Bibliotek som støtte for forskning og utdanning. Fra en høgskolerektors ståsted Lise Iversen Kulbrandstad, 17.3.2010.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Termer på Terminus Terminologi i det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket UHR og NPHs konferanse om kvalifikasjonsrammeverket Bergen 25. – 26. januar 2010.
Advertisements

Kvalifikasjonsrammeverk v/ seniorrådgiver Tone Flood Strøm NRT 25.oktober 2007.
Kvalitetssikring av høyere utdanning i Norge – Historikk, Praksis og Effekter Bjørn Stensaker.
Forskning som grunnlag for studiekvalitet Rektor Sigmund Grønmo Nasjonalt seminar – Forskning i utdanningen Bergen 3. april 2008.
Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
Tone B. Rosenberg, Høgskolen i Akershus
1 Læreplanarbeidet status og utvikling - tekniske fag Ivar Lien, Leder NUTF og Bård Inge Thun, koordinator NUTF 11.
Revidering og kvalitetssikring av læreplaner
Kvalifisering av universitets- og høyskolekandidaten Biblioteket som støttespiller for utdanningene Det 72. norske bibliotekmøte, Hamar 2010 Eystein Gullbekk.
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
Forskningsbasert?. StLs definisjoner »Forelesere –Med aktivt forhold til FoU –Som kjenner vitenskapelig metode –Som er oppdatert på sitt fagfelt –Som.
Erfaringer med akkreditering av masterprogram ved HiAk Oversikt over de masterne (og en ph.d.) HiAk har fått akkreditert fra 2004 – d.d. ■Læring i komplekse.
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
| 1 Rammer for god utdanningskvalitet ? Om NOKUTs kriterier og akkrediteringer Prosjektleder for revidering av NOKUTs forskrift, s eniorrådgiver.
Biblioteket som støtte for forskning og utdanning Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
”Kvalitet i hver kvadratmeter” Hva er gode barnehageledere?
Seminar Kvalifikasjonsrammeverket Hva? Hvorfor? Hvordan?
Indikatorer til nytte og besvær Test nasjonale indikatorer for uh-bibliotek Bente Saxrud, Handelshøyskolen BI.
Strategi for digitale læringsressurser i UH-sektoren forslag Dag Rune Ramstad Norgesuniversitetet NVU-konferansen 2005.
Strategi og politikk for utvikling av det digitale fag- og forskningsbibliotek ved egen institusjon av Lars Egeland, Høgskolen i Vestfold Innledning på.
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Bibliotekreform 2014 INNHOLD OG TJENESTER.
1 Læreplanarbeidet status og utvikling - tekniske fag Ivar Lien, Leder NUTF 11.
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Evaluering av NVHs kvalitetssystem
Hvordan kan kvalitet i utdanningen dokumenteres? Samlingen angående forberedelse og videre prosess ved etableringen av Database for statistikk om fagskoleutdanning.
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
Høgskolen i Oslo Studiet i bibliotek- og informasjonsvitenskap – i lys av bolognaprosessen og kvalitetsreformen Liv Gjestrum Høgskolen i Oslo Avdeling.
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
1 Kvalitetsreformen og UHR-B Status Fra Bologna til Hammerfest - kvalitetsreformen i UH-bibliotekene, HiO. 6. april 2006.
Drivkrefter i vitenskapelig publisering Slipp forskningsresultatene fri… 14. November 2007.
Hvordan satse på e-læring og fleksibilisering av studier? Innledning til debatt Julie Feilberg, Styreleder, Norgesuniversitetet.
BIs bibliotekmodell ved bibliotekdirektør Dagmar Langeggen Åpning biblioteket ved BI Trondheim, 11. november 2008.
Den informasjonskompetente lærer Et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Bergen, Hordaland fylkesbibliotek og praksisskoler i Hordaland Presentasjon ved.
Dagens læringsmiljø – utfordringer i forhold til kvalitetsreformens krav.
Utvalget for språkpolitikk ved UiO Presentasjon av hovedpunkter “Snart to hundre. Universitetet i Oslo og språket i internasjonaliseringens tidsalder”
Velkommen til Medisinsk bibliotek
Kim Orlin Kantardjiev Studie- og forskningsansvarlig Studentparlamentet ved UiO.
Studentenes medvirkning i kvalitetssikringsarbeidet. Stine Hjerpbakk (PS) og Emilie Bjerke Melbye (StL) NOKUT-konferansen Oslo 2010.
Strategisk planarbeid og rapportering i private høyskoler
1 Litt om NTNU og NT strategi, mål, handlingsplaner Infodag for PhD-studenter ved NT Dekanus Bjørn Hafskjold Mer info finner du her:
Digital kompetanse for alle. Forord (utdrag) Departementet definerer digital kompetanse som den kompetansen som bygger bro mellom ferdigheter som å lese,
BoS22R.Vaagan JBI/HiO1 BoS22 Bibliotek- og informasjonsøkonomi Ta utgangspunkt i RBTs forslag til kvalitets-/resultatindikatorer og konsentrer deg om den.
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Evaluering av fagbibliotek Torill Redse seniorrådgiver ABM-utvikling.
Undervisning Irene W. Langengen Forskningsbibliotekar
NVHs kvalitetssystem Allmøte på NVH: Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
Nasjonalt Fagskoleråd Aud Larsen nestleder. Nasjonalt fagskolråd Initiert av KD Etablert april 2010 Første møte i desember 2010 Partssammensatt.
Universitets- og høgskolebibliotekene i kunnskapssamfunnet Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Læringsmål for PECOS Prosessen og innholdet Anne Julie Semb Programleder PECOS.
Avgrensning og definisjon av formidling Resultatbasert finansiering av forskingskomponenten i UH- budsjettet En forskingskomponent – Vitenskapelig Publisering.
Erfaringer fra samordning og koordinert innsats i Kultur- og naturreise. Hvilke muligheter gir åpne data? Lederseminar 11. mai 2015.
Høgskolen i Oslo Profiler! Case-analyse Basert på søknader til førstelektoropprykk og kommisjonsvurderinger Vibeke Bjarnø, Avd. for lærerutdanning, Høgskolen.
Nye studiemodeller på Drift av datasystemer, Informasjonsbehandling og IT-støttet bedriftsutvikling Geir Ove Rosvold Svend Andreas Horgen Greta Hjertø.
Tittel Molent lam aut que et auditas perorum voloremo ommodis ant ommod ut aturiatas et officiaspe rerum voluptat. Digitalisering for kvalitet: Hva må.
Publisering innenfor norsk utdanningsforskning Foredragsholder: Erik Ruud Nasjonalt forum for utdanningsforskning, 24. april 2013.
Ny studietilsynsforskrift fra NOKUT
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
Mandat og rammeverk for evalueringen
Nye forskrifter - på vei mot en kvalitetsmelding
Kvalifikasjonsrammeverket
Gjennomføring av tilsynet
Overordnet strategi SV-fakultetet
Ny studietilsynsforskrift fra NOKUT
Forskningsstøtte ved UBA
Program for dagen Velkommen v/Dekan Thrina Loennechen
MNs læringsdag Kvalitet i utdanning
Forskning på digitalisering og læring innen helsefag
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Utskrift av presentasjonen:

Bibliotek som støtte for forskning og utdanning. Fra en høgskolerektors ståsted Lise Iversen Kulbrandstad,

Lise Iversen Kulbrandstad

NOKUTs kriterier for akkreditering av institusjoner § 3-1 f) Institusjonen skal ha et tilfredsstillende fagbibliotek  Institusjonen skal ha hensiktsmessige lokaler med arbeidsplasser, moderne teknologi og kompetent personale  Institusjonen skal ha lett tilgjengelig relevant digitale og analoge samlinger/og eller tjenester for studenter og vitenskapelig personale Fra: NOKUT: Forskrift om standarder og kriterier for akkreditering av studier og kriterier for akkreditering av institusjoner i norsk høyere utdanning ( ) Lise Iversen Kulbrandstad

NOKUTs standard og kriterier for akkreditering av studier § 2-2 (4) Infrastrukturen skal være tilpasset organisering og undervisningsform og relateres til studiets mål.  Bibliotektjenestene skal være lett tilgjengelige og i samsvar med studiets faglige innhold og nivå. Lise Iversen Kulbrandstad

Biblioteket som læringsarena og læringsressurs Lise Iversen Kulbrandstad

Læringsmiljøperspektiv  Fysiske aspekt  Læringsressurser og det å forholde seg til aktivt og kritisk til læringsressurser  Undervisning og veiledning Forsker- og formidlerperspektiv  Kunnskapstilgang (bøker, tidsskrift, digital)  Veiledning: informasjonssøking, referansehåndtering, dokumentasjon av forskning og formidling, veiledning om publiseringskanaler  Publisering: åpne institusjonsarkiv Institusjonsperspektiv  Kvalitetssikret forsknings- og formidlingsdokumentasjon – Lise Iversen Kulbrandstad

BIBLIOTEKET I SAMARBEID OM KVALITET I FORSKNING OG UTDANNING Lise Iversen Kulbrandstad

Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk Bachelorkandidaten kan (utdrag)  Oppdatere sin kunnskap innenfor fagområdet  Finne og vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og framstille dette slik at det belyser en problemstilling Masterkandidaten kan (utdrag)  Analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnement Lise Iversen Kulbrandstad

” The library that contained everything has become the library that contains anything” (Manguel 2006:322)