Et verdiskapende Norge Teori, metode og resultater

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Trygg økonomisk styring. Bilder: VG/Na24 Krevende tider i våre naboland - Over 25 millioner mennesker i Europa er uten jobb.
Advertisements

Sist oppdatert august Tallene i presentasjonen bygger på regnskapsdata hentet Brønnøysundregistrene. Bedriftene som er med i utvalget er innen de.
Insert company logo here. Bergensregionen Insert company logo here Kunnskapsbaserte næringsklynger ENERGI: Olje, gass og fornybar energi MARITIME NÆRINGER:
En kunnskapsbasert bygg-, anlegg og eiendomsnæring
MENON Business Economics Et kunnskapsbasert Norge: Tittel Navn Handelshøyskolen BI Møte for styringsgruppen NHD, Erik W. Jakobsen.
Styrearbeid i Norwegian
Folketrygdfondet Finanskomiteen 6. mars Program  Folketrygdfondets rolle og mandat  Aksjer og eierskap  Renter og obligasjonsmarkedet  Utfordringer.
Verdien av kunnskap som konkurransefortrinn
Gauldalskonferansen 2011 Skal små og mellomstore bedrifter lykkes i årene som kommer må de skoleres innen ledelse, strategisk planlegging og innovasjon.
Norge - verdens mest innovative nasjon Fiksjon eller virkelighet? av Dr. philos. Eli Moen.
Nils Eirik Stamland, INEOS Norge AS
Vestlandet mot resten av landet. Samarbeid eller rivalisering ?
Den norske olje- og gassklyngen
1 Regjeringens næringspolitikk og dens betydning for treforedlingsindustrien Nærings- og handelsminister Dag Terje Andersen
10Velstand og velferd.
Östfold, utmaningar och möjligheter … men resten blir på norsk Kjell Arne Græsdal Daglig leder.
1 Brita Bye CREE Seminar, KLD, 31. mars 2014 Hvordan skal vi innrette teknologi- og klimapolitikken? Modeller for endogen teknologiutvikling.
NORSK EKSPORTBAROMETER Nasjonal konkurranseevne: mer enn kroner og øre! Foredrag av Carl Arthur Solberg Handelshøyskolen BI Trondheim 6. Februar 2003 SINTEF’s.
Lønnsom og bærekraftig vareproduksjon i framtidens Norge Innovasjon i vareproduserende industri - hvilken rolle skal forskningen spille? Eirik Normann,
Nordkapp 12.oktober 2009 Endringer i grunnlaget for fiskerier og kultur Knut Bjørn Lindkvist Høgskolen i Finnmark.
Analyseverktøy for valg av markeder
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
EKSTERN ANALYSE BRANSJEANALYSE.
Oppsummering Randi Lunnan Strategi
Regional FoU-strategi for Oslo og Akershus Ås 13. oktober 2010.
Nyskaping gir vekst Forutsetninger for mer nyskaping: Det må lønne seg å jobbe Enklere å starte egen bedrift Kunnskaper og innsikt Hva gjøres: Lavere skatt.
1 St. meld. nr. 20: Vilje til forskning En tilbakemelding ved Unni Steinsmo, SINTEF NHOs forskningspolitiske konferanse 7. april 2005.
En kunnskapsbasert havfiskenæring
Workshop om Norges Omdømme 17. juni 2003 ”Merkevaren” Norge Hvorfor og hvordan Innlegg ved NHOs adm. dir. Finn Bergesen jr.
1 Professor Bjarne A. Foss Gassteknisk Senter NTNU – SINTEF.
Nils Eirik Stamland, INEOS Norge AS
Høgskolen i Bodø – nær, nord og nyttig Høgskolen i Bodø - nær, nord og nyttig.
Sist oppdatert november 2013.
