ved psykolog Magne Vik Psykologbistand as

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
ved psykolog Magne Vik Psykologbistand as
Advertisements

Bra mat – for bedre helse
Introduksjonsgruppe kognitiv terapi
Har vi bruk for (helseutdannete) psykologer i organisasjoner?
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Gratis webinar med emili nova montana kirkegaard
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n Tema 2.
Bestemmelser om barneidrett og Idrettens barnerettigheter
Hvordan intervjue en forsker?
Sommervikar i Blend.
Å forstå seg selv og andre
Hønefoss politistasjon
Det hele mennesket griper gleden i bevegelsen
Kommunikasjon ”Møte med sinte og aggressive personer”
Motivasjon.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Mestring og forebygging av depresjon
Atferdsanalytisk arbeid med atferdsvansker
Selvfølelse vs selvtillit
Omstilling uten nedbemanning
Comfort Hotel TRONDHEIM.  Billed av High Tech = Ntnu.
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
GROW modellen.
- roller og forventinger
Mestring og forebygging av depresjon
”Prosjekt selvbestemmelse” Nordmøre og Romsdal
Frontlinjeserivce
Aggression Replacement Training
Pasientens bekymringer og hvordan hjelpe?
MEDARBEIDERSAMTALEN Planleggings-samtalen Oppfølgings-samtalen
Individet i fellesskapet
Hvordan gi profesjonell kollegastøtte
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Coaching En innføring i begrep og metodikk
-av familieterapeut Hege Aitken
H VERDAGSREHABILITE RING Opplæring for ressurspersoner Del 2 Samarbeidsprosjekt mellom: Froland, Arendal, Risør, Grimstad, Åmli, Tvedestrand og Vegårshei.
copyright kjellaug johannessen
Hvordan få til endringer? Johan Grieg Alberts 7. Oktober 2004
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Avdeling for sosionomutdanning
Kurslederkurs Bra mat for bedre helse Endringsfokusert rådgiving
FOS 14. januar 2010 Vibeke M. Mostad Stiftelsen IMTEC
Mestring og forebygging av depresjon
Mestring og forebygging av depresjon
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Kommunikasjon Kristin Bie Høsten 2014.
Hvilke familietilbud trenger de yngste
Lederstil og Motivasjon.
TANKENS MAKT DET UMULIGE - MULIG KFL/04
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Tema: Kommunikasjon i team
Bra mat – for bedre helse
Sosial kompetanse Sosial kompetanse er kanskje det viktigste vi kan gi barna våre når de er små. Sosial kompetanse handler om å mestre samspill med andre.
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Drop-In metoden i skolen
HIS august 2003: Telefonen ringer på kontoret til en på vår prioriterte kontaktliste Jaa Er det forsker NN? Ja God dag mitt navn er Ola Barkved, jeg arbeider.
Samtale rundt bruken av MI til barn ved hjelp av noen kasus
Livsstilsending - uke 5 -
Bra mat – for bedre helse Endringsfokusert veiledning: Hvordan jeg kan bidra til å øke din mulighet til forandring.
Hvordan lære MI? En prosess – det tar tid ! Lære hvordan vi skal lære MI av våre klienter - direkte feedback fra brukerne – de vil fortsette å snakke hvis.
KLUBBEN FOR ALLE. VÅR VISJON FL Fart – «klubben for alle på og utenfor banen» Fart jobber bevisst med holdningsskapende arbeid, og tenker Fair Play på.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
PMU 2016 Magnus Østvang og Heidi Dobloug Rasen
Klubben for alle.
hvordan kan det gjennomføres?
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Utskrift av presentasjonen:

ved psykolog Magne Vik Psykologbistand as Å snakke om endringer ved psykolog Magne Vik Psykologbistand as

“Folk påvirkes i større grad av årsaker og argumenter de har oppdaget selv, enn slike som andre har oppdaget !” (Pascal).

Vi lytter mest til oss selv!

Om å forstå endring Endring er en kontinuerlig og uunngåelig prosess. Ulike nivåer i forandringsprosessen Prosessen forut for handlingen Den aktive handlingen Oppfølging i etterkant

Utgangspunkt Vi endrer oss av egne grunner Det passer aldri helt å endre seg…. Vi både vil og vil ikke…. Hva betyr det å være toppmotivert? - og er det nødvendig?

