P E R S O N A L U T V I K L I N G.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvilke regler skal gjelde for Arbeid med Bistand og andre tiltak i 2006? Odd Wålengen, ASD.
Advertisements

Fellesforbundets industripolitiske konferanse 14.august 2009
Kvalitet og benchmarking i attføringssektoren Indikator+
Bakteppe. Definisjon av rehabilitering
© Bergen kommune TETT PÅ •Tett individuell oppfølging, et nasjonalt forsøk i perioden 2006 – 2008, knyttet til Handlingsplan mot fattigdom som sikter seg.
AVI-meldingen og attføringsbedriftenes plass
Elisabeth Erlandsen Seniorrådgiver Attføringsbedriftene i NHO
Om attføringsbedriftenes fremtidsmuligheter etter NAV reformen og AVI meldingen ………… men også litt om organisasjonen, politikk mm Årskonferansen 2007,
Evaluering av arbeidsmarkedstiltakene i skjermet virksomhet
GREP (Kompetanseutvikling Grenland AS)
Agenda - Prinsipper for bistand til brukerne - Rammeverk for arbeidsmetodikk i NAV - Arbeidsevnen i sentrum - Planer og velferdskontrakter - Tiltak og.
Attføringsbedriftenes landsmøte i Tønsberg 11. Juni 2004
Attføringsbedriftenes rolle i gode tider
”mot til å måle ” Terje Tønnessen SSØ-dagen, 29. januar 2009.
Overordnet målbilde for nye arbeids- og velferdskontor
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
Dagens situasjon – v/Lise Oppegaard og Paal Haavorsen
Attføringsbedriften ”ny horisont – nye muligheter” 1.mars
1 Noen utfordringer for fagbevegelsen – særlig i instituttsektoren Espen Løken, Fafo Innledning for NTL Forskningsinstituttene 24. september 2008.
Strategiarbeid i praksis
Attføringsbedriftene og Ernæring – hva har vi gjort? •5. oktober 2006 arrangerte vi et dagsseminar om ernæring sammen med GIAX hvor om lag 20 medlemsbedrifter.
Samhandlingsreformen med særlig fokus på psykisk helse- og rusfeltet
«Ferdig rehabilitert, men ikke ferdig»
Erfaringskonferanse om Funksjonsvurdering i Attføringsbedrifter for IA bedrifter Elsa Sæbø, Rådgiver NAV arbeidslivssenter Akershus.
Videreføring / Ny Intensjonsavtale om et mer inkluderende arbeidsliv Signert av Regjeringen og partene i arbeidslivet 14. desember 2005 Tone.
Arbeidsgivers losteam Arbeid og psykisk helse
Arbeidsmarkedsbedriftene – veien videre
Kommunestyremøte Levanger 21. mai 2008 Jan Arve Strand NAV Partnerskap.
Joachim Bjerkvik
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Etisk kompetanse er en forutsetning for kvalitet
Indikatorprosjektet Benchmarking og benchlearning i attføringssektoren
Et inkluderende arbeidsliv - en utnyttelse av individets ressurser Statssekretær Jan Erik Støstad Arbeids- og inkluderingsdepartementet 27. mars 2007.
Arbeid med bistand Rapportering.
Gode historier til media - tilretteleggernes rolle AB-konferanse Drammen 2007 Informasjonssjef Per Christian Langset.
Indikatorprosjektet Måling og forbedring i attføringssektoren Karl-Wiggo Jensen Prosjektleder.
Nasjonal strategi for arbeid og psykisk helse Seniorrådgiver Hildegunn M. Førsund, Arbeids- og velferdsdirektoratet Attføringsmessa januar 2008.
Integrerende metode i nær- ingslivet versus opprusting i en attføringsbedrift Paal Haavorsen og Rune Kvarme Bransjeforeningen Attføringsbedriftene
Dialogseminar Åre 15. – – NAV v/Jostein Solberg Dialogseminar Åre, 16. februar 2006.
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal
NAVs rolle i attføringspolitikken Ingar Heum Arbeids- og velferdsdirektoratet.
Et arbeidsliv for alle! Jon Valestrand - tillitsvalgt for Fellesforbundet ved Åstvedt AS.
NAV – REFORMEN Innhold og utfordringer i NAV-kontorene. 12 K PLO-nettverk 27.september 2006 Live Jetlund, rådgiver, Fylkesmannen i Vestfold.
JobbIntros strategi i forhold til NAV ASVLs landsmøte i Tromsø 2009.
Arbeid til alle krever økt innsats … Anne-Lise Bakken nestleder i ASVL Fagkonferansen 10.februar 2012.
Flyktningkonferansen 2008
NAV og flyktningearbeidet ”Nytt oppdrag – nye muligheter!”
DET TRE-HODEDE TROLLET
Barn og unge Barn og unge er en sentral målgruppe i forhold til arbeidet med sosial og økonomisk inkludering, noe som også gjenspeiler seg i bl.a. formålsparagrafen.
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
Om regjeringens politikk for Inkludering av mennesker i utkanten av arbeidsmarkedet Spesialrådgiver Bjørn Halvorsen
Brukerorientering Et praktisk eksempel: Barnehagene i Lunner.
Forsøk med Utdanningspermisjoner/ Utdanningsvikariater Seniorrådgiver Kirsten Nieuwejaar, Arbeids- og velferdsdirektoratet 14. Oktober 2008.
Velkommen til VTA- seminaret 2007, hotell Atlantic i Sandefjord.
Nytt fra NAV på boligfeltet Hege Løchen, KS storbyforum
Brukerundersøkelse for Etat for byggesak og private planer
Attføringsbransjen i Vestfold er i endring
NFU arbeider for at: Flere personer med utviklingshemming kan få arbeid i ordinære bedrifter VTA bedriftene fortsatt skal gi et godt tilbud til.
For virksomheter som vil: -Dele -Lære -Forbedre 1 Indikatorprosjektet Indikatorene og eQuass.
Hvordan høyne vår kompetanse innen yrkesrettet attføring? Studium i yrkesrettet attføring APS – konferansen 11.April 2005 Aage Støren Tøssebro.
Fra IT for funksjonshemmede til IKT for alle – i et samfunn for alle 1998: Et oppdrag under regjeringens Handlings- plan for funksjonshemmede Finansiert.
Strategidokument UNIKOM!
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
INTRO 2 år – regjerings mål for arbeidet Arbeids- og inkluderingsminister Bjarne Håkon Hanssen.
Larvik – der det gode liv lever!
Inkludering og mangfold. Hva betyr inkludering? Inkludering Når enkeltmennesker eller ulike sosiale grupper blir del av et nytt fellesskap som består.
Eva Buschmann Generalsekretær i CP-foreningen NAV og arbeidsavklaringspenger.
Hvor mange yrkesaktive kan vi ha utenfor arbeidslivet
NAV mulighetenes marked
Arbeid og inkludering HMS konferansen i Østfold
Utskrift av presentasjonen:

