Nasjonalt leseår og bibliotekene Leikny Haga Indergaard ABM-utvikling 18.03.2010.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Utvikling av samiske bibliotektjenester I lys av bibliotekmeldinga.
Advertisements

Seniorrådgiver Katrine Rese Shadidi, Forskningsrådet
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
PRØVEPLAN FOR OSLOSKOLEN
…..…. Youth For Understanding Elevutveksling år Youth For Understanding - siden 1951 Infomøte.
Kunnskapsløftet – hvordan skal det bli regional virkelighet? Kunnskapsminister Øystein Djupedal Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene 7. mars.
Ta biblioteket i bruk ! Skap oppmerksomhet rundt lesing og litteratur
Lese- og skriveferdigheter - i Norge, i EU, og i globalt perspektiv
Initiativ fra Norsk Bibliotekforening og LO Oppfølging av Bibliotekmeldinga og Språkmeldinga = HELHETLIG LESEPOLITIKK? Kulturdepartementet ”avsender”;
Dialogmøte med biblioteksjefene februar – mai 2011 Oppsummerte fokusområder.
Hvilken forventninger bør vi ha til et Nasjonalt leseår ? Leikny Haga Indergaard ABM-utvikling
Kort om modellbibliotek
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
Læring på arbeidsplassen
Mitt innlegg vil dreie seg om at bibliotekene tar nye roller, men mest vil jeg nok vektlegge nye måter å tenke organisering av nye tjenester på. Organisering.
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
4. Formidlingsparaplyen Et Litteraturhus-tiltak i regi av bibliotekene og fylkesbiblioteket i Hedmark.
LESER SØKER BOK LESEÅRET Samarbeid med 220 bibliotek BOK TIL ALLE-NETTVERKET AV BIBLIOTEK I NORGE:
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Oppsummering Kvalitetsutviklingsplan
Test av skjermer på fergene Horten - Moss
Bibliotekreform 2014 Utfordringer for kommunene
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Bibliotekreform 2014 INNHOLD OG TJENESTER.
Kompetansekartlegging
Lesesenteret Forskning på voksnes leseferdigheter Seminar ”Nasjonalt Leseløft 2010 – 2014” Hamar Egil Gabrielsen UiS.
Nytt fra Nasjonalbiblioteket
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Har du en bok som passer til meg, eller
Basiskompetanse i arbeidslivet
EU-prosjekt ”Stepping Stones into the Digital World” Internasjonalisering i Oppland
Den informasjonskompetente lærer Et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Bergen, Hordaland fylkesbibliotek og praksisskoler i Hordaland Presentasjon ved.
Det flerspråklige bibliotek – mer enn en boksamling!
Erfaringer med leseopplæring for voksne
Bibliotek, digitale medier og læring: Lykkelig trekant? Det norske bibliotekmøte 2010 Hamar, Maren Hegna Kunnskapsdepartementet.
LESER SØKER BOK LESER SØKER BOKS LESEÅRSPROSJEKT.
Utvikling av samarbeidsformer mellom lærerutdanningen og skole- og barnehageeier 6 mill til prosjektet 27 søknader –Variasjon ift innfallsvinkel, omfang,
Folkebibliotekene vil: - være omstillingsdyktige - gi bedre tjenester til alle innbyggerne - demokrati -sosial utjevning.
Karriereveiledning Strukturen i Finnmark. Fylkespartnerskapet for karriereveiledning Formålet er å etablere forpliktende partnerskap på regionalt nivå.
Utdanning for informasjonssamfunnet – hvorfor digital kompetanse?
Regionale satsinger i EUs 7. rammeprogram Sverre Sogge Norges forskningsråd.
Forventninger til samhandlingsreformens betydning for funksjonshemmede Hva er, hvem har behov for koordinerte tjenester?
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Nasjonale prøver.
RYLA SEMINAR 2011 Arrangør: RYLA komiteen D 2260 Fredriksten, Halden, Rakkestad og Skjeberg Rotary klubber samt Ole-Ludvik Kleven D2260 Leder. Bjørnar.
Prosjekt tidlig innsats
Framtida nå – les og forstå!
Hvordan kan skolene og DKS samarbeide for å løfte fram kunstfagene v/ Kirsti Saxi.
Marianne Larsen ABM-utvikling Sekretariatet for Den kulturelle skolesekken St.meld nr. 8 Kulturell skulesekk for framtida.
Kampanjeråd Norsk Bibliotekforening Bibliotekarforbundet Biblioteksentralen Skolebibliotekarforeningen i Norge Utdanningsforbundet Elevorganisasjonen.
Hvor kan vi søke midler? Hvordan sette opp en søknad?
MOT – Finans Norge. «What’s in it» ved et samarbeid med MOT.
Kulturstrategi for Oppland
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
Barnevernet i Norge – et oversiktsbilde Nina Hjertø Ingebrigtsen, Anne Jensen og Mette Smedstad KS Myndighetskontakt.
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Kompetanse for kvalitet Videreutdanning mill kr 37 nye tilbud høsten 2010, samlet 91 videreutdanningstilbud med omfang 30 studiepoeng Fire nye.
Barnevernet i Norge - fakta og utfordringer Nina Hjertø Ingebrigtsen, KS tlf: / Anne Jensen, KS
Prosjekt og Prosjekt Fokus på overganger Fra barnevernstiltak til voksentilværelse Målgruppe: Utsatt og sårbar ungdom – Ettervern –
Revidert biblioteklov - nye muligheter!
Hva vet vi om Lærende Nettverk til nå? IKT-basert skoleutvikling gjennom lærende nettverk.
Bibliotekene som motor i Leseåret 2010 Eva Haga Rogneflåten ABM-utvikling Fauske,
TRØ TE I LAG Bibliotekutvikling sammen. hovedmål: samarbeid om bedre bibliotek i Trøndelag Delmål: videreutvikle en lærings- og delingskultur i folkebibliotekene.
Språkløyper Nasjonal strategi for språk, lesing og skriving sprakloyper.no.
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Om Nasjonal kompetansepolitisk strategi
Regions of Knowledge i EUs 7. rammeprogram
Foreldremøte 10. trinn Velkommen Roar Bjarne Kvamme.
Hva er kommunenes utfordringsbilde ? Perspektiver fra Lindås kommune
Lokal samfunnsutvikling i kommunene (LUK)
Kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner
Utskrift av presentasjonen:

Nasjonalt leseår og bibliotekene Leikny Haga Indergaard ABM-utvikling

Bakgrunn for satsingen St. meld 35 ( ) Mål og meining. Ein heilskapeleg norsk språkpolitikk St,meld 23 ( ) Bibliotek. Kunnskapsalmenning, møtestad og kulturarena i ei digital tid. Leseår konkret tiltak foreslått av Norsk bibliotekforening og LO

Tid for leseløft Bakgrunn for et leseløft: En lese-farsott over Europa” etter PISA Fokus på folkebibliotek Lesing: leselyst og leseferdighet Litteratur- og litteraturformidling

„Leseferdighet er å forstå, bruke og reflektere over skriftlige tekster, for å oppnå sine mål, utvikle sin kunnskap og potensial, og å delta i samfunnet. " Reading literacy is understanding, using and reflecting on written texts, in order to achieve one‘s goals, to develop one‘s knowledge and potential and to participate in society.“ OECD/PISA definisjon av leseferdighet

Vi opplever et paradigmeskifte Forskyving av fokus fra utviklingsland til industriland Lesevansker blir oppfattet som et betydelig sosialt problem i de industrielle landene Skifte i debatten fra kultur til økonomi – dårlige leseferdigheter både et personlig og samfunnsmessig problem

Hva betyr dette for bibliotekene ? Ikke overse paradigmeskiftet Evaluere tilbud og tjenester Identifisere svakheter / mangler Utvikle nye og attraktive tilbud og tjenester Reagerer på paradigmeskifte med gode argumenter Lær av andres erfaringer “best practice”

Nasjonalt løft Et nasjonalt prosjekt skal integrere perspektiver fra både leseopplæring og litteraturformidling, og skal favne alle grupper, fra de minste til de eldste i befolkningen. Leseopplæring angår flere enn barn i grunnskolealder. Undersøkelser har vist at mange voksne leser dårlig. Det kreves mye mer enn tidligere å lese og forstå innholdet i alle de tekster og andre former for kommunikasjon som omgir oss i vårt moderne samfunn.

Voksnes leseferdigheter Voksne i Norge leser bra sammenlignet med andre land 8 -9 prosent skårer på laveste nivå, nivå 1 ( personer) Ca 24 prosent skårer på nivå 2. Tilsammen ca 1 mill. = en tredjedel av den norske befolkningen

St. meld 35 ( ) Mål og meining Målsettinga er en nasjonal, helhetlig lesepolitikk med sikte på å styrke lesekompetansen i hele landet. Dette skal styrke demokratiet ved å gi befolkningen økte leseferdigheter som øker muligheten til samfunnsdeltakelse, kunnskap og opplevelser.