Hvorfor takler vi omstilling så ulikt? Personlige faktorer: behov for stimulans/variasjon behov for trygghet/stabilitet stresstoleranse tidligere erfaringer med endring sosialt nettverk på og utenfor jobb forhold utenfor jobben som; familiær situasjon privatøkonomisk situasjon helsetilstand, belastning, rus

Hvorfor takler vi omstilling så ulikt? (forts.) Faktorer i arbeidssituasjonen: usikkerhet om personlig utbytte status - opplevd attraktivitet på arbeidsplassen profesjonelt selvbilde frykt for ikke å lykkes mangel på tillit til prosess eller ledere motvilje mot å bli styrt jobbtilknytning og identifisering med jobben

Ambivalens Ja Nei Normalisere Ambivalensparadis Beslutningsvekt

Endringsprosesser Besøkende/føroverveielse (Tilbakefall) Klagere/overveielse (Tilbakefall) Vedlikehold Basert på Prochaska og DiClementes modell for endring. Besøkende Bortforklarer, rasjonaliserer. Gjør opprør, bruker projeksjon. Benekter, vegrer. Er innesluttet, oppgitt. Ambivalens Overveier - søker 100% sikkerhet. Søker umulige kompromiss. Venter på det magiske øyeblikk. For tidlig handling. Kunde Beslutning/handling. Kunder/handling (Tilbakefall)

Samarbeidsrelasjoner Besøkende Usikre på om de har en bestilling til oss. Ofte ”sendt” eller i annet ærend… Klagere Ønsker en endring, men har ofte unnskyldninger som er utformet som en klage. Kunder Har en klar bestilling. Om å forstå endringsprosesser: Endring er en kontinuerlig å uungåelig prosess. Det handler ofte om å bli oppmerksom på de endringene som allerede skjer. Let etter unntak. Først må de bli kunder. Prematurt å komme med handlingsalternativer før man er i en kunderelasjon - jf. endringsprosesser. Å bevege seg fra å være besøkende/klager til kunde. Hva gjør det med oss å møte klagere/besøkende? Ambisjonsnivå. En god samarbeidsrelasjon gjør det mulig å ta opp vanskelige tema. Eksemplifiserer gjennom rollespill - butikk/frisørsalong. Hvordan er det klokt å møte ulike kunder? Besøkende: Enten sendt av andre, eller oppsøker oss av en annen grunn. Ta vennlig i mot, presentere tilbudet, se om det er mulig å finne frem til noe av felles interesse. Kan være begynnelsen på en endringsprosses. Kan være opprørsk og legger skylden på andre. Klageren: Erkjenner problemet, ofte skyldfølelse. Ofte usikker, ambivalent. Klagen er ofte en måte å unngå å gjøre noe med problemet. Jeg kan legge på meg, vennene mine røyker, det du sier er bare skremmselspropagenda-det skjer ikke meg. Man må ta klagen på alvor. Kunde: har kommet så langt i endringsprosessen at hun er positiv og optimistisk i forhold til å slutte. Trenger hjelp i.f.t. handlingsalternativer. Forebygge tilbakefall - kartlegge risikosituasjoner, hjelperitualer/tanker.

Utfordringer for samarbeidet Samarbeidsrelasjon Min oppgave Besøkende Unngå å bli utålmodige eller motiverte på pasientens vegne. Etablere en god relasjon. Ta vennlig imot, presentere tilbudet. Ambivalent Høre på klagen, stille spørsmål for å finne ut hva de selv har tenkt å gjøre. Hvilke erfaringer har de fra tidligere? Kunde Kartlegge hjelpebehov, komme med handlingsalternativer. Forebygge tilbakefall. Oppmuntre positive endringer, selv om de er små.

Om motivasjon… Du trenger ikke være topp motivert – det holder å ha lyst! Motivasjon er ingen stabil størrelse Motivasjonsarbeid er en viktig del av en hver endringsprosess Lyst nok til å beveges!

