DIDAKTISK OPPLEGG I GEOMETRI FOR 2.KLASSE

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kombinatorikk for lærerstudenter
Advertisements

Regning i alle fag Ungdomstrinnsatsningen
Fag / tema Norsk, kunst og håndverk, matematikk, engelsk, samfunnsfag
Matematikklek i Solsletta barnehage
Systematisk bruk av klasseregler Introduksjon av klasseregler for å fremme konsentrasjon og god arbeidsinnsats Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet.
Geometrioppgave for 4.klasse
Cabri II Lukas Radziej - Hans Martin Faane Tom K. Markeng.
Vurdering som en del av undervisning og læring
Early Years ”New Zealand-modellen”
Den autentiske læringsdialogen
Hverdagsforestillinger
Aktivitetsskolen Ammerud periodeplan oktober-desember 2012
Elever som forskere i naturfag – med wiki
I FOKUS En bok om observasjonsarbeid i skolen
Geometriske figurer… Beregnet på småskoletrinnet, 1. eller 2. klasse
Oppmåling, målestokk og geometri,
Ny rammeplan for barnehagen
Forside/oversikt Fag / tema Eventyr Trinn 1.trinn
Forside/oversikt Fag / tema Matematikk Trinn 1. – 2. klasse
LÆREPLANEN Matematikk Vg2 – hovedprinsipper. Struktur (fra
Bygg en ”Påskeby” Av Kristin & Silje.
Bygg en by av pepperkaker.
JORDE SKOLE -Pilotskole, barneskole og IKT.
Boligprosjektet-case for 10`ende klasse
”Bygg en by i 2.klasse” Dette er et prosjekt som skal gå over 1 uke.
Bygg en by. Tverrfaglig 4 ukers oppgave i matematikk og kunst og håndverk beregnet for 8. Klasse.
Didaktiske analysekategorier
KIP – Aksjonsforsknings -konferanse 21. mai 2008
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
VURDERING Matematikk 7. trinn.
انتہائی کشش اور حوصلہ افزائی تعلیمی پروگرام Undervisningsopplegg for 4. klasse Årstid :Høst Hva : samfunnsfag Tid: ca 5 timer Tema: avfall og avfallsbehandling.
22. Mars  Hva er formålet med lesingen?  Lesing i alle fag.
En stor utfordring i en skole for alle! Svein H. Torkildsen, NSMO
Norane skule Tirsdag Fellesøkt med utgangspunkt i kopihefte Aldersblanding klasse 2 skuletimar Måndag Gruppesamtalar – ein skuletime.
Toddlergeometri Hva er det ?.
Matematikk 1. trinn Læreverk: Multi, Gyldendal forlag
Geometri Areal, omkrets, volum, overflate
Matematikk/literacy LUB uke 36 Elise Klaveness Høgskolen i Vestfold
Didaktikk: teori om undervisning og evt. anvisning for undervisning
Geometri Former og figurer.
Matematikk i samisk kultur
Oppgave:  Regn ut = ? Gå i gruppe på 3. Forklar hva du har gjort, hvordan du har tenkt, hvorfor blir det riktig? Har dere ulike strategier?
MATEMATIKK Åmot ungdomsskole Erfaringer -Vurdering -Karakterer -Ulike mål -Hva kan hjemmet bidra med? -Oppgave fra prøve i matematikk 8. trinn.
GEOMETRIGEOMETRI fjerde kveld med familiematematikk.
Er sm En presentasjon for Gvarv Skole/Sauherad Ungdomsskole.
Perspektiv med ett, to og tre forsvinningspunkter.
Foreldremøte trinn. MATEMATIKK På skolenLeksebok.
Emnebeskrivelse Matematikk spiller en stor rolle i moderne samfunnsliv. Kunnskaper i matematikk er ofte avgjørende for yrkesvalg og senere karriere.
Plan for 1.klasse Uke mai Verdiord for mai: Hensynsfull.
Velkommen Foreldremøte 3. trinn Regning: Minner om viktigheten av automatisering. Vi har jobbet mye med dette på skolen, men ser likevel at.
Fjellheim barnehage Førskolegruppen. FØRSKOLEGRUPPEN Siste år før skolestart setter vi av tre formiddager i uken til førskolebarna, der de jobber med.
Toddlergeometri Hva er det ?. Og hva er egentlig geometri ? En del av matematikken En del av matematikken som vi fra fødselen av bruker for å kunne tolke.
Former – mer enn bare navn Todimensjonale former i barnehagen Line I. Rønning Føsker F2C 21.januar 2009.
GeoGebra “En gratis dynamisk matematisk programvare til bruk i skoler”
Velkommen til første økt om Leselyst- en bok for alle
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
Van Hiele-modellen.
Geometri 3.
MATEMATIKK 1. trinn.
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
Rekruttering og oppfølging av frivillige
Overgang ungdomstrinn – videregående skole
Fjellheim barnehage Førskolegruppen.
GEOMETRI Måling og utregning.
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
13. – 17. mai Bursdager MAN TIRS ONS TORS FRE UKE 20
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

DIDAKTISK OPPLEGG I GEOMETRI FOR 2.KLASSE Laget av Sissel og Anne Marie

L 97 Rom og Form 2.Klasse Gjøre seg nærmere kjent med sirkler og mangekanter, spesielt firkanter, trekanter,terninger og andre rette prismer, sylindrer og kuler – samtale om egenskaper

MÅL Hvilke figurer kjenner elevene ? Hva vet elevene om figurene ? Hva forbinder de med de forskjellige figurene ? Samtale og dokumentasjon Elevene skal etter arbeidet ha ervervet seg økt kjennskap til geometri i hverdagen.

ARBEIDSMÅTE Elevene skal klippe geometriske figurer fra ukeblader. Lime figurene på et felles ark.(todimensjonalt) Velge en av figurene og lag den i papp eller plastelina.(tredimensjonalt)

Vi vil fokusere på : Sirkler Kvadrater Rektangler Trekanter

EKSEMPEL Noen eksempler fra et ukeblad.Det var ikke vanskelig og finne geometriske figurer i ukebladene, når det var det vi hadde fokus på.(geometriske briller)

Rammefaktorer (Stimulerer og begrenser) Stimulerende å finne figurer i en daglig situasjon, som kan knyttes til matematikk. Stimulerende at oppgaven består av ulike prosesser. Begrensninger i at det kan bli uro. Begrensninger i at læreren ikke får pratet nok med alle.

LÆREFORUTSETNINGER Elevene sitter med ulike erfaringer både når det gjelder bruk av begreper og begrepsforståelse. Læreren må gi individuell oppfølging og ha som mål å øke begrepsforståelsen hos elevene.