P E R S O N A L U T V I K L I N G

APS konferansen 27.-28.mars 2007 Hvordan bør attføringsbedrifter agere med sitt tjenestetilbud ut fra de signaler som AVI-meldingen og andre politiske signaler gir? Per Jonny Hanssen Personalutviklingssjef Eskoleia AS

” Hjernen er en klump vi kan bruke til å lure på ting med” Per 4 år

Per Jonny Hanssen

Ressurs Kompetanse Jobb Attføringsbedriftene er svært forskjellige, men har de samme 3 hovedfokus Ressurs Kompetanse Jobb

Attføringsbedriftenes rolle ”Attføringsarbeidet må bedres gjennom et samspill mellom ulike etater og tiltaksarrangører, og gjennom styrking av attføringsbedriftenes evne til å levere gode attføringstjenester” Soria Moria-erklæringen

Sitat fra tildelingsbrevet til NAV; ” Arbeids- og velferdsforvaltningen skal sette brukernes behov i sentrum. Det handler blant annet om service, respekt, informasjon, tilgjengelighet, kompetanse og et godt tilpasset tjenestetilbud” Arbeids- og inkluderingsminister Bjarne Håkon Hanssen

Bransjeforeningen Attføringsbedriftene kunne ha uttalt; ” Attføringsbedriftene skal sette brukernes behov i sentrum. Det handler blant annet om service, respekt, informasjon, tilgjengelighet, kompetanse og et godt tilpasset tjenestetilbud” Direktør Attføringsbedriftene Johan-Martin Leikvoll

Interessant Nesten ingen offentlig debatt om AVI-meldingen og dette feltet som betyr mye for mange og samfunnet ”Attføringsbedrifter som leverer resultater og som har attføring og brukerens interesse for øyet, kommer til å bli brukt mer i tiden fremover” Lise Christoffersen Saksordfører AVI-meldingen Rapport fra Riksrevisjonen viser at NAV må styrke attføringsarbeidet og arbeidet med oppfølging av arbeidssøkere

Hva ønsker vi å være? En profesjonell og seriøs aktør i et voksende marked Den foretrukne samarbeidspartner for Arbeids- og velferdsetaten Utviklingsorientert og fremtidsrettet En synlig aktør med et godt omdømme blant brukere og samarbeidspartnere En tydelig kompetansebedrift

Utfordring

Finnes det en rød tråd i AVI-meldingen og de politiske signalene?