Innledning ved BioHus konferansen
Regional utvikling - Norge Bjørnar Sæther SGO 1001.
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
HVA KJENNETEGNER OSLOREGIONEN UTVIKLINGSRETNINGER EIRIK VATNE NORGES HANDELSHØYSKOLE INSTITUTT FOR SAMFUNNSØKONOMI SEKSJON FOR ØKONOMISK GEOGRAFI.
Langtidsplan for forsking og høyere utdanninG (meld. St. 7)
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Tjenesteyting som næringsutvikling Statssekretær Helle Hammer Nærings- og handelsdepartementet PULS prosjektledersamling 29. april 2003.
Tom Knudsen Regiondirektør NHO Hordaland
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Professor Kjetil Storesletten, Universitetet i Oslo
Hvordan bygge og utnytte norske fortrinn Hanne de Mora.
"Verdier fra havet - Norges framtid"
EVU i samarbeid mellom arbeidsliv og høyere utdanning Seniorrådgiver Helge Halvorsen NHO Avdeling arbeidsliv Miniseminar NRØA.
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
Foretak Bjørnar Sæther SGO 4601 V-07. Struktur på forelesningen Hva er foretak? Foretak i økonomisk geografi Dimensjoner ved foretak Foretak og territorier.
KLOKE PENGER Idar Kreutzer, Administrerende direktør, Finans Norge Næringsdagane i Sogn og Fjordane, 20. mai 2015.
Norsk næringspolitikk – mer enn en langdryg diskusjon om verktøykasser? Karen Helene Ulltveit-Moe Universitetet i Oslo ___________________ Den nordiske.
Lars Holden Styreleder Forskningsinstituttenes fellesarena, FFA, adm. dir., Norsk Regnesentral NHO Oslo, 4. mars 2016 Forskning og innovasjon for omstilling.
Kor går Innovasjon Norge? Endringar Møte med Stortingsbenken
Store forskjeller i arbeidsledighet Arbeidsledigheten varierer mye mellom ulike land:
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
Økt verdiskaping i de maritime næringer Sunnmøre 27. august 2004 Statsråd Børge Brende (H)
Går digitaliseringen av offentlig sektor raskt nok? - fordeler ved å ligge langt framme i utviklingen av en moderne og brukervennlig offentlig sektor Paul.
Nordisk utdannings- og forskningssamarbeid i endring Internasjonal direktør Kari Kveseth Norges forskningsråd Om å utbygge Norden til en internasjonalt.
økonomi Hvordan fungerer økonomien?
Fra stupetårn til innlandshovedstad Bjørn Gudbjørgsrud, rådmann.
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
Økonomisk vekst i industrilandene Det er først de 200 siste årene teknologiske fremskritt og økt produksjon har ført til økt velstand for folk flest.
s. 1 Konsekvensutredning og naturmangfoldloven rådgiver Geir Davidsen
FoU, innovasjon, og omstillingsevne i næringslivet Kunnskap og indikatorer eller kunnskap om indikatorer: Har vi det som trengs? Lanseringsseminar for.
Trender i norsk og internasjonal forskning fra indikatorrapporten
På borregaards vis Kultur & verdier i Borregaard.
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Innovasjon Norge Arktis | Dag Ronald Fredheim
Ressursperiferier Bjørnar Sæther SGO 4016.
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Årsaker til økonomisk vekst
Utskrift av presentasjonen:

