Rektorverksted Øystein Johannessen Centre for Educational Research and Innovation, OECD Araknia 2009 Trysil, 10 Sep 2009.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Advertisements

Teknologi i klasserommet
Oppsummering av erfaringer fra Lærende Nettverk basert på nettverkenes rapporter.
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Forventninger og videre arbeid…...
Noen utfordringer for skolene
Lærende nettverk IKT + skolebasert vurdering = SANT Av Vibeke N Holm
STOKMARKNES 9. OKTOBER HEIA SFO (se bare på været vi har fått i dag!!) i skyggen av Kunnskapsløftet eller… FULL RULLE.
Hva vil vi i vårt prosjekt?. Ung informerer ung Vei- leder Lærer Inst- ruktør Lær- ling Elev v.g.s Elev gr.sk.
Styring og ledelse av anskaffelser i din virksomhet
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
29.aug.2011 Klyva. Fra gutterom… TIL GRÜNDERDRØM! • Gjennombruddet: ”Rørlegger Bergen” • MaxResultat.no i des • Skreddersydde nettløsninger og strategier.
VELKOMMEN TIL VIK SKOLE
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Ungdomstrinn i utvikling
MØTE FOR SKOLELEDERE TEMA: REKTOR OG SKOLELEDELSENS ROLLE I PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID – MED UTGANGSPUNKT I VURDERING FOR LÆRING.
Lektor 2 på Vardal ungdomsskole 5. mars Lektor 2 - ordning Fagpersoner fra industri og øvrig arbeidsliv utenfor skolen deltar aktivt i undervisningen.
Framtidens behov Hordaland fylkeskommune, NHO, LO 26. oktober 2011.
Læringsmiljø Bunntekst.
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
En beskrivelse av IKT i skolen Sett fra en lærers ståsted
Hvordan skolene møter prosjektet: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk…. En spørreundersøkelse til skoleledere i Oslo høsten 2005.
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Pedagogiske utfordringer og fremtidige utviklingstrekk
Kvalitetsutviklingsplanen Oppsummering
1 Oktober 2011 Ord og begreper. 2 Oktober 2011 Foreldrerådet (alle foreldre med barn i grunnskolen) FAU (Foreldrerådets.
ECAR Study of Undergraduate Students and Information Technology, 2013 Educause Center for Analysis and Research.
LP og evidens i undervisningen
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
Samarbeid mellom skole og hjem
Hvorfor er skolebibliotek viktig?
Om vurdering og nye eksamensformer. Hvorfor er dette viktig å snakke om? Mange elever ”skjønner alvor” først når de er midt oppe i eksamen. Det kan virke.
Hvilke forventninger og planer har St. Olavs Hospital knyttet til at reformens hensikt skal kunne bli en realitet? Samhandlingssjef Rolf J. Windspoll.
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Kan ikke alle bare være venner da?
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Morsmålsopplæring Fjell skole, Drammen
Utdanningsforbundet Bergen Seksjon grunnskole Nettverk våren 2011 Den digitale lærer.
Velkommen til foreldremøte Ål vidaregåande skole
OECD Reviews of Migrant Education: Norway OECD DIAGNOSIS AND POLICY RECOMMENDATIONS.
Strategiplanen 2014 – 2018, Bedre Læring Profesjonell skoleledelse Profesjonell undervisning Profesjonell fag- og yrkesopplæring.
Om vurdering og eksamen Vurdering på ungdomstrinnet Underveisvurdering uten karakter Underveisvurdering med karakter Terminkarakterer, januar og.
LÆRENDE NETTVERK - IKT - ET SAMARBEIDSPROSJEKT MELLOM GRUNNSKOLER I HALDEN KOMMUNE.
Skoleeiermøte i Troms Skolens behov og forventninger Ved Oddbjørn Njøs.
Nettbruk og Etikk Viktige lover for nettbruk Styrerens rolle i barnehagen (Hvis vi får tid). Hvorfor IKT i barnehagen Farene ved barn & nettbruk Nettvett.
Høgskolen i Oslo IKT i ny grunnskolelærerutdanning ved LUI, HiO Seminar i regi av Ballast Hovedfunn fra Ballast-prosjektet. 2.Hva er digital.
Høgskolen i Oslo Samling 1: Norgesuniversitetets mentorordning for lærerutdanning Hvordan jobbes det med IKT i undervisning ved LUI, HiO? Allmennlærerutdanninga.
Læringsmiljøprosjektet – Et prosjekt som er målrettet mot mobbing.
IKT i læring - Verdensveven Samling 2 23.september.
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
DIGITAL SKOLE HVER DAG Mattias Øhra. Hvor er vi i norsk skole ift. IKT? Digitale skiller:  Forskjeller mellom elever  Forskjeller mellom klassetrinn.
ByR har fått et tydelig mandat med klare ambisjoner fra 7 kommunestyrer + fylkesrådet.
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2001 Etter- og videreutdanning i IKT  LiNK – hva er det?
Tilpasset opplæring i et flerspråklig klasserom 29.april 2009 Nettverk Ski v/ Vibeke Larsen Kjesbu, rådgiver NAFO.
EVU på UiO Etter- og videreutdanning av lærere som ‘case’ Utdanningskomiteen 25. januar 2016 Eli Ottesen.
1 Anskaffelse av rammeavtaler IKT konsulenttjenester Skøyen, “Livsviktig IKT”
VELKOMMEN TIL TEAM 8B 2015/2016. Kveldens foreldremøte Rektor Hjørdis Bjølseth Avdelingsleder for elevtjenester Kjersti Støre Presentasjon av teamet Litt.
En kvantitativ og kvalitativ analyse av forskjeller og likheter mellom skolene. Rapport av Thomas Nordahl, Sølvi Mausethagen og Anne Kostøl. Høgskolen.
Sammenhengen mellom IKT-bruk og. læringsutbytte (SMIL) i videregående
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Velkommen til FORELDREKURS
LUT- Praksisseminar Stavern august 2008
Den teknologiske skolesekken og fagfornyelsen
Utskrift av presentasjonen:

