DIDAKTISK OPPLEGG I GEOMETRI FOR 2.KLASSE Laget av Sissel og Anne Marie
L 97 Rom og Form 2.Klasse Gjøre seg nærmere kjent med sirkler og mangekanter, spesielt firkanter, trekanter,terninger og andre rette prismer, sylindrer og kuler – samtale om egenskaper
MÅL Hvilke figurer kjenner elevene ? Hva vet elevene om figurene ? Hva forbinder de med de forskjellige figurene ? Samtale og dokumentasjon Elevene skal etter arbeidet ha ervervet seg økt kjennskap til geometri i hverdagen.
ARBEIDSMÅTE Elevene skal klippe geometriske figurer fra ukeblader. Lime figurene på et felles ark.(todimensjonalt) Velge en av figurene og lag den i papp eller plastelina.(tredimensjonalt)
Vi vil fokusere på : Sirkler Kvadrater Rektangler Trekanter
EKSEMPEL Noen eksempler fra et ukeblad.Det var ikke vanskelig og finne geometriske figurer i ukebladene, når det var det vi hadde fokus på.(geometriske briller)
Rammefaktorer (Stimulerer og begrenser) Stimulerende å finne figurer i en daglig situasjon, som kan knyttes til matematikk. Stimulerende at oppgaven består av ulike prosesser. Begrensninger i at det kan bli uro. Begrensninger i at læreren ikke får pratet nok med alle.
LÆREFORUTSETNINGER Elevene sitter med ulike erfaringer både når det gjelder bruk av begreper og begrepsforståelse. Læreren må gi individuell oppfølging og ha som mål å øke begrepsforståelsen hos elevene.