Arbeidslinja

Utfordringer og muligheter for Attføringsbedriftene (AVI-meldingen) Opphevelse av det tradisjonelle skillet mellom yrkeshemmede og ordinære arbeidssøkere Velferdskontrakter Mer arbeidsrettede tiltak Nytt kvalifiseringsprogram 5. Reell brukermedvirkning og god individuell oppfølging

6. NAV gis anledning til å anskaffe avklarings- og oppfølgingstiltak 7. Videreutvikle rehabiliteringsinstitusjonenes tilbud 8. Satsning på grunnleggende ferdigheter (lesing, skriving, regning) 9. Departementet vil prioritere resultatoppfølging og analyser av tiltak 10. Mer fleksibel bruk av virkemidler 11. Videreføring av arbeidslinjen som verktøy for bekjempelse av fattigdom

12. Utdanning som verktøy mot sosial dumping Fokus på inkludering; - seniorer - nedsatt funksjonsevne - psykiske lidelser - rusavhengighet - ungdom - innvandrere 14. Antall som mottar helserelaterte ytelser, herunder sykepenger og uførerpensjon – øker mest i de yngste aldersgruppene 15. Kvalitet og kompetanse

Indikatorprosjektet Prosjektet har som målsetting å finne gode indikatorer som er tilgjengelige og felles for attføringsbedriftene i Norge. Med indikator menes nøkkelresultat som i en sammenheng vil kunne si noe om bedriftens utvikling og dens evne til å levere gode attføringstjenester. Disse indikatorene skal gjøre det mulig å sammenlikne bedriftene for å finne "best practice" og gjennomføre "benchmarking" og "benchlearning". Prosjektet har pågått i et år med å finne og spesifisere indikatorer, og vil i 2007 teste ut de indikatorene som er tatt frem samt utvikle interaktive måleverktøy.

Attføringsbedriftenes indikatorprosjekt 1. Egenkapitalprosent 2. Investeringsgrad 3. Likviditetsgrad 4. Resultatgrad 5. Antall tiltaksplasser (rammetall) 6. Formidling 7. Kjeding 8. Ventelister 9. Gjennomstrømming 10. Ekstern hospitering 11. Frafallsprosent 12. HMS-avvik 13. Sykefravær 14. Kompetanseutvikling 15. Antall medieoppslag 16. Antall forbedringstiltak 17. Antall Hospiteringspartnere 18. Antall Samarbeidspartnere 19. Kundetilfredshet 20. Ansattes tilfredshet 21. Deltakertilfredshet 22. Avvikstrend 23. Deltakelse 24. Returer 25. Samfunnsbidrag EQUASS er et europeisk system for kvalitetssikring av velferdstjenester med ekstern godkjenning. Det gir tjenesteleverandører i velferdssektoren anledning til å sikre kvaliteten av tjenestene overfor brukere og andre samarbeidspartnere.

En bransje i vinden Et godt utgangspunkt En bransje med større aktualitet enn noen gang En bransje med en viss politisk gjennomslagskraft En bransje som har løftet seg faglig selv om mye står igjen En bransje som er blitt mer synlig i offentligheten

Moderne attføring - tiltakspakker

Moderne attføring - tiltakspakker

Moderne attføring – bredde i arenaer

Moderne attføring – bredde i målgrupper

Moderne attføring – bredde i målgrupper

Samfunnskontrakten Attføringsbedriftene er ikke en hvilken som helst leverandør av tjenester, men en strategisk alliert for myndighetene Fag- og produktutvikling må gjøres i fellesskap mellom NAV og attføringsbedriftene lokalt og sentralt

AVI-meldingen Stolt av at AVI-meldingen bruker våre metoder som modell for tre nye tiltak; - Avklaring - Kvalifisering - Oppfølging men undrende til at attføringsbedriftene forbigås i sin stillhet i meldingen. Likevel en individuell tilnærming som en positiv grunntone i meldingen Godt rammeverk

