Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Åpen anbudskonkurranse EØS Rammeavtale blomster(2) Tilbyderkonferanse torsdag 15.januar kl

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Åpen anbudskonkurranse EØS Rammeavtale blomster(2) Tilbyderkonferanse torsdag 15.januar kl"— Utskrift av presentasjonen:

1 Åpen anbudskonkurranse EØS 004-2014 Rammeavtale blomster(2) Tilbyderkonferanse torsdag 15.januar kl.09.30

2 Agenda Konkurranseform Gjennomgang av konkurransedokumentene Svar på innkomne spørsmål

3 Konkurranseform-åpen anbudskonkurranse Åpen anbudskonkurranse medfører forhandlingsforbud: Leverandør kan ikke endre sitt tilbud etter tilbudsfristen Oppdragsgiver har meget begrenset mulighet til å avklare uklarheter eller be om supplerende informasjon Leverandør må være forsiktig med forbehold eller formuleringer som kan fortolkes som forbehold (herunder ”presiseringer”, ”merknader”, fotnoter etc) samt formuleringer som kan føre til at tilbudet ikke lenger er sammenlignbart med konkurrenters tilbud

4 Noen utvalgte obligatoriske avvisningssgrunner. Ikke levert dokumentasjon for alle kvalifikasjonskrav ! – Følgende kan oppdragsgiver innhente etter tilbudsfristens utløp (ikke uttømmende): Skatteattester – Firmaattest – HMS-egenerklæring – Følgende kan ikke innhentes etter tilbudsfristens utløp (ikke uttømmende): Dokumentasjon for tekniske/faglige kvalifikasjoner (gjennomføringsevne personell; erfaring fra liknende oppdrag; kvalitetsstyringssystem. Forbehold mot kontrakt som ikke er uvesentlige Èn eller flere celler i prisskjemaet mangler utfylling Avvikende prisformat – f eks ved å legge til priselementer i prisskjema, eller ikke utfylte celler

5 FOA § 21(1) Forhandlingsforbudet ved anbudskonkurranser (1) Ved åpen og begrenset anbudskonkurranse er det ikke tillatt å endre tilbudene eller forsøke å endre tilbudene gjennom forhandlinger. Det er herunder ikke tillatt å endre pris, leveringstid eller andre forutsetninger som har betydning for konkurranseforholdet. (2) Det er adgang til følgende avklaringer av tilbudene: a. oppdragsgiver kan innhente nærmere opplysninger hos leverandørene for å få klarlagt uklarheter og ufullstendigheter i tilbudene. Avklaring skal unnlates dersom uklarhetene og ufullstendighetene er slike at tilbudene skal avvises i henhold til § 20-13 (avvisning på grunn av forhold ved tilbudet), b. når det gjelder løsninger, arbeidsmetoder eller materialer som leverandøren selv foreslår, kan oppdragsgiver be leverandøren foreta utdypninger og klargjøringer om hvordan kravene i konkurransegrunnlaget vil bli ivaretatt, eller c. dersom det av tekniske eller funksjonelle grunner er nødvendig, kan det gjøres mindre justeringer i de løsninger leverandøren har fremsatt. (3) Dersom oppdragsgiver blir oppmerksom på åpenbare feil i tilbudet, skal disse rettes dersom det er utvilsomt hvordan feilen skal rettes. Andre åpenbare feil vurderes etter regelen i § 20-13 (avvisning på grunn av forhold ved tilbudet).

6 Oppdragsgivers arbeid med tilbudene Kontroll: er nødvendige dokumenter levert? Tilbudsbrev leses gjennom. Forbehold? Hvis ja, må tilbudet avvises? Kvalifisering: Systematisk gjennomgang av dokumentasjon for kvalifikasjonskrav (kapittel 3 i konkurransegrunnlaget); ikke kvalifisert betyr avvisning av leverandør. Er minimumsvilkårene oppfylt? Kontrollere at alle feltene i pris og produktskjema er fylt ut. Hvis ikke, mulig avvisning grunnet avvik. Se om det er eventuelle forbehold (presiseringer/merknader etc) i tilbudet som krever avvisning? Evaluering av tildelingskriteriene Meddelelse om tildeling, 10 dagers karenstid (”klagefrist”) Kontraktsignering

7 Konkurransedokumentene, blomsterkonkurransen Gjennomgang av: -Kvalifikasjonskrav Kort gjennomgang av de vanlige kvalifikasjonskravene. Litt om kravet kvalitetsstyringssystem -Minimumskrav -Om valg av minimumskrav -Virkning hvis ikke oppfylt -Produktskjema Om produktvalget Volumberegning Gjennomføring tilbyder -Tildelingskriterier Begrunnelse for valg av kriterier Vekting av kriterier Evaluering -Konkurransegrunnlaget, oppsummering gjennom dynamisk dokument -Kort om endringsbilag 5, kontrakt.

8 Leverandørene oppfordres til å melde til oppdragsgiver i god tid før tilbudsfristens utløp -Hvis enkelte elementer er vanskelig/umulig å prise eller krever forbehold -Hvis enkelte elementer i oppdragsgivers spesifikasjon eller i andres kontraktsdokumenter oppfattes som vanskelig/umulig å oppfylle eller krever forbehold. -Husk spørsmålsfristen: 26.01.2015 kl. 12:00

9 Spørsmål ?


Laste ned ppt "Åpen anbudskonkurranse EØS Rammeavtale blomster(2) Tilbyderkonferanse torsdag 15.januar kl"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google