Hva forventer vi av veilederen på ulike nivå?. Tradisjonelle oppgaver OFK er oppdragsgiver Fokus på rapport Grunnlag for rangering Utvelgelse – bakgrunn.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
DAMEKAMPER SPILLES F.O.M. DENNE SESONGEN OGSÅ SOM 9`ER SPILLES PÅ 11`ER BANE VANTENE LEGGES INN 5 METER PÅ HVER LANGSIDE 2 X 35 MINUTTER 3 – 6 MINUTTER.
Advertisements

SAMARBEID I TRIO AD's inngripen ved Frisparkbedømmelse
Alkohol | SVØMMING.
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Brukertesting •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
Antall spillere, inntreden på banen - feil og konsekvenser, samt nyheter bl.a. etter NFF’s ting sist helg.
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
Veileder kurs Oppgaver og samarbeid med dommer eller dommer team !
Veiledning av elever / lærlinger
Alkohol | fotball.
Vårkurs 2008  Jørn Egelund  Straffesparkreglementet Brukes kun ved straffesparkkonkurranse
Konfliktforståelse En konflikt eksisterer når 2 eller flere parter i et gjensidig avhengighetsforhold oppfatter at deres handlinger eller hensikter er.
- Hovedrolle eller birolle
Dommerrollen Stil & profil - vi som dommere
Felles plattform dommer og veileder
DOMMEREN KRAV OG FORVENTNINGER I TOPPFOTBALL. Ryddig og “representativ”
GROW modellen.
Dommerens oppgaver ved barnefotball
Velkommen til dommerkurs
Retningslinjer for sesongen H E N S I K T •TYDELIGGJØRE REGELVERKET PÅ NOEN OMRÅDER •GI SIGNALER OM HVILKEN VEI VI ØNSKER Å GÅ •LUKE BORT NEGATIVE.
Hvordan spille Yukigassen snøballkamp
Velkommen til dommerkurs
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Norsk toppfotball Retningslinjer Grunnlaget for sanksjoner er forankret i spillereglene.
”Hvordan utvikle dommere og assistentdommere via veiledning”
Regel 12 Feil- og overtredelser Jørn Egelund
Fadderoppgaven - hva vektlegges?
AD SIGNALER Innkast Ad markerer når ballen er ute av spill.
Retningslinjer og regelnytt Fair play og respekt  Viktig område for NFF – og fotballens omdømme  Felles ansvar – bevissthet på ulike.
Hva forventer vi av dommer på ulike nivå.
Kritiske suksessfaktorer for optimale resultater
Norsk toppfotball Retningslinjer Presiseringer er tatt inn. Grunnlaget for sanksjoner er forankret i spillereglene.
Norsk toppfotball Retningslinjer Det påhviler alle å ha kjennskap til og samarbeide om holdninger og NFFs policy. Fair Play skaper positivitet.
OBSERVATØRKURS 18. NOVEMBER Innledning Formål med kurset Krav til observatørene Tallkarakterene Mer om karakterene Rapportskjemaet.
Lederegenskaper Sarpsborg, mars 2009 Morten Høgberg.
Kun senter for Kunnskap og Likestilling. 2 Hvorfor systematisk likestillingsarbeid? Nødvendig for å sikre at like kvalifikasjoner virkelig betyr i praksis.
-ikke bare for zippylæreren…
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Sundvolden – ”Hvordan gjør vi det – kommunikasjon på tvers av kulturer” - Utenlandske innsatte – ”utenlandske” - Hva er kommunikasjon? - Hvordan.
Brukerundersøkelse for Etat for byggesak og private planer
Kurs i leiing Kommunikasjon.
Regelnytt og Retningslinjer 2008 Rune Pedersen, NFF.
RETNINGSLINJER FOR SESONGEN 2009 RUNE PEDERSEN, NFF.
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Dommerens plassering og bevegelse
Veileder for risikovurdering
VERDISKAPING I NORSK NÆRINGSLIV 1 NESO BASSKOLE Arbeidsledelse Samling 4 klasse 19, Tromsø 20. – 23. januar 2015 Hanne Winther og Magne Beddari, VINN.
Modellkommunene Hva er unikt?
Veilederskjema Quality Hotel og Resort, Sarpsborg 21. – 22. mars 2009.
KOMMUNIKASJON MED SPILLERE OG MEDIA. PÅ BANEN…OG UTENFOR BANEN AKTØRER Spillere, lagledelse, publikum, media DOMMEREN Ærlig, blid, tydelig, seg selv,
Trio / Samarbeid Hva innebærer det?. Dommeren Trygghet Kontroll Ro Engasjement/ Entusiasme Motivere Rettferdighet Fysisk styrke.
Voldsom opptreden og alvorlig brudd på spillereglene.
An-Magritt Hauge (2007): Den felleskulturelle skolen
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Lørdag 6. desember :00 – 11:45Forelesning (i) 11:45 – 12:00Evaluering 12:00 – 12:30pause 12:30 – 13:30Forelesning (ii) 13:30 – 14:00Bråk og uro.
RELASJONELT PERSPEKTIV PÅ ARBEID MED PROBLEMATFERD I SKOLEN
Hva er viktig for elevers læring?
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Fair play-møte med trenere og dommer før kamp.  Det skal ikke være høyt press ved igangsetting fra motstanders keeper (pressfri sone)  Når kampen er.
Regler: Presiseringer Nytt i 2014 Barnefotball ->12 år =5-er og 7-er Ungdomsfotball år 7-er, 9-er og 11-er Jan Tore Bjørnhaug.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
KLUBBEN FOR ALLE. VÅR VISJON FL Fart – «klubben for alle på og utenfor banen» Fart jobber bevisst med holdningsskapende arbeid, og tenker Fair Play på.
Evaluering av [prosjektnavn] [navn]. Resultat kontra mål Målsetting: Oppgi opprinnelig mål eller prosjektmål –Lag en liste over de viktigste måleenhetene.
Klubben for alle.
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Sensorveiledninger på MN
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Gjeldende regelverk om vurdering
Utskrift av presentasjonen:

Hva forventer vi av veilederen på ulike nivå?

Tradisjonelle oppgaver OFK er oppdragsgiver Fokus på rapport Grunnlag for rangering Utvelgelse – bakgrunn Skolering – oppdatering

Grunnleggende forventninger Interesse og forståelse Kunne sette seg inn i dommerens/ad’s situasjon Kjenne til dommerens/ad’s rutiner Forståelse for regler og retningslinjer Uttrykke seg muntlig og skriftlig God kjennskap til rapportskjema og karakterskala

Diskuter hvilke forventning som stilles til en veileder –I en 3. divisjonskamp –I en 6. divisjonskamp –I en G14 kamp med rekrutteringsdommer Hvilke forhold er avgjørende for veileders oppgave?

Veileder på ulike nivå Oppmøte og forberedelser er forskjellig En time før kontra en halvtime Kamp med eller uten trio Med trio – evaluere ADene –4. div.: AD er ny og fersk… –3. div.: videreutvikle… Uten trio – fokus på dommer Veileder på rekrutteringsdommer –Grunnleggende basisferdigheter og forståelse –Dommertekniske ting –Fløyte –Holdning og interesse

Fremtidens forventninger Må ha fokus på aktive og deres behov Fotballens utvikling – dommerens rolle i forhold til tidligere Annen måte å utøve veiledning på Kommunisere på en annen måte – mer dialog og diskusjon Formidlingsevne – uttrykke seg presis Skriftlig rapport oppsummerer muntlig gjennomgang Hvor og hvordan rekruttere veiledere? Kun dommermiljø?? Eksterne har andre kvaliteter, sammensatte egenskaper Faglig sterk – forståelse

Fremtidens forventninger Bidra til uniform og konsistent ledelse Vurdere prestasjonene og identifisere spesielle talenter Bidra til klassifisering av dommere og assistentdommere Identifisere spesielle læringstemaer Finne rett plassering og posisjon for veiledning Vurdere dommer og AD samtidig Danne seg klart inntrykk av kommunikasjon mellom D og AD Utfordring å ha en klar oppfatning (særlig ifbm offside) Lite tid på hver enkelt i gjennomgangen – mest fokus på D Det fulle inntrykket av D og ADene kommer gjerne ifbm. skrivearbeidet

Fremtidens forventninger Pedagogiske evner – gjøre seg forstått Sosial omgang Skape tillitt Være inkluderende Evne til å oppnå trygghet ved evaluering Forsterke det som er bra Tydelig, klar og bevisst i rollen Gi råd og tips – hvordan kan situasjoner håndteres annerledes? Kunne skille på prestasjoner – under 8,0 og over 8,5…

