Anvendelse av ECN211 i markedsforskningen ved IØR

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kombinatorikk for lærerstudenter
Advertisements

Hvordan vinne på auksjonene? Ingen fasit, men mange gode triks.
VM Fotballen.eu har foran VM i fotball 2010 fått på plass et VM-studio utenom det vanlige. Det du ikke finner om VM her er ikke verdt.
Del 2: Personlig økonomi.
En innføring i spillet: Lag En Setning
NASDAQ: Møt-konkurransen klausul?
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
En innføring i boligmarkedet i Oslo
Vinnerne i laksemarkedet Agenda – Prisene for 2011 og 2012 nå – Hva avgjør prisene? – Spot eller kontrakter best? – Forsikring mot.
Befolkningsundersøkelse – energimerking av boliger Juni 2011.
Velkommen som spiller i aksjespillet.
Kjøpe bolig – noen kjøpsråd fra en selger. Generelle erfaringer med transaksjoner i eiendomsmarkedet •Transaksjonskostnadene er høye •Eiendomsmeglere.
Harald Sørgaard Djupvik, TNS Gallup mars 2011 Norsk Journalistlag og Norsk Redaktørforening Den store kvalitetsundersøkelsen 2011 (Journalistdelen)
Markeder med asymmetrisk informasjon
God, spennende, sunn og variert mat – en utfordring (også) for samfunns- forbruker- og økonomisk forskning EU forskning: Food Quality and Safety. Muligheter.
1: Markedsleie for hybler og leiligheter i Oslo fjerde kvartal 2006.
Markedsutsikter: Begrenset produksjonsvekst og sterk etterspørsel
Kap 5 The discounted cash flow approach
Prosjekt:Elektronikkbransjen – Julegaver 2013 Prosjektleder: Morten Island Rapport av markedsundersøkelse.
Test av skjermer på fergene Horten - Moss
Monopolistisk konkurranse og oligopol
Kapittel 3: Effekter av merkeverdi for bedriftene
Meta-analyse Frode Svartdal UiTø April 2014 © Frode Svartdal.
Mobilitetsplanlegging/ felteksperiment med Kunnskapsbyen Lillestrøm
SAMMENLIKNING KLIKKPRIS AVTALE MED RENT-A-PRINTER LEIE AVTALE
Del 2: Personlig økonomi.
NCE Aquaculture - partnerskapskonferanse Bodø, juni 2009 Noen resultater fra EuroCod Frode Alfnes og Kyrre Rickertsen.
Siv.agr. Dag Åsmund Bilstad1 Evaluering – en oppsummering Tilbakemelding fra en del av mottakerne av næringsfondmidler fra Nore og Uvdal kommune
Ungdomsbevegelsen til Kirkens Nødhjelp
Bostedspreferanser og arbeidsreiser i norske storbyer
Markedsstruktur - teori og empiri
Module 2: Fundamentals of Corporate Investment Decisions
Forside Korteste sti BFS Modifikasjon Dijkstra Eksempel Korrekthet Analyse Øving Spørsmål Dijkstras algoritme Åsmund Eldhuset asmunde *at* stud.ntnu.no.
1: Korrelasjon, kovarians (at variablene ’spiller sammen’)
1: Gjengs leie for hybler og leiligheter i Oslo fjerde kvartal 2006.
Corporate Finance Planlegging og kontroll. Investeringsprosessen Vi har hittil bare behandlet en snever del av investeringsprosessen, kun regneteknikker.
Rotary Foundation Klubbforedrag. The Rotary Foundation er Rotarys hjelpeorganisasjon.
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Klima og kvoter Hva er god miljøpolitikk? Nei til EU 10. Mars 2007 Lars Haltbrekken.
Anne - med lovens minimum  Anne har i lønn  Folketrygden betaler mindre i pensjon jo høyere lønn man har  Anne får bare 42 % av lønn i folketrygd.
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Juleunders ø kelsen Norge Synovate for Nordea.
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og Gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 1. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
PROSJEKT: UADRESSERT REKLAME Omnibus: 23. august – 30 august 2006
Befolkningsundersøkelse juni 2014 For Skatteetaten.
100 lure ord å lære.
Brukerundersøkelse gjennomført for Bergen kommune Foresattes tilfredshet med kommunens barnehager © TNS Gallup – Politikk & samfunn Avdelingsleder.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Revenue Management – Implementering av innovasjoner. Arena Usus Vinterkonferanse 26. januar 2015 Stine Rye Bårdsen Universitetslektor og koordinator for.
9. Product information Produktinformasjon. Online kjøp Som vi har sett har vi ikke noe produkt å se på, holde i, prøve ut, … Da må vi ta igjen på andre.
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Hypotesetesting, og kontinuerlige stokastiske variable
2010 Introduksjonsforelesning Økonomisk aktivitet og økonomisk politikk Steinar Holden Økonomisk institutt, UiO 18. august.
BØK310 Bedriftsøkonomi 2a Rasmus Rasmussen 1 BØK310 Bedriftsøkonomi 2a Kapittel 11 Prosjektvett.
Hva er penger? Penger er gyldig betalingsmiddel for økonomiske transaksjoner. Både sedler og bankkort regnes som penger Penger har tre funksjoner i økonomien.
Prosjekt:Elektronikkbransjen – Julegaver 2015 Prosjektleder: Morten Island Rapport av markedsundersøkelse.
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
Kapittel 2 – Tilbud og etterspørsel. I kapittel 2 skal du lære: Hvilke forhold som bestemmer etterspørselen etter en vare Hvilke forhold som bestemmer.
Fattige og rike på samme klode FNs tusenårsmål, HDI, Vann, Udanning BNP, Verdenshandel,
Kapittel 3: Psykologiske effekter av merkeverdi på kundene
Introduksjonsforelesning Økonomisk aktivitet og økonomisk politikk
Kapittel 14: Styring av arbeidskapital
En undersøkelse blant norske studenter Juni 2018
Avislesing 2018: Tilbakegang for papiravisene fortsetter
Utskrift av presentasjonen:

Anvendelse av ECN211 i markedsforskningen ved IØR Frode Alfnes

MMIs idretts-og kulturundersøkelse Nordmenn går på kino 6,93 ganger i året. Totalt 30 millioner kinobesøk. Aftenposten 16. desember 2003

Kinovirkeligheten ”Det korrekte tallet er 12 millioner, altså 2,6 ganger i året per nordmann.” Film og kinodirektør Lene Løken, Aftenposten 17. desember 2003

Henne ”Når vi gjennomfører spørreundersøkelser blant våre lesere, sier de at de gjerne ser helt vanlige damer på forsiden av bladet. Men våre salgstatistikker viser at helt vanlige damer ikke selger ukeblader.” Henne redaktør Ellen Arnstad

Støtte til WWF I en spørreundersøkelse ble deltagerne spurt om hvor mye de var villig til å støtte WWF med til kamp mot nedhugging av regnskogen. To måneder senere fikk alle tilsendt en giro fra WWF der WWF ba om et bidrag til kampen mot nedhugging av regnskogen. Støtte til Verdens villmarksfond

Lyver vi bevist? Tja….. Vi svarer delvis ut fra hvem vi er og delvis ut fra hvem vi ønsker å være De fleste har sikkert tenkt å gå på kino syv ganger, men har ikke hatt tid Hawntorn-effekten

Lurer også oss selv Veldig mange som er støttemedlemmer på SATS eller tilsvarende treningssenter Mange som har bokhyllene fulle av bøker de ikke har fått lest

De klassiske eksemplene på skjeve svar Røyk Alkohol Sex

Betalingsvillighet ”Hvor mye ville du være villig til å betale for et slikt produkt?” ”Er du villig til å betale 10 kroner ekstra for et slikt produkt?”

Spørreundersøkelser ”På skala fra 1 til 7 hvor sannsynlig er det at du ville kjøpe et slikt produkt?” ”Hvor mye ville du være villig til å betale for et slikt produkt?” ”Er du villig til å betale 10 kroner ekstra for et slikt produkt?” ”Hvis du kunne velge mellom produkt A og produkt B, hvilket ville du da ha valgt?”

Fordeler og ulemper Fordeler Ulemper Svært fleksible Relativt billige Ingen konsekvenser Ingen økonomiske incentiver

Hypotetisk skjevhet En rekke studier har vist at folk er langt mer villige til å bruke hypotetiske penger enn reelle penger. Reservasjonspriser og betalingsvilligheter funnet i hypotetiske studier er derfor alt for høye.

Eksperimentelle metoder En rekke ulike metoder Reelle økonomiske incentiver Kontrollerte omgivelser I deltagernes egen interesse å vise sine preferanser

Nobelpris 2001 Vernon L. Smith George Mason University, USA “for having established laboratory experiments as a tool in empirical economic analysis, especially in the study of alternative market mechanisms”.

n-th pris auksjoner Pris lik n-te høyeste bud Kjøpere er de som har bydd høyere enn prisen I deltagernes egen interesse å by det høyeste beløpet de aksepterer å betale for produktet Incentiv kompatibel metode for å finne betalingsvillighet

For høye bud Hvis man byr høyere enn sin WTP får man en positiv sannsynlighet for å bli kjøper når prisen er høyere enn WTP. Sannsynlighet for å kjøpe hvis prisen er under WTP er uendret. Å by høyere enn WTP er (svakt) dominert av å by WTP. Dvs, man kommer aldri bedre ut ved å by høyere enn WTP.

For lave bud Hvis man byr lavere enn sin WTP får man en positiv sannsynlighet for å ikke bli kjøper når WTP er høyere enn prisen. Prisen hvis man blir kjøper er uendret av reduksjonen i budet. Å by lavere enn WTP er (svakt) dominert av å by WTP. Dvs, man kommer aldri bedre ut ved å by lavere enn WTP.

