Fra prosjektleder til trosopplærer Tanker om veien videre i trosopplæringsarbeidet Ole Terje Sukka Mars 2010.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Impulssenteret Et dynamisk veiledningssenter i Vaskerelven, Bergen.
Advertisements

1 Tittel på foredraget Navn foredragsholder Tid og sted Hvordan kan vi forstå menighetsutvikling i norsk folkekirke? Harald Hegstad Bergen 2. februar 2010.
Når skal Ta med troen hjem – samlingene være?! Vi anbefaler å bruke tiden under menighetens faste gudstjeneste til slike samlinger. Samlingen kan holdes.
Inkludering i idrettslag Børre Rognlien 2. visepresident
Erfaring med lokal ledelse og menighetsutvikling
Et prosjekt med mål om å øke dåpstallene i Bærums 10 menigheter.
Eldsterådets visjonstenkning for Kristiansand Frikirke
Leir-genial trosopplæring
1 Nettstøttet undervisning Fagskolen Tinius Olsen Kongsberg Terje Mjøen og Ole F. Stevning.
MUV i Asker menighet Årsmøtet 28. april MUV I Asker menighet • 4. september 2012 besluttet Asker menighetsråd at vi skulle delta i prosjektet Menighetsutvikling.
«Er vi på nett? – Trosopplæring ut til konfirmantfamiliene » Stiftelsen Kirkens Familievern1.
Kandidater til styret i UNG
HEDMARKSIDRETTENS KOMPETANSEFOND Bakgrunn.  Hedmark Idrettskrets solgte i 2010 Idrettens Hus i Ajerhagan.  Styret ønsker å tilbakeføre rentemidler av.
Rådgiversamling Stiklestad 25. september 2011
1 Tittel på foredraget Navn foredragsholder Tid og sted Teologiske perspektiver på menighetsutvikling Harald Hegstad 4. mars 2009.
Strindheim håndball Elite
Medlemsorganisasjonene: Medlemmer per oktober 2010.
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Frivillighet – muligheter og utfordringer
Bergen Generelle utfordringer •Inkluderende arbeidsliv/arbeidsmiljøarbeid – hvorfor driver vi med dette?
Hvorfor FRIBU FRIBUs visjon: ”Vi bygger åpne fellesskap der barn og unge blir sett, møter Jesus og utrustes til å leve som hans etterfølgere” FRIBU = FRIkirkens.
Kode B Fortellinger fra Bibelen
Gratis kjernetid i barnehage til 3 åringer. Avsatte midler i statsbudsjettet. Drammen kommune har søkt. Foreløpig tilsagn på kr. 2.4 mill. Gjelder alle.
Kommunedelplan oppvekst – mot 2020
Skoleringssamlinger Knut Alfarnæs, avdelingsdirektør prosjektleder
«Samarbeid for fremtiden» Presentasjon på nettverkskonferanse for psykisk helse og rusfeltet i Vest-Agder, Jan Ivar Ekberg og Ingunn Kvamme,
IA-nettverk Samarbeid mellom. Målsetting for IA-nettverk Gi økt kompetanse til nøkkelpersoner i bedrifter som vil forbedre sin praksis knyttet til Inkluderende.
Diakoni og trosopplæring
Tre håndfuller vann for livet.
IA-SEMINAR NHO-LO 8. Mars 2011 Groruddalsprosjekt innen lager, logistikk og transport Samarbeid NAV, NHO (LTL) og LO (OTF) v/Hilde J. Skjærmoen, Heidi.
Overgangsprosjektet NY GIV
Kun senter for Kunnskap og Likestilling. 2 Hvorfor systematisk likestillingsarbeid? Nødvendig for å sikre at like kvalifikasjoner virkelig betyr i praksis.