Et verdiskapende Norge Teori, metode og resultater Strategi 3 6. juni 2001 Førsteamanuensis i strategi Erik W. Jakobsen Forskningsleder Senter for verdiskaping www.verdiskaping.bi.no

1. Et verdiskapende Norge Overordnet målsetting med prosjektet: “Å BIDRA TIL Å ØKE VERDISKAPNINGEN I DET NORSKE SAMFUNN GJENNOM Å STYRKE NORSK NÆRINGSLIVS KONKURRANSEDYKTIGHET”

Bakgrunn for prosjektet Verdiskapingsgapet behovet for omstilling og nyskaping i næringslivet “Oljekrisen” den dominerende næringen så ut til å svikte Utflyttingstrusler bekymring for tapt konkurransedyktighet

2. Norges konkurransedyktighet Hva vil det si at en bedrift er konkurransedyktig? Hva vil det si at en næring er konkurransedyktig? Hva vil det si at et land er konkurransedyktig? Hva konkurrerer land om? Et land er konkurransedyktig hvis det klarer å tiltrekke seg (høyproduktivt og innovativt) næringsliv Bør et land alltid forsøke å styrke sin konkurransedykighet? Erik W. Jakobsen

Norges verdiskapingsprofil Norge er en råvareeksportør 53 prosent av total vareeksport i 1999 var olje og gass Kun 13 prosent av vareeksporten i 1999 var teknologibasert

Teknologibasert industris andel av total vareeksport

Norges verdiskapingsprofil Norge er en råvareeksportør 53 prosent av total vareeksport i 1999 var olje og gass Kun 13 prosent av vareeksporten i 1999 var teknologibasert Den kunnskapsbaserte delen av norsk næringsliv betjener i hovedsak et norsk marked 80 % av offshoreselskapene selger utelukkende til kunder på norsk sokkel IT-bedriftene i Norge er i stor grad internasjonale tjenesteleverandører som implementerer og drifter IT-systemer i norske selskaper

Norges verdiskapingsproblem Produktivitetsveksten er for lav 1990-1998

Norges verdiskapingsproblem Produktivitetsveksten er for lav Totale FoU-utgifter i OECD-land i 1997 i % av BNP. Innovasjonsevnen er for svak FoU innsatsen er lavere enn i landene som omkranser oss

Norges verdiskapingsproblem Produktivitetsveksten er for lav Næringslivets andel av total FoU i utvalgte OECD-land. 1999 Innovasjonsevnen er for svak FoU innsatsen er lavere enn i landene som omkranser oss FoU-resultatene er lavere Innovasjoner blir i for liten grad kommersialisert, og innovative produkter når sjelden ut på internasjonale markeder

Norges verdiskapingsproblem Produktivitetsveksten er for lav Norge, Sverige og Finlands utvikling på World Economic Forums rangering over konkurransedyktige næringsomgivelser Innovasjonsevnen er for svak FoU innsatsen er lavere enn i landene som omkranser oss FoU-resultatene er lavere Innovasjoner blir i for liten grad kommersialisert, og innovative produkter når sjelden ut på internasjonale markeder Norge er omkranset av land som er mer attraktivt vertskap for næringsvirksomhet

Kilde: Porter, Michael 1999: Global Competitiveness Report Det er sterk sammenheng mellom kvaliteten på et lands forretningsomgivelser og BNP per capita USA Singapore Sveits Norge Lavere fremtidig vekst Danmark Nederland UK Finland Sverige Hellas Chile Høyere fremtidig vekst Kina Kilde: Porter, Michael 1999: Global Competitiveness Report

Sammenhengen mellom problemene Attraktivt vertskap for næringsliv (og kompetente ansatte) Høy fremtidig produktivitet Høy innovasjonsevne

Produktivitetsvekst er målet Attraktivt vertskap for næringsliv (og kompetente ansatte) Høy fremtidig produktivitet Høy innovasjonsevne

Næringspolitikken bør rettes inn mot å bygge og vedlikeholde vertskapsfortrinn Attraktivt vertskap for næringsliv (og kompetente ansatte) Høy fremtidig produktivitet Høy innovasjonsevne

Statens verdiskapingsrolle Norge konkurrerer med andre land om å tiltrekke seg det mest produktive og kompetente næringsliv. Norge bør vinne kampen om næringslivet ved å satse på kvalitet ikke primært på pris (dvs. det laveste skattenivået) Norge må utvikle en verdiskapingspolitikk som har som mål å gjøre landet attraktivt for innovativt og høyproduktivt næringsliv Vi må identifisere områder hvor vi har eller kan få vertskapsfortrinn

3. Næringsklynger og verdiskaping Næringsklynger er ”kommet for å bli”. Har de først utviklet seg, ligger vekstmekanismene innebygget i dem. Norsk næringsliv er en historie om kontinuitet. De viktigste sektorene i år 2000 er de samme som for 100 og for 1000 år siden.