Hva vurderes ifbm AD ? Korrekte offsideavgjørelser - god forståelse av ”vent og se” Korrekte avgjørelser ved hjørne- og målspark, samt innkast Griper inn for forseelser nærmere assistenten enn dommeren både innenfor og utenfor straffefeltet Griper inn ved forseelser bak dommerens rygg Gir god og korrekt anvisning ved forseelser innenfor/utenfor straffefeltet Opptrer i henhold til AD-instruks/samtale i forkant av kamp Bistår med utmåling av 9,15 m avstand i sitt nære arbeidsområde Gir råd om tilleggsstraff (advarsel / utvisning) Korrigerer regelbrudd (f eks. manglende utvisning)

Bistår som forventet ved mål Gjennomfører innbytte der det ikke er 4. dommer Plasserer seg og beveger seg på høyde med nest siste forsvarsspiller Benytter flagget til effektive og synlige signal for dommer Virker konsentrert om sin oppgave til enhver tid Deltar i avklaring av konflikter/masseansamlinger slik det er forventet Har god kontakt med dommeren – blikk på naturlige tidspunkt Holder flagget i riktig posisjon ved løp/bevegelse Hva vurderes ifbm AD ?

Før kamp  Bistå i administrative gjøremål  Skape trygghet  Kunne være bindeledd mellom aktører  OFKs representant

Under kamp  Observere, registrere, analysere  Kunne peke på kritiske situasjoner (disse skal nevnes i rapport)  Hva er avgjørende for kampen?  Hva skjer? Når er det nødvendig å gripe inn?  Hvordan opptrer trenere og ledere?

Etter kamp  Kontakt med involverte? Har det skjedd noe?  Samtale – innhold – form  Løsninger  Konklusjoner  Tilbakemelding – muntlig – skriftlig  Rapport til aktive og OFK

Klare feil ifbm viktige avgjørelser Feil ifbm utvisninger (manglende eller feilaktig gitt) Alvorlige brudd på spillereglene Voldsom opptreden Hindre åpenbar scoringsmulighet manglende advarsel nr. 2 Feil ifbm straffespark Feil ifbm offside (mest aktuell for AD) Regelbrudd Åpenbare feil som får avgjørende betydning

Klare åpenbare feil (“Black or White”) 7,9 Én åpenbar feil Gis dersom karakteren ellers hadde vært 8,3+ 7,8 Én åpenbar feil Gis dersom karakteren ellers hadde vært 8,0-8,2 7,7 og lavere Én åpenbar feil Gis dersom karakteren ellers hadde vært 7,9 eller lavere, dvs. trekker minimum 0,2 poeng 7,4 og lavere To - tre åpenbare feil Graderes i forhold til øvrig prestasjon som ovenfor Avhengig av hvilket nivå det er snakk om

Presiseringer i 2010 Hvis veilederen er av den oppfatning at noen av dommerne har truffet feilaktige avgjørelser som har betydning for kampens resultat kan ikke karakteren i noe tilfelle overstige 7,9. Der hvor dommer, etter veileders oppfattelse, misser i forhold til regel 12 og røde kort, kan ikke karakteren settes høyere enn 7,9 om noen av de 7 årsaker til rødt kort ikke overholdes. 7,5 – 7,9: De aktive har vist en tilfredsstillende kampledelse, men det er klare utviklingspunkter. Disse må påpekes av veileder. Aktive som har tatt avgjørende feilvurderinger i forhold til kampavgjørende situasjoner eller unnlatt å gi røde kort for noen av forseelsene nevnt i regel 12 – kan ikke plasseres i bedre kategori enn denne. Dette selv om andre hendelser er løst på en god måte.

Presiseringer i ,0 – 7,4: En skuffende prestasjon for dette nivået og klart under forventet. Om de aktive begår regelbrudd av vesentlig betydning kan ikke karakteren overstige 7,4. Gode vurderinger av andre episoder endrer ikke på dette. Veileder må peke ut de viktigste utviklingspunktene. Følgende gjelder for karakter vs vanskelighetsgrad: –Ved lett kamp skal karakteren normalt ligge på 8,0 eller 8,1 - maks 8,2 hvis det er spesielt positive forhold som blir fremhevet. –Ved normal kamp er høyeste karakter vanligvis 8,4. 8,5 kan gis, men det må da begrunnes i rapporten. –For å gi bedre enn 8,5 må det være vanskelig eller meget vanskelig kamp.