forbedringsforslag – kanaliser inn mest mulig

Motivere for EQUASS Verktøy for intern utvikling Vi må mestre oss selv på det nivå vi vil være utad Equass er et læringsverktøy som muliggjør egen læring Hva gjør EQUASS prosessen for hver enkelt medarbeider ro / trygghet tar vare på det som er godt lik arverett fra to kulturer medvirkning betyr innflytelse og forpliktelse

Motivere for EQUASS Styringssystem Medvirkning Kvalitetssikrer gjennomføringen av attføringsleveransene Evaluering og læring

Motivere for EQUASS Lov å bruke tid ingen krav om levering til planlagte datoer fokus på fremdrift Tilfredsstillelsen av å se sammenhengen med det vi gjør til daglig mestring og mening gir motivasjon samhandling i egen organisasjon vårt arbeid overfor deltakerne vårt samarbeid med NAV, arbeidsgivere med flere

Kontakt http://menova.no/ Epost: msl@menova.no toren@menova.no