Hva er en næringsklynge? Mulige definisjoner: “A cluster is a geographically proximate group of interconnected companies and associated institutions in a particular field, linked by commonalities and complementarities” (Porter, 1999) “Networks of production of strongly interdependent firms (including specialized suppliers) linked to each-others in a value-adding production chain” (Roeland & den Hortag, 1999) To sentrale dimensjoner: geografisk nærhet og koblinger Erik W. Jakobsen

Verdisystemet i den norske olje- og gassklyngen Rørledninger Bore- rigger og -skip Maritime tjenester Supplyskip og baser Seismiske data Plattformer og produksjonskip Boreustyr og -systemer Plattforms- og undervannsustyr Kvalitets- og sikkerhets- sertifisreing Utbyggings- konsepter Ingeniør- og prosjektstyrings- kompetanse Geologiske analyser Vedlikeholds- ressurser Reservoir- teknologi Ressurser som inngår i hovedaktivitetene i verdisystemet Vannkraftverk El-distribusjon Gasskraftverk Olje- og gass distribusjon - gass i rør / olje på skip Raffinering og petrokjemi Leting og feltutvikling Utbygging Operasjon Kommunikasjons- og IT-systemer OED/OD interesse- organisasjoner Forskning Utdanning Finansiering og forsikring

Integrerende teoretisk modell MIKROØKONOMISKE NÆRINGSOMGIVELSER OPPGRADERINGSMEKANISMER RESULTATER Konkurranse- forhold Innovasjonspress Verdiskaping - Kapitalavkastning - Lønn - Skatt Faktor- forhold Markeds- forhold Komplementariteter Kunnskaps- eksternaliteter Koblinger

Oppgraderingsmekanismer i næringsklynger Kjernen i modellen er de tre oppgraderingsmekanismene som skaper selvforsterkende vekst i næringsklynger: Innovasjonspress, som skyldes kombinasjonen av nærhet til krevende kunder og hard konkurranse om kundenes gunst. Presset forplanter seg til alle produkt- og faktormarkeder hvor det er tilstrekkelig intensiv konkurranse, fordi bedrifter som er utsatt for innovasjonspress, selv blir krevende kunder i sine leve leverandørmarkeder. Kunnskapsspredning; kunnskap akkumuleres og spres raskere som følge av høy mobilitet av ansatte, ledere og konsulenter, og som følge av at klynger har mange og varierte kommunikasjonsarenaer. Komplementariteter knyttet til synergier mellom ulike typer aktører som utfyller hverandre og forsterker hverandre, kombinert med høyere lønnsomhet i infrastrukturprosjekter.

Oppgraderingsmekanismer i næringsklynger 1) Innovasjonspress Rivalisering Krevende kunder 1) Innovasjonspress på en arena ... 3) … og kan også spre seg til faktormarkedene Rivalisering Innovasjons press Krevende kunder 2) …sprer seg til leverandørarenaer ... Competitive arena Related industries Demand conditions Factor 1 2 3 Erik W. Jakobsen

Andre kilder til innovasjonspress Rivalisering Krav fra - kunder - eiere - myndighetene (f.eks. miljøreguleringer) - andre interessenter Ulike interessenter legger ulikt press på bedrifter. Det sterkeste innovasjonspresset kommer fra 1) kunder, fordi de både informerer om hva som bør utvikles/forbedres og gir incitament til bedriftene om å oppfylle sine krav. 2) Eiere kan påføre bedriftene et forbedringspress, men forbedringssignalene må komme fra markedet 3) Andre interessenter kan også stille krav til bedrifter, men det er vanskelig å si noe prinsipielt om hvilken grad dette bidrar til innovasjonspress Erik W. Jakobsen

Det er tre sterke nasjonale næringsklynger i Norge

Resultater fra verdiskapingsanalysene TRE STERKE NÆRINGSKLYNGER 1. Sjømat – den lovende næringen 2. Energi – den dominerende næringen 3. Maritim – den globale næringen

Resultater fra verdiskapingsanalysene TRE INFRASTRUKTURELLE KOMPETANSENÆRINGER 1. Tele/IT – den grunnleggende næringen 2. Handel – den glemte næringen 3. Finans – den utskjelte næringen

Næringers fremtidige verdiskapingspotensial Næringenes fremtidige verdiskapingspotensiale er en funksjon av den globale markedsveksten klyngestyrken (den underliggende verdiskapingsevnen) kompetanseinvesteringene i næringsklyngen rammebetingelser (skatt/avgift, reguleringer etc.)