Kristiansand Frikirkes visjonsdokument Vedtatt av menigheten 28. september 2011, redigert sept
Teknologisk påvirkning av barns oppvekst
Ved et veiskille? Landskonferansen 2003 Studieforbundet natur og miljø.
Strategiplan
Hva skal ledes i menigheten? Noen refleksjoner om hva som særpreger menighet til forskjell fra andre institusjoner og organisasjoner Ledelse.
Veien videre for forsøksprosjektet: Kirkelig samarbeid over kommunegrenser i Salten regionen Introduksjon til en samtale med Salten regionråd, samlet i.
Strindheim IL håndball Elite
Tilpasset opplæring i en inkluderende skole.
VISJON OG VIRKELIGHET RUNDT ”LEKENDE BARN I GUDS VERDEN”
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Mange drømmer om: Flere unge familier som begynner å gå jevnlig til gudstjeneste? Barn som får opplæring i kristen tro som en forlengelse av dåpen? At.
……………………………………………………………………… ………………….. Hvorfor starte opp Røde Kors RØFF? Røde Kors RØFF er førstog fremst til for ungdommene! Få minneverdige år, og lære.
VERDENS VIKTIGSTE OPPGAVE
Et samarbeidsprosjekt mellom: Norges Basketballforbund Norges Svømmeforbund Norges Rugbyforbund.
«Fra planer til gode mål og tiltak»
Kurs i Trosopplæringsplanen ARBEIDSBOK Torun Pedersen.
DELTAKELSE, TILHØRIGHET OG VENNSKAP - muligheter og utfordringer
Drop-in Vennesla Kommune 3/ v=imKh51Ur3e8.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Bjørn Olve Møkkelgård Kristian Elverum
Gudstjeneste og trosopplæring i samspill Aktuelt tema – to reformer: Gudstjenestereform, viktig merkedag: 1. søndag i advent 2012 Trosopplæring – ulike.
Konfirmasjon i Helleland menighet
Kommunesammenslåing Avdeling - dato, Nye Sandefjord.
Barnevernet i Norge – et oversiktsbilde Nina Hjertø Ingebrigtsen, Anne Jensen og Mette Smedstad KS Myndighetskontakt.
Prosjekt og Prosjekt Fokus på overganger Fra barnevernstiltak til voksentilværelse Målgruppe: Utsatt og sårbar ungdom – Ettervern –
Evaluering av sesongen 2009/2010 Holeværingen langrenn For styret: Ida Rosenvinge, mai 2010.
Strategi og plan Kopervik Menighet.
Konfirmantundervisning i Hole menighet 2012/2013
Kristine Aksøy Leder av seksjon for barn, unge og trosopplæring Kirkerådet.
Agenda møte Litt om økonomi Null alternativet Likheter mellom de ulike alternativene Ulikheter mellom de ulike alternativene.
Starten på eventyret Inger Johanne Warholm & Runa Møller Tangstad.
ALLEMED Drammen ALLEMED FILM - Utstyr.
Den gode skoleeier I Nes.
Klubbutvikling 3. SAMLING (KVINNEPROSJEKTET).
Noen tanker om hva som virker Bevisstgjøring og systematikk
JELØY MENIGHET HVA ER VI SKAPT TIL Å VÆRE HVA ER VI SKAPT TIL Å GJØRE.
Velkommen til dugnad i kommunen
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Fra prosjektleder til trosopplærer Tanker om veien videre i trosopplæringsarbeidet Ole Terje Sukka Mars 2010

