INNHOLDSANALYSE AV DOKUMENTER

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
VITENSKAPEN OM SAMFUNNET
Advertisements

Unimed 1 Datainnsamling om basisenheten Forskningssjef Torleif Ruud SINTEF Helse Avdeling for psykisk helsearbeid Samling for akuttnettverk.
Forskning som grunnlag for studiekvalitet Rektor Sigmund Grønmo Nasjonalt seminar – Forskning i utdanningen Bergen 3. april 2008.
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Institutt for samfunnsforskning | Institute for social research | Hvordan lage gode surveyspørsmål? En kommentar Rune Karlsen.
UTSPØRRING AV RESPONDENTER
NLF Motorflyseksjonen Fagseminar 9-10 nov 2013 Risikoanalyse
STATISTISK GENERALISERING
Kvalitativ forskningsdesign innledning for EiT, 4. feb. 2004
Kvalitativ metode i markedsforskning
STRATEGIER FOR DATAKOMBINASJONER
SAMFUNNSVITENSKAPELIGE FAG OG TRADISJONER
ANALYSE AV KVALITATIVE DATA
INDEKSER OG FORDELINGER
SAMMENHENGER MELLOM VARIABLER
RELASJONER, NETTVERK OG STRUKTURER
BESKRIVELSE, FORKLARING OG FORSTÅELSE
Sigmund Grønmo: Samfunnsvitenskapelige metoder Kapittel 19
DATAKVALITET, RELIABILITET OG VALIDITET
SAMFUNNSVITENSKAPELIGE PROBLEMSTILLINGER
OBSERVASJON AV AKTØRER
Sigmund Grønmo: Samfunnsvitenskapelige metoder Kapittel 5
Aksjonsforskning.
Læreplanen Historie Vg2.
Utvikling av funksjonelt språk hos blinde barn
Kvalitative og kvantitative metoder
Induktivt og deduktivt design, metodevalg.
Om å disponere masteroppgaver
Barnehagen som språkarena
I denne oppgaven skal du definere de ulike begrepene du har lært om i kapittelet, for eksempel kultur (mat, klær, tekster, musikk osv), likeverd, integrering,
Dialoggruppe™ Metode i reflekterende lytting. Dialoggruppe™ En metode med fokus på å lytte En metode for forståelse og likeverdighet En metode for åpenhet.
Vedlegg 1 kompetanseveileder
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Dokumentasjon og systemutvikling som regelverksutvikling Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Masterskolen 2015: Introduksjon
Kvalitative forskningsmetoder
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2007 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger – hva er behovene ?
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Forskningsopplegg og metoder
Samfunnsvitenskapelig forskningstradisjoner
Det vurderende øyet. Observasjon Intervju Spørreskjema Logg
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
Kartlegging og observasjon 2008 Tone Sunde. OBSERVASJON er et bindeledd som kobler teoretisk innsikt til praktisk erfaring (Gunnestad s 77)
Å redusere unyttig helseforskning i Norge ved å bruke systematiske oversikter – kommentar sett fra erfaring med forskningsetiske vurdering i REKVEST Berit.
Om metoder Skolevurderingsprosessen Om metode «Før jeg ved, hvad jeg skal undersøge, kan jeg ikke vide, hvordan jeg skal gjøre det» (Jette Fog, 1979)
Validitet og reliabilitet: Fra teori –> via operasjonalisering –> til empiri Et teoretisk utsagn er en framstilling av sammenhengen mellom abstrakte begrep.
Gangen i en undersøkelse Prosjektplan og problemformulering Vi kan formulere:  Et tema – f.eks. ”Ungdom og bruk av data”  En hypotese – ”Gutter bruker.
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring Forelesning 4/
Kvalitativ forskningsmetode Induktiv metode Teori og hypoteser Empiriske sammenhenger Observasjoner ‏
Utvalg og datainnsamling Typer av data: Data innhentet for å belyse en spesiell problemstilling (egne data)‏ Data frambrakt uavhengig av problemstillingen.
Hvordan bruke refleksjonskort v/Marit S Håvelsrud
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
USEtool – Trinn 4 – Workshop – støtteverktøy 4aSINTEF / NTNU Workshop - Hva fant vi? - Hvordan skal vi forstå funnene? - Hva betyr dette i forhold til.
Åpen anbudskonkurranse EØS Rammeavtale blomster(2) Tilbyderkonferanse torsdag 15.januar kl
Kvantitativ metode med vekt på survey – del
Verktøy for å kartlegge holdninger
Kvalitative og kvantitative metoder
Forskningsmetoder i psykologi
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring
Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”)
Dokumentasjon og systemutvikling som regelverksutvikling
Gangen i en undersøkelse Prosjektplan og problemformulering
Observasjon, dokumentstudier og kildekritikk
12. Organisasjonsutvikling
12. Organisasjonsutvikling
Skoleutvikling B – Samarbeid
Datainnsamling i SO i dag
Undersøkelsesopplegg og anvendelse av metode
Utskrift av presentasjonen:

INNHOLDSANALYSE AV DOKUMENTER Sigmund Grønmo: Samfunnsvitenskapelige metoder Kapittel 10 Sigmund Grønmo: Samfunnsvitenskapelige metoder

Kvalitativ innholdsanalyse: Forberedelser til datainnsamlingen Avklare fokus velge prioriterte tema velge typer av tekster Finne tekster Eventuelt avtale adgang til å bruke tekstene og vurdere grad av åpenhet Sigmund Grønmo: Samfunnsvitenskapelige metoder

Kvalitativ innholdsanalyse: Gjennomføring av datainnsamlingen Gjennomgå tekstene systematisk foreta kildekritiske og kontekstuelle vurderinger velge ut og registrere relevant innhold kategorisere det relevante innholdet Velge ut andre relevante tekster og gjennomgå disse systematisk Sigmund Grønmo: Samfunnsvitenskapelige metoder

Kvalitativ innholdsanalyse: Typiske problemer Forskerens perspektiv kan påvirke utvelgingen og tolkningen av tekstene Begrenset kildekritisk forståelse kan påvirke tolkningen av tekstene Begrenset kontekstuell forståelse kan påvirke tolkningen av tekstene Sigmund Grønmo: Samfunnsvitenskapelige metoder

Kvantitativ innholdsanalyse: Forberedelser til datainnsamlingen Finne de utvalgte tekstene Eventuelt avtale adgang til å bruke tekstene og vurdere grad av åpenhet Utforme kodeskjema spesifisere variabler vurdere variablene i forhold til de utvalgte tekstene vurdere forholdet mellom manifest og latent innhold i de utvalgte tekstene spesifisere måleenhet og kategorier for de ulike variablene spesifisere kodeenhet og kontekstenhet Utforme kodeinstruks og instruere koderne Preteste og eventuelt forbedre kodeskjemaet og kodeinstruksen Sigmund Grønmo: Samfunnsvitenskapelige metoder

Eksempel på kodeskjema Sigmund Grønmo: Samfunnsvitenskapelige metoder

Kvantitativ innholdsanalyse: Gjennomføring av datainnsamlingen Gjennomgå systematisk de utvalgte tekstene og fylle ut ett kodeskjema for hver analyseenhet identifisere spesifiserte variabler registrere en kategori for hver av de identifiserte variablene Sammenlikne ulike koderes registreringer for samme tekster Sigmund Grønmo: Samfunnsvitenskapelige metoder

Kvantitativ innholdsanalyse: Typiske problemer Kodernes bakgrunn og oppfatninger kan påvirke vurderingen og registreringen av innholdet i tekstene Begrenset kontekstuell forståelse kan påvirke vurderingen av ord og uttrykk i teksten Fokuseringen på kvantitative aspekter ved teksten kan påvirke tolkningen av innholdet Sigmund Grønmo: Samfunnsvitenskapelige metoder

Datainnsamling ved innholdsanalyse: Oppsummering Sigmund Grønmo: Samfunnsvitenskapelige metoder