Hvorfor matematikk?. Matematikk Nødvendig redskap Naturvitenskap Matematikk + Det er like nødvendig med matematikk for å beskrive / forstå naturen som.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Nettvett.
Advertisements

Na 105 Naturfagdidaktikk Gerd Johansen,
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Hvorfor passer eventyr for barn?
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Dagsaktuell undervisning
Programfag i studiespesialiserende utdanningsprogram
Hva er fysikk? Naturen er styrt av fysiske lover og prinsipper som beskriver og forutsier fenomener i naturen og universet Planetenes bevegelser Legemers.
Programfag i studiespesialiserende utdanningsprogram
MÅL FOR UNDERVISNINGEN. Overordnet mål. Utdanne maskiningeniører med en bred teknologisk kompetanse med høy faglig kvalitet av internasjonal standard.
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Vitensenteret i Trondheim
GLSM - grunnleggende lese- , skrive- og matematikkopplæring
Kulturhistorisk perspektiv
Realfag ved Bergen Katedralskole Hva er realfag?
MA-209 Matematikk 3.
Bokpresentasjon Oslo.
Biologiske og sosiale modeller for AI. Forskere begynte å studere verden rundt seg for å finne nye modeller for AI Bakgrunn: GODAI -Good Old Fachioned.
Oversikt over rammeplanene Ulikheter
MA-209 Matematikk 3. Timeplan Emner Kjeglesnitt Parameteriserte kurver Polarkoordinater Vektorer og geometri i rommet Vektorfunksjoner og kurver / Kepler.
Kap 00 Fysikk / Naturvitenskap
Månedsevaluering januar Denne måneden har vi feiret Edis 3 år, Emma 5 år og Evan 5år. Vi har også lekt masse ute i den etterlengta snøen. Ellers holder.
JORDE SKOLE -Pilotskole, barneskole og IKT.
Lesing – lesetrategier. Aviser i undervisningen
Forelesning 8: Descartes
Norsk - lytte, tale, lese, skrive - eventyr og fortellinger om dyr
Fagtilbud Naturvitenskaplige og teknologiske fag Medisin, odontologi og helsefag Psykologiske fag og pedagogikk Lærerutdanninger.
Landskonferansen for fysikkundervisning Gol 10. – 13. august 2008
PROGRAMFAG MATEMATIKK
IKT- prosjekt Johan Borgens ”Fra en født forbryters dagbok”
"God bagasje på livets reise."
VURDERING Matematikk 7. trinn.
Hvordan bruke mediene? Av Gladston.
Tidlig innsats i matematikk
Angell og Henriksen, Fysisk institutt Prosjekt FYS 21: Empirisk-matematisk modellering i skolefysikken Carl Angell (UiO) Øystein Guttersrud (UiO) Ellen.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
© Bergen kommune Pedagogisk utviklingsarbeid i barnehagen 2007/08 Språk og tallforståelse Digitale verktøy Barns medvirkning.
Matematikk Noen betraktninger omkring fysikk og naturvitenskap.
Kvalitative forskningsmetoder
EXFAC03-MVIT Påvirkningstenkning om kommunikasjon.
Exfac for historieprogrammet Gruppeundervisning våren 2005
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: IKT integrert i allmennlærerutdanninga IKT’s rolle i lærerutdanningen, og spesifikt om IKT-faget Studiebesøk fra Göteborg.
Geometri Areal, omkrets, volum, overflate
Filosofisk samtaleledelse En metode for systematisk utvikling av gruppens og deltagernes evne til kritisk tenkning.
Ny rammeplan for barnehagen Konsekvensar for matematikkfaget.
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring Elevaktiv undervisning LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene.
Læreplan K 06 Utdanningsdirektoratets læreplan s er matematikk
Matematikkens Hva? Hvordan? Hvorfor?
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE 1. TRINN.. Samarbeid med foreldre: Konferanser-ferdig for i høst. Neste runde er i januar/februar. Ukeplanen er viktig i den.
19-Sep-16 ALLE TELLER Jakten på elevenes tenkning (når ”svaret” er feil) Gerd Nilsen Bergen 9.mars.
KUNNSKAPSLØFTET Ny struktur/nytt innhold i realfagene Den ”nye” eleven/studenten etter kunnskapsløftet.
Hva er kultur? Kultur er de ideer, verdier, regler, normer, koder og symboler som et menneske overtar fra den forrige generasjon, og som man forsøker å.
Emnebeskrivelse Matematikk spiller en stor rolle i moderne samfunnsliv. Kunnskaper i matematikk er ofte avgjørende for yrkesvalg og senere karriere.
PROGRAMFAG MATEMATIKK Verdt å merke seg: Dersom du på Vg2 velger matematikk R1 eller S1: faller fellesfaget i matematikk (3 t) bort og du må ta enten:
Introduksjon med styrer Sonja Iversen
Hvordan jobbe med Dembra i faggruppene?
1. Byuniversitet På Universitetet i Bergen er det for tiden 14 500 studenter. Det er et mellomstort universitet i europeisk forstand og er inndelt i 6.
Gps eldre klokker i Norge
Hvilke utfordringer gir de nye læreplanene? (R1, S1, VG2T, VG2P)
Bevis i matematikk- undervisningen
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Hva er representasjoner i matematikk? B – Samarbeid
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Lyrikk og poetisk språk
- hensikt, sjanger og sammenheng i tekst
Utskrift av presentasjonen:

Hvorfor matematikk?

Matematikk Nødvendig redskap Naturvitenskap Matematikk + Det er like nødvendig med matematikk for å beskrive / forstå naturen som det er med jekk / kryss for å skifte bilhjul.

Matematikk Nødvendig redskap Det er like nødvendig med matematikk for å beskrive / forstå naturen som det er med gressklipper, i stedet for hånd-saks, for å klippe gresset på en 5 mål stor gressplen.

Matematikk Matematikk som språk Bruk av matematiske symboler Tekst: Har du det bra? Sms : hddb?

Matematikk Teknologiske hjelpemidler i dagens samfunn

Matematikk Brudd med rasjonell tenkning og ’vanlig’ logikk GPS / Tid Sammenfiltring Sammenlignbare størrelserDobbeltspalte Tid Utvikle nødvendig matematikk

Matematikk Virkelig verden - Matematisk verden Virkelig verden Matematisk verden

ENDEND