Presentasjon ved Knut Hove på allmøte

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
NRT-sak 18/08 Oppfølging av NOKUTs evaluering av ingeniørutdanningen.
Advertisements

Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Internasjonalisering av utdanning Stortingsmelding nr. 14 ( )
Forskning som grunnlag for studiekvalitet Rektor Sigmund Grønmo Nasjonalt seminar – Forskning i utdanningen Bergen 3. april 2008.
Presentasjon av Stjernø-utvalgets forslag
Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Forskerforbundet Steinar Stjernø.
Forskningsrådets policy for FoU ved høgskolene Møte med Høgskolen i Telemarks styre 19. september 2013 Spesialrådgiver Berit Hyllseth.
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Høgskolen i Sør-Trøndelag Evalueringen sett fra de evaluertes side.
Nye strukturer i UH-sektoren: Samarbeid, arbeidsfordeling og konsentrasjon Nye strukturer i UH-sektoren: Samarbeid, arbeidsfordeling og konsentrasjon.
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
1 Ny struktur i høyere utdanning? Studieveiledersamling UMB Steinar Stjernø.
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
Eierskap og styring i høyere utdanning
Fylkeskommunenes forvaltningsansvar
Utfordringer til UH-sektoren: Hvordan finner vi tonen? Statssekretær Kyrre Lekve UHRs dekanskole 3. februar 2010.
Nærmere samarbeid eller fusjon mellom Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder? Politisk samordningsgruppe
Fellesprosjektet Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder Rådet for samarbeid med arbeidslivet ved HiT og UiA 6. februar 2013.
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Noen utdanningspolitiske temaer i NPH-perspektiv Arne J. Eriksen sekretær for NPH.
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Norsk høyere utdannings og forsknings framtid? En kommentar fra landsdel Sør-Vest Torunn Lauvdal, Universitetet i Agder.
HVA BETYR STJERNØUTVALGETS FORSLAG I FORHOLD TIL FUSJONSPROSESSEN MED NVH? Terje Holsen.
STRATEGISKE UTFORDRINGER - SETT FRA UMB FELLES STYRESEMINAR 4. SEPTEMBER 2008 KNUT HOVE REKTOR.
Presentasjon av NVH med vekt på strategiske utfordringer Styreseminar 4. september 2008 Lars Moe.
Utdanning & Forskning i Norge - Gullslottet som henger i luften? Betyr veivalgene for norsk utdanning & forskning egentlig så mye.
Sett under ett Strukturen i høyere utdanning Jf. NOU 2008:3 Steinar Stjernø NTL
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Nærings-ph.d Lise V. Sund ” Vilje til forskning ” …Samspillet mellom bedrifter og forskningsinstitusjoner skal styrkes gjennom etableringen.
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Resultatbasert omfordeling (RBO)
Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Stjernøutvalgets innstilling Irene Dahl Andersen.
Oppland og Hedmark: I hovedsak felles høringsuttalelse fra fylketingene og høgskolene Mål: Universitet i Innlandet – søknad i 2012 –Grunnlag: 9000 studenter/
Om Kunnskapsdepartementets forskningssatsinger
Stjernø-utvalgets møte i Sogndal 12.september 2007.
Statsbudsjettet 2010 Avdelingsdirektør Joar Nybo 19. oktober 2009.
Anne Line Wold NPHs nettverkskonferanse 2009
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
Samarbeid, arbeidsdeling og konsentrasjon (SAK) Sverre Rustad OU-kurs Forskerforbundet
Fornyelse mot høyere kvalitet vil kreve mer samarbeid Dekan Ole-Gunnar Søgnen Konferanse om norsk ingeniørutdanning.
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
Finansieringssystemet for universiteter og høyskoler
1 Struktur og kvalitet i norsk forsker- utdanning sammenliknet med andre land. Hva er et godt doktorgradsmiljø? Rektor Torbjørn Digernes, NTNU Leder av.
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Forskningssamarbeid i UH-nett Vest: Status, utvikling og perspektiver Sigmund Grønmo Samarbeidsmøte HiB 30. november 2010.
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
Stjernøutvalget Debattmøte Åse Løkeland rektor.
Utfordringer til UH-sektoren i dag Statssekretær Jens Revold UHRs dekanskole 21. april 2008.
Samarbeid og/ eller autonomi? - Stjernø-utvalget i et studentperspektiv Jens Maseng Bergen, Stjernø i et studentperspektiv, SenterStud
Om Kunnskapsdepartementets bruk av CRIStin-data
Hva nå? Tanker om HiTs fremtid Styreseminar 25. september 2014 Kristian Bogen Rektor Høgskolen i Telemark.
 Dialogmøte i Molde Innledning fra HiST Kari Kjenndalen, styreleder >> HiST >> Veivalg, alternativer >> Innmeldte spørsmål fra HiST.
Felt for signatur(enhet, navn og tittel) Stjernøutvalgets innstilling NOU 2008:3 “ Sett under ett” Ny struktur i høyere utdanning.
Regjeringens satsing på utdanning, forskning og næringsutvikling Innlegg på Universitetskonferansen for Innlandet, Statssekretær Per Botolf Maurseth 20.
Ny lov om universiteter og høyskoler Ot.prp. nr. 79 ( )
NOU >: Kva betydning har rapporten for UMB-studentane? Liv Hatleli.
Regionale forskningsfond
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Stavanger, 21. april 2005 Om kommunegrenser og regioner - hvordan skal vi forme framtidens Norge?
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
Strukturreform i universitets- og høgskolesektoren Hva med KHiB? KHiB seminar
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
Perspektiver på teknisk utdanning i fremtiden Innlegg NRT 7. mai 2007, Marianne Harg, president i Tekna.
1 SIU Nasjonal profileringsstrategi Oslo, Kristin Solheim, SIU.
1 Forskning – en integrert del av kjernevirksomheten ”Hvem” Det medisinske fakultet, NTNU.
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
Mandat og rammeverk for evalueringen
Struktur i høyere utdanning – SamarbeidArbeidsdelingKonsentrasjonSammenslåing Allmøte SVT 5 desember.
MARKOM2020 Høgskolen Stord Haugesund – NTNU Ålesund – Arktisk Universitet UiT- Høgskolen i Sør-øst Norge.
Til diskusjon Med utgangspunkt i spørsmålene i KDs invitasjon til innspill og arbeidsgruppens første tanker og innspill til disse spørsmålene: Hvilke temaer/budskap.
Samarbeidsarenaer som virkemiddel for å fremme god læring Teknologisk forum, TNM-Porsgrunn 15. mars 2017 Randi T. Holta Visedekan for profesjonsutdanningene.
Utskrift av presentasjonen:

