Per Ragnar Johansen og John Fiskvik Bruktbil: Markedsutvikling, internasjonale trender, restverdiutvikling, leasing/finansiering, forsikring, Finn.no samt informasjon fra Bransjegruppe Internett Per Ragnar Johansen og John Fiskvik
Markedsutvikling bruktbil og leasing
Altfor mange produksjonsanlegg for personbiler i Europa (og ikke mange varslede nedleggelser) og kraftig overproduksjon (push) bidrar til voldsom rabattering og en- dags registreringer av nye biler i Europa for å unngå lageroppbygging (det produseres mer enn 20 % flere biler enn markedet p.t. etterspør = push) De siste anslag fra ACEA indikerer at det er behov for å stenge ytterligere 8-10 produksjonsanlegg i Europa (men…) Økende rabattering har både presset marginer på nye biler samt restverdier og bruktbilpriser kraftig ned i Europa de siste 3-4 årene Tiltak for å forbedre konkurranseevnen og øke eksporten er ikke tilstrekkelig til å oppveie negativ intern etterspørsel i Europa Europa har fortsatt et svakt og fragmentert finansielt system og banker fortsette å avhende eiendeler for å styrke balansen (som er meget svak) for å tilfredsstille egenkapitalkrav (Basel III) samt får å kunne øke risiko; Går over fra markedsverdi til bokført verdi. Og Euro-krisen er langt fra over (Frankrike neste «kriseland»?)… 2013 ble det svakeste året i europeisk bilsalg og bilindustri på hele 16 år, og oppgangen ser ut til å komme enda senere og enda saktere enn tidligere beregnet Den yngre bilparken i Europa (1-5 år) vil fortsette å falle frem til 2017 (minst), og selv om bilsalget forventes å ta seg noe opp igjen fra 2015 vil nivået være nærmere 25 % lavere enn i 2007 (hvor alle fortsatt trodde det ville gå til himmels – og bygde kapasitet deretter). Underskudd på nyere bruktbiler i Europa de nærmeste årene ?? Etterspørsel etter SUV og Crossovers øker mest av alle segmenter i Europa, men etterspørselen avtar raskt i livssyklusen da det kontinuerlig kommer nye velutstyrte modeller med ny teknologi Elektriske biler er ikke mye mer enn et nisjeprodukt og en distraksjon i Europa (unntatt Norge), men det kan virke som om premium merkers inntreden i dette segmentet stimulerer til økt etterspørsel Norge skiller seg sterkt fra Europa på en rekke områder, og mange produsenter er i realiteten kun tilstede i begrensede deler av det norske bilmarkedet…
Økonomisk utvikling Norge
Utvikling nybilsalg Norge siden 2000 – overskudd på bruktbiler fremover? 115 000
Eierskifter personbiler 3 års privatlease vil gi flere eierskifter fordi folk bytter bil oftere
Ingenting vokser inn i himmelen!
Varebiler 2000 - 2013
Privatleasing øker dramatisk Utvikling i volum leasing med restverdi 2008-2013, Norge, personbiler Endring i perioden: Næring + 25% Privat + 450% Totalvolum + 80%
Det er billigere å lease ny bil enn å kjøpe samme bil 3 år gammel Kun 2414.- Pr mnd. Eks mva 37500 kontant Eksempel 3 år 45.000 km Bilpris 330.000 kr Forskudd 37.500 kr inkl. mva Restverdi 200.000 kr Leiebeløp pr mnd. 3.017 kr inkl. mva nybil Lån på samme bilen som er 3 år gammel og kjørt 45.000 km - lett innkjørt med ubetydelige småriper.. Pent brukt 235 000 kr 3988.- pr mnd. Bilpris (brukt) 235.000 kr Kontant 37.500 kr Nedbetaling 5 år Pris pr mnd. 3.988 kr Snitt løpetid på lån 26-27 mnd. Bruktbil
Restverdiene må ned Betydelig økning i risiko for norske bilforhandlere de siste fire år Risiko er flyttet fra bileier til bilforhandler Hvor stor gjenkjøpsportefølje har jeg økonomisk bæreevne til å takle hvis markedet endres? Tar jeg høy nok risikopremie, 10% - 15%, eller mer?
God prosess ved leasing Salg – utlevering – leasingperiode – nysalg - innlevering 3,5 år
Service- og vedlikeholdsforpliktelse
Hva bør bortfall av garanti koste? Samarbeid NBF og FINFO - bransjestandard Bortfall av fremtidig garanti Verdiforringelse Anbefaling er 6% av bilens nybilpris Eksempel: Nybilpris 350.000 kr Reduksjon: 6% 21.000 kr Mål: 100 % lojalitet til leverandørens serviceprogram og opprettholdelse av nybilgaranti etter endt leasingperiode.
Serviceavtale bør være standard ved privatleasing
NBF- forhandlerne i markedet
NBF medlemmenes fortrinn
NBFs butikkmateriell Ta det i bruk