Rektorverksted Øystein Johannessen Centre for Educational Research and Innovation, OECD Araknia 2009 Trysil, 10 Sep 2009

Del 1: Ønskekonserten IKT som tidstyv og støyfaktorIKT som tidstyv og støyfaktor Verktøy og vaner?Verktøy og vaner? IKT-basert foreldresamarbeidIKT-basert foreldresamarbeid Strategier for å motivere lærerneStrategier for å motivere lærerne

Del 2: Tyrkisk bad Hedmark FK har ambisjoner. Hva kan dere som skoleledere gjøre for å bidra til at dere blir best i gata?Hedmark FK har ambisjoner. Hva kan dere som skoleledere gjøre for å bidra til at dere blir best i gata? Hvilke områder egner seg godt for nettverkssamarbeid dere i mellom og mot kolleger utenfor Hedmark?Hvilke områder egner seg godt for nettverkssamarbeid dere i mellom og mot kolleger utenfor Hedmark? Hvilke ressurser har dere behov for?Hvilke ressurser har dere behov for?

IKT som støyfaktor og tidstyv Klasseledelse, klasseledelse, klasseledelse -> styrte undervisningsforløp med klare grenser og forventningerKlasseledelse, klasseledelse, klasseledelse -> styrte undervisningsforløp med klare grenser og forventninger Minimere teknologistøy pga utstyr og løsninger som ikke virkerMinimere teknologistøy pga utstyr og løsninger som ikke virker

Verktøy og vaner Overload? For mange systemer? Unngå overlapping og lagring flere steder Sørg for skikkelig dokumentasjon Ved anskaffelser: –Tilgang på bestillerkompetanse –Solide konkurransegrunnlag –Pedagogikken i sentrum

Foreldresamarbeid § 13-3d i Opplæringsloven sier:§ 13-3d i Opplæringsloven sier: –“Kommunen og fylkeskommunen skal sørgje for at samarbeid med foreldre, høvesvis I grunnskolen og i vidaregåande opplæring. Organiseringa av foreldresamarbeidet skal ta omsyn til lokale tilhøve. Departementet gir nærmare forskrifter.”

Hvordan motivere lærerne? Hva trigger lærerne? Fjerne barrierer som f eks utstyr som ikke fungerer Lærende nettverk Spredningstiltak Kunnskapsdeling (”You are what you share”)  integrere i fredagskaffe, vinlotteri eller lignende

Del 2: Tyrkisk bad Hedmark FK har ambisjoner. Hva kan dere som skoleledere gjøre for å bidra til at dere blir best i gata?Hedmark FK har ambisjoner. Hva kan dere som skoleledere gjøre for å bidra til at dere blir best i gata? Hvilke områder egner seg godt for nettverkssamarbeid dere i mellom og mot kolleger utenfor Hedmark?Hvilke områder egner seg godt for nettverkssamarbeid dere i mellom og mot kolleger utenfor Hedmark? Hvilke ressurser har dere behov for?Hvilke ressurser har dere behov for?

Et ord til slutt