Presentasjon ved Knut Hove på allmøte 26.03.08 ”Sett under ett – Ny struktur i høyere utdanning. Analyser og forslag fra et utvalg ledet av professor Steinar Stjernø Presentasjon ved Knut Hove på allmøte 26.03.08

Hva skal UMB svare på? Kunnskapsdepartementet ønsker synspunkter på: Stjernøutvalgets situasjonsbeskrivelse Stjernøutvalgets vurdering av hovedutfordringene Valg av modeller for institusjonelt samarbeid Nasjonal styring av universiteter og høgskoler. Stjernøutvalget – presentasjon på allmøtet 26.03.08

Situasjonsbeskrivelsen som Stjernøutvalget gir Fragmentert struktur: Det er 38 statlige høyere utdanningsinstitusjoner. Av disse har 29 færre enn 5000 studenter. Det finnes til sammen 57 studiesteder med permanent lokalisert fagpersonale. Innenfor disse er det 41 studiesteder med mindre enn 2000 registrerte studenter, hvorav 19 har mindre enn 1000 studenter. Dette er en fragmentert struktur med mange små institusjoner og fagmiljøer.” Manglende samarbeid: ” Institusjonene har ikke greid å samarbeide om en nasjonal arbeidsdeling når det gjelder fagområder der det er liten rekruttering. Et finansieringssystem som belønner produksjon av studiepoeng har bidratt ved at det er vanskelig for institusjonene å legge ned tilbud for at de skal videreføres andre steder.” Stjernøutvalget – presentasjon på allmøtet 26.03.08

Situasjonsbeskrivelsen (fortsettelse) Spredning i forskerutdanningen: ”I Norge har vi i dag 18 universiteter og høgskoler med rett til å tildele doktorgrad, og ytterligere minst 6-7 høyskoler planlegger eller i ferd med å søke. (…)Hvis utviklingen med stadig nye doktorgradsstudier i høyskolesektoren fortsetter, er det grunn til å spørre om studentene får den kvaliteten de har krav på, og hvordan gjennomstrømningen vil bli. (…) Utvalget foreslår derfor at all forskerutdanning i Norge i framtiden bør gis i forskerskoler eller tilsvarende strukturerte opplegg som oppfyller visse minstekrav til omfang og organisering.” Stjernøutvalget – presentasjon på allmøtet 26.03.08

Forutsetninger for UMBs høringssvar St.prp. Nr 30 Framtidig lokalisering og organisering av Norges veterinærhøgskole Innst. S.nr 176 Innstilling fra Kirke-, utdannings- og forskningskomiteen om framtidig lokalisering og organisering av Norges veterinærhøgskole Stortingets endelige behandling av fusjonen mellom NVH og UMB er 7. april dette året Dette er forutsetningen for UMBs høringssvar: NVH og UMB skal bli et nytt universitet. ”Oslofjordalliansen” og nye samarbeidsformer som er i gang for å lage mer robuste teknologi-, økonomi- og samfunnsvitenskapelige miljøer, er en viktig forutsetning Stjernøutvalget – presentasjon på allmøtet 26.03.08

Stjernøutvalgets analyse og UMBs svar Stjernøutvalget advarer mot fragmentering – NVH og UMB vil være et nasjonalt tyngdepunkt i ”Life sciences”. Stjernøutvalget går inn for faglig konsolidering med andre fagmiljøer – UMB er i gang med å vurdere hvordan regionalt samarbeid kan styrkes på områder som teknologi, økonomi og samfunnsvitenskapelige fag. Stjernøutvalget ser på nasjonale forhold – UMB etterlyser et internasjonalt perspektiv på norsk utdanning og forskning. Stjernøutvalget – presentasjon på allmøtet 26.03.08

