Konstruksjoners sikkerhet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
4.3 FORSKRIFT OM ORGANISERING, LEDELSE OG MEDVIRKNING
Advertisements

Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Systematisk HMS arbeid
Naturpåkjenninger og konstruksjonssikkerhet
Krav til dokumentasjon i kap
Konstruksjonsforståelse
Mitt selskap og logo KF oppgave Av FLT Student.
- Avslutningsseminar prosjekt Fallende gjenstander
Risikovurdering Systematisk HMS – arbeid dreier seg om mestring av risiko, for å unngå skader og sykdom Mestring av risiko- redusere eller fjerne.
Atferdsanalytisk arbeid med atferdsvansker
Brann som grunnlag for design
Internkontroll i kommuner
LederAkademiet bygger fremtidens bedrift. Hvordan vil fremtidens bedrift se ut ? Er det noen signaler i horisonten ?
SINTEF Byggforsk 1 TEF og TPF Fagdag Bjørvika torsdag 15. mars 2012  Vindlasttesting og overgang til ny metode Knut Noreng Sekretær for TPF Hjemmeside:
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok
Sikring av personopplysninger i offentlig forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Oppgave gjennomgang Kap. 3 og 4.
1 Oppgave gjennomgang Kap Oppgaver -Kap 12: 1, 2, 3, 5, 7, 8, 11, 18, 19.
Grunnleggende testteori
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
IKP – basert på risiko- og sårbarhetsvurderinger i egen virksomhet
Generelt om kontroll Egenkontroll er ikke lenger eget ansvarsområde
Oppgaver 1)Vi anser hvert av de seks utfallene på en terning for å være like sannsynlig og at to ulike terningkast er uavhengige. a)Hva er sannsynligheten.
Teknikker for å bedre design- prosessen -Design by contract -Prototyping design -Fault-tree analyses.
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 4
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 2
Risikostyringsprosessen
Frivilliges innsats og plass i fremtidig eldreomsorg
Foreløpig oppsummering etter tilsyn med styring av vedlikehold
CAKE session no. 7 Skader på hender og fingrer. Siden sist … Vi har nylig avsluttet vår stille avvik-serie, og vi er fornøyde med både form og innhold.
HVORDAN TAKSERE SKADER AV STOKKMAUR OG STRIPET BOREBILLE?
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok? Forstår vi risikoen vi har tatt? Nordisk Bedriftsutvikling AS Interesserte partnereØnske og forventninger.
Legemiddelhåndtering
Kvalitative og kvantitative metoder
1 Oppgave gjennomgang Kap. 1 og 2. 2 Oppgaver -Kap 1: 5, 6, 7, 10, 12, 16, 22 og 25 -Kap 2: 2, 6, 10, 12, 13, 14 og 20.
Sikkerhet, helse og arbeidsmiljø BIR Nett
1 Teknisk regelverk Vedlikehold Felles bestemmelser Magne Nordgård, Jernbaneverket Infrastruktur teknikk, Elkraft September 2003.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
4. Prioritizing Your Usability Problems Prioriteringer.
3/29/2015 Et skolebygg å være stolt av!. 2 Nøkkeltall  etablert 1. januar 2002  eier og drifter alle skolebygningene i Oslo  ca. 1,3 millioner kvm,
1 av Roger Iversen politisk rådgiver KRD BFO-konferanse Oslo, 18.november 2004 Hvordan skal man sørge for at de private og offentlige aktørene arbeider.
Foretak Bjørnar Sæther SGO 4601 V-07. Struktur på forelesningen Hva er foretak? Foretak i økonomisk geografi Dimensjoner ved foretak Foretak og territorier.
OPPGAVER MÅL TEKNOLOGI.
1 Utvikling av kritiske systemer Kort sammendrag Kap. 1 og 2.
Multiconsult.no Vedlikeholdsetterslepet langs kommunale veier KS FoU-Prosjekt nr
ROS-analyse.
Privatlivets ufred Anne Brita Normann – Gjøvik 12 og 13 mai 2009 Barn som ofre for vold.
Krav til sikring av personopplysninger i hht pol § 13 og pof kap. 2 Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
Hva er risiko ? Med ” risiko” menes sannsynligheten for og konsekvensene av at noe uønsket skal hende eller utvikle seg.
TOB055 Beskrivelse, kalkulasjon og kontrahering Aktører/roller i byggeprosessen ”Prosjektorganisasjonen”
Kveldskurs for nybegynnere 15.mars 2016 Geir Egil Paulsen Arkitektbedriftene i Norge Lovverket bestemmer Offentlige rammebetingelser som må tilfredsstilles.
Samfunnssikkerhet i ny plan- og bygningslov Geir Henning Hollup Fylkesmannen i Østfold.
Kvalitet, risiko og avvik
ROS-analyse.
Bygg 21 Digitalisering av byggebransjen Rapport
Miljøproblemer. Miljøproblemer Miljøproblemer Miljøproblemene skyldes gjerne eksterne virkninger, dvs. virkninger av produksjon og forbruk som rammer.
Samfunnssikkerhet og ROS!
HMS © Caritas Norge..
Risiko- og sårbarhetsanalyse (ROS)
Ulovfestet objektivt ansvar
12. Organisasjonsutvikling
Arbeidsmiljøloven En oversikt over relevante paragrafer i lovverket relatert til sakkyndig kontroll og sertifisert sikkerhetsopplæring.
12. Organisasjonsutvikling
03 Introduksjon til ROS-analyse 08 PowerPoint-mal for ROS-analyse
Mottakskontroll av fiskeråstoff til klippfisk Ålesund 2019
Utskrift av presentasjonen:

Konstruksjoners sikkerhet Prosjekteringsprinsipper

Sikkerhet, pålitelighet og risiko Oppfatningen av sikkerhet er gjerne knyttet til personers sikkerhet mot skade. Vi forventer at sannsynligheten for personskade er liten ved bruk av samfunnets infrastruktur, offentlig kommunikasjon etc. Der vi selv har liten innflytelse eller kontroll på de farer vi utsetter oss for. Der vi selv har en aktiv rolle, som ved fritidsaktiviteter som fjellklatring og ved bilkjøring aksepterer vi en større sannsynlighet for fare. For bygninger er det forventet at personskade ved sammenbrudd skal være en meget sjelden hendelse. Det er vedtatt en rekke lover og regler for planlegging, prosjektering og bygging av konstruksjoner. Reglene er basert på hva som er en akseptabel skadefrekvens. Bruddsannsynlighet pf defineres som sannsynligheten for konstruksjonsvikt i løpet av et gitt tidsrom, f.eks konstruksjonens levetid. Konstruksjonens pålitelighet r er definert som sannsynligheten for at konstruksjonen tilfredsstiller de gitte funksjonskrav i løpet av denne tidsperioden. r = 1-pf Risiko Ri er mål på størrelsen av skadeomfanget. Hvis en hendelse F inntrer er Ri bestemt av produktet for sannsynlighet pf for at F skal inntreffe og forventningsverdien E(D) for skaden (Damage), forutsatt at F inntreffer. Ri = pf*E(D)

Ulykker forårsaket av konstruksjonssvikt/sammenbrudd Konstruksjonssvikt for enkel bjelke: S: Lastvirkning (moment) R: Motstand (momentmotstand) konstruksjonssvikt inntrer når S>R Konstruksjonssvikt kan være fysisk sammenbrudd. store uakseptable nedbøyninger. Store oppsprekkinger etc.

Årsak til konstruksjonssvikt Årsak til ulykker hvor konstruksjonssvikt er utløsende faktor kan deles inn i: Kalkulert risiko. Objektivt ukjente fenomen. Feil ved planlegging, fabrikasjon og drift. Kalkulert risiko forekommer som regel ved midlertidige konstruksjoner (stillaser etc), ved bygging av veier etc i områder som tidligere er utsatt for ras, flom. Objektivt ukjente fenomen Lite sannsynlig i dag. Har forekommet som ved Tacoma Narrow (delvis også kalkulert) Analyser viser at de fleste tilfeller av konstruksjonssvikt skyldes menneskelige feil. (Konstruksjonssikkerhet og belastning – laster og bæresystemer; Per Kristian Larsen; Tapir; viser til en større undersøkelse) Med menneskelige feil menes det da ikke nødvendigvis feil begått av enkeltpersoner. Menneskelige feil kan ofte skyldes organisatoriske feil som manglende rutiner, uklare ansvarsforhold og svak ledelse. Det legges derfor stor vekt på sikkerhetsstruktur i organisasjonene. Menneskelige feil forekommer både under planleggingsfasen, prosjektering og utførelse.

Krav til konstruksjoners pålitelighet For å styre pålitelighetsnivået benyttes i Norge (etter NS 3490) pålitelighetsklasser. Konstruksjoner klassifiseres etter konsekvensen ved konstruksjonssvikt med hensyn til : Skade på mennesker Uakseptable forandringer i miljøet. Uakseptable økonomiske kostnader for samfunnet. Pålitelighetsklassene brukes hovedsakelig til å sette krav til kontroll av prosjektering og utførelse.

Pålitelighetsklasser NS 3490 gir kontrollomfang for de forskjellige kontrollklassene. F.eks til begrenset kontroll stilles det kun krav til egenkontroll. For Normal kontroll stilles det krav til systematisk intern kontroll. For utvidet kontroll skal det utføres en uavhengig kontroll av annet foretak. Pålitelighetsklasse Konsekvens ved sammenbrudd 1 Liten 2 Middels 3 Stor 4 Særlig stor Pålitelighetsklasse Kontrollklasse for prosjektering/utførelse Begrenset Normal Utvidet 1 x 2 3 4 spesifiseres

Sikkerhetsfaktorer ved prosjektering Alle Europeiske land har prosjekteringsregler som benytter partialfaktor metoden ved dimensjonering. Det skal bevises at Lastvirkning S ikke overskrider motstand R. S ≤ R For lasten brukes en sikkerhetsfaktor lastfaktor γf For motstand benyttes en sikkerhetsfaktor på materialet, materialfaktor γm. Materialavhengig. I dimensjoneringen tas det utgangspunkt i de karakteristiske verdiene Sk og Rk. De dimensjonerende verdiene fremkommer Dimensjonerende lastvirkning Sf = Sk* γf Dimensjonerende motstand Rd = Rk/ γm Påvisning består da i å påvise at Sf ≤ Rd Sikkerheten fremkommer ved γf * γm