4. Næringsklyngers ”performance” Næringsklyngene i Norge er bedre for verdiskapingen Klyngene vokser raskere enn andre næringer Produktivitetsveksten er høyere enn i andre næringer De ansatte tjener bedre enn i andre næringer Bedriftene er mer konkurransedyktige internasjonalt Men eierne har ikke nødvendigvis høyere avkastning enn i andre næringer Klyngene fungerer som innovasjonsmotorer i økonomien

Næringsklyngene vokser raskere enn resten av næringslivet

Næringsklyngene vokser raskere enn resten av næringslivet

Produktivitetsutviklingen er bedre enn i andre næringer

Klyngene har høyere gjennomsnittslønn enn resten av næringslivet

Avkastningen på kapitalen er imidlertid ikke høyere i klyngene enn i næringslivet for øvrig

5. Kjennetegn ved sterke næringsklynger Mobilitet av ansatte mellom bedriftene i næringen fører til at ansatte tar med seg kunnskap og erfaring fra en jobb til en annen og utvikler kompetansen videre i møte med nye oppgaver og kollegaer Mange og rike kommunikasjonsarenaer bidrar til at kunnskap spres i hele næringen Geografisk nærhet mellom bedriftene muliggjør økt mobilitet av folk, fører til flere og rikere kommunikasjonsarenaer Kompetente rådgivningselskaper som har hele klyngen som kunder bygger opp unik kompetanse som spres gjennom oppdrag til hele næringen Nærhet til avanserte og krevende kunder bidrar til at innovasjonsimpulser fra markedet formidles bakover i verdisystemet Effektiv konkurranse i alle markeder kombinert med krevende kunder fører konkurranse til et innovasjonspress som forplanter seg gjennom hele verdisystemet

Kjennetegn ved sterke næringsklynger Samarbeid mellom bedriftene i næringen bidrar til kunnskapsdeling, samtidig som stordriftsfordeler realiseres, f.eks. i FoU-prosjekter Kompetente leverandører i området sikrer at bedriftene har tilgang på innsatsfaktorer, noe som er nødvendig for at selv skal være internasjonalt konkurransedyktige Forskningsmiljøer med kritisk masse og internasjonale kontakter bidrar til at næringsklyngen er i den globale kunnskapsfronten, nær kontakt mellom bedrifter og FoU-miljøer er nødvendig for at kunnskap skal bli tatt i bruk Godt utbygd infrastruktur, både samferdsel og kommunikasjon øker bedriftenes effektivitet og gjør klyngen mer attraktiv for nyetableringer Entreprenørmentalitet og markedsorientert kultur er både årsak til og resultatet av en sterk klynge Koblinger til internasjonalt ledende kunnskapsmiljøer bidrar til at markeds- og kunnskapsimpulser fra hele verden tilflyter næringsklyngen

6. Hva kan bedrifter og organisasjoner gjøre for å utvikle seg selv og sin næring? lokalisering i lokale, nasjonale eller globale næringsklynger - for å få tilgang til marked, innsatsfaktorer og læringsmiljø oppgradering av næringsomgivelsene oppgradering i egen organisasjon - imitere næringsklynger samarbeid om å utvikle næringsklynger - kollektive strategier for næringsutvikling Internasjonale klyngekoplinger

Næringsklynger og lokalisering Interessant - men ikke nødvendig spesielt lønnsomt - marked Rik tilgang på innsatsfaktorer av høy kvalitet - selv om prisen normalt er høy Oppgradering av egne (kompetanse-)ressurser gjennom læring. Læringspotensialet er et resultat av innovasjonspress, stor mobilitet og hyppig kommunikasjon

Generelle lokaliseringsprinsipper Jo mindre mobil en ressurs er og jo mer intensivt denne ressursen benyttes i en aktivitet, desto større grunn er det til å lokalisere aktiviteten der den tilbys til høyest kvalitet/pris-faktor. Omvendt formulert: Jo mer mobil en ressurs er og jo mindre intensivt denne ressursen benyttes i en aktivitet, desto mindre grunn er det til å tillegge denne ressursen vekt i lokaliseringen av den gjeldende aktiviteten. Jo mindre mobil (transportkostnader, handelshindringer) produktet du skal inn i markedet med er,desto større grunn er det til å produsere produktet nær markedet