AVI-meldingen (2) Større fleksibilitet og muligheter for nye målgrupper bra, men må ikke gå utover rettighetene til yrkeshemmede Nye tiltak må ikke bli gjenstand for lettvint konkurranse- utsetting, basert på laveste pris Individenes bistandsbehov må være førende

Brev fra direktoratet om attføringsbedriftene av januar 2007 ..”mener at kvaliteten på tiltakene i en viss grad påvirkes av at arbeidsmarkedsbedriftene er i en særstilling som tilbyder og at dette kan gi begrensede incitamenter i forhold til å heve kvaliteten på tjenestene, sammenlignet med å operere i et marked med konkurranse mellom flere ulike tilbydere..” Dette stemmer jo ikke med det som skjer lokalt hvor attføringsbedriftene allerede er konkurranseutsatt, og hvor det er tiltaksarrangørene som driver fagutvikling. Er dette et faglig eller politisk synspunkt fra NAV?

Målgruppe Målgruppen for attføringsbedriftene i dag er yrkeshemmede Målgruppen for attføringsbedriftene og moderne attføring i morgen bør være yrkeshemmede, sosialhjelpsmottagere, langtidsledige m.m. og målet er å få og beholde arbeid. Attføringsbedriftene bør være et supplement i næringslivets IA-arbeid

Hva er moderne attføring? Individuell tilnærming – gjennom kvalifisering, mestring og å sy innsatspakker for den enkelte Lese- og skriveopplæring, kostholdsveiledning, norskopplæring, økonomisk rådgivning, takle psykiske lidelser m.m Stor bredde i utprøvings- og kvalifiseringsarenaer internt og eksternt For personer med omfattende bistandsbehov Nettverk mot næringsliv, offentlig hjelpeapparat

Paradoks 1 Et godt arbeidsmarkedsmarked gir nye muligheter for yrkeshemmede, men de som i dagens gode arbeidsmarked står utenfor trenger mestringsopplevelser, lengre løp og nye kvalifikasjoner. Likevel ser vi mer fokus på integrerende tiltak og kjappe løsninger. Kvalifiseringstiltak bygges ned Tilbakefallsprosenten vil øke

30% reduksjon fra 2000 – 2006 2000: 17,5 % av totalen Kilde: NAV

Paradoks 2 20 år siden : vernede og ensidige bedrifter, men tett knyttet opp mot statens arbeidsmarkedspolitikk I dag: moderne attførings- og kompetansebedrifter, men holdes på en armlengdes avstand

Komiteen om AVI-meldingen Komiteen støtter opphevelse av skillet mellom ordinære og yrkeshemmede arbeidstakere, og viser til brevet fra Statsråd Hanssen om at utsatte grupper på arbeidsmarkedet fortsatt skal prioriteres ved tildeling av tjenester og tiltak Komiteen støtter opprettelse av nytt oppfølgingstiltak for utsatte grupper og mulighetene for kjøp av tjenester fra eksterne leverandører

Komiteen (forts) Komiteens flertall (regjeringspartiene) understreker at dette ikke innebærer økt bruk av anbud, men anbud tilrettelagt på en bedre måte. Flertallet vil understreke betydningen av at prosessene for kjøp av oppfølgings – og avklaringstjenester, arbeidsmarkedstiltak og yrkesrettet rehabilitering organiseres på en måte som sikrer kontinuitet, omstillingsevne og tjenester av god kvalitet. Flertallet mener det er viktig å unngå systemer som fører til hyppige skifter av tjenesteleverandører som kan bidra til å redusere den kompetansen som i dag ligger i de etablerte attføringsbedriftene.

Oppsummering Attføringsbedriftene må gjøres til en strategisk og faglig alliansepartner for utvikling av fag og tilbud Verktøyene, de reelle bedriftsmiljøene og kompetansen finnes i dag i attføringsbedriftene

Konklusjon Ikke glem primæroppgavene våre ”Flere bein” å stå på Skap nødvendige allianser til kommunene Vær en støttespiller for lokalt NAV Bygg nettverk Bygg egen kompetanse Synliggjør de gode historiene Lever resultater – med kvalitet Involver oppdragsgivere og deltakere i utviklingsarbeidet Tilpass organisasjonen også til nye brukergrupper

God påske!