Stjernøutvalget har robuste miljøer som forutsetning Kritisk minstemasse kan diskuteres, men Stjernøutvalgets forslag om 5000 studenter kan være et utgangspunkt. NVH og UMB, sammen med regionalt alliansearbeid kan ha 5000 innen 5-7 år. Det nye universitetet kan oppfylle kravet om kritisk minstemasse. NVH og UMB kan bli et nytt eliteuniversitet for ” Life sciences” – Stjernøutvalget har ikke foreslått andre enn Universitetet i Oslo Det nye universitetet, sammen med tett nettverkssamarbeid med høgskoler i regionen, vil ha robuste forsknings- og utdanningsmiljø på internasjonalt nivå. Stjernøutvalget – presentasjon på allmøtet 26.03.08

Stjernøutvalgets modellvalg UMB mener at Stjernøutvalget legger for stor vekt på geografi. Sammenslåinger må ha faglige gevinster, fremme kvalitet og ha langsiktig utvikling som mål. UMB er enig i at alle universiteter og høgskoler skal vurdere hvilke muligheter de har for sammenslåinger. I tillegg til robuste miljøer som har en kritisk minstemasse, må også kravet være at det øker forskerutdanning, forskning og kvalitet på utdanningene. Stjernøutvalget – presentasjon på allmøtet 26.03.08

NVH, UMB og randsoneinstitusjonene Stjernøutvalget har ikke sett på relasjonene til randsoneinstitusjonene Det nye universitetet (NVH og UMB), vil sammen med randsoneinstituttene Veterinærinstituttet, Bioforsk, NOFIMA-døtrene Matforsk og Akvaforsk, og Skog og landskap utgjøre Norges største fagmiljø i ”Life sciences” Gir grunnlag for ny modell for forskning og utdanning som må utredes og være en del av den videre planleggingen Stjernøutvalget – presentasjon på allmøtet 26.03.08

Stjernøutvalget og kvalitet i utdanning Nye virkemidler for å heve kvaliteten er etterlyst. Stjernøutvalget foreslår Senter for fremragende undervisning som nytt tiltak UMB mener dette ikke treffer bredt nok: bruk nasjonale konkurranser, nye prestisjetunge priser tilsvarende som for forskning, klar politisk vektlegging av kvalitet og utviklingsmidler er noen eksempler på alternative virkemidler. Innovasjon og læringsmåter tilpasset PC-alderen, og pedagogisk tilrettelegging må få større oppmerksomhet i fornyingen av undervisningen Stjernøutvalget – presentasjon på allmøtet 26.03.08

Styring, ledelse og finansiering UMB er enig i at institusjonene selv bestemmer om den skal ha valgt eller tilsatt rektor, og om det skal være adgang til å ha eksternt flertall i styret. Beslutningen skal kunne fattes ved simpelt flertall Men UMB advarer mot at tilsatt rektor også skal være medlem av styret UMB er enig i at institusjonenes fagprofil må styrkes. NVH og UMB-fusjonen vil styrke fagprofilen i ”life sciences”. Gjennom allianse- og forpliktende nettverkssamarbeid vil UMB styrke fagprofilene i teknologi, økonomi og samfunnsvitenskap. Stjernøutvalget – presentasjon på allmøtet 26.03.08

UMB er enig i at institusjonene har 3-4 års avtaler i stedet for årlige tildelinger. UMB ser liten verdi av en internasjonal vitenskaplig rådgivende komité for å styre utviklingen i sektoren Stjernøutvalget – presentasjon på allmøtet 26.03.08

Ny finansieringsmodell Basiskomponenten dekomponeres med synlige kostnadsbærere (for eksempel antall studenter og ansatte). Basiskomponenten splittes i en undervisningsbasis og en forskningsbasis. Det innføres en strategisk undervisningskomponent med om lag samme omfang som den strategiske forskningskomponenten (for UMB betyr dette at vi avgir 61 mill til en nasjonal konkurransearena). Skal benyttes til: etablering av nye tilbud (”kuvøse”) stimulering til samarbeid mellom institusjoner stimulering til samarbeid med regionalt og lokalt nærings- og arbeidsliv styrking av profesjonsutdanningene Det innføres et system med langsiktige 3-4 års avtaler mellom institusjonene og KD Stjernøutvalget – presentasjon på allmøtet 26.03.08

Økonomiske konsekvenser – ny basiskomponent Senter for statlig økonomistyring (SSØ) har gjennomført en simulering av basiskomponenten Tabellen viser konsekvenser for basisbevilgningen når antall studenter og ansatte vektes likt Endret basiskomponent som følge av ny finansieringsmodell Mill kr UMB -21 UiT -172 NTNU 73 UiB 135 UiS -35 UiA -13 UiO 283 NVH Stjernøutvalget – presentasjon på allmøtet 26.03.08