Auksjoner steg for steg Steg 1: Forklare Forklare deltagerne at det er i deres egen interesse å oppgi den høyeste prisen de er villig til å betale for hver av produktene som tilbys

Steg 2: Treningsauksjoner Gjennomførere treningsauksjoner med velkjente produkter, som for eksempel ulike sjokolader, for at deltagerne skal få en bedre forståelse av auksjonene.

Steg 3: Auksjoner Lukkede fjerde-pris auksjoner Alle leverer et hemmelig bud pr produkt Prisen er lik det fjerde høyeste budet Kjøperne er de som har bydd høyere enn prisen Flere runder slik at deltagerne kan tilpasse sine bud Flere produkter

Steg 4: Salg Trekking av hvilket produkt og hvilken av auksjonsrunde som skal være bindende. Gjennomføring av salget

Fordeler og ulemper ved eksperimenter Økonomiske incentiver Ulemper Avhengig av eksisterende produkter

Case 1: Hormonbehandlet kjøtt Tillatt i store deler av verden, men forbudt i Europa. WTO forlanger at EU og Norge fjerner forbudet. Hvor stort er markedspotensialet for Amerikansk hormonbehandlet kjøtt i Europa?

Hormonbehandlet kjøtt Tillatelse fra Statens næringsmiddeltilsyn til å importere og selge 70 kilo amerikansk hormonbehandlet entrecôte. Importerte i tillegg amerikansk og irsk ikke hormonbehandlet entrecôte. Eksperimentelle auksjoner våren 2000. 100 deltagere.

Prispremier Prispremier finnes ved å sammenligne budene for de ulike produktene: Norsk vs. irsk 15 prosent Norsk vs. amerikansk 19 prosent Norsk vs. hormonbehandlet 38 prosent

Segmenter 28 prosent bydde like mye eller mer for amerikansk hormonbehandlet kjøtt som for vanlig amerikansk kjøtt. Alle er ikke redd for hormonbehandling.

Case 2: Rødfarge i fisk Ny amerikansk merking av ”Color Added”. Syntetisk rødfarge utgjør 15% av forkostnadene til laks. Hvordan vil en slik merking påvirke preferansene for rødfarge hos laks?

Kvalitetsgradering av storfekjøtt I dag er det ingen kvalitetsgradering av storfekjøtt i Norge: Ytrefilet er ytrefilet Industrien har mye kvalitetsinformasjon: Alder, kjønn, vekt, ph-verdier osv Nye metoder for å anslå mørheten av kjøtt: bildeanalyser og måling av gjennomskjæringstrykk.

Eksempel markedseksperiment Kvalitetsgradert ytrefilet Eksperimentelle markeder med reelle økonomiske incentiver Lukkede fjerde-pris auksjoner Incentiv kompatibel metode for å finne WTP

Kvalitetsgradering Før testing Kvalitet V Veldig mør Vanlig mør Lite mør Etter testing Kvalitet A Kvalitet B Kvalitet C

Forventet nytteteori La oss anta vi har et lotteri X med tre mulige utfall x1, x2, x3. Sannsynligheten for utfallene er kjente og gitt ved p1, p2, p3. Forventet nytteteoremet sier at gitt en rekke forutsetning så kan nytten av lotteriet utrykkes med en vN-M forventet nyttefunksjon: U(X)=p1*u(x1)+p2*u(x2)+p3*u(x3)

Risiko aversjon La oss anta at vi har en stigende nyttefunksjon i penger: u’(x) > 0 Hvis u er konkav, u’’(x) < 0, så har vi risiko aversjon.

p1*u(x1)+ p2*u(x2)+ p3*u(x3) Jensen’s ulikhet u(p1*x1+p2*x2+p3*x3) > p1*u(x1)+ p2*u(x2)+ p3*u(x3)

Sikkerhetsekvivalent Sikkerhetsekvivalenten til et lotteri er beløpet som gir samme nytte som å delta i lotteriet. Sikkerhetsekvivalenten til et lotteri er det maksimale beløpet en person er villig til å betale for å delta i lotteriet.

Betalingsvillighet i ECN211 Kvalitet A B C V Kr 74 Kr 58 Kr 34 Kr50

Hovedresultater ECN211 Reduksjon i risiko øker verdien av biffen. Fjerner man de 25% beste og de 25% verste biffen, øker betalingsvilligheten signifikant. Totalverdien av kvalitetsgradert biff er signifikant høyere enn verdien av ikke gradert biff.

Risikopremie i ECN211 Verdien av kvalitetsgradert kjøtt 0,25(Kr 74)+0,50(Kr 58)+0,25(Kr 34) = Kr 56 Betalingsviljen for ikke-gradert kjøtt: Kr 50 Vi har derfor en risikopremie på Kr 6

Utfordringer vi jobber med Utvikle markedseksperimenter som gir gode prediksjoner for det virkelige markedet. Utvikle metoder for å kombinere de økonomiske incentivene i eksperimentene med fleksibiliteten og representativiteten i spørreundersøkelser.