Oppsummering Randi Lunnan Strategi 1 2000
Strategi Prosess der bedriften tar valg med hensyn på å utvikle og forsterke konkurransefortrinn Konkurransefortrinn: Basert på unik opplevd verdi Konkurransefortrinn må kontinuerlig utvikles, organiseres og skjermes
VALG Trusler Muligheter STYRKER OG SVAKHETER
INDUSTRI ANALYSE (Diamanten) Sier noe om konkurranseforholdene i en næringsklynge Kan brukes for å se på våre “konkurransedrivere” i forhold til våre konkurrenters i andre kluster Gir pekepinn på hva som må stimuleres, endres, eventuelt relokaliseres
BRANSJEANALYSE Primærformål: Identifisere og analysere konkurranseforholdene på BRANSJENIVÅ Gir utgangspunkt for eksterne muligheter (og trusler) for valg av posisjonering HVILKE KONKURRANSEKREFTER ER DE KRITISKE?
VERDIKONFIGURASJON HVORDAN SKAPER DENNE BEDRIFTEN VERDI? Ved effektiv produksjon, problemløsning eller kobling? Hver form har ulike kritiske drivere, og dermed føringer for organisering
Ressursanalyse Hver bedrift har et unikt sett av ressurser i bedriften Enkelte ressurser er strategiske og gir grunnlag for konkurransefortrinn Bedriftens evne til å se muligheter og mobilisere ressurser varierer
Hva er kjernekompetanse? Definisjon: Core competencies are the collective learning of the corporation Finnes ofte i sentrale verdiaktiviteter, sentrale for bedriftens verdiskapning, består ofte av strategiske ressurser. Karakteristika ved kjernekompetanser: Tilgang til flere markeder Bidra til kundetilfredshet Vanskelig å imitere
Competitive Strategy is about being different Competitive Strategy is about being different. It means deliberately choosing a different set of activities to deliver a unique mix of value. Japanese companies rarely developed distinct strategic positions. As the gap in operational effectiveness narrows, Japanese companies are increasingly caught in a trap of their own making. To escape the mutually destructive battles, Japanese companies will have to learn strategy Porter1996