Randi Lunnan Handelshøyskolen-BI

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Advertisements

Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Marketing Mix Kjetil Aukland - BI Kristiansand
ISO 9000:2000 Prosessorientering v/Per L. Berge Excellence Norway
BEDRIFTSANALYSEN DELES I EN INTERN OG EN EKSTERN DEL
Verdikjedeanalyse Verdikjeden
Figur 1.1 Dag-til-dag-ledelse i et helhetsbilde i organisasjonen, hvor IT organisasjonen er dominert av virksomhetsperspektivet (Kilde: Bo Hjort Christensen,
Elementer i en forretningsplan
Nytt østfoldsykehus.
ABC – D el 2 Styringspakken
Læring og samarbeid i byggenæringen
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
10. Organisasjoners effektivitet
8 Mål og strategier Påstandene:
Kompetanseutvikling Seminar Bjørnefjorden 09. febr Av
Hvordan satse på e-læring og fleksibilisering av studier? Innledning til debatt Julie Feilberg, Styreleder, Norgesuniversitetet.
Sesjon 3: Organisasjonslæring
Sesjon 8: Motstand mot forandring Knut Haanæs Steinar Bjartveit
STRATEGI 3 år SIVILØKONOM
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
EKSTERN ANALYSE BRANSJEANALYSE.
Oppsummering Randi Lunnan Strategi
Hvilke faser har en strategiprosess?
Agenda Ekstern Analyse.
Strategisk ledelse, STR 9634
STRATEGIPROFILEN VED NHH
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
Prosjekt- og porteføljestyring i Telenor Nett
Verdikjedeanalyser av sjømat og kjøttprodukter
MarinPack - FOU- program for sjømatemballasje Gilde Norge - strategisk analyse 4 emballasjeløsninger for 2 ulike produkttyper.
Ved et veiskille? Landskonferansen 2003 Studieforbundet natur og miljø.
Hvorfor Katalog Harald Tveit Alvestrand
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
MarinePack - FOU- program for sjømatemballering Verdikjede- og strategianalyse av emballering av frosne hvitfiskfileter Jan Gjerde Ole Jørgen Hanssen Kjersti.
Organisatorisk innovasjon
Logistikk NDLA side 77 til 92.
Østlandet. Hvem er CONNECT? Hvorfor oppsto CONNECT? Hva er spesielt med CONNECT? Hva kan dere bruke CONNECT til?
Strategi for Puls-programmet Denne presentasjonen støtter kortversjonen av programmets strategi publisert på programmets nettside i juli 2003.
PROGRAMMERING FOR VERDISKAPING PÅ KUNDENS PREMISSER se: Teoretisk analyse av byggeprosesser, - kap 2.
Foretak Bjørnar Sæther SGO 4601 V-07. Struktur på forelesningen Hva er foretak? Foretak i økonomisk geografi Dimensjoner ved foretak Foretak og territorier.
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Senter for teknologi, innovasjon og kultur (TIK) - Universitetet i Oslo ORGANIZATIONS AND KNOWLEDGE TIK ESST Module 4 Jon Vatnaland.
”The Innovation Process” by Keith Pavitt -Innovasjon i store moderne bedrifter.
OPPGAVER MÅL TEKNOLOGI.
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
© 2004 KPMG AS, the Norwegian member firm of KPMG International, a Swiss cooperative. All rights reserved. ”Logistikk som verdiskapning” Effektivisering.
Samarbeidsdrevet innovasjon Gjennom å samarbeide med eksterne aktører kan organisasjoner få tilgang til nye ressurser: Alternative perspektiver, kompetanse,
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
Norsk Kundebarometer Hvorfor etterstrebe fornøyde kunder? Hva kjennetegner de beste og dårligste bedriftene på kundetilfredshet?
M&L2 Kap. 3 Konkurrent- analyse Oslo, sept Hvem er konkurrenter? Mange bedriftsledere vet ikke hvem deres konkurrenter er Forskjellige bransjer.
Interessemotsetninger i forsyningskjeden. Hva gjør vi med konfliktene? Terje I.Våland Dr.oecon.,førsteamanuensis, HiS, Rådgiver i Forretningslogistikk.
USEtool – Trinn 3 - Gåtur – støtteverktøy 3aSINTEF / NTNU U S A B I L I T Y brukskvalitet Hva ønsker vi at bygget skal gjøre for oss?
Partnerseminar Norges forskningsråd Lean som metode for prosessforbedring – erfaringer fra SSB Marit Rønning Seksjonsleder økonomi og virksomhetsstyring.
Tema: Bedriftsutvikling 1.3. Organisasjonsutvikling
Hva gjør at man kan kalle et prosjekt et raskt prosjekt?
Kapittel 1 Logistikk – forutsetninger og begreper
Nettverk og relasjoner: Hvordan drive markedsføring når du er avhengig av andre? Morten H. Abrahamsen, Førsteamanuensis i Markedsføring Handelshøyskolen.
Verdikjedeintegrasjon
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Verdiskapning, produktattributter og målkostnader
Kjøpsatferd - bedriftsmarkedet
INF 9650 Informasjonsledelse
Kapittel 13 Prissetting Forklare hva som menes med kundeverdi
Databaser: dvs. data lagret i informasjonsteknologi
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Strategisk markedsføring
Forelesningsfoiler HRS6002, 7. forelesning
Introduksjon til kurset. Hva er strategi?
Utskrift av presentasjonen:

Randi Lunnan Handelshøyskolen-BI INTERN ANALYSE VERDIKJEDEANALYSE Randi Lunnan Handelshøyskolen-BI

Randi Lunnan Handelshøyskolen-BI Dagens program Hva er verdiskapning? Hva er en verdikjede? Hvor i bedriften oppstår kostnader og verdi? Hva er drivere? Gjest: Gisle Bjørnstad, Jordan Randi Lunnan Handelshøyskolen-BI

Elementer i strategisk analyse Bransje (konkurransekrefter) Aktiviteter (verdiskapning) Ressurser (kompetanser) Randi Lunnan Handelshøyskolen-BI

Randi Lunnan Handelshøyskolen-BI INTERN ANALYSE O S W T VERDI- KONFIGURASJON VRIO Strategiske ressurser Sentrale aktiviteter - Hvor/hvordan skapes verdi Hva er sentrale drivere? KJERNEKOMPETANSE Randi Lunnan Handelshøyskolen-BI

Tre måter å skape verdi på Verdikjede: Lage produkter Kjedet teknologi Verdiverksted: Løse problemer Intensiv teknologi Verdinettverk: Koble kunder Formidlingsteknologi Randi Lunnan Handelshøyskolen-BI

Randi Lunnan Handelshøyskolen-BI Verdikjede STØTTE AKTIVITETER PRIMÆR AKTIVITETER Randi Lunnan Handelshøyskolen-BI

Identifisering av aktiviteter Hva er en aktivitet? Set of production functions (Porter, 1985) I verdikjeden grupperes sammen aktiviteter som er teknologisk/strategisk like Type og antall aktiviteter varierer mellom bedrifter Randi Lunnan Handelshøyskolen-BI

Randi Lunnan Handelshøyskolen-BI Primæraktiviteter Inngående logistikk Operasjon Utgående logistikk Markedsføring og salg Service Randi Lunnan Handelshøyskolen-BI

Randi Lunnan Handelshøyskolen-BI Sekundæraktiviteter Ledelse, organisasjon og styring Menneskelig ressursutvikling Teknologiutvikling Innkjøp Randi Lunnan Handelshøyskolen-BI

Analyse av de enkelte aktiviteter Fordeling av verdi/kostnader Hva påvirker disse kostnadene/verdiene?/ Hva er en driver? Structural factors that influence cost/value (Porter, 1985) Hvor godt gjør vi denne aktiviteten sammenlignet med andre - Benchmarking - Er Benchmarking alltid fornuftig? Randi Lunnan Handelshøyskolen-BI

Kostnads- unikhets drivere Stordriftsfordeler Synergi Læring Kapasitetsutnyttelse Timing Lokalisering Ledelse og institusjonelle faktorer Policy valg Koblinger Randi Lunnan Handelshøyskolen-BI

Analyse av sammenhengen mellom aktiviteter Konsistens Gjensidig støttende/ Optimering -----> Optimum for hver aktivitet trenger ikke være optimum for bedriften Randi Lunnan Handelshøyskolen-BI

Grensesnittet mellom egne aktiviteter og andre aktørers aktiviteter Vertikale koblinger Mot leverandører/distributører Horisontale koblinger Mot konkurrenter/andre bedrifter En verdikjedeanalyse må også inkludere hele verdiskapningsprosessen Randi Lunnan Handelshøyskolen-BI

Hva gjør bedriften spesielt bra? Henger tett sammen med ressurser og hvordan disse er organisert i og mellom aktivitetene Ofte sammenheng mellom aktiviteter som er spesielt verdsatte av kunden og et sett av kompetanse/kultur/rutiner/relasjoner som er strategiske (VRIO) Kjernekompetanse: Kollektiv læring i organisasjonen… Denne er ofte integrert i sentrale verdiaktiviteter Randi Lunnan Handelshøyskolen-BI

Input til strategivalg Hvilke aktiviteter gjør bedriften spesielt bra? Hvorfor? Hvilke aktiviteter kan overtas av andre? Hvor i verdikjeden kan vi sette inn tiltak for å senke kostnader/øke verdi forbedre interne koblinger forbedre koblinger til eksterne aktører ---> Hvordan kan vi gjøre dette? Randi Lunnan Handelshøyskolen-BI

Randi Lunnan Handelshøyskolen-BI Oppsummering Verdikjeden er hensiktsmessig når bedriften er en produksjonsbedrift Skal gi oversikt over aktiviteter og prosesser mellom disse i bedriften og mot eksterne aktører Skal gi rom for å diskutere alternative handlinger i forhold til ulike strategivalg Analyse av enkeltaktiviteter, kobling mellom aktiviteter, kobling mellom kjeder Randi Lunnan Handelshøyskolen-BI