Merkevarer Kapittel 9.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Prissetting i norske bedrifter. Resultater fra en spørreundersøkelse
Advertisements

4 Bruk øynene riktig.
Kunden som med-designer
Målgruppe / Budskap Hvem skal du snakke til og hva skal du si
Marketing Mix Kjetil Aukland - BI Kristiansand
12. Oppsummering.
Markedsføring og pressearbeid
BEDRIFTSANALYSEN DELES I EN INTERN OG EN EKSTERN DEL
Hvorfor mister vi gjester?
Merkevarer og posisjonering
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Markedskommunikasjon, Reklame, Salgsfremmende tiltak, PR og Direkte markedsføring Kapittel 17, 18 og 19.
Kapittel 3: Effekter av merkeverdi for bedriftene
Branding av Nord-Norge - synliggjøring av det unike nord.
Studentliv - Kurs i PR og markedsføring - Modul 3
Roman- og novelleanalyse
Veiledet lesing Mørkved skole
Sentrale deler av pensum økt 1 (kap. 1):
Skape kundeverdi, tilfredshet og lojalitet
Anvendelse av verktøyene
Segmentering Kapittel 8.
Posisjonering Kapittel 10.
Planlegging og strategi
Tekst, bilde og komposisjon
Kapittel 11: Merkeelementer
IPR Intellectual Property Rights. Gruppe 20 Henning KristensenPål Hjørnevik Tom Kristiansen Karl-W Kirkedam.
Intellectual Property due diligence
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
Øving 1 - Forretningsideen
Produktifisering og prissetting av Kunnsign-kunnskap
Kulturnæringene i Norge - et regionalt perspektiv med Oppland som eksempel Seminar om kultur/opplevelsesnæringene 17. april 2007 Tinved Kulturhage, Verdal.
Øving 2 – Markedsplanen I
Segmentering og målgruppetenkning
Felles Identitet Gjennom Merkevare & Omdømme Bodø, 13. sep 2012 Kjetil Aukland BI Kristiansand.
REKLAME. Sammensatt tekst - reklame Fra læreplanen: Fra læreplanen: mestre ulike muntlige roller i gruppesamtaler, foredrag, dramatiseringer, presentasjoner.
Kapittel 8: Profilering Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli.
Jeg – en merkevare ? Refleksjoner og bevisstgjøring om sluttpakker og jobbsøking/CV ECONA Petter A. Knudsen.
Lese digitalt Å lese digitalt – og viktigheten av navigasjon.
Fagkveld om psykisk helse «GOD PSYKISK HELSE MED KRONISK SYKDOM» Hva er psykisk helse? Livskvalitet og kronisk sykdom Tankens kraft – tanker, følelser,
Tverrfaglig samarbeid Samarbeid der ulike yrkesgrupper arbeider sammen mot et felles mål Med ulik kompetanse kan de utfylle hverandre for å dekke brukerens.
M&L2 Kap. 7, del 1 Prisstrategier Oslo, januar 2010.
Norsk Kundebarometer Hvorfor etterstrebe fornøyde kunder? Hva kjennetegner de beste og dårligste bedriftene på kundetilfredshet?
Ufullkommen konkurranse I kapittel 5 ser vi på markedsformer som ligger mellom fullkommen konkurranse og monopol. Det betyr at vi nærmer oss virkeligheten..
På borregaards vis Kultur & verdier i Borregaard.
Kapittel 10: Relasjon mellom kunde og merket
Kapittel 7 Merkeassosiasjoner
Kapittel 15: Merkearkitektur og styring av merkeporteføljen
Kapittel 4: Effekter av merkeverdi for bedriftene
Kapittel 3: Psykologiske effekter av merkeverdi på kundene
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Konsumenter og merkevarer
Bruk og brukere Kapittel 3 i læreboka
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
BILDEANALYSE Marie Moen Liane.
Virkemidler - i reklame.
Kapittel 1 SAMSPILL.
Modul 1 Modeller B – Samarbeid.
Kapittel 6: Inntektsdannelsen
Modul 1 Modeller B – Samarbeid.
Utvikling av merkevaren Toftøy Barnehage
Markedskommunikasjon, Reklame, Salgsfremmende tiltak, PR og Direkte markedsføring Kapittel 17, 18 og 19.
Verdiskapning, produktattributter og målkostnader
Modul 1 Modeller B – Samarbeid.
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen BI Stavanger
Posisjonering og differensiering
Eksempel på problemformulering
Utskrift av presentasjonen:

Merkevarer Kapittel 9

Dagens tekst: Merkevarer Ulike merkevaremodeller Merkeelementer Merkebygging Merkestyrke Ulike merkevaremodeller Merkeelementer Sekundære assosiasjoner

Merkevarer (brand) Et merke (brand) er et navn, uttrykk, symbol, design eller en kombinasjon av disse som skal bidra til gjenkjennelse av et produkt eller en tjeneste levert av en tilbyder, og differensiere dette fra konkurrentenes produkter og tjenester.

Merkevarers ulike roller Identifisere produsenten Forenkle produkthåndtering Organiserer varelager og regnskap Gir juridisk beskyttelse

Merkevarers ulike roller forts. Signalisere kvalitet Skape etableringshindringer Være et konkurransefortrinn Sikrer prispremie

Merkevarebygging Merkevarebygging – å utstyre produkter (varer, tjenester, etc.) med styrken til en merkevare. Vann (produkt) vs. Imsdal (merkevare) Merkevarebygging dreier seg om å differensiere produkter. F.eks den første advokaten som tilbød sine klienter en ”no cure no pay” avtale Merkevarebygging innebærer å skape mentale strukturer og hjelpe forbrukerne til å organisere sin kunnskap om produkter.

Merkekunnskapsstruktur for merkevaren Freia Norsk Farmor Lørdag Tursjokoladen

Merkestyrke Merkestyrke – er tileggsverdien som produktet utstyres med når det blir en merkevara. Forskjell mellom et ikke differensiert produkt og det samme produktet differensiert som en merkevare med hensyn til: Hva forbrukerne, tenker, føler og handler Hva bedriften oppnår i form av pris, markesandel og lønnsomhet. Merkestyrke har således både psykologiske og finansielle aspekter Kundebasert merkestyrke Den forskjell i effekt som markevarekunnskap utgjør på forbrukernes respons på markedsføringen av merket

Merkekunnskap Tanker Følelser Bilder Erfaringer Oppfatninger

Merkevareassosiasjoner Sterke                                                                Unike Fordelaktige

Fordeler ved sterke merker Mer elastisk forbrukerrespons på prisreduksjon Mer handelssamarbeide Større effektivitet med hensyn til IMC Lisensieringsmuligheter Merkeutvidelsesmuligheter Produktet oppfattes å preseter bedre Større grad av lojalitet Mindre sårbarhet for Mindre sårbare for kriser Større marginer Mindre elastisk forbrukerrespons på prisøkning

Ulike merkestyrkemodeller Brand Asset Valuator Aaker Model* BRANDZ Brand Resonance

Aaker Model – Brand Identity (Merkeidentitet) Merket som produkt Merket som organisasjon Merket som person Merket som symbol

Aaker Model – Brand Assets (Merkeaktiva) Merkelojalitet Merke assosiasjoner Merke- oppmerksomhet Eiendoms- rettslige aktiva Oppfattet kvalitet

Drivere av merkestyrke Merkeelementer Markedsføringsaktiviteter Overføring av mening

Merkeelementer Navn URLs Slagord Elementer Logoer Karakterer Symboler

Kriterier for valg av merkeelementer Kunne huskes Meningsfulle Sympatiske Overførbare Tilpassbare Beskyttbare

Helhetlige markedsføringsaktiviteter Personliggjøring Integrasjon Internalisering

Figur 9.3 Sekundere kilder til merkekunnskap

Viktige begreper i forbindelse med merkevarebygging Linjeutvidelse Kategoriutvidelse Merkevarianter Lisensierte produkter Merkefortynning Merkeportefølje Merkelinje Merkemiks Merkeutvidelse Sub-merke Mormerke Familiemerke

Til neste gang: Les kapittel 10.