Status om reformen Mellomfase -Periode mellom prosjekt og gjennomføring -Arbeid i lys av erfaringer fra forsøksfasen og ny nasjonal trosopplæringsplan -Fremdeles mulighet for prøving av nye tiltak -Samme økonomiske bevilgninger som under prosjektet Venter på gjennomføringsfase –Ikke i 2010, trolig ikke i 2011

Hvorfor status om reformen? Usikker ventetid –Fremdeles mye likt som prosjektfasen Stillingsinstruksene kan måtte forandres –Vi må ansette en person for mellomfasen, men hva skjer når vi kommer til gjennomføringsfasen Hel stilling i gjennomføringsfasen- og konsoliderings- og driftsfasen? –75% av midlene blir fordelt innad i prostiet til menighetene, resten blir fordelt administrativt og diverse andre formål

Hva har fungert? Lederkurs 15-18år –Rekrutterer ledere og frivillige. Ungdom ønsker å utfordres Lederforum 16 år+ –Ledermiljø, fellesskap, utrustning, samarbeid med organisasjoner Eidsvåg Adventure –Gutter –Stabil gruppe, relasjonsbygging –Eidsvågs spenstigste gruppe? Ryktespreder LysVåken –Rekrutterer nesten 50% av alle 11-åringer –God bruk av frivillige, foreldre og stab –God bruk av menighetens profil, kompetanse, beliggenhet og bygg

Hva har fungert mindre bra Breddesamlinger 15-18år –Vanskelig å vite. Må ha noe stort for å nå de –Mister de aller fleste som ikke har roller etter konfirmasjonen Breddesamlinger 13 år –Ikke så kult å gå på samlinger i kirken lenger. –Foreldrepåvirkningen er mindre –Det trengs å etableres breddesamlinger på lavere alderstrinn først. Eidsvåg Adventure –Nyrekruttering av unge –Rekruttering av jenter –Kostbart opplegg-> vi mister kanskje noen med manglende økonomisk støtte hjemmefra

Hva behøver Eidsvåg menighet? En med hovedansvar for systematisk trosopplæring for bredden av 0-18åringer. –Herav plantenking –Koordinering av tiltak –Oppfølging av grupper og personer som leder breddetiltak –Ledelse av enkelte breddetiltak

Hva behøver… forts Ledelse av ungdomsarbeid –Drift og oppfølging av allerede etablerte grupper, dvs Lederkurs og Lederforum. Friluftskonsulent –En som jobber for å bruke friluftsliv som en metode og rammer for arbeid med barn og unge. Kan hjelpe grupper med tips og metoder Medleder og administrator i friluftskonfirmantgruppe –Stor frivillig gruppe som ønsker å gjøre mye, men ikke alt logistikk og administrasjon

Hva behøver… forts Utstyrsansvarlig –Klatrevegg, klatreutstyr, friluftsutstyr, volleyballbane, utleie av utstyr og tjenester

Bruk av grupper i breddetiltak Trosopplærings plan Tikaffen/ diakoniutvalget KorenePutteklubbenSpeider Lederforum 4 års bok Noahs ark 4.klasse Bestemor/far- stund 1.klassinger Minimusikal 13 åringer Nattcup Vestlandshallen Trosopplæringsleder Hovedledere grupper Trosopplæringsutvalg

Bruk av grupper i breddetiltak Fordel: –Barna blir både mottaker og avsender. Barna deler sin tro –Det kontinuerlige arbeidet rekrutterer nye –Mye kompetanse i barnegruppen og ledergruppen –Mange frivillige allerede –Mye relasjoner og kontakter/tettere kontakt med foreldre –God kjennskap til aldersgruppen –Stillingsbesparende administrasjon Ulempe: –Tid hos frivillige –Manglende kompetanse innen friluft?

Møtepunkt mellom kontinuerlig arbeid og tidsavgrensede tiltak -4-års bok, familiesamling i regi av søndagsskolen -” Samvirke mellom de tidsavgrensede tiltakene, det kontinuerlige barne- og ungdomsarbeidet i menigheten og de kristne organisasjonene gir muligheter for mer jevnlig deltakelse i menighetens fellesskap” (Gud gir - Vi deler s10)

Egenskaper til ulike faser Tidlig prosjekt: (Njord): –Gründer, nettverk- og pr, prosjektorientert Avslutning prosjekt/mellomfase (Ole Terje) –Vedlikeholder, relasjonsbygger, lederutvikler Mellomfase/gjennomføringsfase (NN 2010) –Planarbeider, vedlikeholder, breddetenkning

Kompetanse hos trosopplæringsleder Ole Terjes egne tanker om hva som trengs videre –Minimum kristendom grunnfag –Pedagogikk –Friluftsliv-kompetanse –Erfaring fra lignende arbeid –Administrasjonserfaring

Gud gir- Vi deler Trosopplæringsplanen –Eierfølelse hos menighetsrådet –Les denne, spesielt kapittel 4! –Gir rettesnor for veien videre, også med tanke på ny stilling. Gud gir Eidsvåg menighet den rette trosopplæringslederen! Så får dere dele på han/henne på best mulig måte…