4-felts tabell : Nå-situasjon versus ønsket situasjon 1 2 Fordeler ved ønsket situasjon Fordeler ved dagens situasjon 3 Ulemper ved Dagens situasjon Ulemper ved ønsket situasjon 4 Øvelse: Bruke eget tema Hva er de gode sidene ved å røyke? Hva er de mindre gode? Hva er de gode sidene ved å slutte?

Motivasjon for endring Problemet slik det er nå Forventning om endring Erkjennelse av negative konsekvenser. Forventninger om positivt utkomme av endring. Bekymring over negative konsekvenser. Mestringsforventning

Noen utfordringer i arbeidet med endringer Utålmodighet Skap tid for refleksjon, men og for aktivitet Kortere vei mellom beslutning og handling Mangel på stabilitet Åpning for redefinering av mål Skift i deltakelse og egenaktivitet Vekt på egenaktivitet Evne til å tåle pauser Motivasjon Hjelpe den andre til å finne egne grunner Ikke slit for å overbevise

Noen utfordringer i arbeidet med endringer (fortsettelse) Kan aktivere motstand Unngå pekefingeren Fokus på anerkjennelse Skiftende grad av seriøsitet Ta pasienten på alvor, ha forventninger

Noen utfordringer i oss selv i arbeidet med å bistå den andre i forandring Lett å bli for forsiktig, ikke gå på banen Lett å bli for ivrig, å ville for mye, gå for mye banen! Ekspertrollen- ekspert på hva og når? Fare for å bli oppfattet som formanende, gå inn i ”foreldrerollen” Fare for å generalisere egne erfaringer eller henfalle til stereotype forestillinger Kan være krevende å anerkjenne den andres mål

Å skape et godt samtaleklima Vise en grunnleggende holdning som innebærer respekt for den enkeltes valg Å eie og gi eierskap til rommet Empati – Vis at du ser meg og vis at du ser at jeg kan Ikke forstå for fort Lytt – og vis at du lytter! Ekspert vs ikke-ekspert

Spørremåter Åpne spørsmål Konkretiserende spørsmål Mestringsspørsmål Hva synes du om det? vs Bekymrer du deg over det? Konkretiserende spørsmål Kan du si litt mer om det? Mestringsspørsmål Hvordan fikk du til å holde opp så lenge? Handlingsrettede spørsmål Hva kan du gjøre for å redusere enda litt mer?

10 Skalering Konkretiserende Tydeliggjør målsetting Brukes for å finne ut Hvor lyst har personen til å gjennomføre endringen? Hvor stor tro har personen på evnen til å klare det? Hvor stor vilje har personen til å føle ubehag Øvelse: Bruke eget tema

Motstand mot forandring av likevekt Degradering av samtalepartner og vedkommendes motiver Devaluering/fornekting av budskapets innhold

Motstand mot forandring Aktiv utestenging av budskap: "Jeg lurer på hva jeg skal lage til middag i dag ...” Fokusering og vektlegging av konkurrerende informasjon ”Å trene øker sikkert sjansene for at jeg drar på meg en eller annen form for skade, bedre å holde seg i ro, tror ryggen har best av det også…”

Håndtering av motstand Vektlegging av frihet til eget valg "Jeg synes du bør gjøre det, men det er opp til deg - det er ditt valg - det er hva du synes som er avgjørende". Generell orientering ”Vi anbefaler alle i din situasjon å…” Rull med – unngå argumentasjon og overtalelsesforsøk - still spørsmål Be om tillatelse til å gi informasjon Sjekk ut reaksjoner på informasjon – vis at du bryr deg

Oppfølging og ettervern Bekrefte og berømme endring Håndtering av risikosituasjoner Ulike strategier – fjerne, sikre, langsiktig strategi Evaluering av oppnådde resultater Stimulere til stolthet, feiring og belønning Fokusering av mestring

Mulige positive effekter Gode resultater Mer spennende jobb, mindre rutinepreg Bli bedre kjent med klientene Mer tid til de som trenger det mest Positiv ansvarliggjøring av klienten Mulighet for større innsikt Styrking av relasjon Gir mulighet til å se på egen arbeidsform