Mål og meining forts. Det målretta arbeidet med leseopplæring, litteratur- formidling og utvikling av leseglede og lesekunnskap til mennesker i alle aldre og livsfaser bør få økt oppmerksomhet framover. Begge målformer skal være en del av satsingen

St,meld 23 ( ) Bibliotek ”KKD og KD vil saman leggje til rette for at 2010 vert eit nasjonalt leseår, som start på eit leseløft i perioden retta mot både barn, unge og vaksne” Etablere nasjonale rammer rundt initiativ og satsinger Knyttes til litteraturformidlings- programmet for folkebibliotek, skolesekk, skolebibliotek etc. ”Satsinga vil verta nærare konkretisert”

Treffpunkt bibliotek Norske folkebibliotek har lang tradisjon for å utvikle gode tjenester for barn, ungdom og voksne- i å formidle den rikdommen som ligger i møtet mellom tekst og leser. Bibliotekene er lokale kultursenter og har kunnskap både om ny og eldre litteratur for alle aldersgrupper, formidling og leseglede. Denne rollen skal forsterkes i leseløftet

Bibliotekenes utfordringer Utvikle metoder for å kunne spille en aktiv rolle for å bedre leseferdighetene blant store deler av befolkningen – barn, unge og voksne Kompetanse om lesing, litteratur og formidling En fornyelse der man tar vare på grunnverdiene men tar inn over seg de multimediale tilbudene og finner sin vei i dette

Føringer for leseåret 2010 Folkebibliotekene skal framstå som et sentralt sted for litteratur med kompetanse på lesing og litteraturformidling. Lesekompetanse og digital kompetanse bør ses i sammenheng.

Hovedmålgruppe Hovedmålgruppe for leseåret 2010 vil være voksne som leser lite

Sentrale aktører Foreningen !les Leser søker bok Norsk forfattersentrum LO i samarbeid med NHO, KS, HSH ABM-utvikling innehar en koordinerende funksjon for satsingen og er ansvarlig for samordning av tiltak. Det vil være et siktemål å etablere nasjonale rammer rundt en rekke initiativ og satsinger for lesing og lesekompetanse. Fylkesbibliotekene oppnevner fylkeskontakter

Hva har skjedd til nå? Mange bibliotek har allerede startet ! ABM-utvikling fikk oppdrag om koordinering 22 desember Sentrale aktører fikk midler direkte fra KUD og ABM- utvikling i desember (8 mill fra KUD, 2,5 mill fra ABM) Abm-utvikling har hatt møter med sentrale aktører, andre deler av bokbransjen og fylkesbibliotekene. Lansering av Leseåret 6 februar ABM-utvikling fikk tildelingsbrev 18 februar- utlysing av midler 11 mars

ABM-utvikling 6 mill. over statsbudsjettet til planlegging og gjennomføring av et leseår i 2010 ”departementet forutsetter at ca halvparten av midlene anvendes til aktiviteter som ABM-utvikling selv tar initiativ til, mens resten kan lyses ut til eksterne prosjekter” 3 mill, utlyst søknadsfrist 15 april Hjemmeside blogg kommer, materiell ABM-utvikling skal utarbeide forslag til gjennomføring av leseløftet , frist juni 2010

Tiltak 2010 i bibliotekene Satsingsområdene er: Arbeidsplassbibliotek Familielæring Unge voksne – motvirke frafall videregående skole Søknadsfrist 15 april

Hvordan komme i gang ? Forankres i lokalmiljøet- hva kan være interessant å få til hos oss ? Fylkesbibliotekene oppretter fylkeskontakter for leseåret Midler fra ABM-utvikling (eneste sentrale pengekilde) Lokalt samarbeid med Foreningen Les, Leser søker bok og Norsk forfattersentrum (ikke søke penger) Sentrale aktiviteter, samarbeid mellom partene eks. prosjekt, kompetanse, profilering

Tidsløp Mange aktiviteter er nå i gang i bibliotekene Foreningen les har leseløype på hjemmesidene Bokdagen 23 april bør markeres Tildeling av søknadsmidler i mai Juni Innspill til KUD i juni- utvidelse til flere målgrupper ? August: IFLA preconferance: ”The right to read” September, Les for meg pappa, knyttet til barnebokaksjonen, Læringsdagene for voksne Forum for lese—og skrivestøtte, konferanse

Norge leser Et nasjonalt mål om et lesende folk er en fantastisk mulighet- bruk den !!

Takk for oppmerksomheten Leikny Haga Indergaard