Oppsummering Randi Lunnan Strategi 1 2000.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Advertisements

IT-Ledelse , 4.februar Dagens: forts. “Dagens Situasjon” i Y-modellen
Hvordan utvikle og gjøre kandidater og parti kjent? - å drive kampanje.
Markedsføring kommunikasjon. Markedsføring  Markedsføring – muligheten og nødvendigheten til muligheten og nødvendigheten til suksess. suksess.
Styrearbeid i Norwegian
Verdikjedeanalyse Verdikjeden
Elementer i en forretningsplan
ABC – D el 2 Styringspakken
DI Fødevarer årsdag 7. november 2012 Jan Ove Rivenes Orkla Brands Nordic Fødevarebranchen FREMTIDENS VINDERHOLD Multinasjonal spiller på dansk bane - hvordan.
Forretningsideer & Markedsanalyser
Hva ligger i begrepet om ansvarlig nanoteknologiutvikling? Roger Strand (Senter for vitenskapsteori, UiB)
HR satsing og oppfølging av Charter og Code Orientering for Universitetsstyret 2. mars 2010 HR-direktør Anita Sandberg.
SOSIAL KAPITAL.
Den økonomiske utviklingens geografi
Christian Waale Hansen
NORSK EKSPORTBAROMETER Nasjonal konkurranseevne: mer enn kroner og øre! Foredrag av Carl Arthur Solberg Handelshøyskolen BI Trondheim 6. Februar 2003 SINTEF’s.
1 KravprosessenKravprosessen Noen sentral punkter.
Sesjon 3: Organisasjonslæring
STRATEGI 3 år SIVILØKONOM
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
EKSTERN ANALYSE BRANSJEANALYSE.
Randi Lunnan Handelshøyskolen-BI
Kapittel 11 Oppfølging Fred Wenstøp.
Planlegging og strategi
SWOT-analyse.
1 Teleøkonomi Infomøte 3.komtek, Harald Øverby, ITEM.
Sosialt entreprenørskap: Hvordan tilrettelegge for mennesker som faller utenfor vanlig arbeidsliv? Bluegardendagene 24. oktober 2012 Daglig leder Christian.
Master of Science in Innovation and Entrepreneurship 2005/2006 ENT 4400: Innovation Strategy and Management TRONN Å. SKJERSTAD Tel Mail:
HMS petroleum Kompetanseprosjekter
Ending og læring Kompetanse som begrep, læring og endring
2+2= 5 Felles markedsføring av sjøtransport Anne Kristin Hjukse, informasjonssjef Oslo Havn.
Building the One to One Enterprise - Personalizing products for developing customer communities’ Relationships between customer loyalty and interactive.
Dynamic Capabilities William Lazonick and Andrea Prencipe The Innovative Firm William Lazonick.
Breaking the Circle: which ways out of poverty? Veien videre for styrking av norsk forskning på fattigdomsreduksjon i utviklingsland Alf Morten Jerve,
Aktør-nettverk  Kort intro  Marc Berg (1997): On Distribution, Drift and the Electronic Medical Record  Margunn Aanestad (2003): The Camera as an Actor.
”The Innovation Process” by Keith Pavitt -Innovasjon i store moderne bedrifter.
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
Rikard Wærø Create Innovation Åpen Innovasjon. Agenda Beskrivelse Konsekvenser Tiltak.
Markedsføring – nødvendig kompetanse for bibliotekarer? Forum for økonomibibliotekarer av Arve Pettersen.
Forum for Miljøteknologi Forum for Miljøteknologi (FFM) består av en rekke av de største bedriftene innen prosessindustri, energiproduksjon, maritim næring.
1 Klimapsykologi – hvorfor det er så vanskelig å gjøre det riktige Christian A. Klöckner.
FREMTIDENS VINDERHOLD
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
The Fjords - Excited by the Fjords
Kapittel 8: Merkeevalueringer
Hvordan lærer vi på bransjenivå? Hva gjør Norsk olje og gass?
Relevant questions for the Reference Group
CAKE Q1 Ledelsesansvar Ptil’s forventninger:
Cake q4 SIKKERHETS-LEDELSE
Your Life Cycle Partner in air compressor system solution
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Segmentering og posisjonering
(Selskapsnavn) SWOT-analyse
The Gains from International Trade
Skadedata og risikoanalyser
LANGESUND «The sea-port of Telemark»
STWAVE modelling, Sual - Main input data
Når virker 1:1 kommunikasjon? Miriam Gade Nicolaisen
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Game Theory and Competitive Strategy
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Samfunnsutfordringer globalt og lokalt
Hca revisjon & rådgivning
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Oversikt som danner grunnlag for et felles målbilde på kompetansebehov
Oslo Teknopol IKS Knut Halvorsen Manager
Strategisk hierarki Regnskap AS.
Strategisk markedsføring
Introduksjon til kurset. Hva er strategi?
Utskrift av presentasjonen:

Oppsummering Randi Lunnan Strategi 1 2000

Strategi Prosess der bedriften tar valg med hensyn på å utvikle og forsterke konkurransefortrinn Konkurransefortrinn: Basert på unik opplevd verdi Konkurransefortrinn må kontinuerlig utvikles, organiseres og skjermes

VALG Trusler Muligheter STYRKER OG SVAKHETER

INDUSTRI ANALYSE (Diamanten) Sier noe om konkurranseforholdene i en næringsklynge Kan brukes for å se på våre “konkurransedrivere” i forhold til våre konkurrenters i andre kluster Gir pekepinn på hva som må stimuleres, endres, eventuelt relokaliseres

BRANSJEANALYSE Primærformål: Identifisere og analysere konkurranseforholdene på BRANSJENIVÅ Gir utgangspunkt for eksterne muligheter (og trusler) for valg av posisjonering HVILKE KONKURRANSEKREFTER ER DE KRITISKE?

VERDIKONFIGURASJON HVORDAN SKAPER DENNE BEDRIFTEN VERDI? Ved effektiv produksjon, problemløsning eller kobling? Hver form har ulike kritiske drivere, og dermed føringer for organisering

Ressursanalyse Hver bedrift har et unikt sett av ressurser i bedriften Enkelte ressurser er strategiske og gir grunnlag for konkurransefortrinn Bedriftens evne til å se muligheter og mobilisere ressurser varierer

Hva er kjernekompetanse? Definisjon: Core competencies are the collective learning of the corporation Finnes ofte i sentrale verdiaktiviteter, sentrale for bedriftens verdiskapning, består ofte av strategiske ressurser. Karakteristika ved kjernekompetanser: Tilgang til flere markeder Bidra til kundetilfredshet Vanskelig å imitere

Competitive Strategy is about being different Competitive Strategy is about being different. It means deliberately choosing a different set of activities to deliver a unique mix of value. Japanese companies rarely developed distinct strategic positions. As the gap in operational effectiveness narrows, Japanese companies are increasingly caught in a trap of their own making. To escape the mutually destructive battles, Japanese companies will have to learn strategy Porter1996